PapiGiulio's Asian Cinema recensies

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 30 dec 2007 23:30

Ziet er zeker mooi uit. En ik kijk nu helemaal uit naar een reis naar japan, ik zie namelijk ook een flesje van m'n favoriete theedrankje uit China en Korea, dat kennen ze dus in Japan ook :D

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 31 dec 2007 06:58

WizardOfOss schreef:Ziet er zeker mooi uit. En ik kijk nu helemaal uit naar een reis naar japan, ik zie namelijk ook een flesje van m'n favoriete theedrankje uit China en Korea, dat kennen ze dus in Japan ook :D
haha. :) Ik had trouwens net even je weblog bezocht en las een deel van je reisverhalen. Klinkt geweldig, wil namelijk zelf dit jaar ook China en Korea gaan touren met als eindstop Tokyo. Alleen eerst ff nog wat sparen denk ik :P

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 31 dec 2007 15:25

Als je toevallig nog een reisgenoot zoekt, ik hou me aanbevolen :D

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 16 jan 2008 16:17

Like A Dragon a.k.a. Ryû ga gotoku: gekijô-ban (Japan - 2007)

Afbeelding

Regisseur: Takashi Miike
Cast:
Kazuki Kitamura - Kiryu Kazuma
Goro Kishitani - Majima Goro
Gong yoo - Korean Hitman
Yoshiyoshi Arakawa, Shioya Shun, Saeko e.a.

Like A Dragon is een van Takashi Miike's meest recente films en is een verfilming van de Playstation 2 game 'Yakuza'.

Afbeelding

Op een hete zomeravond in Japan volgen we Kiryu Kazuma (Kazuki Kitamura). Kiryu is net vrijgelaten uit de gevangenis na een straf van 10 jaar uitgezeten te hebben en heeft besloten het rechte pad op te gaan en de Yakuza te verlaten. Hij ontmoet een jong meisje 'Haruka' die op zoek is naar haar moeder 'Mitsuki'. Kiryu besluit haar te helpen, maar komt er al snel achter dat hij achterna wordt gezeten door een Yakuza, de psycho 'Majima Goro' (Kishitani Goro) die altijd een honkbal knuppel bij zich heeft en nog een appeltje te schillen heeft met Kiryu.

Afbeelding

Afbeelding

Diezelfde avond krijgen we tevens te maken met 2 bank overvallers die een lege bank proberen te beroven, een Koreaanse huurmoordenaar, een jong koppel Satoru (Shioya Shun) en Yui (Saeko) die besluiten om bankrovers te worden om zo hun geldschulden af te betalen en een masochistische wapenhandelaar (Yoshiyoshi Arakawa). Al hun paden zullen deze avond kruizen.

Afbeelding

Afbeelding

Like A Dragon is een erg vermakelijke film met over-the-top cartoon-violence en bijzonder veel eigenaardige Japanse humor. Ik durf niet te beweren of dit een geslaagde game-verfilming is, omdat ik de game zelf nooit gespeeld heb. Maar voor een film op zich is deze zeker geslaagd. Mede door de geweldige cast en de cinematografie.

Ten opzichte wat je gewend bent van Miike is deze film minder bruut en vooral minder bloederig, denk aan D.O.A., Yakuza Demon of Ichi The Killer. Waarschijnlijk om toch een groter/jonger publiek te trekken en/of omdat de film gebasseerd is op een videogame. Veel actie scenes zijn dan ook zo over-top-top dat je er eerder een lach van op je gezicht krijgt.

Qua keuze voor de cast heeft Miike het erg goed gedaan. Voor de hoofdrolspelers was de keuze spot-on. Kazuki (Kiryu) heeft echt de charismatische look om een geduchte Yakuza te spelen.

Afbeelding

Zijn tegenspeler Majima Goro gespeeld door Kishitani Goro is een ander voorbeeld van de goede casting. Kishitani ondermeer bekend van Taiyo no Uta en Returner was al bekend met het spelen van een slechterik en zet op zijn beurt wederom geweldig een psychopatische Yakuza neer die op zijn beurt ook weer momenten heeft dat je hem gaat waarderen.

Afbeelding

Een minpunt van de film is het verhaal dat meerendeels door de actie overstemd wordt. Ook worden de andere verhaallijnen niet goed uitgewerkt en dat is jammer want dat had de andere characters wat meer diepgang kunnen geven. Vooral als je een Koreaanse superster Gong Yoo (My Tutor Friend & S-Diary) en de welbekende Yoshiyoshi Arakawa (Kamikaze Girls & Survive Style 5+) cast.

Afbeelding

Afbeelding

De film ziet er goed uit, er wordt veel gebruik gemaakt van de birdseye view als je over de straten van Osaka heen vliegt en dat geeft gelijk een impressie van waar het hele verhaal zich afspeelt. De special effects zijn daarentegen weer wat minder. Net als in Deadly Outlaw Rekka (de aanval met de RPG) zien de sfx er erg goedkoop en onrealistisch uit.

Over de achtergrond muziek valt ook niks te klagen. Geweldige J-Rock met hier en daar een Japanse vocal ertussen door, in dezelfde categorie als de muziek uit Deadly Outlaw Rekka.

Mijn waardering: 7,5 out of 10.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Papigiulio op 22 jan 2008 07:09, 2 keer totaal gewijzigd.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 16 jan 2008 16:22

Weer een prachtige recensie, weet jij toevallig waar ik Byousoku 5 centimeters (2007 - Japan) kan aankomen op dvd. Of hij nog niet uit in Nederland? Zo ja wel in amerika ofzo dan? :D

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 16 jan 2008 16:34

PascalE schreef:Weer een prachtige recensie, weet jij toevallig waar ik Byousoku 5 centimeters (2007 - Japan) kan aankomen op dvd. Of hij nog niet uit in Nederland? Zo ja wel in amerika ofzo dan? :D

Byousoku is nog niet uit in NL maar wel al verkrijgbaar bij yesasia.com :)

http://global.yesasia.com/en/PrdDept.as ... 005118198/

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 16 jan 2008 17:04

Papigiulio schreef:
PascalE schreef:Weer een prachtige recensie, weet jij toevallig waar ik Byousoku 5 centimeters (2007 - Japan) kan aankomen op dvd. Of hij nog niet uit in Nederland? Zo ja wel in amerika ofzo dan? :D

Byousoku is nog niet uit in NL maar wel al verkrijgbaar bij yesasia.com :)

http://global.yesasia.com/en/PrdDept.as ... 005118198/
Zeker geen regio 2. Weet je of hij in NL wel ooit (binnenkort?) uitkomt?

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 16 jan 2008 19:19

Hey Pascale...pfoe daar vraag je me wat. Ik heb echt absoluut geen idee. Soms liggen dit soort films ineens in de winkel, maar het kan ook een HELE tijd gaan duren. Zowiezo kan je een UK release niet uitsluiten en die volgen meestal snel. Zelfde regio als ons dus dan zou je die kunnen aanschaffen :)

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 16 jan 2008 19:23

Even nog terugkomend op de film Like a dragon...had namelijk wat grappigs opgemerkt in de film.

Op een gegeven moment loopt Majima met zijn gang door de straten mensen in elkaar te slaan. Als je goed oplet zie je dat dit gewoon op een normale dag in Japan is opgenomen zonder straten af te zetten, want...er staat namelijk een agent gewoon toe te kijken in het shot..

Afbeelding

:P

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 16 jan 2008 19:38

Haha gaaf. Ik ga dan zeker de UK versie kopen als hij uitkomt, het lijkt me echt een gave film. Alleen duurt hij wel kort...

Nog een vraagje, weet je toevallig waar die andere 2 anime's van dezelfde regisseur te vinden zijn?

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 16 jan 2008 20:02

Ja hij is ook erg gaaf, en inderdaad ook veel te kort om van te genieten. Ik wil zelf de superspecial edition halen. Veel extra's kaarten, boekje etc. HAd dat ook gedaan met de film Shinobi, die had ik gewoon in Japan gehaald. Zat een tshirt bij, kaarten, 4 discs. Een ninja werpster met zuignappen, etc etc etc, echt leuk.

De andere films van Makoto Shinkai kan jij denk ik ook wel op yesasia vinden en anders ....

http://www.dvdasian.com/search.aspx?sp=makoto%20shinkai

:)

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 16 jan 2008 20:10

Papigiulio schreef:Ja hij is ook erg gaaf, en inderdaad ook veel te kort om van te genieten. Ik wil zelf de superspecial edition halen. Veel extra's kaarten, boekje etc. HAd dat ook gedaan met de film Shinobi, die had ik gewoon in Japan gehaald. Zat een tshirt bij, kaarten, 4 discs. Een ninja werpster met zuignappen, etc etc etc, echt leuk.

De andere films van Makoto Shinkai kan jij denk ik ook wel op yesasia vinden en anders ....

http://www.dvdasian.com/search.aspx?sp=makoto%20shinkai

:)
Ook regio 1 zeker? Ik zoek eigenlijk alleen regio 2 films...

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 20 jan 2008 21:21

M (Korea - 2007)

Afbeelding

Regiseur: Lee Myeong-se
Cast:
Kang Dong-won - Minwoo
Lee Yeon-hee - MiMi
Kong Hyo-jin - Eun-hye

Genre: Mysterie, Drama, Romantiek

Visueel sterke film die je hoofd op hol laat slaan.

Een vooraanstaand auteur Min-woo is zich aan voorbereiden om zijn nieuwste boek uit te brengen, maar wordt ondertussen gekweld door nachtmerries en hallucinaties. De nachtmerries en hallucinaties beinvloeden zijn persoonlijke en zakelijke werksfeer waardoor op een gegeven moment Minwoo het verschil tussen de werkelijkheid en de fantasie niet meer kan zien.

Afbeelding

Afbeelding

Hij raakt paranoïde en fantaseert dat hij achtervolgt wordt. Zijn eigen paranoia leidt hem naar een cafe in een donker en somber steegje, alwaar hij de beeldschone MiMi ontmoet. Minwoo begint zich steeds meer af te vragen wat de connectie tussen hun twee is en gaat op onderzoek uit naar zijn verleden.

M is geregiseerd door Lee Myeong Se bekend van onder andere 'Nowhere to hide' en de zeer populaire 'Duelist'. Al eerder heeft hij laten zien dat hij een eigen stijl heeft en legt daar met M wederom de nadruk op. Voor mij zijn er maar een paar Koreaanse regiseurs die dat kunnen verwerkelijken en Lee Myeong Se is daar 1 van.

Afbeelding

De hoofdrol is weggelegd voor Kang Dong-Won die geen onbekende is van Lee Myeong Se. Eerder werkten ze samen in 'Duelist', waar Kang Dong Won ook de hoofdrol vertolkte. Kang Dong-Won heeft al een behoorlijke CV met onder andere de films 'Too Beautiful to lie', 'Temptation of Wolves' en 'Our Happy Time'.

Mimi wordt vertolkt door actrice Lee Yeon-hee. Yeon-Hee heeft in tegenstelling tot Dong-Won meer bekendheid uit Korean drama's. Haar vrouwlijke 'tegen'-speelster 'Eun-Hye' Kong Hyo-Jin daarentegen heeft al een behoorlijke reputatie opgebouwd als actrice met onder andere de films:"Volcano High", "Memento Mori", "Guns & Talks", "Heaven's Soldiers" en vele andere. Toch mis ik een hoop chemie tussen Dong-Won en Eun-Hye. Misschien komt het doordat de nadruk meer ligt op de visueele look dan de band tussen de twee spelers.

Afbeelding

De decors voor de film zijn erg mooi in elkaar gezet en met behulp van het geweldige camerawerk, de geluidseffecten en de cinematografie is de hele look een werkelijke zinspeling op je fantasie en gedachten. Als of je je waant in de surreeele wereld van Min-Woo. Vooral de shots in een restaurant en het steegje zijn werkelijk schitterend en hebben een bepaalde atmosfeer. De restaurant scene's krijgen van mij dan ook veel meer aandacht door de look en de geluidseffecten die gebruikt zijn voor de bepaalde scenes.

Afbeelding

Zoals ik hierboven al aangaf hebben de geluidseffecten enorm geholpen met het levendiger maken van de fantasie van Min-woo. De manier waarop hij doordraait en zijn eigen gedachtes hardop uitspelt.Ze geven een krachtiger gevoel van dat hij compleet de draad kwijt raakt en zn dromen niet meer in de hand heeft.

M is een film met een aparte opbouw en stijl. Het heeft een invloed op je fantasie en gedachtengang en laat tevens een diepe indruk achter. Zeker een om naar uit te kijken dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 29 jan 2008 10:27

Breath 2007.

Afbeelding

Regiseur: Kim Ki DUk
Cast: Yeon - Park Ji-ah, Jang Jin - Chang Chen

Breath is de 14de en de meest recente film van de hoog aangeschreven Zuid-Koreaanse regiseur Kim Ki Duk.

Afbeelding

De film verteld het liefdesverhaal tussen een ter dood veroordeelde en een vrouw 'Yeon' die haar overspelerige man helemaal zat is. Yeon ziet haar liefdeloze huwelijk met haar man op de klippen lopen als ze erachter komt dat hij een affaire heeft. Als een schreeuw om aandacht raakt ze geintereseerd in het nieuws over een ter dood veroordeelde 'Jang Jin' die geprobeert heeft om zelfmoord te plegen. Mede door haar situatie thuis en uit gevoel van wraak, besluit ze om Jang-Jin te bezoeken in de gevangenis.

Afbeelding

Afbeelding

Jang-Jin deelt een cel met 3 andere gevangen en doet niks anders dan de tijd uit zitten tot zijn executie wordt voltrokken. Hij krijgt nooit bezoek en in de cel raakt hij al gauw close met een van zijn celmaten. Totdat hij op een dag bezoek krijgt van Yeon die tot zijn verbazing de bezoekruimte versiert in een jaargetijde. Ze zingt een lied voor hem en verteld hem een deel uit haar leven, waar hij zonder wat te zeggen aandachtig naar luistert. Al snel ontstaat er een band tussen de twee, wat de thuis situatie voor Yeon er niet makkelijker op maakt.

'Breath' is in 15 dagen opgenomen en heeft maar 265.227 dollar gekost, een karig budget waarmee Kim Ki Duk weer een sterke titel op z'n naam zet en wat tegelijkertijd een van de redenen is waarom ik een fan van Kim Ki Duk ben. Een regiseur die keihard werkt, een topverhaal neerzet en zo min mogelijk probeert uit te geven en het maximale eruit probeert te halen.

We zien actrice Park Ji-ah de hoofdrol vertolken als Yeon. Park Ji Ah is geen onbekende van Kim Ki Duk en heeft al meerdere keren met hem samengewerkt in films zoals: 'Spring, Summer, Autum, Winter and Spring' en 'The Coast Guard'. Wat me opvalt is dat Kim Ki Duk meestal een onbekendere Koreaanse actrice of acteur voor zijn films gebruikt in plaats van de chirurgisch bewerkte modepoppen die er hedendaags in Zuid-Korea op het witte doek verschijnen, wat zijn films toch meer impact geeft qua acteerwerk.

Afbeelding

Als mannelijke hoofdrol speler maakt Kim Ki Duk gebruik van de Taiwanese ster Chang Chen. Dit heeft Kim Ki-Duk bewust zo gekozen omdat zijn films in het buitenland een veel groter publiek trekken dan in zijn thuisland naar het schijnt. Cheng is geen onbekende in de filmindustrie en velen zullen hem herkennen als Lo 'Dark Cloud' uit crouching tiger hidden dragon of uit de film 2046.

De opbouw van het verhaal is zeer sterk. Gaandeweg leren we steeds meer over het zielige leven van Yeon en haar overspelerige man, hoe ze de tijd doorbrengt in haar eentje in het enorme (lelijke en deprimerende) huis en hoe ze geinteresseerd raakt in het nieuws over Jang Jin's zelfmoord. We zien Jang Jin's kant van het verhaal en hoe hij zijn tijd in de gevangenis doorbrengt met de 3 andere gevangenen, waarmee hij met 1 ervan erg close raakt. En uiteraard wanneer Yeon en Jang Jin elkaar ontmoeten in de bezoekers ruimte, hoe er een band onstaat en wat de gevolgen zijn voor beide werelden waarin ze leven.

Hoewel ik toch erg positief ben over de film voelde ik toch enige leegheid na het zien van de film. Vele vragen blijven onbeantwoord. Ook is sfeertje wat Kim Ki Duk in andere films wel meelevert hier niet echt aanwezig.

Gevoel voor cinematografie heeft Kim Ki Duk nog steeds niet verloren. De leegte en omgeving buiten de gevangenis om geeft een saaie en depressieve sfeer, waardoor de romance in de versierde bezoekruimte er duidelijk uitspringt. Ook maakt hij weer schitterend gebruik van silent-cinema. Een woord dat nu net in mijn hoofd springt, waarvan ik niet zeker weet of het echt zo genoemd en gebruikt wordt. Ik bedoel ermee te zeggen dat niemand anders dan Kim Ki Duk zo goed de animatie tussen zijn characters in de film weet te vertalen zonder dat er een enkel woord gerept wordt. Je zag het eerder in 'Spring, summer....', 'Bin-Jip', 'The bow' en uiteraard 'Bad guy'.

Ook maakt Kim Ki Duk wederom weer goed gebruik van de omgeving en de architectuur. Als goed oplet zie je dat in bijna al zijn films. Zie 'spring, summer....', 'time' en 'address unknown' bijvoorbeeld. Allemaal maken ze gebruik van de omgeving en de architectuur hierin wat de film toch weer een geheel eigen 'Kim Ki Duk' look geeft.

Helaas is het niet de sterkste uit de Kim Ki Duk collectie, maar het heeft een sterk verhaal, goeie cast en geweldige cinematografie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 01 apr 2008 19:22

Sorry, ben momenteel erg druk met werk, vriendin, werk, studie etc. dus reviewen gaat niet zo snel en zullen een beetje magertjes zijn. Toch wil ik ze jullie niet onthouden. :) Na deze review (binnenkort) heb ik wel een leuke offer voor iedereen, dus stay tuned.

Hatsuyuki no koi a.k.a. Virgin Snow (2007 - Japan/Korea)

Afbeelding

Regisseur: Han Sang-hye
Kim-Min - Lee Jun Ki
Nanae Sasaki - Aoi Miyazaki

Virgin Snow is een romantisch film die 2 Aziatische supersterren (een uit
Zuid-Korea en een uit Japan) combineert op het witte doek.

Afbeelding

Min (Lee Jun Ki) verhuisd samen met zijn vader naar Kyoto (Japan). Al gauw gaat hij daar op ontdekkingsreis door de stad en tijdens een bezoek aan een tempel ontmoet hij de beeldschone Japanse 'Nanae' (Aoi Miyazaki). Ze streeft er naar om een professioneel schilder te worden. Min is op slag verliefd als hij haar ziet. Per toeval komt Min op dezelfde school terecht als Nanae, en ondanks de taalbarriere ontstaat er een hechte band tussen de twee.

Afbeelding

Alles lijkt goed te gaan totdat Min plotseling naar Korea terug moet omdat z'n Oma ernstig ziek is geworden. Als zijn oma toch weer aan de helende hand is en Min weer terug naar Kyoto gaat is Nanae plotseling verdwenen. Zouden zijn gevoelens voor Nanae niet duidelijk genoeg zijn geweest?

Afbeelding

Net als Taiyô no uta is Virgin Snow een film die het moet hebben van de
locatie en de cast. Virgin Snow combineert namelijk de Japanse schoonheid Aoi Miyazaki en de Koreaanse superster Lee Jun Ki in een romantische film.

Beide, sterren in hun thuisland, en door regisseur Han Sang-Hye samengebracht op het witte doek. Lee Jun Ki werdt vooral beroemd door zijn ijzersterke rol als Gong-gil in 'The King and the clown' die in Korea alle boxoffice records heeft verbroken. In Virgin Snow zet Jun Ki een leuke rol neer als de speelse en symphatieke Kim Min.

Afbeelding

Aoi Miyazaki zelf, brak in Japan door met haar rol in de zeer populaire film 'Nana'. Daarnaast speelde ze ook in de zeer ondergewaardeerde film 'Loved Gun' en de romantische film 'Heavenly Forest'. Aoi speelt in deze film wederom de sterren van de hemel.

Afbeelding

De film is geschoten op verschillende locaties in de schitterende stad Kyoto (met bijv. Arashiyama) en gedeeltelijk in Zuid-Korea. De locaties komen de film wel erg ten goede qua sfeer. Aan romantiek dus geen gebrek, maar maakt het soms ook erg cliche. De aanvulling van de drama en humor maakt dat weer goed. Toch hadden ze van mij daar wat meer van in mogen stoppen.

De muziek in Virgin Snow wordt gecomponeerd door Jung Jae Hwan die in
samenwerking met 2 artiesten waarvan de naam me nog ontbreekt, 2 gezongen film tracks "Rain in my heart" & "virgin Snow" released. Jung Jae Hwan gebruikt schitterende pianomuziek die uiteraard het romantische gevoel ophemelt. Op de officiele soundtrack zul je trouwens ook een aparte track vinden die gebruik maakt van Taiko drums (tradionele Japanse drums) die ook (maar heel minimaal) voorkomen in een scene uit de film.

Mede door dat het verhaal wat aan de dunne kant is en de clichematige scenes, is dit niet een van de beste romantische films allertijden, maar zeker de slechtste niet. Geniet vooral van de het spel van de acteurs, de omgeving en de muziek.

Voor mij een score van 7,5 uit 10 waard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie