Lumière's Filmrecensies

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 01 aug 2004 11:41

Pagina 3

1. Requiem for a Dream (Darren Aronofsky) ******
2. Jian Gui (de Pang broers) ***
3. The Passion of the Christ (Mel Gibson) *****
4. Zeburaaman (Miike Takashi) ******
5. O Primeiro Dia (Walter Salles) *****
Laatst gewijzigd door Lumière op 17 sep 2004 13:13, 10 keer totaal gewijzigd.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 01 aug 2004 12:46

Lumière een prima recensie! :Y Eigenlijk heb ik hier niets meer aan toe te voegen, zoals je al schrijft het is één van de beste roadmovies die ik ooit heb gezien, waarin spanning nòg humor ontbreken. :T

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 10 aug 2004 22:29

Ik ga voortaan sterren uitdelen ipv cijfers:

* = heel slecht, absoluut geen aanrader
-
** = slecht
--
*** = redelijk, gemiddeld
---
**** = goed
----
***** = heel goed
------
****** = meesterwerk
Laatst gewijzigd door Lumière op 17 sep 2004 13:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 24 aug 2004 13:09

Requiem For A Dream (2000)
Regie Darren Aronofsky | Cast o.a. Ellen Burstyn; Marlon Wayans | Genre Drama | Speelduur 102 Minuten | Land VS | Taal Engels | Kleur Kleur |
IMDb 8.4/10 (37,248 votes)

Requiem For A Dream is een dopefilm, een drugsfilm, wat meestal garant staat voor een behoorlijke feelbad. Zo ook Requiem for a Dream. Requiem for a Dream is een film die je vrolijke bui, niet meer vrolijk maakt, Requiem for a Dream maakt je verdrietig.
Wat is een requiem nou eigenlijk? Het woordenboek zegt dit:
re-qui-em (het~; ~s) 0.1 mis voor de zielenrust van een overledene =>dodenmis 0.2 muziek daarbij 0.3 geschrift, toneelstuk enz. ter ere van een gestorvene.
Een dodenmis voor een droom. Mooie titel. Een titel die goed gekozen is voor deze film.

Requiem For A Dream vertelt het verhaal van drie, met drugs experimenterende, jongeren; en van een oudere vrouw, die met peppillen in de weer is. Requiem for a Dream laat goed de effecten van het drugsgebruik zien, allereerst het high worden, de “goede” kant. De vier jongeren beginnen te dealen, en proberen zelf ook steeds meer uit. De oudere vrouw wordt behoorlijk hyper, wat een beetje humor in de film brengt.
Maar later gaat het mis. Het dealen wil niet meer lukken en de goede “shit” is nergens meer te krijgen. De jongeren storten zich in de harde drugswereld, waarin je moeite moet doen om aan het spul te komen. Een behoorlijke som geld betalen, of doormiddel van seks aan een beetje spul zien te komen. Helaas mislukt het allemaal. Requiem laat een behoorlijk negatief beeld zien, wat de iets gevoelerige mensen onder ons waarschijnlijk niet kunnen aanzien.
De oudere vrouw blijft maar pep slikken, steeds meer, steeds vaker. De gevolgen zijn natuurlijk vreselijk. Requiem for a Dream is met deze vreselijke beelden een behoorlijke anti-drugs film. Een film waarvan je je behoorlijk klote gaat voelen.

De film zit fantastisch in elkaar. In het begin lijkt het allemaal nog onschuldig, en later komen de vreselijke gevolgen daarvan aan bod. Het drugsgebruik wordt met flitsende beelden weergeven, waardoor je het effect zeg maar voelt. De moderne technieken die in de film gebruikt zijn, zijn prachtig; ze vervelen geen moment, en zijn een lust voor het oog. Doordat het drugsgebruik in deze film zo goed weergegeven wordt, maakt dat Requiem For A Dream net even beter.
Niet alleen de beelden zijn goed, ook de acteerprestaties zijn van topniveau. Alle acteurs, de jongeren, maar vooral de oudere vrouw spelen werkelijk voortreffelijk. Stuk voor stuk moeilijke rollen, maar wat een prestaties.
Net als de beelden en de acteerprestaties, is ook de muziek van topniveau. Het sluit goed aan bij de film, en klinkt nog goed ook.

Vrijwel alles in deze film is goed, en dat maakt deze film een nog sterkere feelbad. Het komt goed realistisch over, en dat maakt het griezelig. Je leeft als het ware mee. Je voelt het lijden aan het einde, je voelt het ongeluk wat de personages op hun pad krijgen. Vreselijk, maar toch fantastisch, dat een film dit teweeg kan brengen.
En dat is wat deze film is: Vreselijk, maar fantastisch. Een feelbad, maar een prachtige. Eentje die je nog lang zult bijblijven. Eentje die gerespecteerd moet worden, eentje die wellicht zorgt dat sommige mensen maar van drugs afblijven (een mooie gedachte). Deze film zou verplichte kost moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Lumière op 26 dec 2004 12:57, 5 keer totaal gewijzigd.

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 24 aug 2004 14:44

En respect krijgt die _O_ deze film heeft bij mij ook een vette feelbad gevoel achter gelaten.
Ik heb de DVD naast me liggen, heb gisteren even de making off gezien. Best wel lijp.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 24 aug 2004 15:25

Konami schreef: Best wel lijp.
moet je de website is checken!

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 24 aug 2004 16:56

Lumière schreef:
Konami schreef: Best wel lijp.
moet je de website is checken!
Wow lekker super vaag, en chille muziek.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 25 aug 2004 22:46

Jian Gui (2000) (a.k.a. The Eye)
Regie de Pang broers | Cast o.a. Angelica Lee, Lawrence Chou | Genre Horror | Speelduur 99 Minuten | Land Hong Kong | Taal Kantonees | Kleur Kleur |
IMDb 7.0/10 (2,828 votes)

Ik moet toegeven, ik heb nog bijna niks gezien qua Aziatische horrorfilms. Daarom besloot ik me ook maar eens met dat zaakje bezig te houden; ik ging dus maar naar de videotheek. Ik huurde The Eye en hoopte maar dat het wat was. Ik had hier en daar wel eens wat gehoord en gelezen over deze film, maar de commentaren waren nogal uiteenlopend. De een vond deze film eng, de ander saai.
Ik zit daar eigenlijk een beetje tussenin.

Na een oogoperatie begint een jonge vrouw, die voor de operatie blind was, vreemde dingen waar te nemen. Dode mensen om precies te zijn. Ze ziet wanneer iemand dood gaat; ze ziet een man in zwarte klederdracht de zielen meenemen. Maar hoe het te stoppen??
Dit is natuurlijk een grote rip-off van the Sixth Sense, althans, het “I see dead people” gebeuren. Maar hoewel het niet origineel is, blijft het een erg leuk en vooral bizar horrorverhaal.

Een grote teleurstelling vond ik dat de film erg weinig enge momenten bevatte. Mijn ogen hoefden gedurende de hele film niet een keer dichtgeknepen te worden, en dat is nu net een vereiste bij het zien van een goede horrorfilm. Een grote misser, want de film had makkelijk vele malen enger kunnen zijn met zo’n bizar verhaal.
Maar gelukkig bevat de film ook nog een paar behoorlijk spannende scenes, maar allen net niet eng genoeg.

De dode mensen zijn trouwens niet hetzelfde als in the Sixth Sense. In the Sixth Sense waren de doden allemaal op een gruwelijke manier weergegeven. Maar in the Eye blijven ze bij normale stergevallen. Er is erg weinig bloed te zien gedurende de hele film, en dat had deze film misschien nog net iets enger; en in dit geval ook beter kunnen maken.

Het einde is ook een teleurstelling, je hoorde nog net geen “en ze leefden nog lang en gelukkig”. Vlak daarvoor werd er trouwens nog wel een fantastisch prachtige, en trouwens ook gruwelijke scène tegenaan gegooid; en daar kon ik dan toch nog wel erg van genieten.

Al met al is dit een redelijke horror, maar het mist het belangrijkste ingredient: de film is niet erg eng. Wel spannend, maar niet eng.

Rating: ***
Laatst gewijzigd door Lumière op 26 dec 2004 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.

einstein
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door einstein » 29 aug 2004 15:17

Lumière schreef:Requiem For A Dream verteld het verhaal van vier, met drugs experimenterende, jongeren;...[/url]
4?

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 29 aug 2004 16:21

einstein schreef:
Lumière schreef:Requiem For A Dream verteld het verhaal van vier, met drugs experimenterende, jongeren;...[/url]
4?
hoeveel waren het er dan? Misschien dat ik een foutje heb gemaakt, maar nu kan ik het me niet meer echt voor de geest halen. Drie?

DarkoDonnie
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door DarkoDonnie » 29 aug 2004 16:45

Lumière schreef:
einstein schreef:
4?
hoeveel waren het er dan? Misschien dat ik een foutje heb gemaakt, maar nu kan ik het me niet meer echt voor de geest halen. Drie?
;)

3 jongeren plus 1 'oudere' (die moeder)...

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 29 aug 2004 20:03

DarkoDonnie schreef:
Lumière schreef:
einstein schreef: 4?
;)

3 jongeren plus 1 'oudere' (die moeder)...

shit. Domme fout. Even veranderen dan maar...

