The Matrix Reloaded

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

The Matrix Reloaded

Bericht door ash_ » 16 mei 2003 01:13

Vandaag ging het langverwachte vervolg op kaskraker The Matrix, getiteld The
Matrix Reloaded wereldwijd in premiere. Het verhaal gaat verder een tijd nadat
The Matrix ophield (voor de mensen die willen weten wat er in de tussentijd
gebeurde, bekijk The Animatrix). Een korte samenvatting van het verhaal zal ik
hieronder geven.

De machines bereiden een aanval voor op de laatste stad der mensen, Zion. De
leiders van de mensen berekenen dat ze ongeveer 72 uur hebben voordat de stad
aangevallen zal worden door een kwart miljoen Sentinels. Ze bereiden zich voor
op de verdediging van hun stad.
Neo (Keanu Reeves) heeft ondertussen steeds nachtmerries waarin Trinity
(Carrie-Anne Moss) een duister lot treft.

Laat ik het hoge woord er maar meteen uitgooien: The Matrix Reloaded valt tegen.
De eerste helft van de film is zo ontzettend traag dat hij ronduit saai
wordt. Een uur lang semi filosofisch geneuzel in Zion valt nu eenmaal niet
mee. Een scene springt er overigens wel in positieve zin uit (hoewel niet
iedereen dat met mij eens zal zijn omdat hij niet echt bij de rest van de film
past): een minutenlange dansscene op muziek met Afrikaanse invloeden met
honderden mensen. Waarna men weer vrolijk verder gaat met zogenaamd filosofische
onzin. Een verhaal? Dat hebben wij toch niet nodig.

Het is dan ook een verademing als Neo eindelijk weer The Matrix ingaat. En het
begint meteen al goed met een gesprek met The Oracle (Gloria Foster) dat het
verhaal in gang lijkt te zetten en een confrontatie tussen Neo en honderden
Agent Smith's (Hugo Weaving, die weer erg goed is). Helaas komt hierna het
verhaal weer krakend tot stilstand. Wat volgt is (overigens perfect gefilmde)
actie, actie en nog eens actie.

En daarom denk ik voelde ik weinig verbondenheid tussen dit deel en het vorige.
Het verhaal wordt ondergeschikt gemaakt aan de actie terwijl dat in deel 1 het
grootste gedeelte van de tijd net andersom was.

En dat verhaal was net datgene wat deel 1 net dat beetje meer gaf. Het constante
gevoel van "wat gebeurt hier?". Natuurlijk, toen The Matrix uitkwam waren ook de
strip-achtig gefilmde actie en uiteraard Bullet-Time verrassende zaken, maar
sinds het succes van dat deel zien we ze tegenwoordig in veel meer films
terugkomen.

Met andere woorden, deel 2 zou een sterk verhaal moeten bevatten (of toch
minstens dat "wat gebeurt hier?" gevoel moeten geven). En het grootste deel van
de film is dat niet het geval.

Oplettende lezers hebben vast opgemerkt dat ik het "grootste deel" zei. Is er
dan toch nog hoop? Gelukkig wel. Op zo'n veertig minuten voor het einde (na de
veel besproken, overigens te lang gerekte achtervolgingsscene op de snelweg - al
is het gedeelte met de motor erg goed -) komt zo waar de sfeer die The Matrix
kenmerkte langzaam terug. Sterker nog, ik kreeg weer het "wat gebeurt hier?"
gevoel. En dat wakkert mijn hoop voor deel 3, The Matrix Revolutions, dat in
november zal verschijnen toch weer aan. Als ze deze sfeer kunnen vasthouden (en
waarom niet, Reloaded en Revolutions zijn immers als een film opgenomen) dan kan
ons toch nog wat te wachten staan.

Samenvattend: The Matrix Reloaded is, zeker het eerste uur, een teleurstellende
opvolger van The Matrix. Daarna biedt de film (misschien te veel) spectaculaire
actie en in het laatste gedeelte lijkt de film toch langzaam naar het niveau van
The Matrix toe te groeien.

Overigens is er voor zij die blijven zitten tot na de aftiteling nog een korte
teaser van The Matrix Revolutions.

Syndro
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Syndro » 16 mei 2003 13:34

Ook al is dit topic bedoelt voor recensies, ik wil toch even mijn mening geven over de film en jouw punten in je recensie...

