Lumière's Filmrecensies

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 okt 2004 22:29

gollum36 schreef:
Mister Pink schreef:
WizardOfOss schreef:Prima recensie van een prima film, echter één correctie, 't was niet zijn debuut: http://imdb.com/title/tt0359715/

Iedereen, inclusief hijzelf op de poster van Kill Bill, probeert deze blijkbaar te vergeten...
Met 69 minuten is het dan ook niet echt een noemenswaardig debuut te noemen.
Maar het is een debuut.... :)
De film is nooit uitgekomen... is het dan nog een debuut?

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 14 okt 2004 06:37

Lumière schreef:Reservoir Dogs is Tarantino’s eerste volledige film
ik meende toch dat die "eerste" film niet compleet was :Y

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 14 okt 2004 10:13

Lumière schreef:
Klopt. Alle scenes waren wel geschoten maar bij een brand in het filmLab is er materiaal verloren gegaan. het overgebleven spul is wel een keer vertoont maar nooit officieel uitgebracht. Ttemiste dat las ik een keer ergens op IMDB waarschijnlijk.
Hoe dan ook. Reservoir Dogs is z'n debuutfilm. (vind ik)

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 14 okt 2004 15:00

Pagina 3

01. ****** Requiem for a Dream (Darren Aronofsky)
02. ****** Jian Gui (de Pang broers)
03. ****** The Passion of the Christ (Mel Gibson)
04. ****** Zeburaaman (Miike Takashi)
05. ****** O Primeiro Dia (Walter Salles)

Pagina 4

06. ****** Natural Born Killers (Oliver Stone)
07. ****** One Flew Over the Cuckoo's Nest (Milos Forman)
08. ****** Lost in Translation (Sofia Coppola)
09. ****** Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry)

Pagina 5

10. ****** Irréversible (Gaspar Noé)
11. ****** Schichinin No Samurai (Akira Kurosawa)

Pagina 6
12. ****** Ying Xiong (Zhang Yimou)
13. ****** Big Fish (Tim Burton)
14. ****** Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (F.W. Murnau)
15. ****** Reservoir Dogs (Quentin Tarantino)

Pagina 7
16. ****** Brazil (Terry Gilliam)

* = zeer slecht
-
** = slecht
--
*** = redelijk
---
**** = goed
----
***** = zeer goed
------
****** = meesterwerk
Laatst gewijzigd door Lumière op 16 okt 2004 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 14 okt 2004 19:04

Rooster schreef:
Lumière schreef:
Klopt. Alle scenes waren wel geschoten maar bij een brand in het filmLab is er materiaal verloren gegaan. het overgebleven spul is wel een keer vertoont maar nooit officieel uitgebracht. Ttemiste dat las ik een keer ergens op IMDB waarschijnlijk.
Hoe dan ook. Reservoir Dogs is z'n debuutfilm. (vind ik)
:oops:
even de trivia op IMDB lezen had inderdaad de nodige verwarring kunnen voorkomen...

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 16 okt 2004 23:56

Brazil (1985)
Regie: Terry Gilliam
Cast: o.a. Jonathan Pryce; Robert De Niro
Genre: Sci-fi
Speelduur: 131 minuten
Land: VK
Taal: Engels
Kleur: Kleur
IMDb: 8.0/10 (27,333 votes)

Afbeelding

Brazil is een film van Terry Gilliam, bekend van andere films als Twelve Monkeys en Fear and Loathing in Las Vegas; maar natuurlijk vooral van Monty Phyton. Brazil is zijn achtste film en is een prachtfilm. Brazil is een lust voor het oog; met zijn erg bizarre, vreemde beelden.

Brazil speelt zich af in de nabije toekomst. De samenleving is niet menselijk meer, de techniek heeft veel menselijke handelingen vervangen. Terroristische aanslagen horen bij het dagelijks leven, en er wordt volop gebruik gemaakt van plastische chirurgie.
We maken kennis met Sam Lowry, een man met een saai baantje, die droomt dat hij een engel schuine streep superheld is. In zijn dromen vindt hij zijn ware liefde, en moet haar beschermen tegen het kwaad.
Sam Lowry komt een vrouw tegen, die wel erg veel lijkt op de vrouw uit zijn dromen. Ze heeft geen goede band met de overheid, en door Lowry’s goede bedoelingen, wordt dit echter alleen maar versterkt.
Lowry maakt tevens kennis met een door de overheid gezochte verwarmingsmonteur. Wanneer hij Lowry’s verwarmingssysteem illegaal repareert, barst de hel pas echt los.

Brazil is een geweldige film. Gilliam schetst een toekomst, waar techniek heerst over de wereld, maar tevens schetst hij een geweldig beeld van de totaal vernietigde maatschappij. Brazil is bizar, en visueel overdonderend. De film zit vol met vreemde objecten, maar die toch niet ver van de werkelijk af staan.

Het acteerwerk is ook geweldig. Pryce is geweldig als de wat sullige Sam, maar vooral De Niro’s kleine rol is erg leuk. Hij steelt de show als illegale verwarmingsmonteur, die via een touw, als een superheld, door de stad zwerft. Katherine Helmond heeft ook een geweldige rol, als de aan plastische chirurgie verslaafde moeder van Sam.

Brazil is tevens een film met veel humor. Af en toe wat momenten die aan Monthy Phyton doen denken, maar ook de bizarre dialogen zorgen voor veel gelach, maar alleen bij een bepaalde groep mensen. Het bizarre is, dat dit wordt gecombineerd met een ernstige ondertoon. Het is protest tegen de maatschappij, maar dat wordt bedekt met een dikke laag humor, die niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Daarom kan waarschijnlijk niet iedereen deze film waarderen.

Ik vind Brazil in ieder geval een geweldige film. Visueel overdonderend, sterk acteerwerk, goede humor, en een erg sterk neergezet thema. Brazil is vooral een erg mooie film, maar ik kan het begrijpen, dat niet iedere sul deze film kan waarderen.

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 17 okt 2004 08:13

Mooie recensie :T Ik krijg er in ieder geval spijt van dat ik de film afgelopen week vergeten ben te kijen.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 17 okt 2004 20:32

Lumière schreef:. Brazil is vooral een erg mooie film, maar ik kan het begrijpen, dat niet iedere sul deze film kan waarderen.

Subtiel uitgedrukt... :P
Maar verder wel een goede recensie (en een prachtige film!)

scher
Bijrol
Bijrol

Bericht door scher » 18 okt 2004 12:11

Goede recensie alleen jammer dat je geen link legt naar George Orwell's 1984
Laatst gewijzigd door scher op 18 okt 2004 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Mister Pink
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mister Pink » 18 okt 2004 13:11

scher schreef:Goede recensie alleen jammer dat je geen linkt legt naar George Orwell's 1984
Inderdaad, dat lijkt me toch een zeer belangrijk gemis.
Evenals het feit dat je niet aangeeft dat het een overduidelijke protestfilm is tegen bureaucratie (belangrijkste thema van de film lijkt mij). De maatschappij is niet zozeer "vernietigd" zoals je stelt, alswel volledig verstrikt geraakt in haar eigen verstikkende regeltjes, formaliteiten en papierwerk. Robert DeNiro als "verzetsheld" vecht dan ook vooral tegen dit aspect van het regime en Sam Lowry probeert de verstikkende bureaucratie te ontvluchten door te vliegen in vrijheid in zijn dromen (maar zelfs hier komt de bureaucratie hem nog achterna).

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 18 okt 2004 13:24

Mister Pink schreef:
scher schreef:Goede recensie alleen jammer dat je geen linkt legt naar George Orwell's 1984
Evenals het feit dat je niet aangeeft dat het een overduidelijke protestfilm is tegen bureaucratie (belangrijkste thema van de film lijkt mij).
Uh-huh, terwijl bureaucratie in Orwell's 1984 eigenlijk helemaal geen thema is. Dat boek gaat over totalitarisme en een een tot het uiterste doorgevoerde totalitaire filosofie. Bureaucratie is slechts een terloops belicht bijprodukt in 1984, terwijl het in Brazil inderdaad een hoofdthema is. Ik zie eigenlijk niet in waarom een recensie van Brazil incompleet zou zijn zonder verwijzing naar 1984; het zijn allebei dystopische toekomstvisies ja, maar aboluut niet met dezelfde invalshoek.

Mister Pink
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mister Pink » 18 okt 2004 13:31

Bolo schreef:
Mister Pink schreef:
Evenals het feit dat je niet aangeeft dat het een overduidelijke protestfilm is tegen bureaucratie (belangrijkste thema van de film lijkt mij).
Uh-huh, terwijl bureaucratie in Orwell's 1984 eigenlijk helemaal geen thema is. Dat boek gaat over totalitarisme en een een tot het uiterste doorgevoerde totalitaire filosofie. Bureaucratie is slechts een terloops belicht bijprodukt in 1984, terwijl het in Brazil inderdaad een hoofdthema is. Ik zie eigenlijk niet in waarom een recensie van Brazil incompleet zou zijn zonder verwijzing naar 1984; het zijn allebei dystopische toekomstvisies ja, maar aboluut niet met dezelfde invalshoek.
Brazil... gemaakt in 1984 over een man die onderdeel is van het overheidsapparaat in een grauwe toekomst, die zich verzet tegen het regime en daardoor zijn eigen ondergang bewerkstelligd. Ik zie de overeenkomsten en inspiraties met George Orwells boek dus duidelijk wel, hoewel in de ene communisme is vervangen door bureaucratie. Het verhaal blijft in grote lijnen (en zelfs in een heleboel details) hetzelfde. :D

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 18 okt 2004 14:34

Mister Pink schreef:
Bolo schreef:Uh-huh, terwijl bureaucratie in Orwell's 1984 eigenlijk helemaal geen thema is. Dat boek gaat over totalitarisme en een een tot het uiterste doorgevoerde totalitaire filosofie. Bureaucratie is slechts een terloops belicht bijprodukt in 1984, terwijl het in Brazil inderdaad een hoofdthema is. Ik zie eigenlijk niet in waarom een recensie van Brazil incompleet zou zijn zonder verwijzing naar 1984; het zijn allebei dystopische toekomstvisies ja, maar aboluut niet met dezelfde invalshoek.
Brazil... gemaakt in 1984 over een man die onderdeel is van het overheidsapparaat in een grauwe toekomst, die zich verzet tegen het regime en daardoor zijn eigen ondergang bewerkstelligd. Ik zie de overeenkomsten en inspiraties met George Orwells boek dus duidelijk wel, hoewel in de ene communisme is vervangen door bureaucratie. Het verhaal blijft in grote lijnen (en zelfs in een heleboel details) hetzelfde. :D
Ja, er zijn wel overeenkomsten, zeker in het narratief, maar ik blijf bij mijn twee standpunten: het hoofdthema van Brazil verschilt beduidend van dat van 1984, en een recensie van Brazil is zeker niet incompleet zonder verwijzingen naar Orwell's boek. Overigens gaat 1984 niet (alleen maar) over communisme, maar over alle vormen van totalitarisme, volgens mij.

Mister Pink
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mister Pink » 18 okt 2004 15:14

Bolo schreef: Ja, er zijn wel overeenkomsten, zeker in het narratief, maar ik blijf bij mijn twee standpunten: het hoofdthema van Brazil verschilt beduidend van dat van 1984, en een recensie van Brazil is zeker niet incompleet zonder verwijzingen naar Orwell's boek. Overigens gaat 1984 niet (alleen maar) over communisme, maar over alle vormen van totalitarisme, volgens mij.
1984 is inderdaad een protest tegen alle vormen van totalitarisme, hoewel Big Brother natuurlijk nog het meeste weg heeft van Stalin. "Let's agree to disagree" wat betreft je twee standpunten. :wink:

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 18 okt 2004 15:15

Mister Pink schreef:
Bolo schreef: Ja, er zijn wel overeenkomsten, zeker in het narratief, maar ik blijf bij mijn twee standpunten: het hoofdthema van Brazil verschilt beduidend van dat van 1984, en een recensie van Brazil is zeker niet incompleet zonder verwijzingen naar Orwell's boek. Overigens gaat 1984 niet (alleen maar) over communisme, maar over alle vormen van totalitarisme, volgens mij.
1984 is inderdaad een protest tegen alle vormen van totalitarisme, hoewel Big Brother natuurlijk nog het meeste weg heeft van Stalin. "Let's agree to disagree" wat betreft je twee standpunten. :wink:
Ja, is goed, als ik maar niet hoef toe te geven dat ik ergens ongelijk in had, okee? :)

Plaats reactie