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 01 sep 2004 22:52

The Passion of the Christ (2004)
Regie: Mel Gibson | Cast: o.a. James Claviezel | Genre: Drama | Speelduur: 126 minuten | Land: VS | Taal: Hebreeuws | Kleur: Kleur |
IMDb: 7.4/10 (24,947 votes)

The Passion of the Christ scheen antisemitisch te zijn. Tevens zou deze film overdreven wreed zijn. Allemaal beschuldigingen die naar mijn idee onterecht zijn. The Passion of the Christ verhaalt het bijbelverhaal: niets meer, niets minder. Je kan de film ook van een andere kant bekijken, en dan is het mogelijk dat de film antisemitisch wordt bevonden. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling van The Passion of the Christ.

The Passion of the Christ vertelt het welbekende bijbelverhaal. Over Jezus van Nazareth, die zich de Messias noemt. De zoon van god. In deze film worden de laatste 12 uur van Jezus’ leven getoond: 12 wrede uren, 12 uren vol leed en pijn. Alles wordt getoond, alle martelingen, de kruisiging, alles. En al die vreselijke gebeurtenissen worden zo realistisch weergeven, dat de tranen bij mij in mijn ogen sprongen. Je leeft enorm mee, je voelt de pijn als het ware.

De martelingen zijn vreselijk: wreed, bloederig en erg realistisch. Bij iedere zweepslag huiver je. Mijn handen hield ik half voor mijn ogen. Extreme horror zal ik het maar noemen. Ik snap dat mensen bij de martelingen de bioscoop zijn uitgelopen, zo realistisch en wreed was het. Maar is het eigenlijk niet gewoon de waarheid? Martelen is geen aaien, martelen is pijnigen, leed veroorzaken. En de pijn spat van het scherm af. En die pijn is te zien in zowat de halve film.
De film eindigt wel weer erg mooi, de verrijzenis van Jezus Christus. Deze slotscène was erg mooi in elkaar gezet.

De acteerprestaties zijn ook nog eens goed. Alle rollen, inclusief de duivel, worden zeer goed neergezet. En het realisme van deze film wordt ook nog eens versterkt door de taal. Geen Engels, maar de originele talen. Prachtig.

Negatieve dingen over deze film kan ik niet opnoemen. Misschien dat de film overdreven wreed is, maar dat is in mijn ogen niet zo. De film verhaalt het lijdensverhaal van Jezus Christus, en dat ging niet over bloemetjes en bijtjes.
Is The Passion of the Christ antisemitisch? Nee, maar wil je graag dat de film antisemitisch is, dan kan je het er misschien in zien. Maar naar mijn mening is The Passion of the Christ een zeer authentieke vertaling van de bijbel naar het witte doek. Beter dan ooit tevoren. Bloederiger dan ooit tevoren. En realistischer dan ooit tevoren. De film is misschien niet voor iedereen even toegankelijk, zeker als je niet tegen sadisme kan, maar ik vond de film goed.

Laatst gewijzigd door Lumière op 26 dec 2004 13:07, 4 keer totaal gewijzigd.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 05 sep 2004 01:10

Zeburaaman (2004) (a.k.a. Zebraman)
Regie: Takashi Miike | Cast: o.a. Sho Aikawa | Genre: Komedie | Speelduur: 115 minuten | Land: Japan | Taal: Japans | Kleur: Kleur |
IMDb: 6.6/10 (58 votes)

Vergeet de superheldenhype even. Vergeet films als Spider-man, Batman of X-men. Al deze films zijn niets vergeleken bij de nieuwe film van van Miike Takashi’s hand. Een parodie op de populaire superheldenfilms die op dit moment van de lopende band stromen. Miike’s Zebraman is een meesterwerk; een superheldenfilm waarin niet de aktiescenes het belangrijkste ingredient zijn, maar de flinke dosis humor die de film bevat. Een film over een anti-held in een zebrapak.

Shinichi is een leraar die gepest wordt. Ook is zijn band met zijn gezin erg slecht; zijn zoontje wordt gepest doordat zijn vader zo’n sukkel is, zijn dochter gaat om met verkeerde mensen en zijn vrouw gaat vreemd.
Shinichi heeft maar een toevlucht, ’s nachts gaat hij in zijn zelfgemaakte pak van ene Zebraman, een vergane held uit een amper bekeken superheldenserie uit de jaren ’70, de straat op.
Het ministerie van Defensie ontdekt ondertussen dat er buitenaardse gebeurtenissen gaande zijn, groene marsmannetjes nemen de wereld over. Shinichi komt, verkleed als Zebraman, zo’n ruimtewezentje tegen, en ontdekt dan ook nog eens dat hij ‘echt’ Zebramans superkrachten bezit. De kunst is om in jezelf te geloven, en dan lukt natuurlijk alles.
Dan veranderd Shinichi’s leven behoorlijk. Hij gaat de strijd aan met de buitenaardse gasten, gehuld in zijn Zebraman cape, en moet een inname tegengaan.

