Einde Inside Llewyn Davis

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Plaats reactie
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Einde Inside Llewyn Davis

Bericht door NWRfan » 17 jan 2015 13:30

Oke mensen. Ik heb deze heerlijke film dus vorige week gezien en ik vond hem fantastisch. Hij is nu een van mn favoriete Coens geworden (na NCFOM, Big Lebowski en Fargo). Maar ik heb niet dit onderwerp geplaatst om stom de bazelen over hoe geweldig de film is, maar om te discussiëren over het einde. Als je de film gezien hebt weet je vast wat ik bedoel, maar om je geheugen even op te frissen, hier een korte terugblik:
Het lijkt aan het einde alsof de film een cirkelvertelling is. Het lijkt alsof na het begin, de film een grote flashback is en uiteindelijk weer daar terechtkomt. Echter: er klopt iets niet. In de eerste scène ontsnapt de kat van de Gorfeins wanneer Llewyn de deur uitgaat. Dit is niet zomaar iets, want de kat is een catalysator voor meerdere gebeurtenissen in het verloop van het verhaal.
Wanneer de film uiteindelijk schijnt te suggereren dat we weer terug zijn bij de begin scène, en alles zich opnieuw lijkt af te spelen, ontsnapt de kat niet. Maar verder gebeuren dezelfde dingen, die overigens wel (al dan niet expres) anders gemonteerd zijn dan in het begin. Door de montage lijkt alles toch net iets anders. En de laatste zin die Llewyn uitspreekt is Au Revoir (is niet vaarwel, of doei. Maar tot weerziens!). Dus het lijkt er toch een beetje op of hij in een oneindige loop vastzit. Dit lijkt ook te worden bevestigd tijdens het gesprek met John Goodman (Kan even niet op de naam van zijn personage komen), wanneer hij praat over zwarte magie etc.
Nog een leuk feitje: de kat heet Ulysses. Dit kan een verwijzing zijn naar het gelijknamige boek van James Joyce. Hij zorgde in zijn boek voor zo'n complexe structuur dat er talloze taalkundigen en literaire wetenschappers bezig zijn geweest om schema's te bedenken om de verhaalstructuur bloot te leggen. En, wetende hoe vakkundig de Coens' zijn, hebben ze dit natuurlijk met opzet gedaan. Ze doen precies hetzelfde als Joyce, het verhaal in een bepaalde structuur gooien die tot verschillende interpretaties kan leiden.

Dus, wat denken jullie: Zit Llewyn Davis vast in een eeuwige loop. Letterlijk? Of misschien symbolisch (nooit geen geld, altijd bij andere mensen op de bank slapen etc. etc. als een bepaalde sleur, een vicieuze cirkel die niet ophoudt. Of denk je wel dat het een gewone cirkelvertelling is? Dat de film verder een flashback is.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover! :D

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Einde Inside Llewyn Davis

Bericht door Colonel_Kurz » 17 jan 2015 20:27

NWRfan schreef:Nog een leuk feitje: de kat heet Ulysses. Dit kan een verwijzing zijn naar het gelijknamige boek van James Joyce.
Het is ook de Engelse benaming voor Odysseus, wat weer andere deuren van interpretatie opent. :P

Ik heb niet direct een antwoord, maar misschien heb je hier iets aan:
http://www.salonindien.nl/2013/inside-l ... avis-2013/

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Einde Inside Llewyn Davis

Bericht door Vleeshaak » 17 jan 2015 23:00

Ik had het idee dat het deels een cirkelvertelling is, maar waar Llewyn aan het einde zichzelf ook bewust van is vandaar het au revoir) en dat hij alle verkeerde keuzes die hij heeft gemaakt, nu kan veranderen. Een soort van tweede kans dus die hij ook benut. (Bijvoorbeeld de kat de uitgang blokkeren). Ik heb hem net voor de eerste keer gezien en ik heb nog wel een kijkbeurt (of wat) nodig om alle puntjes op de i te krijgen. Er zit in ieder geval een stuk meer in dan je het eerste oog zou denken.

Plaats reactie