Jouw recensie heeft een negatieve inkijk, je zegt het ook al in het begin "hij valt tegen", dat kan natuurlijk, want recensies zijn bedoeld om je mening te illustreren ten opzichte van een film, dit kan natuurlijk positief of negatief zijn. Dit betekend niet dat je geen positieve dingen zegt, want die heb je besproken.

Ik was indertijd fan van 'The Matrix', een erg gave en originele sci-fi actie film, met uiteraard top-of-the-bill SFX, waaronder het eerder genoemde revolutionaire bullit-time fenomeen. Dus de laatste tijd heb me dan ook, ook al probeerde ik niet te hoge verwachtingen te creëren, best verheugd op het tweede deel in deze trilogie.

Gisteren ben ik de film dus wezen kijken in de wereldpremière. Ik zeg: The Matrix Reloaded viel niet tegen. Het ligt natuurlijk aan je verwachtingen en eisen die je voor jezelf stelt aan de film. Ik fietste naar de bios met de gedachte een science-fiction film te gaan kijken met spetterende special effects, gave actie scènes en een leuk verhaal. Over dit verhaal vreesde ik wel dat dit tegen kon vallen (is bij bijna alle sequels).

Nou, een samenvatting van het verhaal hoef ik niet meer te geven, dat heeft Ash al netjes gedaan. Keanu Reeves zet weer een goede rol neer, ook al ben ik over het algemeen in andere film niet weg van hem. Verdere rollen van Agent Smith, Morpheus en The Architect zijn ook niet mis.

Ik kan je kritiek over het eerste deel van de film wel begrijpen, er zitten trage stukken in dat moet ik toegeven. 'Stukken' welteverstaan, want de openingsgevechten zijn meteen al fantastisch. De soort 'kennismaking' met de stad Zion is naar mijn mening ook te lang gerekt, en in tegenstelling tot jouw mening, dacht ik bij de scène waarin de inwoners van Zion hun hoop op overwinning vieren met vreugde-dansen: "Dit mocht wel iets korter duren". Ook de toespraak vantevoren van Morpheus vond ik een minder sterk stuk.

Nu komen we op het punt waar de meeste discussie over zal ontstaan: de voortzetting en brenging van het plot. In de eerste film maak je op een verrassende wijze kennis met het origineel vormgegeven verhaal achter The Matrix. In deel twee wordt dit verhaal door middel van 'flink filosofisch getinte' gesprekken uitgediept en gedurende de film krijgt het verhaal een extra dimensie
Spoiler
als Neo het gesprek heeft met de Architex.[/quote]. Het niveau van de filosofische beredeneringen is op sommige momenten erg moeilijk te volgen en in die mate abstract , dat je na een one-watch met vragen komt te zitten. Ik denk dat sommige kritieken, dit de film aanrekenen en dit als een negatief element beschouwen, terwijl ik het juist een erg leuk onderdeel vind van de film. Het verhaal wordt hierdoor weer iets vager en zoals Ash al zei komt de vraag "wat gebeurt hier?" weer naar de voorgrond.

Dan over naar de actie. Vooral deze verwachting werd bij mij totaal verpletterd. De film hangt echt aan elkaar van de actie-scènes en ik vind het totaal niet storen, want het is simpelweg: genieten! De gevechten zijn zo perfect gefilmd, zo gaaf geanimeerd, ik ben bang dat ik voortaan bij andere films denk van: tja. Ook de SFX zijn in overvloed aanwezig, nog veel meer als in deel 1. Deze is zijn gewoon het beste wat ik gezien heb in een film, een nieuwe hoogte is bereikt.

Ik zeg: ga hem zien! Vooral als je van actie, effecten, science-fiction en een verhaallijn houdt die je aan het nadenken zet...

PS dat van die teaser van Revolutions na de aftiteling wist ik niet :cry:

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 16 mei 2003 14:51

Dat de verwachtingen een grote rol spelen bij je oordeel over een film ben ik volledig met je eens. Echter, ik had helemaal niet zo'n hoge verwachtingen voor dit deel. Sequels zijn namelijk over het algemeen minder. Maar zelfs met die niet al te hoge verwachtingen vond ik de film tegenvallen.