Zebraman is een film vol flauwe humor, maar houdt toch een bepaald niveau. Vooral de eerste helft van de film, waarin we Shinichi in zijn Zebraman pak de held uit zien hangen, is erg lachwekkend. Zo scheurt hij uit zijn pak en glijdt hij uit op het dak.
Maar ook de tweede helft van de film is erg sterk. De film bevat nu ook veel actie, die soms ook erg lach
wekkend is. Vooral de eindstrijd is erg leuk om te zien.
Zebraman bevat ook talloze verwijzingen naar andere films. Zo kijkt Shinichi aan het begin van de film een televisieprogramma waarin we Sadako uit Ringu het zien opnemen tegen een of andere Power Ranger look-a-like.
De film bevat erg vreemde personages die zorgen voor een bizarre grappige sfeer. Zo heb je natuurlijk Zebraman zelf, maar ook Zebramans vijand; een man in een krabbenpak (welliswaar bezeten door een ruimtewezen) met scharen in zijn handen. Verder vinden we ook nog Zebranurse, de vrouw waarover Shinichi droomt; de sexy zuster die Zebramans wonden verzorgt.

Ook ziet alles in de film er niet verkeerd uit. De ruimtewezens zijn erg cool, ze zien er behoorlijk lachwekkend uit, zo groeit er een arm boven op hun kop. Ook is de actie best strak, het is natuurlijk geen Spider-man, maar dat is ook niet de bedoeling van Zebraman.

Zebraman is een echte aanrader. De leukste film die ik in tijden heb gezien, in de bioscoop werd er zelfs geapplaudisseerd na deze prachtfilm. De film verveelt geen moment, en is de hele tijd erg grappig; al is het maar om dat idiote pak.
Ik geef Zebraman 6 sterren, ik was behoorlijk onder de indruk. De beste film die ik tot nu toe dit jaar in de bioscoop heb bekeken. Ik kan deze film aan jong en oud aanraden, ook al ben je geen liefhebber van superhelden.

Laatst gewijzigd door Lumière op 26 dec 2004 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 06 sep 2004 21:42

O Primeiro Dia (1998) (a.k.a. Midnight)
Regie: Walter Salles; Daniela Thomas
Cast: o.a. Fernanda Torres; Luiz Carlos Vasconcelos
Genre: Drama
Speelduur: 74 minuten
Land: Brazillie, Frankrijk
Taal: Portugees
Kleur: Kleur
IMDb: 7.7/10 (171 votes)

De naam Walter Salles, regisseur van de prachtige film Central Do Brazil, deed mij besluiten deze film te gaan bekijken. O Primeiro Dia, de eerste dag: de jaarwisseling van 1999 naar 2000. Dat is wat in deze film centraal staat.

Pedro besluit zijn vrouw Maria te verlaten op oudejaarsdag, hij laat een briefje achter met daarop de geweldige tekst: If there is one day to decide something in life, this day is today . Zijn vrouw ziet het leven daarna niet meer zitten en besluit zelfmoord te plegen.
De crimineel João wordt aangepraat dat hij gratie krijgt wanneer hij een vuil klusje opknapt. Hij moet een vriend van hem vermoorden (waar we eerder in de film ook al kennis mee hebben gemaakt) vermoorden. Hij heeft het ervoor over en besluit het te doen. Jammer genoeg loopt hij rechtstreeks in de val.
Maria, die niet meer wil leven, en João, vluchtend, treffen elkaar boven op een flat, onder de knallen van het vuurwerk.

De film is erg mooi. Het verhaal dat zich rondom de jaarwisseling (30, 31 december en 1 januari) afspeelt zit goed in elkaar. Verschillende verhaallijnen lopen erg goed in elkaar over.
Er wordt goed geacteerd, maar iets anders had ik ook niet verwacht. En natuurlijk zijn ook de beelden erg mooi. Ik ben een liefhebber van de kleurrijke favelas en daardoor vind ik dit soort films nog mooier.
De speelduur van de film telt een kleine 75 minuten, maar ook al is de speelduur zo kort, de film zit vol goeds. Hoe korter de speelduur, des te minder fouten kunnen er in een film zitten. Het einde is ook nog eens erg goed, en dan is het alleen maar mooi dat de film op dat moment al stopt. Geen overbodige scenes.
De regisseur van de film, Walter Salles, heeft na het meesterwerkje Central Do Brazil dus nog een erg goede film geregisseerd.

O Primeiro Dia is een echte aanrader, de film bevat spanning, drama, romantiek en is van nog wel meer markten thuis. Er vallen weinig negatieve dingen over te zeggen, er valt alleen kritiek te geven op de speelduur.
De film is in ieder geval goed bevallen en vond ik toch wel een kleine 5 sterren waard.

Mijn rating:

Laatst gewijzigd door Lumière op 17 sep 2004 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie