Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 28 feb 2013 14:59

Mm, zal eens op zoek gaan dan. Klinkt best goed. Weet alleen niet of ik er zo snel tijd voor heb met de battle op komst.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 28 feb 2013 15:18

Doh, nu heb ik het 'top-pick' pas door.
Goed bezig Sha }:

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 28 feb 2013 16:28

Was je in ieder geval nog net iets sneller dan ik.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 28 feb 2013 17:29

Hahaha :D
Ik had het zelf ook nooit kunnen verzinnen.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 mar 2013 15:45

patrob schreef:[...]Na je recensie over Take Shelter heb ik deze gelijk opgezocht en ik ga hem heel binnenkort bekijken.
Al een poging ondernomen, Patrob? :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 04 mar 2013 16:15

Nog niet aan toe gekomen. Met veel Scandinavische films weet ik ook niet of dat echt korte termijn gaat worden.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

,,Oh, it isn't someone's birthday is it?"

Bericht door Remon » 04 mar 2013 16:33

ROPE (1948)
Regie: Alfred Hitchcock
Cast: James Stewart (Rupert Cadell), John Dall (Brandon), Farley Granger (Philip),

Afbeelding

Met grote hits als The Birds, Psycho en North By Northwest is Alfred Hitchcock een van de beroemdste regisseurs die er ooit is geweest. Zijn markante verschijning en zijn cameo's maakten van hem een filmster. Na mijn favoriet Rear Window wil ik nu graag Rope bespreken. De film gaat over twee mannen, Brandon en Philip, die beïnvloed door Nietzsche de perfecte moord denken te hebben gepleegd. Vanuit hun meerderwaardigheidsgevoel wurgen ze een medestudent en verbergen het lichaam in een kist, die ze vervolgens gebruiken om eten te serveren op een feestje. Onder de gasten bevinden zich onder andere de ouders van het slachtoffer en hen professor Rupert Cadell.

De film werd gebaseerd op een toneelstuk en Hitchcock probeerde daar extra de nadruk op te leggen. De gehele film speelt zich af in de flat van Brandon en Philip, en bovendien werd er zo gemonteerd dat het één lange take lijkt. De 35mm rollen konden destijds slechts 10 minuten draaien, maar door bijvoorbeeld iemand in een zwarte jas voorbij te laten lopen, moest alles naadloos overlopen. Met voorkennis valt het natuurlijk op, maar het blijft interessant hoe Hitchcock dit aanpakte bij zijn eerste kleurenfilm. Ook is het leuk om te zien hoe Hitchcock zijn eigen cameo verwerkte, daar waar hij natuurlijk niet zomaar even kon langslopen.

James Stewart steelt moeiteloos de show met zijn natuurlijke charme en cynische one-liners. Ook de voor mij onbekende John Dall zet een geloofwaardige arrogante Brandon neer. Gebaseerd op een waargebeurde moord, weet 'The Master Of Suspense' weer de spanning tot grote hoogte te laten stijgen door de vele hints die de twee daders telkens geven. Ondanks die spanning en de scherpe dialogen is de film anders dan zijn grote hits. Naast de lugubere plot blijkt het een boeiend schouwspel met aangename zwarte humor. Prima film dus, die eigenlijk wel langer had mogen duren.

Afbeelding

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 mar 2013 16:42

patrob schreef:Nog niet aan toe gekomen. Met veel Scandinavische films weet ik ook niet of dat echt korte termijn gaat worden.
Ah, gewoon ergens tussendoor stoppen! Moeten toch nog wachten op de loting :wink:

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 04 mar 2013 18:16

Touchwood schreef:O ja, dat is hier jouw 'Top-Pick' hè, hoe kon ik dat vergeten. :lol: Fail-Safe is nochtans wel een aanrader, heb het idee dat het een beetje een vergeten pareltje is. Dat komt wellicht door Kubrick's Dr. Strangelove, OHILTSWALTB wat in hetzelfde jaar (1964) uitkwam.
Het liep zelfs uit op een juridische strijd om als eerste uitgebracht te worden, waarbij Kubrick de makers van Fail-Safe van plagiaat beschuldigde. De vertagingstactiek had het gewenste effect: Fail-Safe kwam uiteindelijk later uit en werd een flop.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 04 mar 2013 22:32

Een flop qua bezoekersaantallen dan. Niet qua kritieken. Da's ergens ook wel logisch dat er één het onderspit moest delven wanneer je twee films hebt die tegelijkertijd met hetzelfde hete hangijzer uitkomen. Beide films nota bene ook geproduceerd door dezelfde filmmaatschappij zie ik.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 05 mar 2013 08:46

Vond Dr. Strangelove toch een van de minste Kubricks, dus ben benieuwd wat ik van Fail-Safe ga vinden. Heb hem ondertussen wel gevonden, en zal hem binnenkort eens kijken.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

“Forget it, Jake, it’s Chinatown.”

Bericht door Remon » 05 mar 2013 10:47

CHINATOWN (1974)
Regie: Roman Polanski
Cast: Jack Nicholson (Jake Gittes), Faye Dunaway (Evelyn Mulwray), John Huston (Noah Cross), Diane Ladd (Ida Sessions)

Afbeelding

Een van de meest opmerkelijke figuren in de filmwereld blijft toch wel Roman Polanski. Tijdens zijn jeugd overleefde hij de tweede wereldoorlog, door rond te zwerven in de Poolse bossen. Na succes met films als Repulsion en Rosemary's Baby sloeg het noodlot toe. Zijn zwangere vrouw, Sharon Tate, werd vermoord en enkele jaren werd hij gearresteerd op verdenking van de verkrachting van een dertienjarig meisje. In 2002 won hij een Oscar voor The Pianist. Mijn persoonlijk favoriet van hem blijft Chinatown.

De film speelt zich af in Los Angeles ten tijde van de Grote Depressie. De vrouw van Hollis Mulwray, hoofdingenieur Waterbeheer, denkt dat haar man vreemdgaat, en schakelt privédetective Jake Gittes in om hem te volgen. Wanneer Hollis wordt vermoord, besluit Jake de moord te gaan onderzoeken, maar stuit hierbij op veel meer dan hij had kunnen denken. Jack Nicholson speelt de Bogart-achtige rol perfect, en bevestigt eens te meer dat hij een van de beste acteurs van zijn generatie is. Ook Faye Dunaway is overtuigend als Mrs. Mulwray. De film won terecht de Oscar voor beste scenario, al is het vreemd dat hij verder geen nominaties verzilverde.

Producent Robert Evans wilde per se een Europese regisseur voor deze oer-Amerikaanse film. Polanski had een heldere visie voor ogen, hij wilde een klassieke film noir maken: donker, onheilspellend met een femme fatale en een eigenzinnige, cynische held. De film heeft een pittig plot, en is vrij traag opgebouwd, maar weet erg goed je aandacht vast te houden. Polanski weet met deze film een stukje respect te winnen, want hij bewees hiermee dat hij echt een getalenteerde regisseur was. Oorspronkelijk een hommage aan de film noirs, maar tegenwoordig is het een van de betere misdaadfilms die je kunt vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: “Forget it, Jake, it’s Chinatown.”

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2013 12:51

Remon schreef:Oorspronkelijk een hommage aan de film noirs, maar tegenwoordig is het een van de betere misdaadfilms die je kunt vinden.
:-? Ik snap de tegenstelling in deze zin niet helemaal.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 05 mar 2013 13:34

Het was eigenlijk een soort eerbetoon jaren na de hoogtijdagen, maar was wel meteen een van de betere. Ja, duidelijk toch?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2013 14:31

Nu ja, aangezien de beste misdaadfilms uit de tijd van film noirs film noirs zijn, is het niet zo gek dat een film die dat voorbeeld volgt daarna ook tot de beste behoort, is meer mijn punt. :P

Plaats reactie