Lumière's Filmrecensies

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 19 sep 2004 13:50

Pagina 3

1. Requiem for a Dream (Darren Aronofsky) ******
2. Jian Gui (de Pang broers) ***
3. The Passion of the Christ (Mel Gibson) *****
4. Zeburaaman (Miike Takashi) ******
5. O Primeiro Dia (Walter Salles) *****

Pagina 4

6. Natural Born Killers (Oliver Stone) *****
7. One Flew Over the Cuckoo's Nest (Milos Forman) ******
8. Lost in Translation (Sofia Coppola) ******
9. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry) ******

Pagina 5

10. Irréversible (Gaspar Noé) *****
11. Schichinin No Samurai (Akira Kurosawa) *****

* = heel slecht, absoluut geen aanrader
-
** = slecht
--
*** = redelijk, gemiddeld
---
**** = goed
----
***** = heel goed
------
****** = meesterwerk

Laatst gewijzigd door Lumière op 22 sep 2004 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 19 sep 2004 13:52

je bent lekker op dreef...alleen die hoge waardering voor TPOTC snap ik niet... :-?

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 19 sep 2004 13:56

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 19 sep 2004 13:59

ja. Daarom zei ik het ook :)

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 19 sep 2004 14:03

ruben schreef:je bent lekker op dreef...alleen die hoge waardering voor TPOTC snap ik niet... :-?
ik vond hem echt goed :Y (Ik dacht eerst dat je Pirates of the Caribbean bedoelde :o maar toen bedacht ik me dat ik die nooit gereviewd had :D)

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 19 sep 2004 14:04

ruben schreef:
Ow... hahaha... oke.. :)
Maar, het heeft bij hem blijkbaar wel een bepaald gevoel achtergelaten, en dat geeft hem dan wel een logische reden lijkt me, om het een hoog cijfer te geven.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 19 sep 2004 14:26

Konami schreef:
ruben schreef:
Ow... hahaha... oke.. :)
Maar, het heeft bij hem blijkbaar wel een bepaald gevoel achtergelaten, en dat geeft hem dan wel een logische reden lijkt me, om het een hoog cijfer te geven.
en zo is het maar net :Y

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 19 sep 2004 22:37

Irréversible (2002)
Regie: Gaspar Noé
Cast: o.a. Monica Bellucci; Vincent Cassel
Genre: Drama
Speelduur: 97 minuten
Land: Frankrijk
Taal: Frans
Kleur: Kleur
IMDb: 7.2/10 (5,715 votes)

Afbeelding

Irréversible: op de achterkant van de dvd staat een waarschuwing voor realistische, brute geweldscenes. Geheel terecht. De film bevat een moord en vervolgens een verkrachting als openingsscènes, dat is inderdaad behoorlijk slikken. Je neigt ernaar om de film stop te zetten.
De film vertelt een verhaal op dezelfde bizarre manier die Memento ook gebruikte. Het begint bij de aftiteling van de film. Van achteren naar voren. Van de daad naar de oorzaak daarvan. Van de moord, naar de verkrachting, en vervolgens een reis terug naar de poster van 2001: A Space Odyssey: The Ultimate Trip.

Alex wordt verkracht. Haar vriend en ex-man besluiten wraak te nemen, en gaan op zoek naar de dader. Daar begint een wrede tocht vol razernij. De dader blijkt genaamd “De Lintworm”, en houdt zich schuil in “het Rectum”, een homoclub. Daar volgt een moord die elke kijker nog lang zal bijblijven…
Als je de film van voor naar achter zou kijken, zou er waarschijnlijk veel minder aan zijn. Alles valt dan gelijk op zijn plaats, en de film zou een enorm feelbad- gevoel achterlaten. De film zou dan nog extremer lijken, je zou alleen nog maar de beruchte scènes kunnen onthouden, en de film zou door iedereen afgekraakt worden.
Maar Irréversible laat wel een feelbad- gevoel achter, een enorm feelbad- gevoel zelfs, maar het lijkt op het eerste gezicht niet zo vreselijk te zijn als je de film hebt bekeken. Doordat de film van achter naar voren wordt afgespeeld, krijg je de indruk dat er zelfs nog enigszins iets goed komt van alle vreselijke, brute dingen die je hebt gezien.
Maar wanneer je na de film een beetje gaat nadenken wat je net hebt gezien, denk je: Wacht eens even, wat een rotfilm. Amper een verhaal, extreem wrede scènes… Je wordt als het ware voor het lapje gehouden door de volgorde van de film. En dat is tevens de kracht van Irréversible. Het is niet alleen het geweld en de wreedheid; maar het is de volgorde die de film draagt.
Hoewel de film begint met de scènes die je het best onthoud, is de rest zo slecht nog niet. De film eindigt, of eigenlijk “begint”, als een romantische, en zelfs grappige film. Zo is er een complete dialoog over het seksleven. Zo zien we het geluk van Alex en haar vriend, we zien hoe blij ze wel niet met elkaar zijn. Daarvoor, of in de normale volgorde “daarna”, zien we hoe Alex haar vriend even zat is. En dat leidt uiteindelijk zelfs tot de verkrachting. We zien daarvoor de razernij waarin de vriend van Alex verkeert, wat dus uitloopt in de moord.

