The Hobbit, the trilogy

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Aston
Regisseur
Regisseur

The Hobbit, the trilogy

Bericht door Aston » 25 okt 2010 21:01

Het duurt nog een tijdje voordat de film op het witte doek verschijnt maar ik heb er toch maar alsvast even een topic voor geopend. Vanwege de vele (positieve en negatieve) berichten die de laatste tijd al binnen stromen maar ook omdat ik er erg naar uitkijk. Ik ben een groot fan van The Lord of the Rings en ik hoop dat The Hobbit net zo goed wordt als de bekende triologie.

Hopenlijk doen de oude bekende Cate Blanchett, Hugo Weaving, Andy Serkis en Ian Mckellen gewoon weer mee. Volgens IMDB zijn ze nog niet gecast. Wel is zijn er dwergen gecast en is Martin Freeman als Bilbo gecast. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen, hij heeft zijn uiterlijk alvast mee.

Afbeelding

Martin Freeman

De films worden helaas niet opgenomen in Nieuw-Zeeland. Een beetje stom is het wel omdat ze al begonnen waren met decors en landschap. :| Afijn, ze vinden er vast wel iets op.

Maar stel je eens voor dat Peter Jackson het nog eens flikt me de Hobbit. Wat een regisseur is het dan zeg. _O_ Ik ga duimen op een geweldige film. Met al zijn ervaring wirdt hij in ieder geval niet slecht.
Laatst gewijzigd door Aston op 16 nov 2012 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: The Hobbit, de prequel op The Lord of the Rings

Bericht door Duikboot » 26 okt 2010 19:49

Denk dat Jackson het 'm wel weer gaat flikken hoor. De eerste Lord of the Rings film is bijna 10 jaar geleden uitgebracht. In die 10 jaar is er filmtechnisch weer heel wat veranderd met CGI etc. Denk dat hij er wel weer wat moois van weet te boetseren. Ik ben in elk geval ook best benieuwd :)

En het scheelt me weer een boek lezen :D

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 26 okt 2010 20:07

Ach, het boek is nog best te doen. Er gebeurt veel, het is niet moeilijk te lezen. In LOTR lettergrootte maar 100 pagina's o.i.d. Dat is in vergelijking met de LOTR die er pakweg 1500 heeft en veel trager is een ENORM verschil. Ik ben wel benieuwd wat degene die de LOTR saai vonden, een paar mensen die wandelen naar een vulkaan blablabla, wat die van het boek vonden. Maar die hebben het boek dan ook waarschijnlijk niet gelezen.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 26 okt 2010 21:39

Vind lotr als films niks, de boeken vind ik fantastisch, heb ik al meerdere keren gelezen.

Films zijn maar een paar mensen die naar een vulkaan lopen. blablabla.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 26 okt 2010 21:51

Goeie argumenten, waar had ik die ook alweer eerder gelezen... Hmmm... :D

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 26 okt 2010 22:26

Ik kijk er in ieder geval naar uit. Boek was erg leuk en er zitten een hoop scènes in die het perfect zouden doen op het witte doek. Bilbo heeft in ieder geval een goede vertolker, dus daar kan het niet aan liggen.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 26 okt 2010 22:30

sickboy1984 schreef:Vind lotr als films niks, de boeken vind ik fantastisch, heb ik al meerdere keren gelezen.

I'm just very disappointed in a few people here. :x Je klinkt net als Wizzard.

DE BOEKEN ZIJN OOK MAAR EEN PAAR MENSEN DIE NAAR EEN VULKAAN LOPEN! :|

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 26 okt 2010 22:34

Wrong!

De boeken hebben veel diepere lagen en de vriendschap tussen sam en frodo en tussen merijn en pepijn komen veel beter over.
plus dat het verhaal in de boeken veel beter word uitgebreid.

In het boek begreep ik waarom sam boos op zichzelf was dat hij frodo achter had gelaten in de film kwam dat gewoon niet goed over.
Laatst gewijzigd door sickboy1984 op 26 okt 2010 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 26 okt 2010 22:35

Aston schreef:
sickboy1984 schreef:Vind lotr als films niks, de boeken vind ik fantastisch, heb ik al meerdere keren gelezen.

