Lumière's Filmrecensies

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 07 nov 2004 15:23

Goede recensie! Ik ben nog benieuwder naar de film... :T

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Lumières Filmrecensiehoekje

Bericht door Lumière » 07 nov 2004 15:30

Pagina 3

01. ****** Requiem for a Dream (Darren Aronofsky)
02. ****** Jian Gui (de Pang broers)
03. ****** The Passion of the Christ (Mel Gibson)
04. ****** Zeburaaman (Miike Takashi)
05. ****** O Primeiro Dia (Walter Salles)

Pagina 4

06. ****** Natural Born Killers (Oliver Stone)
07. ****** One Flew Over the Cuckoo's Nest (Milos Forman)
08. ****** Lost in Translation (Sofia Coppola)
09. ****** Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry)

Pagina 5

10. ****** Irréversible (Gaspar Noé)
11. ****** Schichinin No Samurai (Akira Kurosawa)

Pagina 6
12. ****** Ying Xiong (Zhang Yimou)
13. ****** Big Fish (Tim Burton)
14. ****** Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (F.W. Murnau)
15. ****** Reservoir Dogs (Quentin Tarantino)

Pagina 7
16. ****** Brazil (Terry Gilliam)

Pagina 8
17. ****** Rain Man (Barry Levinson)
18. ****** Fahrenheit 9/11 (Michael Moore)
19. ****** Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le (Jean-Pierre Jeunet)
20. ****** Donnie Darko (Richard Kelly)
21. ****** Amantes del Círculo Polar, Los (Julio Medem)
22. ****** Untergang, Der (Oliver Hirschbiegel)

Pagina 9
23. ****** Oldboy (Chan-wook Park)
24. ****** Mulholland Dr. (David Lynch)
25. ****** the Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring (special extended edition) (Peter Jackson)
26. ****** The Lord of the Rings: The Two Towers (special extended edition) (Peter Jackson )

* = zeer slecht
-
** = slecht
--
*** = redelijk
---
**** = goed
----
***** = zeer goed
------
****** = meesterwerk
Laatst gewijzigd door Lumière op 12 dec 2004 17:05, 5 keer totaal gewijzigd.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 16 nov 2004 19:05

Oldboy (2003)
Regie: Chan-wook Park
Cast: o.a. Min-sik Choi; Ji-tae Yu
Genre: Actie
Speelduur: 120 minuten
Land: Zuid-Korea
Taal: Koreaans
Kleur: Kleur
IMDb: 8.6/10 (2,922 votes)

Dit was mijn kennismaking met Chan-wook Park. En gelukkig een zeer prettige kennismaking. Ik had er al veel positiefs over gelezen, en wilde dan ook zo snel mogelijk naar de bioscoop om deze film te bekijken. Ik verwachtte al een topfilm, maar wat ik kreeg te zien was meer dan een topfilm alleen. Oldboy is niet alleen de simpele wraakfilm, maar je raakt bij het kijken van deze film verzeild in een film die zich op het eerste gezicht voor lijkt te doen als simpele wraakfilm en later overgaat in een emotionele, zeer heftig filmdrama. De film gaat niet over het nemen van wraak, maar over de vraag “waarom?”

Oh Dae-su wordt ontvoerd en 15 jaar lang in een gevangenis gestopt. Tijdens zijn leven in de cel, met als enige kameraad zijn televisie, wil hij maar een ding: wraak. De knokkels op zijn vuisten worden flink gehard in de tussentijd, hij slaat zijn vuisten stuk tegen een muur, en hij leert veel van de televisie.
Wanneer Oh Dae-su na 15 jaar weer op vrije voeten is, begint hij zijn wraaktocht. Hij tuigt verschillende personen af, bewapend met een klauwhamer, tot hij uiteindelijk het brein achter zijn ontvoering tegenkomt. Bij deze ontmoeting verandert alles. De ontvoerder speelt een gemeen spelletje, waarin niets blijkt te zijn wat het lijkt.
De film is een grote rollercoaster, het verhaal lijkt op het eerste gezicht simpel. Maar door verschillende bizarre wendingen is het verhaal van Oldboy zeer sterk. Het verhaal zal de meeste mensen wellicht emotioneren, met zijn bizarre einde.

Het acteerwerk in Oldboy is ook fantastisch. Choi als Oh Dea-su is geweldig. We zien hoe een normale man verandert in een wraaklustig beest. Verder weten alle acteurs van het bizarre verhaal een realistisch geheel te maken, wat een behoorlijke heftige uitwerking op je heeft.