De film is diepzinnig, en aan het einde vallen de laatste puzzelstukjes op zijn plaats. We zien de prachtige poster van 2001: A Space Odyssey, met daarop de tekst: The Ultimate Trip. En dat is wat je net hebt bekeken. De ultieme reis. We zien oorzaak en gevolg, en de volgorde van gevolg naar oorzaak. Een simpele oorzaak leidt tot vreselijke gevolgen. Het laatste wat we zien, zijn de prachtige woorden: Le Temps Détruit Tout.

Gelukkig is er ook niks te klagen bij de acteerprestaties. Maar dat maakt deze film voor veel mensen niet kijkbaar. Alles lijkt zo erg realistisch. Niks is achtergehouden voor de kijker. Bij sommige scenes doet wellicht iedereen, ook al kick je op leedvermaak, zijn ogen dicht. Vreselijk.
De film deed mij aan het begin hetzelfde voelen als bij het filmpje waarin we Nick Berg onthoofd zien worden, pijn. Je voelt je schuldig voor de samenleving waarin wij ons verkeren. Je weet dat het er in de echte wereld net zo, wellicht nog erger, aan toe gaat. Niet alleen de beruchte scènes veroorzaken dit, maar ook de scène waarin we politiemannen mensen zien uitschelden voor vuile nicht.

Irréversible mag zich van mij een heel goede film noemen. Hoewel er behoorlijk zware scènes in zitten, zit de film goed in elkaar. De achterstevoren manier is goed gekozen en maakt deze film zelfs net iets minder zwaar, dan hij eigenlijk is.
Ik durf hem niemand aan te raden, maar ik zeg wel, Irréversible is een heel erg goede film. Ben je gevoelig, kijk dit dan niet. Kon je tegen Requiem for a Dream, of bijvoorbeeld The Passion of the Christ, dan zegt dat niks. Irréversible is een combinatie van die twee en dat dan in het kwadraat. De film heeft een enorme impact, zwakke geestjes gaan hier kapot aan.

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 19 sep 2004 23:01

Lumière schreef:Irréversible (2002)
... ...
Het mooist vind ik nog wel dat je je zo beroerd voelt, zelfs tijdens en na de prachtige momenten van het eind van de film; dat je bijna liever wilt dat het niet zo mooi was tussen hen...

Ik vroeg me trouwens af: Had jij door dat ze de verkeerde te pakken hadden?

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 20 sep 2004 07:06

gert schreef:
Spoiler
Nou, de eindscene was niet al te duidelijk, maar ik had zo'n gevoel van wel ja.

Een van de mooiste dingen van de film vond ik de dingen die gezegt worden aan het einde van de film. << ik droomde dat ik in een rode tunnel liep >>
En aan het einde wordt het duidelijk dat Alex << zwanger was >>, en tijdens << de verkrachting bloedde ze, dus wellicht had ze een miskraam, maar dat is niet zeker. >> Dat is een puzzelstukje wat pas aan het einde verschijnt, maar het kan niet volledig opgelost worden.

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 20 sep 2004 09:02

zijn de prachtige woorden: Le Temps Détruit Tout.
Wat betekent dat?

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 20 sep 2004 10:11

"De tijd maakt alles kapot" (détruire: vernielen, kapotmaken, vernietigen)

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 20 sep 2004 10:37

El Chivo schreef:"De tijd maakt alles kapot" (détruire: vernielen, kapotmaken, vernietigen)
Dank je...