Ik had zelf het idee dat de film zou bestaan uit minder verhaal en meer actie. Dat klopte dan ook. Maar wat ik vond (en dat probeer ik ook in mijn recensie proberen duidelijk te maken) is dat het 1) te lang duurt voordat er echt iets gebeurd (het hele Zion gedeelte) en 2) dat de actie niet goed over de film is verdeeld. De film had een beetje de opbouw van lange intro - heel veel actie - eindelijk verhaal met meer actie. Ik had liever gezien dat het iets was van stukje intro - actie - meer intro - actie - verhaal - actie - verhaal - actie, etc. zodat er een beetje een evenwichtige film ontstaat. Met de actie is op zich niks mis (dat heb ik geloof ik ook gezegd), die is snel en perfect gefilmd. Maar het echt interessante gedeelte begint helaas pas (zoals jij al aangeeft met je link naar *SPOILER* the architect *EINDE SPOILER*) op het einde van de film...

Ik zal de film ook zeker niet afraden maar het was gewoon minder dan ik verwacht had (maar dat is mijn mening).

O ja, dat de film niet helemaal in evenwicht is, zal misschien komen doordat dit deel en deel 3 feitelijk een film vormen maar dat vind ik eigenlijk geen excuus voor het langdradige eerste stuk.

Wizzing
Bijrol
Bijrol

Bericht door Wizzing » 16 mei 2003 23:48

Ik heb net een slechte illigale versie gezien (DivX) van Reloaded dus weet eigenlijk niet of ik wel een goed oordeel over deze film mag (kan) geven (lees: slecht beeld en slecht geluid).

De Matrix reloaded viel mij zeker niet tegen. Vantevoren had ik de volgende verwachtingen: Gave effecten, sublieme gevechten en actie maar geen verhaal meer.
Mijn verwachtingen klopten bijna, maar het verhaal is wel degelijk nog steeds aanwezig! Eigenlijk onstaat er gewoon weer een nieuw verhaal. Ik zit nog steeds met een hoop verwarring en dingen die ik nog niet begrijp en ga hem daarom ook zeker vaker zien (ook even in de bioscoop nog). De hele nieuwe laag van het verhaal vind ik geweldig en kan daarom ook niet wachten op deel 3 (je moet eigenlijk wel want die commerciele honden zorgen ervoor dat ergeen einde aankomt, heel goed gejat van de succesformule van LOTR).

Inderdaad is ook in mijn ogen de film soms wat te langdradig. Maarja wel heel slim want zo kun je er nog een extra deel uitpompen :(

Misschien heel dom van mij om te denken, maar ik denk dat veel negatieve kritieken ook komen doordat je aan het einde van de film niet een "goed gevoel" over de film krijgt net als in deel 1. In het eerste deel ontpopt Neo zich als de superheld, in deel 2 wordt het allemaal weer wat kwetsbaarder heb ik het idee en eindigt het niet goed (of gewoon niet).

Conslusie: Zeer goede film maar in mijn ogen verpest door $$-belangen en dus door niet samen voegen van deel 2 en 3. Volgens mij hebben ze dus stukken gerekt om deel 2 en 3 appart te kunnen uitbrengen.

Aphelion
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Aphelion » 17 mei 2003 19:07

Wizzing schreef:Ik heb net een slechte illigale versie gezien (DivX) van Reloaded dus weet eigenlijk niet of ik wel een goed oordeel over deze film mag (kan) geven (lees: slecht beeld en slecht geluid).

De Matrix reloaded viel mij zeker niet tegen. Vantevoren had ik de volgende verwachtingen: Gave effecten, sublieme gevechten en actie maar geen verhaal meer.
Mijn verwachtingen klopten bijna, maar het verhaal is wel degelijk nog steeds aanwezig! Eigenlijk onstaat er gewoon weer een nieuw verhaal. Ik zit nog steeds met een hoop verwarring en dingen die ik nog niet begrijp en ga hem daarom ook zeker vaker zien (ook even in de bioscoop nog). De hele nieuwe laag van het verhaal vind ik geweldig en kan daarom ook niet wachten op deel 3 (je moet eigenlijk wel want die commerciele honden zorgen ervoor dat ergeen einde aankomt, heel goed gejat van de succesformule van LOTR).

Inderdaad is ook in mijn ogen de film soms wat te langdradig. Maarja wel heel slim want zo kun je er nog een extra deel uitpompen :(

Misschien heel dom van mij om te denken, maar ik denk dat veel negatieve kritieken ook komen doordat je aan het einde van de film niet een "goed gevoel" over de film krijgt net als in deel 1. In het eerste deel ontpopt Neo zich als de superheld, in deel 2 wordt het allemaal weer wat kwetsbaarder heb ik het idee en eindigt het niet goed (of gewoon niet).

