Vleeshaak's horror/cult corner

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Vleeshaak's horror/cult corner

Bericht door Vleeshaak » 20 apr 2013 18:38

Ergens wel begrijpelijk. Bruce heeft geen slagschepen, onderzeeërs en vliegtuigen verorberd :P

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Mega Shark vs. Giant Octopus

Bericht door Vleeshaak » 20 apr 2013 20:30

Mega Shark versus Giant Octopus
(Jack Perez, 2009)

Na pak hem beet tig miljoen jaar ontdooien twee giganten uit het verleden en al snel is niks meer op zee veilig. Olietankers, slagschepen, booreilanden, onderzeeërs en zelfs een jumbojet zijn een tussendoortje voor de gigantische haai en mega octopus. De mensen staan machteloos en de enige hoop is de titanenstrijd waarnaar deze film vernoemd is.

Gooi alle logica overboord, laat je IQ op je nachtkasje liggen en maak het beeld van je tv wat minder scherp: Asylum heeft weer een onzinnige film gemaakt en dat is nu niet echt een productiemaatschappij die bekend staat om zijn kwalitatief hoogstaande films. Nee, Asylum maakt goedkope films met geweldige titels die je als liefhebber van B-films niet kan laten liggen.

En aan de titel is niks gelogen: Mega is ook echt mega. De haai is nog groter dan een flinke jumbojet en de octopus is zelfs nóg groter. Verwacht hier dan ook geen vrouwen in bikini die één voor één worden opgeslokt, nee, deze jongens jagen op schepen en plukken gewoon vliegtuigen uit de lucht. Dit alles wordt uiteraard uit de computer getoverd en ik moet zeggen: de special effects zijn belabberd. Het ontwerp van de beide wezens is sowieso niet echt overtuigend en de animatie en rendering is al helemaal lachwekkend. Net als de decors van de schepen en onderzeeërs: soms zijn knoppen letterlijk van karton gemaakt. Is dat erg? Nee, maar wel heel erg grappig.

De cast is iets beter dan je zou verwachten en bestaat voornamelijk uit mensen die regelmatig met hun kop op tv komen of films maken, zo heeft bijvoorbeeld Lorenzo Lamas al jaren een carrière in B films (de man kan niet acteren en toch blijft hij maar gecast worden. En zo kom je nog wel meer min of meer bekende gezichten tegen. Ene sean lawlor bijvoorbeeld, die zou je in Braveheart kunnen hebben gezien. De cast doet het, naar omstandigheden, redelijk. Het grootste probleem is dat ze de grootste onzin uit moesten kramen en met domme teksten als:"Those guys have been frozen in ice for millions of years. Wouldn't you be a little horny?" vind ik het al een hele prestatie dat de acteurs hun gezicht in een plooi kunnen houden.

Dat het niet allemaal bagger is bewijst de montage. De actie scènes zijn strak gemonteerd en dat geeft de film een aangenaam tempo. Het is jammer dat de gemonteerde beelden er slecht uit zien, maar gemonteerd zijn ze zeker.
Het moge duidelijk zijn dat dit gewoon een meer dan matige en onzinnige film is, maar wel één die erg leuk is om te zien. De film wil alleen maar vermaken en is daar, mede omdat hij zo ontzettend over de top en leuk slecht is, goed in geslaagd. Kwalitief uitermate teleurstellend top amusement.

kwaliteit: 1,5/5
Vermaak: 4/5

Trailer:

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 20 apr 2013 20:54

ik kan niet anders dan het hier volkomen mee eens zijn, perfecte recensie :Y

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 20 apr 2013 21:17

Overigens, als je nog meer Asylum's gaat kijken, nog twee aanradertjes:

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 20 apr 2013 22:14

Ik ken ze inderdaad. Het valt me op dat the Asylum films er elk jaar wat beter uit gaan zien, als dat nog even zo doorgaat kunnen ze zelfs per ongeluk een redelijk goede film maken.

spooklift
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door spooklift » 21 apr 2013 11:19

Wyvern (2009) is echt aardige Asylum-film. Hij haalt bijna 5/10 op IMDB. Ik vond die film nog ok.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

2-Headed Shark Attack

Bericht door Vleeshaak » 21 apr 2013 14:47

2-Headed Shark Attack
Christopher Ray, 2012

Wat had ik graag bij het bedenken deze film aanwezig geweest. "Een film over jongeren die worden aangevallen door een 2 koppige haai die hun schip laat zinken, waardoor de slachtoffers stranden op een atol dat ook zinkt en we ronden het af met een kleine tsunami. Brooke Hogan lijkt ons de ideale heldin voor deze film." Er moetendie dag zoveel verschillende verdovende middelen en drank zijn ingenomen, anders is deze briljante waanzin niet te verklaren.

