Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 23 mei 2013 07:14

Dat zijn nou niet echt de media waar ik normaal gesproken naar toe ga om een film te kijken. Bedankt voor de tips in ieder geval. Matterhoorn ga ik zeer spoedig kijken!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

HAL, open the pod bay doors!

Bericht door Remon » 29 mei 2013 14:13

2001: A SPACE ODYSSEY (1968)
Regie: Stanley Kubrick
Cast: Keir Dullea (Dave Bowman), Gary Lockwood (Frank Poole), William Sylvester (Heywood Floyd), Douglas Rain (HAL 9000)

Pas op: Spoilers!

Na het maken van Dr. Strangelove: Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb zocht Kubrick contact met Arthur C. Clarke om een sciencefiction film te maken. De screenplay die gemaakt werd legde de basis voor zowel de film, als het boek van Clarke zelf. Kubrick vertelde Clarke dat hij op zoek was naar een verhaal waarbij hij een film kon maken over de relatie tussen een mens en het universum. Clarke schrijft zes kleine verhalen, en Kubrick laat zijn oog vallen op 'The Sentinel', een stuk over een mysterieus voorwerp dat wordt achtergelaten op de aarde. Clarke had het in zijn boek al over 'the lost worlds of 2001'. Tijdens het brainstormen bedacht Kubrick zich dat de zeeën even mysterieus waren voor de Grieken vroeger, als de ruimte nu voor onze generatie. Met Homer's The Odyssey in zijn achterhoofd, kwam hij met de titel: 2001 - A Space Odyssey.

Het eerste deel, "Dawn of Man" getiteld, begint in oostelijk Afrika, zo’n 4 miljoen jaar geleden, waar een groep apen door een woestijnachtig landschap doolt. Ze zijn op zoek naar voedsel, maar een van hen wordt gedood door een luipaard en een rivaliserende groep jaagt hen weg van een waterbron. De volgende ochtend ontwaken ze naast een grote, zwarte, rechthoekige monoliet, die, zonder dat ze het door hadden, daar terecht is gekomen. De steen wordt onderzocht. Niet lang daarna ontdekt een van de apen hoe hij een bot kan gebruiken als gereedschap, vooral als wapen. De volgende dag gaan ze opnieuw naar de waterbron en doden de leider van de andere groep. De dodende aap gooit het bot in de lucht. Dankzij een wereldberoemde overgang volgt een shot van een ruimteschip, een nieuw soort gereedschap, in een baan om de aarde, miljoenen jaren later. In dit eerste deel zadelt Kubrick ons al met genoeg vragen op. Hoe kwam de monoliet daar? Was die geplaatst door een buitenaards wezen? En vooral, waarom kwam hij juist op die plek? Het boek van Arthur C. Clarke lijkt te kunnen helpen: het is bijvoorbeeld helderder over de oorsprong van de monoliet, een soort gereedschap van een buitenaards ras waarmee ze minder ontwikkelde soorten helpen in hun evolutionaire voortgang. Clarke zelf benadrukt echter wel dat het boek zijn interpretatie is van het verhaal, en niet noodzakelijkerwijs ook die van Kubrick is.

Na de overgang volgt het tweede, titelloze deel. Het is 1999. Een space shuttle brengt een wetenschapper, Dr. Heywood Floyd, naar een ruimtestation in een baan om de aarde, om vanuit daar te vertrekken naar een opgraving op de maan. Ingenieurs hebben een vreemde magnetische monoliet ontdekt in de Tycho-krater, door hen "TMA-1" genoemd. Tijdens het onderzoeken van de steen, maken ze een foto van hen met de steen, waarop de steen een oorverscheurend hoog signaal uitzendt richting Jupiter. Achttien maanden later is een ruimtemissie op weg naar Jupiter. Astronauten Dave Bowman en Frank bevinden zich met hun mederuimtereizigers, drie collega-wetenschappers in cryonische slaap, aan boord van het ruimteschip Discovery One. Het schip wordt bestuurd door de boordcomputer, HAL 9000, een geëvolueerde versie van de mens zonder alle tekortkomingen. Kubrick contrasteert voortdurend de schijnbaar onbeperkte mogelijkheden van de techniek met de beperkingen van het menselijk lichaam. De mensen die hier volwassen zijn, worden in de ruimte in beeld gebracht als kinderen. De man verliest de controle over zijn gereedschap (de zwevende pen) , de stewardess die door de zwaartekracht opnieuw moet leren lopen en de astronaut die instructies moet lezen om naar het toilet te gaan. mens heeft eten en slaap nodig, en zijn eigenlijk verouderde wezens in de evolutie.

Afbeelding

Daarna worden we getrakteerd op een visueel perfect kunstwerk waarin te maken krijgen met een duel tussen mens en machine. Wie is het instrument, en wie gebruikt wie? Nadat David er uiteindelijk in is geslaagd om HAL uit te schakelen, komt hij wederom een monoliet tegen in een baan om Jupiter. Dit keer raakt hij in een trance. Deze stargate-scène is overigens een technisch hoogstandje, en compleet geschoten zonder hulp van computers. Zodra hij weer nuchter is, bevindt hij zich in een achttiende-eeuwse kamer, waar hij steeds oudere versies van zichzelf ontmoet. Eenmaal een oude man geworden, zit hij aan een tafel te eten en gooit hij per ongeluk een glas wijn aan diggelen, waardoor de wijn wegvloeit. Dit beeld lijkt te suggeren dat David zijn lichaam vaarwel moet zeggen, maar dat dit niet het einde is. Uiteindelijk komt David op zijn sterfbed te liggen. De monoliet laat hem transformeren tot het zogenaamde “sterrenkind”: een foetus-achtig wezen in een bol van licht, die terug naar de aarde reist. De mensheid heeft weer een nieuwe evolutie gemaakt.

De film is bijzonder onconventioneel in vorm en inhoud. Zo zit er slechts een kleine veertig minuten aan dialoog in de film, en de eerste gesproken woorden vinden sowieso pas na een minuut of dertig plaats. Deze dialoog is ook niet echt verhelderend. Het komt vooral neer op zakelijke formaliteiten en gesprekjes over koetjes en kalfjes. Dit is met een reden gedaan. Kubrick wilde de beelden en het geluid het werk laten doen, en het verhaal laten bepalen. Het gebruik van dialoog laat zien hoe banaal de woorden zijn die men gebruikt (in de film en het dagelijks leven) en dat ze overbodig zijn geworden. Ondanks het gebrek aan veel dialoog is de film allerminst saai te noemen. Als je een sciencefiction film à la Alien of Star Wars verwacht zit je verkeerd, en ga je een zware avond tegemoet. Dit is een film waar je echt voor moet gaan zitten, om hem vervolgens op je in te laten werken. Niet de belevenissen van een individu of een groep staan centraal, maar juist de evolutionaire herkomst, ontwikkeling en bestemming van de mensheid als geheel. De film was helemaal niet bedoeld als entertainment. "Als mensen het verhaal volledig begrijpen, hebben we gefaald. We wilden met de film meer vragen voorleggen dan antwoorden.", aldus Arthur Clarke.

2001: A Space Odyssey wordt nog steeds vaak gerekend tot een van de beste films aller tijden, en dat is mijn ogen ook meer dan terecht. De film is een prachtige filosofische beleving, perfecte muzikale ondersteuning en cinematografie waar niks op aan te merken is. Elke scène zou je in posterformaat aan de muur willen hebben. De bewegingen van de satelliet deed Kubrick denken aan een vrouw die de wals uitvoert, waardoor hij gebruik maakte van An Der Schönen Blauen Donau van Johann Strauss. Een ander bekend muziekstuk dat gebruikt wordt is Also Sprach Zarathustra van Richard Strauss, symbolisch voor de übermenschen uit het gelijknamige werk van Nietzsche. Vanwege dit soort overdonderende unieke cinema houd ik van films. In mijn topic legde ik al uit dat film kunst is, en met dat in je achterhoofd moet je concluderen dat geen enkele film 2001: A Space Odyssey overtreft.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 01 jun 2013 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 29 mei 2013 14:21

Mooie review Remon, leuk ook de uitleg erbij. Het is voor mij alweer een tijd terug dat ik de film zag, sterker nog... ik heb hem nooit op WhatIWatch ingevoerd, dus dat is zeker vijf jaar geleden, wordt weer eens tijd. Binnenkort eens wat Kubricks erin rammelen, ook zin in een herkijk van The Killing namelijk.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 29 mei 2013 14:26

Ik moet bekennen dat ik nog niks van Kubrick heb gekeken. Binnenkort maar eens mee beginnen denk ik :)

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 29 mei 2013 14:28

Niet om je te ontmoedigen, maar dan zou ik niet beginnen met 2001: A Space Odyssey... om met Kubrick te beginnen zou ik je Full Metal Jacket aanraden, dan door naar A Clockwork Orange (toch?).

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 29 mei 2013 14:29

Het zal met grote tegenzin zijn, maar wellicht moet ik deze film ook maar eens aan een herkijk onderwerpen. De laatste keer dat ik deze film zag, zo'n 5 jaar geleden vond ik het namelijk een enorm gedrocht en te saai voor woorden. Het verbaast me nog steeds dat we hem toen afgekeken hebben.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 29 mei 2013 14:30

Dan wordt het inderdaad tijd, Axel. Hoe vaak heb je hem al gezien? Volgens de kenners moet je hem minstens 3 x kijken!

@ JamesBond:
Als filmfanaat moet je toch op zijn minst een handjevol gezien hebben van de grote meester! Hij heeft toch enkele legendarische films gemaakt in de meest uiteenlopende genres. Blader anders eens door mijn recensies van al zijn werken. Zoals Axeqlusive al zegt, A Clockwork Orange en Full Metal Jacket zijn hele toegankelijke films om mee te beginnen.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 29 mei 2013 14:32

patrob schreef:Het zal met grote tegenzin zijn, maar wellicht moet ik deze film ook maar eens aan een herkijk onderwerpen. De laatste keer dat ik deze film zag, zo'n 5 jaar geleden vond ik het namelijk een enorm gedrocht en te saai voor woorden. Het verbaast me nog steeds dat we hem toen afgekeken hebben.
Ik moet zeggen dat ik de eerste keer onder de indruk was van het visuele, maar ook zo nu en dan op de klok keek. Bij de 2e of 3e keer begon ik hem pas echt te waarderen. Je moet ook maar net in de juiste stemming zijn. Misschien kun je mijn review nog gebruiken om het een en ander te verklaren.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 29 mei 2013 14:34

Axeqlusive schreef:Niet om je te ontmoedigen, maar dan zou ik niet beginnen met 2001: A Space Odyssey... om met Kubrick te beginnen zou ik je Full Metal Jacket aanraden, dan door naar A Clockwork Orange (toch?).
The Shining is ook een prima start.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 29 mei 2013 14:36

'A Clockwork Orange' zie ik nog heel even vanaf. Lijkt me een erg goede film, daar gaat het niet om. Maar volgens mij is de hoeveelheid geweld in ACO een beetje over-kill. Sowieso vind ik waar de film om draait niet echt iets toegankelijks om mee e beginne. 'Full Metal Jacket' daarin tegen :)

'The Shining' wil ik ook erg graag zien!

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 29 mei 2013 14:38

Ook een heel lieve film :P

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 29 mei 2013 14:39

The Shining is ook een sterke om mee te beginnen, ik zou die als tweede in de agenda zetten dan James :)

@Remon; ik denk dat ik hem nu precies drie keer gezien heb trouwens, maar als ik zie hoe ik laatste jaren met film bezig ben is het inderdaad hoog tijd.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 29 mei 2013 14:39

The Overlook Hotel is een perfecte plek om te beginnen :Y

Is de Nederlandse Cinema nu al in kaart gebracht, Remon ? Of kom je daar nog op terug ? :P

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 29 mei 2013 14:43

Mmm, A Clockwork Orange gewelddadig? Dat valt best mee eigenlijk. Vergeet niet dat de film al 40 jaar oud is, en we tegenwoordig veel meer gewend zijn.

@ Touchwood: Nog lang niet! Maar heb sindsdien pas 2 Nederlandse films gekeken. Er komt ongetwijfeld nog een vervolg op :)

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 29 mei 2013 14:45

Remon schreef:@ Touchwood: Nog lang niet! Maar heb sindsdien pas 2 Nederlandse films gekeken. Er komt ongetwijfeld nog een vervolg op :)
O, gelukkig ! :T

Plaats reactie