Conslusie: Zeer goede film maar in mijn ogen verpest door $$-belangen en dus door niet samen voegen van deel 2 en 3. Volgens mij hebben ze dus stukken gerekt om deel 2 en 3 appart te kunnen uitbrengen.
Reclame kan ook overdreven worden.. zoals bij de sbs6 film 'de matrix' vorrige week. Elke reclame zag je reclame voor de matrix. Ik denk dat je dat na een paar keer toch wel gezien hebt.

Overigens is het verhaal over de suc6formule van Lotr niet geheel waar. De film zou te samengevat moeten worden om alle boeken (de film komt van boeken, zou je eigenlijk niet denken nadat nu pas de boeken veel verkopen onder de naam 'van de film') anyway om alle boeken samen te vatten in een film is niet te doen. Tevens zijn de huidige 2 films ook gewoon van echte kwaliteit zoals de film bedoeld was. naar mijn mening heeft het zijn suc6 verdiend, bij de matrix2 is het meer gemaakt.

Wizzing
Bijrol
Bijrol

Bericht door Wizzing » 17 mei 2003 23:50

Maurice schreef:Overigens is het verhaal over de suc6formule van Lotr niet geheel waar. De film zou te samengevat moeten worden om alle boeken (de film komt van boeken, zou je eigenlijk niet denken nadat nu pas de boeken veel verkopen onder de naam 'van de film') anyway om alle boeken samen te vatten in een film is niet te doen. Tevens zijn de huidige 2 films ook gewoon van echte kwaliteit zoals de film bedoeld was. naar mijn mening heeft het zijn suc6 verdiend, bij de matrix2 is het meer gemaakt.
Sorry ik drukte me niet echt duidelijk uit. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat the Matrix gewoon een los verhaal is waarvoor je niet echt een deel 2 hoeft te zien. Nu zien de makers van the matrix dat ze bij LOTR opeens midden in de film stoppen.. "Nou mensen kom over een paar jaar maar naar het vervolg", en iedereen doet dit. Daar beginnen ze opeens met Reloaded ook mee.. je bent niet tevreden omdat je het einde nog niet weet.
Maar je hebt gelijk dat LOTR van kwaliteit is en ook dat the matrix 2 te overhyped is.

P.s. alvast voor mensen die willen reageren: Overhyped betekend bij mij niet slecht. Alleen de film wordt wat uitgemolken ;) Maar de matrix reloaded is wel degelijk van kwaliteit.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 23 mei 2003 09:49

het eerste deel was wat mij betreft teveel doortrokken van een MTV/soap sfeer; die deed het met die, dat was de ex van die, en laten we tot slot met zijn allen bloot gaan dansen. Erg slecht en onnodig. Ook vond ik bepaalde gevechten veel te lang (b.v. met de vele agents) of zelfs onnodig (met de bewaker van het Orakel)...ze gooiden er een beetje plichtmatig gevechten in...gevechten die we eigenlijk al kenden uit deel 1 en dus hun uitwerking misten.
De monoloog van de Architect ging mij te vlug...dít is waar de Matrix om draait, en dat wordt er in 1 minuut doorheen gejast. Sommige actie was erg mooi...bepaalde beelden adembenemend...maar het geheel voelde als een gedwongen voortzetting van deel zonder dat er echt nieuwe, interessante elementen toegevoegd werden.

trouwens, mijn uitleg van de dingen die op het laatst gebeurden/gezegd werden:
ook de gebeurtenissen waarvan ze denken dat ze buiten de Matrix plaatsvinden, zijn onderdeel van een (andere, omvattendere) Matrix

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 23 mei 2003 10:19

ruben schreef:trouwens, mijn uitleg van de dingen die op het laatst gebeurden/gezegd werden:
ook de gebeurtenissen waarvan ze denken dat ze buiten de Matrix plaatsvinden, zijn onderdeel van een (andere, omvattendere) Matrix
Spoiler
:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Dat wordt ook wel aangegeven door het feit dat Neo op het eind ook Sentinels kan tegenhouden met zijn geest: hij beseft na het gesprek met de Architect dat ook de wereld van Zion en de rebellen slechts geprogrammeerde projecties in zijn brein zijn - en dat hij ook deze werkelijkheid kan beïnvloeden als was het een lucide droom.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Verder kan ik niet echt zeggen wat ik van de film vond: toen de veelbesproken snelweg-scène begon viel in Tuschinski de surround-sound uit en kregen we alleen nog geluid van voren. Dit haalde me compleet uit de film, en vooral die scène was met een fractie van het geluid een enorme anticlimax... :x

Titanx
Figurant
Figurant

The matxrix reloaded

Bericht door Titanx » 24 mei 2003 01:07

Heren, dames. We kunnen lullen wat we willen, maar de Matrix reloaded is gewoon een kruising van Superman en Titanic. Wat een pulp! Geen enkele samenhang, geen enkele verwijzing naar het intelligente script van deel 1. Wat een Amerikaans gezever. De KUTFILM van het jaar.

