X-Men

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

X-Men

Bericht door Luce » 18 jun 2006 23:25

Wie hier een prachtige recensie van de X-Men trilogie verwacht verwacht, komt helaas bedrogen uit. Wellicht is het een idee voor de toekomst, maar voorlopig houd ik het het bij deel één. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat iedereen die belangstelling heeft voor dit topic bekend is met het X-Men concept 'mutant. Mocht dit niet zo zijn, laat het dan vooral weten, dan leg ik het alsnog met liefde uit. :Y

Goed, daar gaan we.

X-Men

Het duurt even omdat er zoveel personages geïntroduceerd moeten worden, maar uiteindelijk komt het plot dan toch op gang. Terwijl Logan, beter bekend als Wolverine (Hugh Jackman) en Marie of Rogue (Anna Paquin) proberen hun weg te vinden in de wondere wereld der mutanten, vechten de teams van nobele Charles Xavier (Patrick Stewart) en classy villain Magneto (Ian McKellen) de eerste ronde uit van hun strijd die het beeld van mutanten bij grote delen van de bevolking zal bepalen. Terwijl Xavier, deels gebaseerd op Martin Luther King, streeft naar vrede en harmonie tussen mensen en mutanten, meent Magneto ('Malcolm X'), dat de mensen hun langste tijd hebben gehad en mutanten het recht hebben zich dominant te gedragen.

Een aantal bekende mutanten uit de comics vertolken de hoofdrollen, met wisselend succes. Als groot liefhebber van de diversiteit die X-Men bied, zal ik de vertolkingen van alle belangrijkere personages kort bespreken. Natuurlijk begin ik met de brave borsten.
Famke Janssen, onze Famke, zet zeer goed het saaie, wijfelende personage van Jean Grey neer. Uiteraard wordt ze vergezeld door haar mannie, Cyclops (James Marsden) Mr Goodygoody himself. Halle Berry overtuigt niet altijd als Ororo Munroe oftewel Storm, welk accent ze probeert na te bootsen is me ook een raadsel. Ook Anna Paquin heeft moeite met het (Zuidelijke) accent van Rogue, en is er dan ook niet consequent in. Verder vind ik dat ze het personage en diens onzekerheden overtuigend vertegenwoordigd. Patrick Stewart straalt de rust en beheersing uit die, naar mijn mening, goed bij Professor Xavier past. Uitblinker aan de heroïsche kant is voor mij echter Hugh Jackman, die prachtig zowel de ruwe als gevoelige kant van Wolvie toont. Het (korte) hoogtepunt van hiervan is wat mij betreft de scene *SPOILER* waarin hij wakker schrikt uit een nachtmerrie en Rogue neersteekt. Ook zijn droge interactie met Cyclops is overigens geweldig om te zien. *SPOILER*

Waar goeden zijn, zijn ook slechten, zo ook in X-Men. Slechts het personage van Magneto wordt in dit kamp redelijk uitgediept, maar dat word dan wel weer vertegenwoordigd door acteerkanon Ian McKellen. Eerlijk gezegd zou ik zo één, twee, drie geen acteur kunnen bedenken die de verbitterde, harde, maar toch charismatische Magneto even goed neer had kunnen zetten als McKellen. Zoals gezegd sneeuwen Mystique (Rebecca Romijn-Stamos), The Toad (Ray Park) en zeker Sabretooth (Tyler Mane) wat onder. Toch is er in deze recensie een eervolle vermelding voor Ray Park. Hoewel the Toad in deze film nogal afwijkt van het personage in de comics, beschouw ik dit allerminst als een achteruitgang. In de cartoon van de jaren '90, waar mijn liefde voor de X-Men ontstond, was the Toad een volgzaam, irritant gebocheld mannetje. In deze film blijkt hij echter tot meer in staat, zowel verbaal als non-verbaal. Let bovendien op Parks leuke verwijzing naar zijn rol als Darth Maul in Star Wars. *SPOILER* Wel jammer dat zijn einde vergezeld moest gaan met één van de meest tenenkrommende quotes uit de X-men films. *SPOILER*

Afbeelding
"Toad has a wicked tongue, Senator. Just like you."

De special effects in deze film zijn dik in orde, over het algemeen wordt ook aan de details gedacht. Ook enkele camerashots zijn mooi gedaan, zoals het gezichtsveld van de springende Toad. Dat muziekjes op de achtergrond niet storend hoeven te zijn, zoals in X-Men 3, blijkt uit deze film. Sommige dialogen zijn irritant, maar deze worden gecompenseerd door goede quotes. Behalve mijn nieuwe sig wil ik er nog ééntje noemen. Wanneer Wolverine vastgeketend is door Magneto zegt hij niet iets heroïsch als "You'll pay for this, someone like me will stop you" (waarna Cyclops Magneto tegenhoudt om aan te geven dat de twee lieverds toch op één lijn zitten en van elkaar houden :D ), maar gewoon gefrustreerd "You're so full of shit".
Tot slot spreekt de achterliggende gedachte van zowel comics als film, tolerantie, mij persoonlijk erg aan. Deze nog steeds zeer relevante gedachte word er in de film gelukkig niet al te dik bovenop gelegd.

Eindcijfer: 7,7/10

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 20 jun 2006 09:54

Commentaar mag he. ^^

Ik weet dat ik de neiging heb al mijn recensies ongeveer hetzelfde op te bouwen, geef vooral suggesties over hoe het anders kan. Ook inhoudelijke punten zijn welkom. :Y

jorra
Bijrol
Bijrol

Bericht door jorra » 21 jun 2006 17:23

Ik vind het een nette review en ik vind het cijfer ook wel oke. Zelf vond ik dat Cyclops in de film heel erg naar de achtergrond werd gedrukt. Hij maakte bij mij helemaal geen indruk en het leek of Cyclops werd weggespeeld door Wolverine. Patrick Stewart was inderdaad goed voor de rol van Xavier, voor Magneto had ik liever een andere acteur gezien ondanks de sterke vertolking van Ian McKellen. Ik vond Magneto in de comics en in de tekenfilmserie altijd wat sterker uitstralen dan hij in de film is. Magneto in de film zag er iets te fragiel uit. Maar ja, je kan ook niet alles hebben.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 21 jun 2006 21:09

Het wegdrukken van Cyclops vond ik zelf niet zo'n probleem, sinds de cartoons heb ik ik echt een hartgrondige hekel aan deze übergoodie.( Toch wint hij, uit mijn hoofd twee keer een discussie van Wolverine) Wolverine was ook geen favoriet van me, dat waren Gambit en in mindere mate Jubilee. (En nu ben ik helemaal weg van Marrow, zie avatar_O_, recentelijk begint er ook interesse voor Banshee en Polaris op te komen)

Wat Magneto betreft heb je zeker gelijk, magneto zag er altijd vitaler (en gebruinder, het leek altijd of hij wat le lang onder de zonnebank had gelegen :D ) uit. Dit is denk ik wel een bewust gedaan door de mensen achter deze films, net als de kostuums. Een jongere versie was interessant geweest, maar denk je niet dat dat een vreemd soort mengelmoes tussen Magneto en Quicksilver was geworden ?

Beetje heel erg laat :D Be cool, be casual. :Y

jorra
Bijrol
Bijrol

Bericht door jorra » 23 jun 2006 23:47

Nu je het zegt heeft Ian Mckellen wel wat weg van quicksilver.

Als ze een deel 4 gaan maken hoop ik dat ze apocalypse erin stoppen. Ik vond hem altijd een toffe vijand.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 25 jun 2006 12:33

Het schijnt dat er een spinoff komt voor zowel Magneto als Wolverine. Vinnie Jones zegt dat hij voor drie films heeft getekend ik weet niet hoe dat precies zit. Er zou ook srpake zijn van een film over Emma Frost (the White Queen), dat zou ik wel apart vinden aangezien we haar in de films tot nu toe helemaal niet gezien hebben (ik niet in elk geval). Emma's bitchynness zou leuk zijn, maar ik zou toch vooral uitkijken naar die films vanwege een waarschijnlijke rol van Banshee en/of Sage.

Apocalypse was zeker cool, de verhaallijn met zijn four horsemen was erg sterk. Ook Mr Sinister was een goeie bad guy. :T

Aww zonde, kijk nou eens wat ik gevonden heb.

(Toad was intended to appear in X-2 and was supposed to fight Nightcrawler at the Alkali Lake facility. Unfortunately Ray Park was hoping to star in Iron Fist and dropped out, but when the Iron Fist movie fell through, it was too late to reinstate Toad's scenes.)

http://www.mutanthigh.com/film/movie/toad.html

Dat had een mooi gevecht kunnen worden.:Y

Plaats reactie