Oldboy is ook met zijn beelden behoorlijk heftig. We zien Oh Dae-su een levende (!) inktvis opeten, wat er nogal onsmakelijk uit ziet. Die scène voegt weinig toe aan de film zelf, maar is toch wel erg leuk om te zien. Verder bevat de film een scène waarin we de combinatie van tanden en hamers krijgen te zien. De scène is geweldig goed, maar toch behoorlijk heftig. De rest van de scènes in de film verklap ik maar niet, dat zou een te grote spoiler zijn.

Oldboy is niet zomaar een wraakfilm, dat blijkt wel na het zien van deze film. Het einde is vreemd, ontroerend en vreselijk dramatisch. Het slot is datgene dat van Oldboy toch wel een topfilm maakt.
Al met al een geweldig, maar zeer heftig filmpje. Van Oldboy kunnen we wellicht een smakeloze, Amerikaanse remake verwachten.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 16 nov 2004 21:56

Mooie recensies Lumière......vooral die van Donnie Darko en Reservoir Dogs....

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 16 nov 2004 21:58

Ik moet binnenkort ook mijn recensiehoekje weer eens uit het stof halen....

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 20 nov 2004 16:54

Mulholland Dr. (2001)
Regie: David Lynch
Cast: o.a. Naomi Watts; Laura Harring
Genre: Mysterie, Thriller
Speelduur: 120 minuten
Land: Frankrijk, VS
Taal: Engels
Kleur: Kleur
IMDb: 7.9/10 (30,757 votes)

Dit was mijn eerste keer Mulholland Dr. Tevens mijn eerste lange David Lynch film. En ik kan wel zeggen, dat het een zeer aangename kennismaking was. Vaag, onduidelijk, maar toch prachtig. Niet iedereen zal deze film waarderen, en dat is te begrijpen. Niks wordt uitgelegd, we kunnen overal alleen maar naar gissen. Neem er gewoon de tijd voor, laat je meesleuren, en denk erover na. De film is echt geen aaneenschakeling van scènes die niks met elkaar te maken hebben, er zit een verhaal in. Je moet het er alleen in kunnen zien.

De acteerprestaties in de film zijn goed, maar daar draait het niet om. De film wordt gedragen door het verhaal, het camerawerk en de bizarre weergave van de gebeurtenissen.

Het verhaal is onbegrijpelijk zolang je er niet over nadenkt. Je moet even het verband zien, en de rest laat je open, of probeer je ook in te vullen. Iedereen zal zo zijn eigen idee hebben van de film. En dat is toch geweldig? Beter dan zo'n voorgekauwde film... hoewel dat ook wel eens leuk is.
Het camerawerk in de film is heel mooi. Alles is heel traag gefilmd, zonder die moderne, flitsende bewegingen. Dat is ook erg leuk, maar niet in een film als deze.

Mulholland Dr. zit vol met zeer bizarre scènes. Scènes waarvan je eerst niet weet waarom ze erin zitten, maar later toch van betekenis zijn.
Het mooiste is wel, dat wanneer je op een gegeven moment helemaal verstrikt raakt in de lading verwarrende scènes die je over je heen krijgt, toch nog helemaal in de film zit. De film is spannend en boeiend, iedere minuut lang.

Kortom; Mulholland Dr. mag zich van mij een meesterwerk noemen. Een vreemde film, met vage plotwendingen, maar wel plotwendingen die achteraf minder vaag zijn dan het schijnt. Maar Mulholland Dr. is vooral een prachtige film. Ook al begrijp je er niets van, de film boeit, en sleurt je mee in deze geweldige film.

Ik zal het verhaal, zoals ik het zie, even simpeltjes vertellen; spoilers dus! (Selecteer om te lezen)

-----
Diane is de hoofdpersoon in dit verhaal. Ze is verliefd op Camilla, een succesvolle actrice. Maar wanneer Camilla de trouwplannen met een regisseur bekendmaakt, en vervolgens ook nog eens zoent met een andere vrouw, draait Diane door. Ze huurt een huurmoordenaar in. Wanneer Diane weggaat uit het café, treft zij daar een duister figuur. Daar vindt zij een blauwe box...

Dan begint haar droom. In haar droom is Diane een idealistische kopie van zichzelf. Ze noemt zich Betty, naar een serveerster die zij zag in het café. Camilla, die een auto-ongeluk heeft gehad, en daardoor niet meer weet wie ze is, noemt zich Rita. Rita en Betty krijgen een relatie. De regisseur, met wie Camilla zou gaan trouwen in de werkelijkheid, wordt door de maffia belaagd en zijn vrouw gaat vreemd. Betty is de persoon die Diane wilde zijn. Maar dan gebeurt er iets vreemds. Rita en Betty gaan naar Club Silencio, waar niets is wat het lijkt. Daar realiseert Betty zich dat het allemaal een illusie is. Ze trilt helemaal, en vind vervolgens de blauwe box.
Dan opent ze de blauwe box; ze belandt weer in de werkelijkheid. Ze kan het allemaal niet meer aan. Ze hallucineert en schiet zichzelf dood.
Ik denk dat de duistere figuur de dood voorstelt. Diane doet iets vreselijks, en moet daarvoor dus zelf sterven. Hij laat haar leven in een illusie doormiddel van de blauwe box, en wanneer zij dan in de werkelijkheid is, realiseert ze zich wat ze heeft gedaan. Met zelfmoord tot gevolg.

-----

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 dec 2004 10:28

The Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring (special extended edition) (2001)
Regie: Peter Jackson
Cast: o.a. Ian McKellen, Christoffer Lee
Genre: avontuur
Speelduur: 208 minuten
Land: Nieuw-Zeeland
Kleur: kleur
IMDb: 8.8/10 (142,754 votes)

Peter Jackson nam een gewaagd project in handen met het verfilmen van the Lord of the Rings (In de Ban van de Ring). Volgens John Ronald Reuel Tolkien zelf, was het boek onmogelijk verfilmbaar. Waar. Maar, Peter Jackson heeft met zijn verfilming toch een behoorlijke poging gewaagd. The Lord of the Rings is een geweldige filmtrilogie geworden. The Fellowship of the Ring (De Reisgenoten), het eerste deel, wil jammer genoeg niet lekker op gang komen.

Frodo Baggins krijgt van zijn, op die dag 111 geworden, oom Bilbo een ring cadeau. De Ring. Gandalf de Grijze, een tovenaar, verteld hem dat de ring vernietigd moet worden. Het is de Ring, gemaakt door de Donkere Vorst Sauron, om te heersen over de wereld. Zijn allesziende oog, een enorm oog omringt door vlammen boven op een toren, heeft twee woorden ontvangen. De Gouw en Baggins.
Frodo gaat met drie metgezellen naar de Raad van Rivendel, de Elf Elrond zal beslissen over het lot van Frodo en de Ring. Hij stuurt Frodo verder naar Mordor, naar de doemberg. De Ring moet vernietigd worden in het vuur waarin hij gesmeed is.
The Lord of the Rings horen thuis tussen de beste verhalen ooit. Het verhaal in het boek is zeer doordacht. Tolkien creëerde een eigen wereld, Midden-Aarde. Zelfs een volledige taal. Talloze verzen en liederen.
Het is dan ook erg jammer dat dit alles maar in kleine mate terugkomt in de film. Het dikke boek is gepropt in drie uur film. Helaas gaat er hierdoor veel verloren. De personages worden niet goed geïntroduceerd; er zijn volledige hoofdstukken uit het boek weggelaten; de liederen zijn vrijwel helemaal verdwenen. Maar gelukkig is alles wat overblijft, een korte introductie van de personages en een flinke dosis geweld, zeer genietbaar. The Fellowship of the Ring is toch een behoorlijke film geworden, gelukkig.

The Fellowship of the Ring draait niet zozeer om de acteerprestaties. Het is goed te zien dat er altijd en overal veel aandacht is besteed aan het uiterlijk. De prachtige locaties waar de film zich afbeeld; de overdonderende special effects; de mooie muziek; het uiterlijk van de personages.
Maar ook in het uiterlijk van de film zitten een paar lelijke dingen. In de film zit een gevecht tussen twee machtige tovenaars, Gandalf de Grijze en Saruman de Witte; de twee best gelukte personages, maar dit gevecht ziet er gewoon erg knullig uit. Er zitten scènes in waar de CGI gewoon van het scherm spat, erg storend, aangezien dit de film vooral maakt.
Gelukkig zitten er ook een paar fantastische dingen in het uiterlijk. De Gouw, de woonplaats van Hobbits, is fantastisch vormgegeven. Een mooi groen landschap, vol heuvels. De heuvels zijn kleine huisjes met een mooi rond deurtje. En als we naar de personages kijken, zien de Elfen en de Uruk-Hai, Sarumans leger van gekweekte orks, er erg gelikt uit.

De nieuw toegevoegde scènes in deze “extended edition”, voegen weinig toe aan de film. Maar toch zijn ze erg leuk voor de fans. Soms valt het niet eens op dat er een nieuwe scène in zit, of dat er een verlengd is. En dat is natuurlijk jammer.

Al met al is the Fellowship of the Ring, een erg leuke film. Af en toe wat langdradig, ik had soms echt iets van: “Toch niet nog een gevecht…!” Maar gelukkig zit er ook een eind aan. Dit deel lijkt echt een mooi einde te hebben, hoewel dat eigenlijk niet zo is. De muziek lijkt steeds maar weer hetzelfde deuntje te spelen, maar dan weer op een andere manier. Gelukkig is het een mooi deuntje en stoort het niet echt. Wat wel een groot minpunt is, is dat de personages maar half geïntroduceerd worden. Waar in het boek talloze verhalen verteld worden, moeten wij het doen met hun naam, en een kleine achtergrond.
De film kan het hoge cijfer op IMDb voor mij niet waarmaken, maar toch is the Fellowship of the Ring een goede film. Zeer uitgewerkt popcorn vermaak.

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 12 dec 2004 13:04

prima recentie. Je plaatst lotr 1 op het juiste niveau. Het cijfer op imdb geeft gewoon aan de film behoorlijk gehypt is. de promotie team van de film en de media in het geheel hebben deel aan het succes van lotr.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 12 dec 2004 15:37

Huh? Is dit dezelfde persoon die ons maanden heeft lastig gevallen met zijn LotR adoratie? en dan maar 4 van de 6 sterretje??

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 dec 2004 16:09

Rooster schreef:Huh? Is dit dezelfde persoon die ons maanden heeft lastig gevallen met zijn LotR adoratie? en dan maar 4 van de 6 sterretje??
:) ik heb geleerd om goed naar films te kijken.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 dec 2004 17:03

The Lord of the Rings: The Two Towers (special extended edition) (2002)
Regie: Peter Jackson
Cast: o.a. Elijah Wood; Sean Astin
Genre: avontuur
Speelduur: 223 minuten
Land: Nieuw-Zeeland
Kleur: kleur
IMDb: 8.8/10 (100,586 votes)

Peter Jackson nam een gewaagd project in handen met het verfilmen van the Lord of the Rings (In de Ban van de Ring). Volgens John Ronald Reuel Tolkien zelf, was het boek onmogelijk verfilmbaar. Waar. Maar, Peter Jackson heeft met zijn verfilming toch een behoorlijke poging gewaagd. The Lord of the Rings is een geweldige filmtrilogie geworden. The Two Towers is veel duisterder dan zijn voorganger, bevat de eerste belangrijke veldslag, en het verhaal loopt dit keer veel soepeler.

Het Reisgenootschap is uiteen gevallen.
De Ringdrager Frodo en zijn enige overgebleven metgezel Sam zijn op weg naar de Doemberg. Zij stuiten op het schepsel Gollum, die hen vervolgens de weg leidt, naar Mordor.
Aragorn, Gimli en Legolas zijn op weg om Merry en Pippin, die gevangen genomen zijn door de Uruk-Hai, te redden.
Er dreigt een groot gevaar. Op de weg die zij allen moeten afleggen, in Mordor, en in Isengard. In Mordor bereidt de Donkere Vorst Sauron zijn oorlog voor, en in Isengard doet Saruman hetzelfde, het verbond tussen de twee torens.
The Lord of the Rings horen thuis tussen de beste verhalen ooit. Het verhaal in het boek is zeer doordacht. Tolkien creëerde een eigen wereld, Midden-Aarde. Zelfs een volledige taal. Talloze verzen en liederen.
In dit deel wordt de volgorde van het boek niet gevolgd. Verhaallijnen lopen door elkaar, en af en toe mist er iets. Maar gelukkig is het niet erg storend voor de kijker.

The Two Towers is veel duisterder dan the Fellowship of the Ring. We zien voor het eerst een belangrijke veldslag. De slag om Helm’s Deep. Duizenden orks tegen het volk van Rohan. Het is een waar spektakel, een prachtig gezicht.
Ook is er een gevecht in Isengard. Saruman wordt bestookt door de Enten, boomherders. Het zijn levende en sprekende bomen, die door Merry en Pippin wakker geschud zijn. Ze vallen Saruman aan, ze zijn woedend, de eens zo vriendelijke Saruman heeft bomen gekapt.
Wat erg goed is gedaan, is de terugkeer van Gandalf, ditmaal als Gandalf de Witte. De scènes waarin hij verschijnt zijn prachtig.
En niet alleen de scènes met Gandalf zijn goed, the Two Towers, is veel sterker. Dit komt doordat er veel minder personages geïntroduceerd worden, er is ruimte voor andere dingen. Er zijn personages die veel minder in het beeld verschijnen, en dat is aan de ene kant ook wel jammer. Maar de nieuwere personages, bijvoorbeeld Theoden en Faramir, maken een hoop goed. De gevechten zitten ook weer geweldig in elkaar, en zelfs het onbelangrijke aspect, het acteerwerk, is verbeterd. Zelfs Elijah Wood als Frodo, die langzamerhand van de wereld raakt. En laat ik het zo zeggen, het stoorde me niet echt. Misschien komt het doordat zijn gezicht onder de schrammen zat, en hij niet goed herkenbaar was?