I'm just very disappointed in a few people here. :x Je klinkt net als Wizzard.

DE BOEKEN ZIJN OOK MAAR EEN PAAR MENSEN DIE NAAR EEN VULKAAN LOPEN! :|
Soms zitten ze ook op een paard of worden ze gedragen door bomen.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 26 okt 2010 22:39

Tsja, en wat doen die paarden en bomen? Inderdaad, lopen. Als ze die bomen dan voor de afwisseling gewoon een paar wielen hadden gegeven, dan had er in ieder geval nog een heel klein beetje afwisseling in gezeten. En als we dan toch bezig zijn, zouden bomen met wielen en een ronkende V8 teveel gevraagd zijn?

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 26 okt 2010 22:49

WizardOfOss schreef:Tsja, en wat doen die paarden en bomen? Inderdaad, lopen. Als ze die bomen dan voor de afwisseling gewoon een paar wielen hadden gegeven, dan had er in ieder geval nog een heel klein beetje afwisseling in gezeten.
Nu ik over nadenk, er was best afwisseling: Gandalf, Frodo en Sam hebben ook nog een stukje gevlogen. Naja, alleen Gandalf dan richting de vulkaan. maar toch.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 26 okt 2010 23:19

Ho nu je het er over hebt, ook een paar keer met een bootje gevaren! :T

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 26 okt 2010 23:24

Al sinds 2002 hoopte ik op een mooie verfilming van De hobbit en het lijkt er nu toch echt van te gaan komen. Ik ben bijna weer net zo opgewonden als op mijn vijftiende, toen ik voor het eerst kennismaakte met Midden-aarde en er helemaal in opgezogen werd. Met Peter Jackson alsnog op de regisseursstoel (Guillermo Del Toro is degelijke filmmaker maar niet de juiste voor een project als dit) en Martin Freeman (die er echt uitziet als een jonge Ian Holm) als ideale hoofdpersoon heeft de film alvast twee sterke troeven in handen. Overigens is het nog helemaal niet zeker dat de film buiten Nieuw-Zeeland wordt opgenomen. De afgelopen dagen waren daar volop acties en betogingen om de studio van gedachten te veranderen. Ik heb (en Andy Serkis met mij) hoop op een goede afloop in deze zoveelste kwestie.
Toch zijn er twee dingetjes waar ik mijn bedenkingen bij heb. Allereerst zijn er weinig (of geen?) voorbeelden van echt geslaagde filmprequels. Dat is onder meer omdat het lastig is spanning te creëren wanneer de kijker al min of meer weet hoe het (ongeveer) afloopt. Maar ook omdat prequels vaak een soort extra anekdote worden in plaats van een betekenisvol hoofdstuk in een saga. Zo voelde het in ieder geval toen ik laatst Gods and Generals bekeek, de prequel van Gettysburg: 'Kijk eens wat een enorme veldslag!', om daar tien jaar later aan toe te voegen: 'Oh ja... en dit is wat er daarvoor gebeurde. Kijk maar even.'
Ik heb wel eens gezegd dat een sequel pas écht geslaagd is wanneer de situatie aan het einde van de film anders is dan die aan het eind van de voorgaande film. The Dark Knight is daarvan natuurlijk een schitterend voorbeeld, maar ook Spider-Man 2 doet dit goed... en zelfs Pirates of the Caribbean: At World's End en The Matrix Revolutions scoren hierop punten. Prequels hebben echter altijd de handicap dat de uitkomst vaststaat en al bij de kijker bekend is. Want hoe spannend is Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith nu helemaal? Je weet exact wat er gaat gebeuren en welke personages gaan sneuvelen. Zodoende draait de film er vooral om hoe dat bepaalde punt bereikt wordt. Dat maakt de film niet per definitie slecht, maar je zult zelden verrast worden. Maar mijn voornaamste probleem met prequels is dat de beleving nooit helemaal kloppend is. Aan de ene kant speelt het getoonde zich af voor het bekende verhaal, maar je kunt ze niet echt in die volgorde bekijken. Wanneer je voor het eerst alle zes Star Wars-films gaat bekijken, moet je eigenlijk niet beginnen met The Phantom Menace... maar dan mis je zogenaamd wel de "onmisbare voorgeschiedenis". In welke volgorde je de serie ook kijkt, het klopt nooit helemaal.
De hobbit is gelukkig een redelijk op zichzelf staand verhaal en kan ook wel als zodanig beleefd worden. Het ziet er naar uit dat Jackson, Walsh en Boyens het verhaal uitgebreid hebben met allerlei onbeschreven gebeurtenissen en ontwikkelingen, waardoor de aansluiting met de trilogie in ieder geval goed zal verlopen. Daarmee kom ik echter op mijn tweede punt van angst: ik denk dat deze film te groot wordt aangepakt. The Lord of the Rings had een budget van 300 miljoen dollar voor drie films; The Hobbit heeft een budget van 500 miljoen dollar voor twee films... En even uit mijn hoofd: het boek van De hobbit omvat 250 pagina's, het eerste boek van In de ban van de Ring tegen de 500... Voor The Fellowship of the Ring was drie uur speeltijd genoeg (al was er - getuige de extended editions - nog genoeg mogelijkheid tot uitbreiding), maar The Hobbit wordt nu dus over twee films uitgesmeerd, wat (Peter Jackson kennende) neer zal komen op zes uur. De hobbit is echter een vrij simpel en rechtlijnig verhaal: waar In de ban van de Ring gaat over een lange reis en een mondiale oorlog met als inzet het lot van de wereld, daar gaat De hobbit over de reis van een stel hebzuchtige dwergen die hun schat terug willen. Mooi materiaal om een film mee te vullen, maar zes uur is echt te veel van het goede. Sterker nog, een oude animatiefilm wist dit verhaal best aardig te vertellen in minder dan anderhalf uur. Maar goed, ik ben ook nooit blij geweest met het opsplitsen van Kill Bill of de laatste Harry Potter-film, dus misschien ligt het aan mij.
Hoe dan ook, met Peter Jackson aan het roer en achter hem zijn vaste team van schrijvers, WETA-kunstenaars en de acteurs die hem graag weer terzijde staan (ik heb tot nu toe nog van geen enkele LotR-acteur vernomen dat hij/zij niet mee wil werken), verwacht ik eind 2012 weer wild enthousiast de bioscoopzaal in te gaan, om er drie uur later nog enthousiaster uit te komen.
Laatst gewijzigd door Thiver op 26 okt 2010 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 26 okt 2010 23:29

Mooi verhaal hoor thiver en over de budgetten wist ik niet en ook niet dat het een zes uur durende film gaat worden.

Lijkt mij ook wat veel, gezien het boek (die ik ook fantastisch vind).

Even off topic, waarom wil je niet dat hp 7 in twee delen word uitgebracht.
Ik vind het gezien de vele info in de boeken, er worden zoveel eerdere verhaallijnen afgesloten, het niet meer dan logisch.
Sterker nog, ben benieuwd of ze het in 2 films voor elkaar krijgen.

Liever dat, dan we weer zo'n misbaksel krijgen als deel 4.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 27 okt 2010 00:48

sickboy1984 schreef:Even off topic, waarom wil je niet dat hp 7 in twee delen word uitgebracht.
Het is inderdaad even off-topic, maar vooruit: hier gaan we. Mijn bezwaar sluit heel erg aan bij wat ik al jaren verkondig: ze hadden de verfilming van de Harry Potter-boeken nooit moeten starten voordat het laatste deel verschenen was. De reden dat The Lord of the Rings (in mijn opinie) zo'n geslaagde filmtrilogie is geworden, is dat er zo'n enorme tijd tussen de publicatie van het boek en de verfilming zat. In al die tijd kon het verhaal aan alle kanten worden doorgelicht, zo nodig zelfs met aanvullingen (zoals het jaren later verschenen De Silmarillion). Op die manier kun je het volledige plaatje overzien wanneer je aan het script gaat schrijven: je kunt de essentie van het verhaal achterhalen en precies de punten verbinden die daarmee samenhangen en leiden naar een eindconclusie. Jackson, Walsh en Boyens hebben volop met plotlijnen geschoven en geschaafd aan dialogen teneinde een sterk resultaat te bereiken. Sommige teksten die Frodo in het eerste boekdeel heeft, zegt hij nu in de derde filmdeel, net zoals sommige teksten van Aragorn in het boek werden uitgesproken door Gandalf in de film; simpelweg omdat ze in die scène en bij dit personage toepasselijker waren. Er zijn heel wat dialogen, personages en plotlijnen uit het boek niet in de film opgenomen, maar daar is echt wel over nagedacht. Alles dat de film niet heeft gehaald, is doorgelicht en uiteindelijk te weinig relevant bevonden. Toen Jackson, Walsh en Boyens de scripts van LotR gingen schrijven wisten ze waar de filmtrilogie over moest gaan en konden ze aan de hand daarvan bepalen wat er wel of niet in opgenomen zou worden of eventueel moest worden aangepast. En daarvoor hadden ze de tijd, net zoals J.R.R. Tolkien volop de tijd nam om zijn verhaal zo goed mogelijk uit te werken.
De makers van de Harry Potter-films hebben die luxe nooit gehad; men is simpelweg maar aan het verfilmen geslagen en tastte daarbij constant in het duister. Als je nu de eerste film bekijkt en dan bedenkt wat er in de latere delen zoal is gebeurd, zie je behoorlijk wat scènes en details die in the grander scheme of things er niet of nauwelijks toe doen... en dat er sommige details zijn weggelaten die achteraf toch belangrijk bleken (wat je bijvoorbeeld ziet in de vijfde film, waarin ineens het personage mevrouw Vaals vanuit het niets opduikt). Maar als men echter wat vooruit had kunnen kijken, hadden er in de eerste films best wat opzetjes kunnen worden gemaakt voor wat later zou komen. Of men had sommige zaken bewust kunnen weglaten of al eerder kunnen uitwerken, zodat je na zes films tenminste niet met een shitload aan opgestapelde mysteries zit, waardoor je genoodzaakt bent wegens tijdgebrek het laatste deel dan maar in tweeën te breken om overal aan toe te kunnen komen.
Ik vind een film in tweeën breken eigenlijk altijd een zwaktebod. Het is alsof je maar een extra huis koopt omdat je te veel spullen hebt en niets durft weg te gooien. De vraag dringt zich echter op: waar ga je wonen, wat is je thuis? Oftewel: waar ligt de climax? Een film is niet zozeer een losse aaneenschakeling van scènes; het behoort een samenhangend geheel te zijn dat daadwerkelijk leidt naar een zekere (emotionele) climax. Nu kun je van van twee LotR-delen zeggen dat ze niet bepaald eindigen waar het verhaal eindigt, maar als op zichzelf staande film hebben ze wel een zekere afsluiting: het verhaal is tot een voorlopige climax gekomen en hoewel er nog van alles te gebeuren staat, is een deel van de reis afgerond en zijn de kaarten geschud voor het vervolg. De eerdere Harry Potter-films hebben dit tot nu toe vrij aardig gedaan, maar het laatste boek is één lange achtbaanrit van emoties; die zet je niet zomaar even een halfjaartje stil. De beste methode om het laatste boek goed te verfilmen was simpelweg: schuiven, schaven en schrappen. Als je in eerdere delen bepaalde zaken al had uitgelegd, opgelost of gewoon weggelaten, had je nu niet zo'n overvolle agenda gehad.
Overigens denk ik dat de zevende film best binnen de tweeënhalf uur zou kunnen klokken door bijvoorbeeld de inbraak bij het Ministerie van Toverkunst eruit te laten. Hoe? Door gewoon aan het eind van het zesde deel het amulet echt te laten zijn. Niet trouw aan het boek natuurlijk, maar hé, je moet toch wat schrappen en in the grander scheme of things doet die hele inbraak nauwelijks ter zake.

Plaats reactie