Lumière's Filmrecensies

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 25 sep 2004 15:24

Pagina 3

01. ****** Requiem for a Dream (Darren Aronofsky)
02. ****** Jian Gui (de Pang broers)
03. ****** The Passion of the Christ (Mel Gibson)
04. ****** Zeburaaman (Miike Takashi)
05. ****** O Primeiro Dia (Walter Salles)

Pagina 4

06. ****** Natural Born Killers (Oliver Stone)
07. ****** One Flew Over the Cuckoo's Nest (Milos Forman)
08. ****** Lost in Translation (Sofia Coppola)
09. ****** Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry)

Pagina 5

10. ****** Irréversible (Gaspar Noé)
11. ****** Schichinin No Samurai (Akira Kurosawa)

Pagina 6
12. ****** Ying Xiong (Zhang Yimou)
13. ****** Big Fish (Tim Burton)
14. ****** Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (F.W. Murnau)
15. ****** Reservoir Dogs (Quentin Tarantino)

* = zeer slecht
-
** = slecht
--
*** = redelijk
---
**** = goed
----
***** = zeer goed
------
****** = meesterwerk
Laatst gewijzigd door Lumière op 13 okt 2004 17:30, 5 keer totaal gewijzigd.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 26 sep 2004 00:20

Ying xiong (2002) (a.k.a. Hero)
Regie: Zhang Yimou
Cast: o.a. Jet Li; Tony Leung Chiu Wai
Genre: actie
Speelduur: 107 minuten
Land: China
Taal: Mandarin
Kleur: Kleur (Zwart-wit)
IMDb: 8.2/10 (13,657 votes)

Afbeelding

Hero is de ultieme opvolger van Crouching Tiger Hidden Dragon als beste film in zijn soort. Meestal ben ik geen liefhebber van dat genre, maar Hero is een prachtig sprookje. De beelden zijn adembenemend. Alles klopt tot in de puntjes, de vechtscènes zijn perfect. Ieder blaadje beweegt precies op de goede manier, en is precies de goede kleur. Dat is het sterkste punt van Hero; adembenemende plaatjes gecombineerd met fantastische gevechten. En natuurlijk is er ook nog een erg mooi verhaal. Niet ingewikkeld, maar wel op een leuke wijze verteld.

Ruim 2000 jaar geleden bestond China uit zeven koninkrijken; Qin, Zhao, Han Wei, Yan, Chu en Qi. Tussen de koninkrijken woedt een oorlog, om hun rijk te vergroten, en meer macht te krijgen.
De koning van Qin, het machtigste koninkrijk, wordt bedreigd door een drietal, allen fantastische vechtmeesters, moordenaars. Hemel, Gebroken Zwaard en Vliegende Sneeuw proberen al tijden de koning van de troon te stoten.

De film begint wanneer Naamloos aankomt bij de koning van Qin, om te vertellen hoe hij Hemel, Gebroken Zwaard en Vliegende Sneeuw heeft verslagen. Naamloos verteld over zijn gevecht met Hemel. Hij vertelt over de list waarin hij Gebroken Zwaard en Vliegende Sneeuw lokte, en hen zo ten einde bracht. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal erg mooi, maar de koning denkt dat Naamloos leugens vertelt. En de koning vertelt daarop zijn eigen idee van wat er zich af heeft gespeeld tussen de drie moordenaars en Naamloos.

Er zijn veel dingen perfect in de film, en dan heb ik het vooral over de prachtige decors; de goed gecaste acteurs en de ongeëvenaarde gevechtsscènes.
Wat Hero ook erg bijzonder maakt, is het kleurgebruik. Wanneer een ander personage de hoofdrol speelt, veranderd het kleurgebruik mee. Zo is alles rood wanneer Naamloos aan het woord is, bijna de gehele set. Iedereen loopt dan in rode kleding.
Wanneer de koning aan het woord is, kleurt het scherm blauw. En wanneer we Gebroken Zwaard en Vliegende Sneeuw zien, is de kleur wit overal te zien.

De mooiste scene is wellicht het gevecht midden in een bos, vol herfstbladeren. Deze beelden zijn werkelijk fantastisch, en dragen de film gelijk al naar een hoger niveau dan de anderen in zijn soort.
De vechtscènes zijn ook weer prachtig. De technieken uit Crouching Tiger zien we weer terug in deze film. Maar dit keer zien we ook prachtige pijlenregens, wanneer het leger van de koning in actie komt; een reusachtig leger vol scherpe boogschutters.

Maar mooie scènes alleen maken van een film nog geen meesterwerk. Acteerprestaties zijn natuurlijk ook een van de belangrijke ingrediënten van een goede film. En deze zijn ook weer dik in orde. De rollen zijn fantastisch neergezet. Tony Leung steelt de show als Gebroken Zwaard, maar Jet Li doet ook eens wat goeds.

Al met al is Hero een fantastisch goede film. En hoort absoluut thuis tussen mijn favoriete films. Een eersteklas film, waarin acteerwerk, schoonheid en actie vermengd worden, en leidden tot een prachtfilm.

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 26 sep 2004 10:05

Ik vond hem eerlijk gezegd minder dan Crouching Tiger Hidden Dragon en puur vanwege het verhaal dat me veel meer raakte en het mijn ogen toch ver superieure acteren in die film.
Ik vond Hero inderdaad visueel een prachtig plaatjesboek en de gevechten waren prachtig ook al vond ik ook op dat punt CTHD toch indrukwekkender.
Belangrijkste was voor mij dat Hero me eigenlijk op geen enkel moment raakte, terwijl CTHD dat wel deed.
Ik ben benieuw of Zhimou's nieuwe film "House of flying Daggers" een wat beter verhaal heeft en acteurs die wat meer diepgang erin kunnen brengen. Visueel belooft het in ieder geval weer schitterend te worden; daartoe kun je een eerste teaser bekijken hieronder.

Teaser House of flying daggers

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 26 sep 2004 10:08

VoiceOver schreef:Ik vond hem eerlijk gezegd minder dan Crouching Tiger Hidden Dragon en puur vanwege het verhaal dat me veel meer raakte en het mijn ogen toch ver superieure acteren in die film.
Ik vond Hero inderdaad visueel een prachtig plaatjesboek en de gevechten waren prachtig ook al vond ik ook op dat punt CTHD toch indrukwekkender.
Belangrijkste was voor mij dat Hero me eigenlijk op geen enkel moment raakte, terwijl CTHD dat wel deed.
kan ik me helemaal in vinden! Iedereen loopt altijd te miepen dat Hero écht is, en CTHD verwesterd. Zal best...maar CTHD deed mij veel meer dan Hero...verwesterd of niet...

(hoewel Hero verder wel een pracht van een film is...)

einstein
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door einstein » 26 sep 2004 10:10

VoiceOver schreef:Belangrijkste was voor mij dat Hero me eigenlijk op geen enkel moment raakte, terwijl CTHD dat wel deed.
Ik had precies hetzelfde met die films. Vond Hero ook meer een aaneeschakeling van fantastische beelden zonder ook maar een moment ontroerd te raken...

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 26 sep 2004 10:21

Wat ik, zeker in de gevechten, wel vind in CTHD en mis in Hero, is intensiteit. In CTHD zie en voel je de (gesublimeerde) emotie nog die in iedere aanval besloten ligt; in Hero zijn de martial arts puurder, maar tegelijk ook cerebraler en onthechter (zie alleen al het gevecht in de regen, dat zich grotendeels in de verbeelding afspeelt). De choreografie is niet minder indrukwekkend, maar het vuur ontbreekt. Maar om die schitterende plaatjes ga ik de film alsnog wel kopen hoor.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 26 sep 2004 12:39

Ik denk dat ik CtHd nog een keer moet kijken, om ze goed te kunnen vergelijken. Laatste keer dat ik die gezien heb, is in de bioscoop...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 sep 2004 13:05

Hero raakte mij dan weer veel meer dan CTHD. :) De estethiek en schoonheid deden veel meer met mij dan het gekonkel in CTHD. Dat is ook een prachtige film, maar zo inferieur in beeld aan Hero. Het verhaal van CTHD vind ik ook niet dermate zo enorm veel sterker dan dat van Hero...
Ook vind ik niet dat het acteerwerk zoveel beter is in CTHD. De gevechten intenser? Valt wel mee vind ik. Zeker het laatste gevecht in de boomtoppen...

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 26 sep 2004 13:18

Colonel_Kurz schreef:Hero raakte mij dan weer veel meer dan CTHD. :) De estethiek en schoonheid deden veel meer met mij dan het gekonkel in CTHD. Dat is ook een prachtige film, maar zo inferieur in beeld aan Hero. Het verhaal van CTHD vind ik ook niet dermate zo enorm veel sterker dan dat van Hero...
Ook vind ik niet dat het acteerwerk zoveel beter is in CTHD. De gevechten intenser? Valt wel mee vind ik. Zeker het laatste gevecht in de boomtoppen...
het verhaal van Hero stelt ook niet zo voor, vind ik. Mijn 'probleem' met Hero is de overdaad aan gevechten. Als ze na het 5e of 6e gevecht alwéér naar de zwaarden grijpen, heb ik zoiets van...ja, nu weten we het wel...Minder gevechten, meer drama...dan was Hero beter geweest. Esthetiek alleen kan een film niet redden...

maar goed, nu lijkt het of ik Hero bagger vind, en da's natuurlijk niet zo. :)

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 26 sep 2004 22:14

Big Fish (2003)
Regie: Tim Burton
Cast: o.a. Ewan McGregor; Albert Finney
Genre: Fantasie
Speelduur: 115 minuten
Land: VS
Taal: Engels
Kleur: Kleur
IMDb: 8.1/10 (21,709 votes)

Afbeelding

Big Fish is de laatst uitgebrachte film van topregisseur Tim Burton. Eerder wist Burton iedereen al te laten genieten van zijn mooie filmsprookjes, met films als Edward Scissorhands (1990) en Sleepy Hollow (1999).
Maar zijn recentere Planet of the Apes was een regelrechte flop, en werd veelal door recescenten afgekraakt.
Maar gelukkig met Big Fish het allemaal weer goed. We krijgen een mierzoet filmsprookje voorgeschoteld.

Edward Bloom vertelt zijn zoontje prachtige verhalen, over de avonturen die hij beleefde. Tijdens de film word je meegesleept door deze verhalen en we maken kennis met prachtige personages; de reus Karl, een circusdirecteur, zijn vrienden uit de oorlog, en nog veel anderen.
Maar achter deze mierzoete verhalen, schuilt een familiedrama. Edward Bloom is inmiddels ernstig ziek en hij heeft ruzie met zijn zoon. Zijn zoon gaat op bezoek, samen met zijn zwangere vriendin, en moet alle verhalen opnieuw aanhoren. Maar zijn zoon gaat opzoek naar de feiten, en moet uitzoeken wat fictie of waarheid is. Van zijn geboorte tot zijn vaders voorspelde dood.

Big Fish is een vooral mooi filmsprookje; vol fantasie, en mierzoet drama. Er wordt prima geacteerd, McGregor is fantastisch als de jonge Ed Bloom. Ook is er een rol voor Steve Buscemi, die fantastisch wordt neergezet.
Big Fish is een sprookje, waarin verdriet en humor dicht bij elkaar liggen. Gelukkig neemt de film zichzelf serieus, en is Big Fish nergens flauw of te dramatisch; maar dat was ook wel te verwachten van Tim Burton.

Een van de mooiste dingen van Big Fish vond ik de decors. Een klein, afgezonderd dorpje; prachtig groen gras en mooie perfecte huisjes. En enge onbekende weggetjes, inclusief levende bomen en enorme spinnenwebben.
Ook komen we fantastische personages tegen; een reus, een standaard circusdirecteur, een zingende Siamese tweeling, een vreemd meisje dat schoenen steelt, een heks met een glazen oog; dat de dood voorziet, en nog meer interessante karakters.

De sprookjes bevatten allemaal een welbekend moraal, en worden met zoveel schoonheid uitgebeeld, dat je de hele film glimlachend bekijkt. Zelfs gedurende het verdrietige eind, waarin er een enkele traan over mijn wangen liep, bleef de glimlach op mijn gezicht staan.

Big Fish is een erg goede film; mierzoet, grappig, en vooral erg mooi. Een van de betere films van de afgelopen tijd, en een aanrader voor iedereen; behalve voor diegene die enkel actie en spanning kunnen waarderen. Maar houd je van mooie films, zoals bijvoorbeeld een Eternal Sunshine, dan kan je Big Fish zeker weten ook waarderen. Tim Burton moet zeker zo doorgaan, en wij moeten miskleunen als Planet of the Apes gewoon vergeten.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 03 okt 2004 13:34

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) (a.k.a. Nosferatu)
Regie: F.W. Murnau
Cast: o.a. Max Schreck; Gustav von Wangenheim
Genre: Horror
Speelduur: 94 minuten
Land: Duitsland
Kleur: Zwart-wit
IMDb: 8.1/10 (7,093 votes)

Afbeelding

Nosferatu is een van de eerste griezelfilms, gebaseerd op Bram Stokers’ boek Dracula. Er werd een proces aangespannen tegen de filmmaker en alle kopieën moesten vernietigd worden. Gelukkig overleefden enkele het, en kunnen wij anno 2004 nog steeds genieten van dit werk. Nosferatu is inmiddels al behoorlijk oud, maar gelukkig nog steeds genietbaar.

Graaf Orlok wil in Wisborg gaan wonen, in een ietwat vervallen woning, vlakbij het huis van Thomas Hutter en zijn vrouw Ellen. Thomas Hutter wordt naar Transsylvanië gestuurd door de makelaar Knock, om een contract te laten tekenen door de graaf. Transsylvanië is het land van geesten, en het is zeer gevaarlijk om je daar te begeven. Eenmaal in het land, komt hij erachter dat Orlok niet zomaar een graaf is die wil verhuizen, Orlok veranderd ‘s nachts in een heuse vampier.
Het verhaal van Nosferatu is regelrecht gejat uit Bram Stokers’ boek Dracula. Daarom is het ook niet zo gek, dat de film vernietigd moest worden. Gelukkig maar, dat niet alle kopieën vernietigd zijn; anders konden wij nu niet genieten van deze klassieker.

Max Schreck is geweldig als Graaf Orlok. Lange nagels, zware wenkbrauwen, en een lichte bochel in zijn lange lichaam. De graaf is behoorlijk eng om te zien, met zijn extreem opgemaakte gezicht en ratachtige uiterlijk. Wanneer zijn schaduw op de muur verschijnt, begin je gelijk te rillen.

Nosferatu is een stille film, enkel begeleidt door prachtige muziek. Af en toe verschijnt er wat tekst, waarin we meestal citaten lezen, die het verhaal wat duidelijker maken. De mooiste tekst uit Nosferatu, verschijnt wanneer Orlok het eerst de vrouw van Hutter ziet op een foto. Dan verschijnen de legendarische woorden: ‘Is this your wife? What a lovely throat!’ op het scherm.

De effecten die gebruikt worden, zijn neem ik aan nieuw in 1922. Murnau’s meesterwerk bevat een aantal prachtige scènes. Een enkele keer wordt een beeld versneld, wanneer Hutter opgehaald wordt met de koets. En een andere prachtige, welbekende scène, is wanneer Orlok stijf als een plank uit zijn doodskist opstaat.
Een van de leukste scènes uit de film, is wanner we Orlok met zijn doodskist onder zijn arm, gewoon over straat zien lopen.

Al met al is Nosferatu een erg mooie film. Dé klassieker onder de horrorfilms. Anno 2004 krijg je nog steeds de rillingen van Max Schreck als graaf. De film is zeer goed genietbaar; een lust voor het oog, en een must voor iedere filmgek.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 13 okt 2004 17:28

Reservoir Dogs (1992)
Regie: Quentin Tarantino
Cast: o.a. Harvey Keitel; Tim Roth
Genre: Actie
Speelduur: 99 minuten
Land: VS
Taal: Engels
Kleur: Kleur
IMDb: 8.3/10 (59,857 votes)

Afbeelding

Met Reservoir Dogs maakten veel mensen kennis met de stijl van Quentin Tarantino. Reservoir Dogs is een film vol geweld, gecombineerd met heerlijke dialogen en humor. Door velen wordt deze film óf Pulp Fiction gezien als zijn beste film. Reservoir Dogs is in ieder geval een film die maar door zeer weinig mensen als slecht bevonden wordt.

Reservoir Dogs is Tarantino’s eerste volledige film, en is steengoed. Desondanks dat verhaal niet erg uitgebreid is, maken vooral het acteerwerk, de dialogen en het gebruik van geweld van Reservoir Dogs een meesterwerk.

Reservoir Dogs vertelt het verhaal van een groep criminelen, die een overval willen plegen op een diamantenhandelaar. De criminelen, allen in een net, zwart pak, kennen elkaar onder namen als Mr. White en Mr. Orange. Maar wanneer de overval plaats vindt, blijkt dat ze verlinkt zijn; iemand is undercoveragent, maar wie?
De criminelen, die de overval overleefd hebben, houden zich schuil in een verlaten pakhuis. Daar lopen de spanningen echter hoog op.

Het verhaal van Reservoir Dogs is simpeltjes, maar wel erg krachtig. We maken eerst kennis met de groep criminelen voor de overval. Daarna zien wij ze na de overval. Dus het stuk wat we niet te zien krijgen is de overval zelf, het gedeelte waar de hele film om draait.
Vervolgens worden een voor een de personages aan ons geïntroduceerd. Tussendoor zien wij de spanningen in de groep tussen de personages, en die worden steeds leuker naarmate je de personages wat beter kent.
De opbouw van het verhaal is dus een gedeelte van de kracht van Reservoir Dogs.
De dialogen zijn ook fantastisch in Reservoir Dogs. Quentin Tarantino zie ik op dit moment toch wel als de meester op het gebied van teksten. Gesprekken die totaal nergens over gaan, en helemaal niks bijdragen aan de film, passen erg goed in Tarantino's stijl.
Ook het acteerwerk draagt mee aan de faam van Reservoir Dogs. Wij zien een geweldige Harvey Keitel, en een nog geweldigere Steve Buscemi. Alle andere personages worden ook geweldig neergezet. De criminelen in pak komen geweldig over. Iedereen lijkt op zijn plaats in de film, en dat is maar goed ook. Want anders zou de film een stuk minder zijn.
In geweld en bloed is Tarantino ook helemaal thuis. Dat bleek wel, nadat al zijn latere films ook boordevol bloed en geweld zaten. In zijn eerste komt het ook genoeg voor.
Wat ik ook mooi van aan Reservoir Dogs is de combinatie van kleuren. De criminelen zijn allemaal in een pak gekleed, en ik moet toch zeggen, dat bloed daar geweldig bij past. Zwart, wit en rood gaan goed met elkaar samen.

Al met al is Reservoir Dogs een echt meesterwerk. Een aaneenschakeling van geweldige dialogen, sterk acteerwerk, geweld, en humor. Tarantino weet dit in Reservoir Dogs perfect te combineren. Na Pulp Fiction is dit mijn absolute favoriet van de hand van mijn favoriete regisseur.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 13 okt 2004 18:45

Prima recensie van een prima film, echter één correctie, 't was niet zijn debuut: http://imdb.com/title/tt0359715/

Iedereen, inclusief hijzelf op de poster van Kill Bill, probeert deze blijkbaar te vergeten...

Mister Pink
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mister Pink » 13 okt 2004 19:02

WizardOfOss schreef:Prima recensie van een prima film, echter één correctie, 't was niet zijn debuut: http://imdb.com/title/tt0359715/

Iedereen, inclusief hijzelf op de poster van Kill Bill, probeert deze blijkbaar te vergeten...
Met 69 minuten is het dan ook niet echt een noemenswaardig debuut te noemen.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 13 okt 2004 19:57

Mister Pink schreef:
WizardOfOss schreef:Prima recensie van een prima film, echter één correctie, 't was niet zijn debuut: http://imdb.com/title/tt0359715/

Met 69 minuten is het dan ook niet echt een noemenswaardig debuut te noemen.
Maar het is een debuut.... :)

Plaats reactie