Origineel vs Remake (pas op! spoilers!)

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 15 apr 2010 13:33

Wat je ook in je achterhoofd dient te houden is dat films als The Thing From Another World juist voor die clichés gezorgd hebben, dus in feite was het destijds nog geen cliché.

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 16 apr 2010 06:40

PascalE schreef:Wat je ook in je achterhoofd dient te houden is dat films als The Thing From Another World juist voor die clichés gezorgd hebben, dus in feite was het destijds nog geen cliché.
Klopt. Ik weet alleen niet of dat in de jaren '50 al een cliché was door de jaren ervoor. Aan de andere kant begon de sci-fi toen pas echt op te komen.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 20 apr 2010 13:46

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 20 apr 2010 13:55

Had ik gelezen inderdaad. Daar kan ik ook nog wel wat inspiratie uit halen. Voorlopig zit ik wel goed. :D

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Origineel vs Remake (pas op! spoilers!)

Bericht door patrob » 16 aug 2010 14:17

Na het wereldkampioenschap voetbal en de vakantie pak ik hier ook weer de draad op met:

The Manchurian Candidate (1962) vs The Manchurian Candidate (2004)
AfbeeldingvsAfbeelding

Beide politieke thrillers zijn gebaseerd op het gelijknamige boek van Richard Condon, waarbij meteen opgemerkt moet worden dat het origineel veel dichter bij het boek is gebleven dan de remake uit 2004 met Denzel Washington in de hoofdrol. Of alle wijzigingen goede keuzes zijn gebleken moet nog maar blijken.
The Manchurian Candidate verteld het verhaal van soldaat Raymond Shaw en Majoor Bennet Marco die tijdens een missie ontvoerd worden en vervolgens gehersenspoeld terugkomen in de Verenigde Staten alwaar Shaw als “sleeper” gebruikt wordt voor het plegen van aanslagen. Ondertussen krijgt Ben Marco te maken met nachtmerries die hem uiteindelijk op het spoor brengen van het hersenspoel-complot en die gaat proberen er een eind aan te maken.

Bennet Marco
AfbeeldingvsAfbeelding

Frank Sinatra speelt deze rol met verve in het hooggewaardeerde origineel uit 1962. In de remake van 2004 neemt Denzel Washington deze rol op zich en het moet gezegd dat ook hij een erg sterke performance neerzet. Er zit een behoorlijk groot verschil tussen de twee rollen. In het origineel blijkt al vrij snel wat er aan de hand is en krijgt Marco veel steun van z’n superieuren, terwijl het karakter dat door Washington geportretteerd wordt er eigenlijk erg lang alleen voor staat, hetgeen absoluut terug te zien is in de gemoedstoestand van Marco, die langzaam maar zeker gek lijkt te worden. Denzel Washington weet op zeer overtuigende wijze gestalte te geven aan de aan alles en uiteindelijk zelfs aan zichzelf twijfelende hoofdpersoon. Een ander duidelijk verschil schuilt in het feit dat in het origineel Sinatra zelf maar weinig ondervind van z’n hersenspoeling en Washington uiteindelijk zelf het sluipschutters geweer ter hand neemt om de uiteindelijk aanslag te plegen.

Raymond Shaw
AfbeeldingvsAfbeelding

In de titelrol in 1962 zien we Laurence Harvey, die in deze rol z’n koele en ijzige voorkomen goed kon gebruiken om de gehersenspoelde Raymond Shaw tot leven te wekken. Ook in de remake weet Liev Schreiber meer dan uitstekend de dualiteit van de rol neer te zetten. Het sterke punt in beide films is dat je tot de ontknoping niet kunt zeggen of Shaw nu wel of niet een slechterik is. Waarbij in het origineel Shaw zelf het geweer richt op zijn stiefvader, offert Shaw zich in de remake op door op de verkeerde plek te gaan staan, waarbij hij de presidents kandidaat met z’n eigen lichaam beschermt en uiteindelijk tezamen met zijn moeder wordt neergeschoten.

De moeder
AfbeeldingvsAfbeelding

Angela “Murder she Wrote” Lansbury vervult de rol van Mrs. Isely in 1962. Zij is de moeder van Raymond Shaw en blijkt uiteindelijk een belangrijke rol in het complot te vervullen. Oscar verzamelaarster Meryl Streep mag in 2004 in de rol kruipen van Senator Eleanor Prentiss Shaw. Meteen een mooi voorbeeld van hoe de vrouwen emancipatie in de afgelopen 42 jaar zich heeft ontwikkeld. In 1962 was ze nog de vrouw die zich vooral achter de schermen liet gelden, in 2004 is ze een zelfstandige en machtige vrouw, die zelf alle touwtjes in handen wil houden. Hoewel Lansbury haar rol in het origineel prima vertolkt, haalt ze het toch niet bij acteerkanon Meryl Streep, die met Eleanor als manipulerend en machtsgeil monster weet neer te zetten, dat zelfs haar eigen zoon opoffert onder het mom van vaderlandsliefde en trouw. Waar Lansbury de film zeker geen kwaad doet, weet Streep de film in haar eentje naar een hoger niveau te tillen.