De haai in kwestie ziet er, voor Asylum begrippen, niet eens zo heel slecht uit. Ok, het is natuurlijk een belachelijk vormgegeven cgi gedrocht, maar de animatie is netjes gedaan. De wijze waarop de twee koppen hun slachtoffers verscheuren is vaak prachtig. Hap, door midden, het ene hoofd werpt een romp omhoog en het andere vangt het en verscheurt het. Twee hoofden kunnen ook twee slachtoffers tegelijkertijd pakken, wat een paar keer erg leuk uitpakt. Mijn persoonlijke favoriet is de scène waarin de droom van de meeste mannen in één keer in duigen valt. Het is ook geweldig om te zien hoe de haaien elkaar continu afwisselen met brullen. Ja, mensen, haaien blijken te brullen.

Ok, de cast is slecht. Heel slecht. Brooke Hogan is zowaar niet de slechtst acterende persoon die in de film ronddoolt. Maar goed, de bikini's worden goed gevuld en daar draaide het bij de casting duidelijk om. Speciale vermelding voor Carmen Electra die er nog steed prima uit. De dialogen zijn nog knulliger dan de teksten van het Koningslied en scenario is weer eens compleet debiel. Asylum bewijst maar weer dat ze ontzettend goed zijn in slechte films maken.

2-Headed Shark Attack is precies wat je van een film met zo'n titel verwacht en de bodycount is hoog. Twee vingers in de lucht voor de haaienkoppen!

Kwaliteit: 2/5
Vermaak: 5/5

Trailer:

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Sharktopus

Bericht door Vleeshaak » 21 apr 2013 19:14

Sharktopus (Declan O'Brien, 2010)

Het leek nog zo'n goed idee: Een haai met een octopus kruisen, er een ongeteste prototype op plakken en deze vrij rond te laten zwemmen in de oceaan. Wat kon er mis gaan?

Een Sharktopus! Een bek vol tanden met tentakels. Tentakels die blijkbaar zelfs als speer gebruikt kunnen worden! Met een beetje fantasie en creativiteit kan je een hele film proppen vol met de mooiste kills. Dus waarom zit ik voor 80% van de kills te kijken naar een stel tentakels die mensen onder water trekken? Waar is de gore? Zit ik hier soms naar een Syfy film te kijken? Oh, wacht.

Beste Syfy: Iedereen die een film koopt met de titel Sharktopus, doet dit niet om een film te zien met 5 subplots en een poging om een verhaal te vertellen. We weten dat er geen budget was om een goede cast en goede schrijvers te betalen en wil gewoon dat er een belachelijk monster de één na de ander op allerlei creatieve en zo bloederig mogelijke (CGI gore telt niet) manieren het hoekje om wordt geholpen. Doe dat dan!

Ok, het belachelijke monster hebben we inderdaad gezien en dat hij ook op land kon, was een aangename verrassing, maar voor de rest viel er weinig te genieten. Sterker nog: de film was voor het grootste deel gewoon saai. Allerlei verhaallijntjes zonder een enkele toegevoegde waarde kropen voorbij, met als dieptepunt de radiopiraat die de cynische blik moest zijn en voor de rest geen enkele functie in het verhaal had. Hij kwam de hoofdpersonen niet eens tegen, maar nam wel meerdere minuten de vaart uit de film.

Sharktopus heeft een paar leuke scènes, maar is niet de moeite waard om helemaal uit te zitten. Het moment dat het beest voor de eerste keer in beeld komt is hij heel grappig, maar de grap is er al snel van af. Ik raad de trailer van harte aan, maar ontwijk voor de rest dit bloedeloze en saaie prutswerkje.

Kwaliteit: 1,5/5
Vermaal: 1,5/5

Trailer:
Laatst gewijzigd door Vleeshaak op 21 apr 2013 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

spooklift
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door spooklift » 21 apr 2013 20:48

Eric Roberts speelt ook mee in die film,hé :8

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 21 apr 2013 22:36

Die kwam inderdaad weer eens een cheque ophalen. Speelde weer eens slecht (maar dat ben ik wel van hem gewend)

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Shark Week

Bericht door Vleeshaak » 22 apr 2013 15:10

Shark Week
Christopher Ray, 2011

Een groep mensen wordt gegijzeld door één of andere over acterende slechterik met wraakgevoelens. Zijn ontvoerders hebben namelijk, volgens de bad guy, de dood van zijn criminele zoon veroorzaakt en daarom dumpt hij ze op een eiland en laat ze allerlei opdrachten met haaien doen.

Het verhaal is een beetje een mix tussen Cube, Saw met een haaiensausje. Niet eens zo'n verkeerd idee, maar de uitwerking is helaas een stuk minder. Het script rammelt en de plotgaten zijn niet te tellen. De scriptschrijvers tarten elke logica en dat is jammer. Zo weet bijvoorbeeld de slechterik precies waar hij een rubberen bootje moet neer leggen, zodat twee van zijn slachtoffers binnen no time worden achtervolgd door een witte haai. Apart.

De cast weet soms te overtuigen en soms niet, maar is over het algemeen best om aan te zien. Het kan wel meespelen dat ik al een aantal dagen Asylum films aan het kijken ben en ik compleet ben afgestompt voor elke vorm van kwaliteit, maar soms geloofde ik ze zelfs bijna.

Wat ik wel nog steeds ongeloofwaardig vond, waren de special effects. Werkelijk alles was met de computer gedaan en het zag er over het algemeen net zo geloofwaardig uit als Marijke Helwegen. Sommige close ups van de haaien waren niet verkeerd, maar het leeuwendeel was om te janken. Bij explosies vlogen de pixels je om de oren en zelfs de weinige gore dat getoond werd kwam uit een heel goedkoopsoftware pakket.

Asylum regular Christopher Ray was ondertussen lekker aan het experimenteren met de camera en montage en dit leverde een paar shots op waarvan ik het vermoeden had dat er misschien wel eens aandacht was besteed aan de compositie. Wow. Maar aangezien hij geen stijl vast kon houden is Shark Week een samenraapsel van ideeën en niet al te best. Maar het initiatief wordt zeker gewaardeerd.

Shark Week weet met een redelijk origineel even te boeien, maar al snel voert matigheid de boventoon. Jammer, want met een beter script en wat meer budget had hier veel meer ingezeten dan de saaie zit die het uiteindelijk geworden is.

Kwaliteit: 2/5
Vermaak: 2/5

Laatst gewijzigd door Vleeshaak op 23 apr 2013 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Shark Night 3D

Bericht door Vleeshaak » 23 apr 2013 07:25

Shark Night (3D)
David Ellis, 2012

Tegenwoordig blijkbaar een must om 3D achter je naam te zetten, want die goedkope gimmick verkoopt een stuk beter in de bios ofzo. Dat de meeste mensen zo'n filmpje thuis kijken en géén 3D thuis hebben is blijkbaar niet interessant.
Oh ja, plotomschrijving: Een groepje jongeren logeert op een afgelegen eilandje in een zoutwater meer. Als er een arm wordt afgebeten realiseren ze zich dat er een haai rondzwemt en niet veel later blijkt dat er meerdere soorten rondzwemmen. Niet veel later komen ze er achter hoe dat komt.

Shark Night wil een haaienfilm mengen met een slasher en dat is eigenlijk best een leuk idee. Zo zijn mensen op het land en op het droge niet veilig en kan je als maker de kijker goed verrassen en het biedt de mogelijkheid tot een hoop leuke kills en gore. Helaas, Shark Night is PG13 en dat houdt in dat de gore mild is, er niet gevloekt wordt en de bikini's aan blijven, want anders zou de jeugd van Amerika weleens beschadigd worden. 3D én PG13, dit ziet er niet goed uit.

Aan de cast ligt het in ieder geval niet. De karakters worden op een sympathieke wijze neergezet en ik was bereid met ze mee te leven. Ook de bad guys worden degelijk neergezet en de haaien zien er niet verkeerd uit. Het is alleen zo jammer dat de film zo routinematig wordt afgewerkt. Het verhaal volgt het standaard stramien van een slasher, de spanningsopbouw is bekend en de kills zijn niet verrassend. Het zit allemaal degelijk in elkaar, maar de remmen gaan nooit los en dat maakt de film er niet leuker op. Ondanks het gegeven krijg je toch het gevoel dat je dit allemaal wel eens eerder en beter hebt gezien. Films uit dit genre horen gewoon R-rated te zijn.

Shark Night heeft zijn momenten, maar is vooral een degelijke film en wie zit daar nu op te wachten? Ohja, speciaal voor John Ewbank en andere liefhebbers van hele platte en slechte muziek: De hoofdrolspelers van de film doen nog een koddige haaienrap na de aftiteling.

Kwaliteit 3/5
vermaak 2/5

Trailer:
[youtube]nDmLLGTQlXY[/youtube]

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 23 apr 2013 18:19

Ik heb deze film een tijdje geleden gezien en ik moet zeggen dat je nog heel mild bent over deze film. Ik vond het echt een groot gedrocht. Bait was zelfs nog beter en dat was al armoe trof. Maar misschien komt het omdat ik niet ben blijven zitten tot na de haaienrap. :wink:

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 23 apr 2013 18:33

Ik kijk nu al een paar dagen Asylum haaien films en die zijn echt nog een stuk slechter dan Shark Night. Shark Night heeft betere acteurs, betere productiewaarden en biedt een stuk meer kwaliteit beter dan de (vermakelijke) gedrochten die Asylum uit heeft gescheten.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Sharkman (Hammerhead)

Bericht door Vleeshaak » 24 apr 2013 19:02

Sharkman (aka Hammerhead)

Een wetenschapper (Jeffey Combs) nodigt een aantal mensen van een pharmaceutisch bedrijf uit op zijn privé eileind om zijn vorderingen in stamceltechnologie te laten zien. Dat blijkt tot de verrassing van de genodigden een mix tussen een mens en een hamerhaai te zijn die op ze los wordt gelaten. De meesten kunnen ontsnappen, maar dan stuurt de geleerde niet alleen de Haaiman op ze af, maar ook nog een klein leger. Om het allemaal nog gevaarlijker te maken zijn er ook nog behoorlijk gevaarlijke genetisch gemanupileerde planten op het eiland.

Jeffrey Combs als gestoorde wetenschapper, een menshaai euh... haaimens, een klein leger en gevaarlijke planten! Meer kan je als liefhebber van B-films niet vragen en dan zit William Forsythe er ook nog in. Ok, het verhaal is compleet onlogisch en zit uiteraard vol met plotgaten, maar dat hoort bij dit soort films. De special effects zijn goedkoop, zo is de Sharknam meestal een man in een rubberen pak en af en toe wordt hij uit de computer getrokken en is nooit overtuigend, maar hij levert wel een paar mooie kills op en kan hij overal opduiken. In zee, in een rivier, in een bos, het maakt niet uit. Jammer is wel dat er niet al te veel gore in zit, want het is een Syfyf tv-film en die zijn meestal wat braver. Er zijn wat kills die net buiten beeld blijven, bij één scène wordt zelfs een emmer bloed door het beeld gegooit om te laten zien dat er iemand dood gaat, maar er zijn ook wat gore momentjes te vinden. Het kon erger. Buiten de haai vormt het legertje van Combs ook nog een theoretische bedreiging, ware het niet dat het nog slechtere schutters waren dan Storm Troopers en The A-Team bij mekaar. Dit legertje is dus nooit echt gevaarlijk, maar toch zorgt de toevoeging van deze scènes voor een aantal koddige actiescènes waarin van alles wordt opgeblazen. Soms zelfs met echte explosies.

De makers hebben een mix tussen een actie en een horrorfilm willen maken, maar zijn daar niet echt in geslaagd en de film is eigenlijk gewoon knullig. Eigenlijk is film gewoon heel slecht, maar wel op de goede manier. Dat Combs een hele leuke rol speelt is dan nog eens een extra kers op de taart.

Kwaliteit: 1,5/5
Vermaak: 4/5

Trailer is op Youtube op de één of andere manier in het engels te vinden, dus dan maar zo:Trailer

Plaats reactie