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 22 sep 2004 19:02

Shichinin no samurai (1954) (a.k.a. Seven Samurai)
Regie: Akira Kurosawa
Cast: o.a. Toshiro Mifune; Takashi Shimura
Genre: Aktie
Speelduur: 207 minuten
Land: Japan
Taal: Japans
Kleur: Zwart-wit
IMDb: 8.9/10 (26,319 votes)

Afbeelding

Ik had tot voor kort nog nooit een film van Kurosawa gezien. Dus Seven Samurai is mijn eerste Kurosawa, en mijn verwachtingen lagen behoorlijk hoog, vooral door alle reacties op FilmTotaal. En die vijfde plaats in de IMDb top vijftig zegt natuurlijk ook wel wat.
Een film uit 1954, alweer vijftig jaar geleden, wordt door iedereen geprezen, maar wat is nou precies de charme van Seven Samurai? Ik denk dat het de schoonheid van het epos is. De film is, vooral voor zo’ n oude film, erg goed genietbaar, en zit vol met talloze prachtige beelden. Seven Samurai is niet zo goed om zijn actiescènes of verhaal, maar meer om de schoonheid van het geheel. In de film worden actie, humor, en vooral cultuur met elkaar gemengd tot een verbluffend epos.

Seven Samurai speelt zich af in het feodale Japan van de 16e eeuw. Bandieten zwerven door heel het land, en het land wordt geteisterd door oorlogen.
Wanneer een bende een klein boerendorpje aandoet, besluiten zij terug te keren om te plunderen wanneer er geoogst is. Iemand uit het dorp hoort bij toeval het plan van de bandieten en waarschuwt het dorp.
De dorpsoudste besluit dat er gevochten moet worden, en daarvoor moeten zij samoerai inhuren. Alleen heeft het dorp weinig te bieden, alleen rijst. Een aantal dorpelingen gaan opzoek naar de samoerai, en vinden er met moeite eentje.
De oude samoerai is het vechten beu, en gaat door het leven als ronin, maar besluit toch mee te werken. Hij zegt dat er minimaal zeven samoerai nodig zijn om het dorp veilig te stellen van de bende, bestaande uit veertig man. Er worden nog vijf samoerai bij elkaar gesprokkeld. Allen moe van het vechten of onervaren.
Op hun weg terug naar het boeren dorpje, dient de zevende zich aan. Het is de samoerai, die de naam Kikuchiyo (Toshiro Mifune) krijgt. Een zelfbewuste maar onervaren vechter. Kikuchiyo is een lolbroek, en maakt alles weer vrolijk.
Dan begint een moeilijke strijd tegen de bandieten. Er wordt een plan opgezet, een vlag gemaakt, en de boeren krijgen een training van Kikuchiyo. Het gevecht begint succesvol, maar de tegenstander is machtig, en beschikt over musketten. Het wapen waar zwaarden geen partij voor zijn.

De film bestaat uit drie gedeeltes; de zoektocht naar de zeven samoerai, de gebeurtenissen in het boerendorp; de strijd tegen de bandieten. Deze drie delen zijn ongeveer van gelijke speelduur, en verdelen zich dus over 207 minuten. De eerste twee delen bevatten nauwelijks geweld, maar laten je kennismaken met de verschillende personages. Er wordt ook een goed beeld geschetst van het Japan van de 16e eeuw.
Het laatste deel bestaat vooral uit de actie, en is gelukkig nog goed genietbaar, ondanks dat de film al wat jaartjes oud is. Misschien dat de actiescènes niet kunnen toppen aan de moderne films, waarin de samoerai- vechtkunst voorkomt, maar het doet er niet veel voor onder.
De film is natuurlijk niet perfect, wat toch mede komt door de speelduur. Een enkele keer dutte ik in. En een ander punt is natuurlijk dat kleur wel mooi gestaan had bij deze film. Ik dacht een aantal keren: wat was deze scène toch mooi geweest in kleur.

De film is een lust voor iedere filmfreak. De acteerprestaties zijn dik in orde, de actie is goed en het verhaal is prachtig, Schichinin No Samurai liet mij kennismaken met Kurosawa, en ik verwacht nog veel van deze regisseur, aangezien ik verder nog nooit iets van hem heb gezien.
Hoewel de film niet perfect is, is het zeker een hele goede film. De film is een echte aanrader, en als je deze film nog nooit gezien hebt: kijken! De vijfde plaats in de IMDb top 250 is misschien wat overdreven, maar hij hoort er zeker in te staan.

Laatst gewijzigd door Lumière op 25 sep 2004 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 22 sep 2004 19:05

*n.v.t.*
Laatst gewijzigd door Lumière op 25 sep 2004 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie