The Hobbit, the trilogy

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Re: The Hobbit, the trilogy

Bericht door Dr. Strangelove » 11 dec 2013 23:16

Steve-O schreef: iemand hier die dit plaatje kan verkroppen naar 360x200?
        • Smaug_Eye360x200.png
          Smaug_Eye360x200.png (169.36 KiB) 4558 keer bekeken
Of wat scherper:
        • Smaug_Eye360x200Sharp.png
          Smaug_Eye360x200Sharp.png (180.72 KiB) 4553 keer bekeken
Zo bedoel je? Laat het weten als je niet tevree bent.

Smaug gets in your eyes...

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 11 dec 2013 23:58

Als overdrijven een vak is, ben jij hoogleraar. :P

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 12 dec 2013 00:14

Wat een levenswerk! Maar toch… heb je die bovenste in een max resolutie van 122 KiB :oops: :D

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 12 dec 2013 10:01

Je bedoelt bestandsgrootte? Komp eraan..
        • Smaug_Eye360x200red.png
          Smaug_Eye360x200red.png (62.91 KiB) 4527 keer bekeken

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 12 dec 2013 12:37

Bedankt! :T

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 12 dec 2013 12:51

Wie ben je nu? Steve-Oog?

(ok ik zal proberen geen slechte opmerkingen meer te maken :oops: )

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 12 dec 2013 13:01

Afbeelding

Nee ik moest wel lachen :wink:

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 18 dec 2013 14:23

Trouwens, vraag aan iedereen die DOS in HFR heeft gezien: vonden jullie de scherpte van het beeld ook minder dan toen AUJ in de bioscopen kwam?

Ik ben naar de Hobbit Night geweest in IMAX (was erg leuk!) en het viel me op dat deel 1 minder superscherp was dan vorig jaar toen ik hem in IMAX zag. Aan de HFR zelf was ik dit keer meteen gewend dus dat was prettig. Met deel 2 was de scherpte van het beeld hetzelfde. Ik vraag me af of dit komt omdat ze twee films achter elkaar toonden (lijkt me sterk) of dat het gewoonweg aangepast is. Want bij AUJ was het beeld zó scherp dat het bijna niet normaal meer was. Dit was dus duidelijk anders..

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 18 dec 2013 14:25

Zondag maar eens kijken wat ze van dit tweede deel gemaakt hebben. Helaas in 3D omdat dat voor de rest beter uit kwam met de tijden. Dan ook meteen maar de HFR meegepakt, het hele pretpakket in één keer. Ben benieuwd, ik heb er wel veel zin in :Y

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 18 dec 2013 17:09

Steve-O schreef:Want bij AUJ was het beeld zó scherp dat het bijna niet normaal meer was. Dit was dus duidelijk anders..
Was dat niet gewoon omdat je nu wist wat je kon verwachten?

Steve-O
Filmster
Filmster

Re:

Bericht door Steve-O » 18 dec 2013 17:19

Nee. Ik heb AUJ zelfs twee keer gezien en ook de tweede keer was het beeld zo scherp! Het klopt wel bij de HFR, ik wist wat ik kon verwachten nu en was er meteen aan gewend.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 18 dec 2013 17:41

Misschien dat ik The Desolation of Smaug dan toch maar in HFR ga bekijken. Ik was er vorig jaar niet echt kapot van, omdat het er regelmatig uitzag alsof de film versneld werd afgespeeld. Echter, toen ik onlangs An Unexpected Journey in 24 frames op mijn beeldbuis bekeek, bekroop mij hetzelfde gevoel. Misschien dat deze scènes niet helemaal lekker zijn opgenomen...?

Steve-O
Filmster
Filmster

Re:

Bericht door Steve-O » 18 dec 2013 17:55

Hoe kan het dat je bij 24FPS dat ook had? Omdat dat dan weer zo anders leek vergeleken met de HFR in de bios?

Toen ik de film voor het eerst zag was ik er pas aan gewend toen ze de Shire verlieten. Dus dat duurde behoorlijk lang. De tweede keer was ik er na de proloog aan gewend en dit keer meteen bij de studio logo's al. Ik denk, omdat je het verder nooit in films ziet, je er echt aan moet wennen. Achteraf, vind ik de HFR een zeer prettige kijkervaring en vooral bij een paar scènes van DOS was ik erg blij dat het in HFR was opgenomen. De spinnen, de hele sequentie met de wijnvaten en Smaug natuurlijk.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 18 dec 2013 20:34

Steve-O schreef:Hoe kan het dat je bij 24FPS dat ook had?
Wel, het blijft natuurlijk een film die in 48 fps is opgenomen en de 'reguliere' versie is nog steeds een conversie daarvan. Een zwart-witconversie van een in kleur opgenomen film zal er waarschijnlijk ook iets anders uitzien dan een film die enkel in zwart-wit is opgenomen.
Steve-O schreef:Ik denk, omdat je het verder nooit in films ziet, je er echt aan moet wennen.
Dat geloof ik best, maar helaas is er nogal weinig mogelijkheid om eraan gewend te raken; er worden namelijk geen andere films op deze wijze vertoond. Het gevolg is dat je toch geregeld 'uit' de film raakt, terwijl dit een film is die puur op immersie is gericht. Ik geloof graag dat het een goede ontwikkeling is, maar ik vrees dat The Hobbit niet het juiste project is om ermee te experimenteren. De film zit namelijk al volgepakt met kunstmatigheden (make-up, kostuums, sets, CGI); we hebben iets meer houvast nodig om het in de (filmische) werkelijkheid te kunnen plaatsen. Een Michael Mann-thriller gesitueerd in een grote stad lijkt me voor deze techniek een stuk gepaster.

Steve-O
Filmster
Filmster

Re:

Bericht door Steve-O » 18 dec 2013 21:40

Mja, maar ik denk dat het met deze techniek wat accurater is dan van een zwart-wit opgenomen film veranderen naar een kleurenfilm. Het zijn immers 48FPS en dat halveer je dan, dan zijn het ook echt 24FPS. Geen reden waarom het er dan zo nog anders uit zou moeten zien dan een film die daarin is opgenomen. Lijkt me preciezer en niet helemaal een juiste vergelijking. Maar ik kan begrijpen waarom je er mee komt.

Het klopt dat er weinig ander materiaal is dat met HFR is opgenomen maar dat betekent niet dat dat een reden moet zijn om de HFR in de Hobbit films teniet te doen. Weliswaar wel dat er veel kunstmatigheden in zitten wat inderdaad lastig kan zijn met de HFR. Want als desbetreffende set niet met materialen is gemaakt waarmee het zich moet voordoen, dan toont dat zeker. Als voorbeeld wanneer ze in de rotswand staan en naar Rivendell kijken. Plastic of ander synthetisch materiaal dat steen moet voorstellen komt niet zo over. Ook als het op make-up aankomt en de CGI. Al denk ik wel dat als er genoeg geld, tijd en moeite in het computerwerk is gestopt ze er zelfs van profiteren. De mo-cap personages zagen er echt top uit en ook de grote open shots van o.a. Dale, Rivendell en Dol Guldur. Maar met de digi-doubles hebben ze het het zwaarst denk ik. Het werkt allemaal prima in LOTR maar omdat dit in zo'n hoge resolutie is gefilmd en het met HFR allemaal wat makkelijker zichtbaar is springen de digi-doubles er het meeste uit. Ik hoop dat ze dat kunnen perfectioneren voor TABA gezien daar er nogal wat van te pas moeten komen :wink:

Het lijkt mij ook interessant om een film te zien die in de echte wereld is geplaatst en met HFR is opgenomen maar helaas staat er daarvan (nog) niks in de planning.

Ik denk dat James Cameron met zijn Avatar vervolgen de moeilijkheden van de HFR eruit weet te werken. Oftewel, zo min mogelijk met kunstmatigheden op de set werken en meer dan genoeg tijd, geld en moeite in de VFX te stoppen. Gezien die films hoogstwaarschijnlijk maar voor een klein deel op echte sets om nog maar de spreken van op locatie gefilmd worden, moet het daarmee wel goed komen.

Plaats reactie