De hersenspoeling
AfbeeldingvsAfbeelding

Hier zien we het punt, dat het origineel boven de remake uit laat stijgen. De scènes die zich afspelen in Manchuria zijn werkelijk fascinerend in hun eenvoud. Ze schetsen een veiling van allerlei schurkenstaten, waarbij de prestaties van de gevangenen op een uitermate kille manier getoond en gedemonstreerd worden. In de remake wordt dit effect naar beneden gehaald door een te snelle montage. Dat ook Marco hier een moord pleegt wijst al vooruit naar de eindscène maar is voor dit moment geen verbetering ten opzichte van het origineel. De gewaarwording van de soldaten uit 1962 dat ze met wat oude dametjes tussen de bloemen en planten zitten is grappig en eng tegelijkertijd. Waar alles perfect werkte in het origineel slaat de remake de plank dus mis door wat modernere, aan de Bourne trilogie denkende, montage te gebruiken.

Conclusie
Afbeelding/Afbeelding

De remake begint nogal rommelig en wat aan de trage kant om na ongeveer drie kwartier een paar versnellingen op te schakelen en als een vlotte actie thriller naar de ontknoping toe te werken. Het origineel weet eigenlijk de gehele film door de spanning en interesse vast te houden.
Het grote verschil tussen beide films zit hem eigenlijk in het plot. In de remake is het allemaal wat ingewikkelder gemaakt. Maar ingewikkelder betekend zeker in dit geval geen verbetering. Het lijkt erop, dat de rol van Ben Marco kunstmatig groter gemaakt is ten opzichte van het origineel, terwijl Shaw en z’n moeder eigenlijk de interessantste karakters uit het verhaal zijn.
Alle hoofdrolspelers zitten wel uitstekend in hun rollen, toch heb ik een lichte voorkeur voor Sinatra en consorten, al weet Meryl Streep het me daarin nog verdomd lastig te maken. Beide films beschikken over een intelligent plot, maar waar er bij de remake soms verkeerde keuzes (denk aan de flasback momenten) worden gemaakt, zijn bij het origineel eigenlijk alle keuzes goed. Kortom twee geweldige films, waarbij het origineel voor mij toch de meerdere is.

The Manchurian Candidate (1962) 9/10 – The Manchurian Candidate (2004) 8/10

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 16 aug 2010 21:06

Ziet er weer gelikt uit, Patrob! :T

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 26 jun 2011 13:22

Van mij mag er weer een nieuwe old vs new komen Patrob! :T Ik vind het zelf altijd leuk om te lezen. Toen ik eergisteren het briljante The day the earth stood still uit 1951 keek vroeg ik me echt af hoe ze de nieuwe versie dan zo hebben weten te verneuken. Vandaar dat ik weer aan dit topic moest denken.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 26 jun 2011 16:07

Ik zit er de laatste tijd wel weer aan te denken om dit weer op te pakken. Sinds de geboorte van Romy ben ik er gewoon niet meer aan toegekomen.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 27 jun 2011 11:24

Het is inderdaad een erg leuk topic, dus ik zou er inderdaad weer mee aan de gang gaan! :)

BatMotor
Bijrol
Bijrol

Bericht door BatMotor » 29 jun 2011 11:35

ik vind 3-10 to yuma de beste remake 8)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 29 jun 2011 21:20

The Omega Man VS I Am Legend

Afbeelding vs. Afbeelding

Het boek "I am Legend" van Richard Matheson is inmiddels al verscheidene malen verfilmd. Wellicht zou het ook beter zijn deze twee films niet te zien als een origineel en een remake, maar meer als twee interpretaties van hetzelfde verhaal. De films vertonen veel overeenkomsten, maar ook genoeg verschillen om toch een mooie vergelijking te maken. Het belangrijkste personage in het verhaal is militair wetenschapper Robert Neville. In The Omega Man gespeeld door Charlton Heston en in I Am Legend neergezet door Will Smith. Beide acteurs waren in hun tijd een garantie voor hoge inkomsten aan de bioscoop kassa's. Maar daar waar I Am Legend ruim 250 miljoen dollar in het laatje bracht belandde The Omega Man in het cult-circuit.

Beide films beginnen met de laatste man ter wereld die in een rode sportwagen door de uitgestorven stad rijden.

Afbeelding vs Afbeelding

Wat meer geld en techniek kan doen zien we duidelijk in de scenes in de verlaten stad. Waar bij The Omega Man feitelijk alleen de mensen zijn weggehaald en er hier en daar een lijk in verregaande staat van ontbinding wordt getoond, hebben ze bij I Am Legend alle registers opengetrokken. We zien overwoekerde auto's, een kudde herten, een troep leeuwen ondergelopen tunnels en ingestorte bruggen. Om Robert Neville hier doorheen te zien rijden vormt meteen één van de hoogtepunten van de film. Omega Man weet echter te verassen met het bezoek aan de bioscoop waar hij voor de zoveelste keer een film over Woodstock bekijkt. Erg typerend als je bedenkt dat bij het maken van deze film de Flower Power tijd zo'n beetje over was en dit indertijd echt een blik in het verleden was. I am Legend hint voorzichtig naar deze scene als Will Smith een stuk van de film Shrek meepraat, daarmee aantonend dat hij veel vrije tijd heeft en veel films kijkt. Voor velen onder ons lijkt het einde van de wereld ineens zo gek nog niet. :wink:

Afbeelding vs Afbeelding

Charlton Heston als Neville wordt toch behoorlijk tegen gewerkt door de kostuum-afdeling. Ik vind het maar moeilijk om me voor te stellen dat ooit die overalls een modeverschijnsel zijn geweest. En waarom ze hem op de raarste momenten weer zijn legerpet op laten zetten lijkt me ook niet echt practisch. Wat dat betreft heeft Smith het beter getroffen. Hij draagt eigenlijk de volledige film normale kleding die het geheel een wat realistischer gevoel geven. Voor beide acteurs deze rol op zich namen hadden ze zich al bewezen in grote Science Fiction titels. Smith in Men in Black en Independence Day, terwijl Heston indruk maakte in Planet of the Apes. Toch schieten mijns inziens beide acteurs tekort in het neerzetten van deze rol. Heston is bij vlagen te karikaturaal, terwijl Smith altijd al moeite heeft gehad met het tonen van diepere emoties. Ik zou Neville wel eens gespeeld willen zien worden door een acteur die meer diepgang aan deze rol had kunnen geven. In de actiescenes zijn ze overigens wel alletwee prima op hun plaats.

Afbeelding vs Afbeelding

Dat drie jaar alleen leven in een grote stad je niet in de koude kleren gaat zitten proberen beide films wel duidelijk te maken. Heston hoort in The Omega Man telefoons die er niet zijn en heeft diepgaande gesprekken met een borstbeeld waartegen hij schaakt. Will Smith rekent voor z'n sociale leven op paspoppen die hij ontmoet bij de lokale videotheek. Tevens zie je bij hem wel de frustratie van het falen in het vinden van een geneesmiddel. Iets dat je in The Omega Man toch een beetje mist.

Afbeelding vs Afbeelding

De manier waarop beide heren in het leven staan verschilt ook nogal. Waar Heston doodleuk zijn balkondeuren open laat staan en een katapult van de geïnfecteerde aan gort schiet zonder ook maar een moment ongerust te zijn, daar kruipt Smith met z'n hond in de badkuip na zijn huis hermetisch afgesloten te hebben van de buitenwereld. In I Am Legend weten de geïnfecteerden ook niet waar Smith woont, terwijl Heston er blijkbaar geen al te groot geheim van maakt waar hij zich ophoudt. De sfeer die in deze scene gecreëerd wordt verschilt ook enorm in beide films. In I Am Legend komt na het vallen van de duisternis de stad tot leven met angstaanjagende kreten, terwijl het in The Omega Man veel meer op een religieuze bijeenkomst lijkt van een groepering die iets heeft tegen moderne techniek.

Afbeelding vs Afbeelding

De CGI van de geïnfecteerden heb ik altijd het zwakste punt van I Am Legend gevonden. De wezens zijn zo overduidelijk uit de computer gehaald (een oude pentium 75 volgens mij), dat ze geen moment angstaanjagend worden. Lachwekkend zoals in The Omega Man zijn ze daarentegen ook niet. Ze gedragen zich daar als een religieuze groepering die vooral erg graag praten en daarbij de klassieke fout maken, waardoor de hoofdrolspeler net op tijd gered kan worden. Dat is een fout die in I Am Legend in ieder geval omzeilt wordt. Hoewel ze in beide films niet tegen licht kunnen, hebben de wezens in I Am Legend er duidelijk meer moeite mee. Ze verbranden zelfs bij het minst of geringste beetje zonlicht, hetgeen I Am Legend toch iets dichter bij het boek plaatst door ze duidelijke vampiertrekjes mee te geven. Ook het lokken met bloed onderschrijft dit idee. Waar in The Omega Man de geÏnfecteerde duidelijk weinig intelligentie of menselijkheid hebben ingeleverd, zijn ze in I Am Legend werkelijk onmenselijk geworden met nog een paar menselijke trekjes. Ook intelligentie laten ze maar bij vlagen zien en het lijkt of dit een trek is die langzaam weer ontwikkeld wordt na de aanvankelijke achteruitgang.

Afbeelding vs Afbeelding

Een grote overeenkomst is de intrede van andere overlevenden van het virus. Robert Neville staat op het punt om gedood te worden door de geïnfecteerden, wanneer op spectaculaire wijze ingegrepen wordt door andere mensen die nog niet geïnfecteerd zijn. Het toeval is wel enorm natuurlijk, maar gelukkig weten ze daar bij I Am Legend een volkomen plausibele verklaring voor te geven: God heeft Anna vertelt dat ze op dat moment daar moest zijn. De link met Stephen Kings The Stand is dan snel gelegd natuurlijk. Dit aspect van de film gaat eerlijk gezegd een beetje richting het belachelijke om over dat geneuzel met die vlinder maar helemaal niet te beginnen. In The Omega Man markeert deze intrede van andere overlevers het begin van Neville's streven naar een geneesmiddel. Een belangrijk component in beide films. Speciale aandacht wil ik hier even vragen voor de prachtige kapsels van Rosalind Cash en Eric Laneuville. Ik moest meteen denken aan die Unox reclame met Humberto Tan.

Afbeelding vs Afbeelding

Dat slotscenes films kunnen maken en breken weten we waarschijnlijk allemaal wel. Ook in deze beide films gaat dat behoorlijk op. In The Omega Man sterft Heston zo'n beetje aan het kruis nadat hij eerst een flesje van zijn bloed afgeeft en op deze manier een beetje sterft voor het voortbestaan van de mensheid. Een nogal over the top Christus beeld wordt hier geschetst. Will Smith krijgt de eer om zichzelf met een handgranaat naar het hiernamaals te blazen, maar uiteraard niet voordat hij eerst een reageerbuisje met het geneesmiddel heeft afgegeven, waarmee ook hij de wereld gered heeft. Mooi detail overigens dat hij vol overtuiging op de aanvoerder van de geïnfecteerde springt, alsof hij daarmee die handgrantaat een aanloopje kan geven waardoor hij effectiever werkt. Nou hou ik wel van een goed einde hoor, maar het kan er ook iets te dik bovenop gelegd worden en daar maken helaas beide films zich schuldig aan.

Conclusie:
Beide films kijken lekker weg als je zoals Sha gecharmeerd bent van het Doomsday genre. Ook ik heb me in ieder geval bij beide films niet verveeld. Het sterkste punt van I am Legend is toch wel het eerste deel waarin Robert Neville zich begeeft in het uitgestorven New York city. De stad is prachtig weergegeven, overwoekerd en in verval. Helaas ontspoort de film een beetje door een aantal geforceerde plotwendingen. The Omega Man sukkelt eigenlijk de hele film door in hetzelfde tempo, zonder ook maar een moment verrassend te worden. Vooral de veelal lachwekkende geïnfecteerden doen de film geen goed. Kortom geen van beide zijn het hoogvliegers, maar als ik over een jaartje weer eens zin heb in een doomsday film en deze twee films zijn de enige die ik dan in de kast heb staan, dan zal ik toch I Am Legend eerder in de speler drukken.

The Omega Man 6/10
I Am Legend 6,5/10

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 29 jun 2011 21:30

En The Last Man on Earth dan?

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 29 jun 2011 21:36

Het blijft toch een leuk topic en dit is al interessant leesvoer, maar een 'threesome' zou inderdaad helemaal cool zijn.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 29 jun 2011 21:47

Ik heb er wel over zitten denken, maar ik was bang dat het dan een beetje onoverzichtelijk zou worden. Vandaar dat ik voor een vergelijking tussen alleen deze twee films heb gekozen. Zoals ik ook al aangaf is dit ook niet zozeer een vergelijking tussen een origineel en een remake, alsmeer een vergelijking tussen twee interpretaties van hetzelfde boek.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 29 jun 2011 22:55

Oke dan. Ik wist niet dat er meer films van waren. Als ik jou verhaal lees heb ik trouwens wel het idee dat The Omega Man een stuk slechter is dan I am Legend, maar aan de cijfers te zien valt dat valt dus mee? :)

Plaats reactie