Er is een personage dat de show steelt in deze film. Dat is de schizofrene Gollum, door Andy Serkis gespeelt. Hij is door de computer geanimeerd, maar toch weet hij je te raken. Zijn uiterlijk is geweldig, zijn stem is geweldig en zijn lichaamstaal is geweldig. Dit personage is zeer belangrijk in the Two Towers. Het is de gids van Frodo en Sam op hun reis naar Mordor.

Er zijn maar een paar dingen waarin ik me stoorde in de film. En dan heb ik het vooral over de humor. Ik kan maar een ding bedenken: “Waarom?” Het zijn vaak de grappen over Gimli’s lengte, ze passen gewoon niet in de context. Op een geweldig spannend moment, we staan op de muur van Helm's Deep en zien het vijandelijke leger naderen, moet Gimli zonodig even zeggen: “Ik kan niks zien.” Iedereen lachen, weg spannend moment. Zonde.
Het andere minpunt, wat eigenlijk niet zo veel uitmaakt, vond ik de Enten. Ze komen bij mij nep over. Ze bewegen soms wat houterig en ze zien er te lieflijk uit.

De extra scènes in de film voegen dit keer wel wat toe aan het verhaal. Het verloopt allemaal veel soepeler dan in de bioscoopversie. We krijgen meer te weten van de personages, om als voorbeeld maar even Faramir te nemen. Hij krijgt in de extended versie gewoon veel meer uitleg. Zijn daden zijn duidelijker en we weten wat van zijn geschiedenis.

Al met al is the Two Towers stukken beter dan zijn voorganger. Doordat de personages al geïntroduceerd zijn, is er ruimte voor meer. Er is veel aandacht besteed aan alle gevechten, we krijgen sympathie voor de personages, en het nieuwe personage Gollum is geweldig. Het grootste minpunt is dat er wat flauwe grappen in de film zitten. Jammer, want het is storend.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 12 dec 2004 19:10

Lumière schreef: Er is een personage dat de show steelt in deze film. Dat is de schizofrene Gollum, door Andy Serkis gespeelt.
Ik heb het al zo vaak uit moeten leggen, maar ik zeg het toch nog een keer... Een gespleten persoonlijkhied hebben is geen schizofrenie. De officiële benaming is DIS. Schizofrenie is als je waanbeelden ziet die als echt bij jou overkomen zonder dat je wiet of andere drugs op hebt.... DIS is een splitsing in de persoonlijkhied. Zo. Sorry dat ik nu erg de liefde aan het bedrijven ben met de Formica rufa (de behaarde bosmier) maar ja, het moest even gezegd worden...
Afbeelding

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 dec 2004 19:25

gollum36 schreef:
Lumière schreef: Er is een personage dat de show steelt in deze film. Dat is de schizofrene Gollum, door Andy Serkis gespeelt.
Ik heb het al zo vaak uit moeten leggen, maar ik zeg het toch nog een keer... Een gespleten persoonlijkhied hebben is geen schizofrenie. De officiële benaming is DIS. Schizofrenie is als je waanbeelden ziet die als echt bij jou overkomen zonder dat je wiet of andere drugs op hebt.... DIS is een splitsing in de persoonlijkhied. Zo. Sorry dat ik nu erg de liefde aan het bedrijven ben met de Formica rufa (de behaarde bosmier) maar ja, het moest even gezegd worden...
o. Maar... heeft iedereen dit dan fout??? Sorry, maar moet dat grote plaatje er nou bij?! In ieder geval bedankt voor de informatie.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 12 dec 2004 19:53

Lumière schreef:
gollum36 schreef:
o. Maar... heeft iedereen dit dan fout??? Sorry, maar moet dat grote plaatje er nou bij?! In ieder geval bedankt voor de informatie.
Da's de Formica Rufa.... :wink: Maar even serieus, veel mensen maken deze fout. Dat is jammer want zo worden veel mensen verkeerd bijgebracht... Ik heb me er in verdiept omdat een zus van mij bevriend is met een DISser....

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 12 dec 2004 20:15

Waar staat DIS voor? (en daarna gaan we weer ontopic)

Plaats reactie