Hans Olo
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Hans Olo » 25 mei 2003 12:48

In tegenstelling tot de mensen met wie ik Reloaded was gaan zien, vond ik het maar een matige film. Ik zal niet zeggen dat het een kutfilm was, dat is zeker niet het geval. Ik vond het alleen een standaard-actie-film met een verschrikkelijk beperkt verhaal, die nauwelijks aansluiting had met het eerste deel. (van mij had er ook nooit een vervolg hoeven komen...)
Op het moment dat er echt verhaal in de film kwam (The Architect) werd dit (zoals al eerder vermeld) in een aantal minuten afgeraffeld.
(helaas werden mijn kritische punten niet ge-accepteerd door mijn mede-bioscoopbezoekers)

Waar The Matrix ons nog verraste met een verschrikkelijk origineel verhaal en special effects was dit in mijn ogen slechts een actie om zoveel mogelijk geld uit de Matrix-hype te slaan.
Het lijkt wel of de makers denken dat sequels veel meer actie moet bevatten en films daardoor juist beter worden.

Ik ben niet vies van leuke actie-scenes, maar een gevecht tussen Neo en Mr. Smith(s) hoeft niet zo overdreven gerekt te worden. Om maar niet te beginnen over de Superman-wannabe... in SF kan veel, maar dit vond ik zwaar overdreven.

Nou hebben wij onderling wel waren meningsverschillen over films die we samen gaan zien, maar het meest typerende van de avond was wel toen ik voor de film bij een trailer van Terminator 3 opmerkte: "Hey, Terminator 3!", was de reactie van een vriend van mij: "Ach, dat is gewoon een stomme actiefilm"...
Ik mis zeker iets...?

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 25 mei 2003 14:04

Hans Olo schreef:Nou hebben wij onderling wel waren meningsverschillen over films die we samen gaan zien, maar het meest typerende van de avond was wel toen ik voor de film bij een trailer van Terminator 3 opmerkte: "Hey, Terminator 3!", was de reactie van een vriend van mij: "Ach, dat is gewoon een stomme actiefilm"...
Ik mis zeker iets...?
:) The human mind is a curious thing....

Evertdv
Filmster
Filmster

Bericht door Evertdv » 28 mei 2003 16:20

Ik ga vanavond naar The Matrix Reloaded
eigenlijk wou ik al veel eerder gaan maar de mensen met wie ik zou gaan konden dan weet niet ofzo :(
maar vandaag ga ik dus en ik kan niet wachten!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik heb al veel mensen gehoort en die vonden hem allemaal erg goed dus ik zal me vanavond denk ik niet gaan vervelen!!! :T

Evert

Syndro
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Re: The matxrix reloaded

Bericht door Syndro » 28 mei 2003 23:55

Titanx schreef:Heren, dames. We kunnen lullen wat we willen, maar de Matrix reloaded is gewoon een kruising van Superman en Titanic. Wat een pulp! Geen enkele samenhang, geen enkele verwijzing naar het intelligente script van deel 1. Wat een Amerikaans gezever. De KUTFILM van het jaar.
die kruising heeft ook je nickname beïnvloed zie ik :D

6packfan
Bijrol
Bijrol

Bericht door 6packfan » 16 aug 2003 03:19

Volgens mij hebben ze dus stukken gerekt om deel 2 en 3 appart te kunnen uitbrengen.
note: al voordat de eerste gemaakt was, was het al bedoeld als trilogie. Het verhaal was al toen al ongeveer klaar. Ze hebben om meer redenen (geld en wachten op betere effecten) gewacht met reloaded.

coolmoviedude
Bijrol
Bijrol

Bericht door coolmoviedude » 10 sep 2003 21:27

trailer van de volgende film, hin lijkt me nog beter

reloaded was beter dan 1 dus dan moet revolutions helemaal geweldig zijn

http://whatisthematrix.warnerbros.com/n ... 1_640.html - online filmpje -

http://whatisthematrix.warnerbros.com/n ... loads.html - download -

Plaats reactie