Jarhead

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Travis Bickle
Filmster
Filmster

Jarhead

Bericht door Travis Bickle » 07 nov 2005 00:54

Jarhead

Regie: Sam Mendes.
Met: Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx, Peter Sarsgaard, Chris Cooper.

Toen ik voor het eerst hoorde dat Sam Mendes een oorlogsfilm met Gyllenhaal en Foxx ging maken verwachtte ik er veel van. Toen ik de trailer onder begeleiding van Kanye West's "Jesus Walks" zag verwachtte ik er nog veel meer van. Toen ik eenmaal in een bioscoop op 42nd Street in Manhattan zat en de openingsminuten van de film zag, wist ik het. Jarhead is voor mij de film van het jaar!

Natuurlijk is het daar nog veel te vroeg voor. Maar dat gevoel was toch echt aanwezig. Gebaseerd op Anthony Swofford's boek over de eerste Golfoorlog, neemt Mendes je in dit verhaal mee in de gedachten een marinier zoals niet veel films gelukt is. De eerste scene is duidelijk een hommage aan Kubrick's "Full Metal Jacket". En ook na deze scenes worden er nog tal van Vietnamfilms aangehaald, daarbij kunnen "Apocalypse Now" en "The Deerhunter" natuurlijk niet ontbreken. Swofford (Gyllenhaal) en zijn collega's worden opgeleid om Irak binnen te vallen en behoren tot de snipers. Zoals de meeste mensen weten werd deze oorlog echter in de lucht gevochten, niet op de grond. Je ziet de soldaten duidelijk gestoord raken, omdat men niet doet waar men voor is opgeleid. De eenzaamheid en isolatie worden steeds duidelijker na maanden zonder actie. De film gaat niet in op politiek of de huidige situatie in Irak, terwijl dat zo makkelijk zou kunnen zijn. In plaats daarvan kiest Mendes ervoor om de psyche en effect van eenzaamheid te laten zien in de vorm van de mariniers. Gyllenhaal en Foxx (opnieuw) presteren oscarwaardig, en de rest van de cast doet het ook uitstekend.

Jarhead pakt je beet in de eerste minuut en laat je niet meer los tot het einde. Een psychise rollercoaster in de woestijn. Een moderne klassieker.

***** / *****

Op 12 Januari komt Jarhead in Nederland uit.

Webjoker
Filmster
Filmster

Bericht door Webjoker » 07 nov 2005 01:34

Ik ben benieuwd! Op IMDB lees ik dat veel bezoekers van de website het een belediging voor het Amerikaanse leger vinden. Ik ga hem dus zeker bekijken al is het maar voor de regisseur en meneer Foxx.

Razor
Bijrol
Bijrol

Bericht door Razor » 07 nov 2005 02:05

Webjoker schreef:Ik ben benieuwd! Op IMDB lees ik dat veel bezoekers van de website het een belediging voor het Amerikaanse leger vinden.
Kritisch tegenover het Amerikaanse leger, mooi. Die oorlogfilms die zo zwart wit worden verteld, Black Hawk Down etc. irriteren me mateloos. De beste, en realistische oorlogsfilms lijken automatisch wel kritisch tegenover de Amerikaanse regering/leger te staan. Platoon, Apocalypse Know etc.

Wil em nu dan ook een stuk graager zien dankzij jouw opmerking :)

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 07 nov 2005 09:44

Webjoker schreef:Op IMDB lees ik dat veel bezoekers van de website het een belediging voor het Amerikaanse leger vinden...
Een betere promotie kun je je nauwelijks voorstellen... :T
Laatst gewijzigd door hermit elephant op 07 nov 2005 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 07 nov 2005 09:45

Razor schreef:
Webjoker schreef:Ik ben benieuwd! Op IMDB lees ik dat veel bezoekers van de website het een belediging voor het Amerikaanse leger vinden.
Kritisch tegenover het Amerikaanse leger, mooi. Die oorlogfilms die zo zwart wit worden verteld, Black Hawk Down etc. irriteren me mateloos. De beste, en realistische oorlogsfilms lijken automatisch wel kritisch tegenover de Amerikaanse regering/leger te staan. Platoon, Apocalypse Know etc.

Wil em nu dan ook een stuk graager zien dankzij jouw opmerking :)
Iemand of iets beledigen is niet het zelfde als kritisch zijn. Maarja, dat krijg je als je alleen maar hoort wat je graag wil horen.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 07 nov 2005 09:51

Razor schreef:De beste, en realistische oorlogsfilms lijken automatisch wel kritisch tegenover de Amerikaanse regering/leger te staan. Platoon, Apocalypse Know etc.
Da's inderdaad opvallend zeg! Spooky... Of jij vindt oorlogsfilms met een kritische houding tov de Amerikaanse regering automatisch beter en realistischer dan andere, zo zou je het ook kunnen zeggen. :}

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 07 nov 2005 10:12

Razor schreef:Die oorlogfilms die zo zwart wit worden verteld, Black Hawk Down etc. irriteren me mateloos.
Ik vind BHD eerlijk gezegd nog een redelijk genuanceerde oorlogsfilm die je wel laat nadenken. Er wordt naar mijn idee niet echt partij gekozen. Sterker nog: het Amerikaanse leger wordt regelmatig neergezet als een stel jonge gasten dat geen idee heeft wat er aan de gang is. Verder zie je een kindsoldaat per ongeluk zijn vader vermoorden en treft een Amerikaan in één van de vrijwel in puin liggende huizen een doodsbange vrouw met een stuk of vijf kinderen aan. En jawel: er sterven slechts achttien Amerikanen tegenover honderden Somaliërs, maar dat is simpelweg hoe het destijds ging.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 07 nov 2005 17:51

Op Rotten Tomatoes wordt hij afgekraakt vanwege het Anti-Amerikaanse. Net als Lord Of War. Beiden films ben ik dus wel benieuwd naar. Good Night and Good Luck (George Clooney) schijt echter weer puur patriottisme te zijn en krijgt dus ook de rating als beste film van het jaar. Ik vrees het ergste.

On=topic: Laat Jarhead maar komen!

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 07 nov 2005 18:10

gollum36 schreef:Good Night and Good Luck (George Clooney) schijt echter weer puur patriottisme...
Nou, nou, moet dat echt op die toon...

:D

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 07 nov 2005 18:16

hermit elephant schreef:
gollum36 schreef:Good Night and Good Luck (George Clooney) schijt echter weer puur patriottisme...
Nou, nou, moet dat echt op die toon...

:D
Ik bedoelde schijnt....

Travis Bickle
Filmster
Filmster

Bericht door Travis Bickle » 07 nov 2005 18:53

gollum36 schreef:Good Night and Good Luck (George Clooney) schijt echter weer puur patriottisme te zijn en krijgt dus ook de rating als beste film van het jaar. Ik vrees het ergste.
Good Night and Good Luck is een weergaloze film, waarvan ik zeker weet dat de meeste mensen em zullen waarderen. Het gaat over Edward R. Murrow, de CBS anchorman met de overbekende stem, die met zijn nieuwsteam de republikeinse senator McCarthy op de korrel neemt. Ik vond em nou niet echt pro-Amerika, of anti. Het was een prachtige film noir over journalistiek in de jaren 50 en 60, met geweldig acteren van David Straitharn, en een heerlijke jazz soundtrack.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 07 nov 2005 19:11

Leek me al raar dat Clooney een rechts-patriottische koers zou gaan varen in zijn eigen film.

Ik associeerde hem altijd eerder met de linkerkant van het Amerikaanse politieke spectrum (of lag dat nou enkel aan Three Kings)

Maar laat die Jarhead dan maar komen, alhoewel ik er voorlopig nog niet echt mijn slaap voor zal laten.

the catfishman
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door the catfishman » 09 nov 2005 19:31

Ik ben erg benieuwd naar deze film al is het alleen al door Sam Mendes, maar 12 januari pas...shitt... dat is nog lang.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 09 nov 2005 21:19

*** SPOILERS ***

Lees deze info, het is echt hilarisch. Je word zowat gewaarschuwd voor alles in die film, echt geniale site. Er staat alleen vreemdgenoeg niets op over de rechts-patriottische gevaren die de film mogelijk met zich mee kunnen brengen.

Saldiac
Bijrol
Bijrol

Bericht door Saldiac » 09 nov 2005 22:59

"Jarhead" van het weekend gezien :D

ondanks dat ik het enigzins overdreven vind om dit als film v/h jaar uit te roepen zeker een uitstekende film die het aanzien meer dan waard is

idd de Kubrick feel is niet te ontkennen, de film geeft zonder blikken of blozen een scherp beeld van de brainwash tijdens bootcamp, de hoge verwachtingen om actie in de oorlog te krijgen en de harde realiteit in de Irakese woestijn

heb deze film hier in Pittsburgh gezien en niemand leek beledigd dus wellicht is het idd een bepaald type Amerikaan die zich op de teentjes getrapt voelt

Plaats reactie