Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door patrob » 29 mei 2013 14:45

Wellicht dat ik me ook eens ga wagen aan een herkijk van Kubricks gehele oeuvre. Op chronologische volgorde, dat lijkt me wel wat.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 29 mei 2013 14:47

Touchwood schreef:O, gelukkig ! :T
Ik wou eerst even iedereen overtuigen dat 2001 de beste film aller tijden is :wink:
patrob schreef:Wellicht dat ik me ook eens ga wagen aan een herkijk van Kubricks gehele oeuvre. Op chronologische volgorde, dat lijkt me wel wat.
Lijkt me een puik plan. Ben nu al benieuwd naar je bevindingen :)

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 30 mei 2013 08:27

patrob schreef:Het zal met grote tegenzin zijn, maar wellicht moet ik deze film ook maar eens aan een herkijk onderwerpen. De laatste keer dat ik deze film zag, zo'n 5 jaar geleden vond ik het namelijk een enorm gedrocht en te saai voor woorden. Het verbaast me nog steeds dat we hem toen afgekeken hebben.
Het voelde altijd een beetje als wij tegen de rest aangezien ik het ook een pretentieus langdradig gedrocht vond maar sinds mijn herkijk vorig jaar ben ik helemaal om. 2001 is een meesterwerk! De film zal vanwege het enorm trage tempo niet snel in mijn top 20 komen, maar de ommekeer is een feit. Dus wie weet Patrob kun jij je nu ook achter menig FT'er scharen en de film op waarde schatten. Denk alleen dat je wel in de juiste mood moet zijn op een geduldige avond waarin je er de tijd voor kunt nemen, en niet te vermoeid moet zijn om de aandacht erbij te houden :wink: .

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 30 mei 2013 08:50

Samen met Shine en Thiver natuurlijk.

Maar wie weet hoe ik de film deze keer zal waarderen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 30 mei 2013 12:17

Mijn enige probleem met 2001 is dat 'ie nooit meer zo indrukwekkend kan zijn als de eerste keer. Vreemd genoeg was die eerste keer op een oude TV op VHS, 4:3 pan en scan beeld. Terwijl ik 'm daarna groot geprojecteerd met beamer en écht in de bios heb gezien. Maar die oude TV, die was zo oud dat 'ie het geluid niet meer aankon, en dus elke keer bij die pauken en andere diepe tonen leek het alsof dat ding ging ontploffen. En dat voegde zo'n enorme laag spanning toe, levensgevaarlijk de muziek in de film. :D En die laag ontbrak sindsdien toch. :P

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 30 mei 2013 13:07

Lijkt me een leuke ervaring, al moet de bioscoop toch veel mooier geweest zijn? Als ik die kans nog eens kon krijgen...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 30 mei 2013 13:10

Jawel, maar dat was toen een jaar daarna ofzo, en toen pas realiseerde ik me waarom ik de film de eerste keer naast mooi zo ontzettend spannend vond. :D En toen was het op mijn zeventiende in de bios wel mooi, maar toch een beetje teleurstellend omdat de film een stuk minder spannend was dan ik me herinnerde. :P

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 30 mei 2013 13:31

Haha, jij had op je 16/17e al een prima filmsmaak :)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

The Return

Bericht door Remon » 01 jun 2013 22:40

VOZVRASHCHENIE (2003)
Regie: Andrey Zvyagintsev
Cast: Konstantin Lavronenko (Otets), Vladimir Garin (Andrey), Ivan Dobronravov (Ivan)

Afbeelding

Wie aan de Russische filmindustrie denkt, komt al snel uit bij namen als Eisenstein en Tarkovksy. In 2003 was het tijd voor een nieuwe man; Andrey Zvyagintsev. In zijn debuut Vozvrashchenie volgen we twee broers van 13 en 15 jaar oud die hun hele leven al met hun moeder en oma wonen. Na een afwezigheid van twaalf jaar ligt opeens de vader weer thuis in bed. Terughouden, vol met vragen en gematigd enthousiasme gaan de drie vissen. Een tocht die gepaard gaat met verwijten en mislukte toenaderingspogingen.

The Return, zoals de Engelse titel luidt, heeft eigenlijk geen minpunten. Toegegeven, er blijven vragen open staan, maar dat geldt ook voor de jongens in de film. Zo lijkt het alsof we in hun schoenen staan. Met weinig tekst en vrijwel geen muziek weet Zvyagintsev een mooie spanning op te bouwen. De drie hoofdrolspelers zijn allemaal ingetogen, maar geknipt voor de rollen. De jonge Dobronravov zet zijn rol zo buitengewoon goed neer, dat je je af kunt vragen waarom hij nog niet is doorgebroken.

Het grootste compliment is echter de vergelijking met Tarkovsky. Ook in deze Russische productie is alles prachtig in beeld gebracht. De openingsscène is één van de mooiste die ik ooit gezien heb. Ondanks dat de film onder andere de Gouden Leeuw won in Venetië lijken veel mensen de film nog links te laten liggen. Zonde, want deze film verdient een groter publiek. Een stijlvolle film die je achterlaat met een brok in je keel. Dat Garin nog voor de premiere verdronk in het meer waar de film werd opgenomen, maakt de film extra wrang.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 03 jun 2013 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 02 jun 2013 19:33

Nou Remon, je hebt me overtuigt. Ik ga nu op play drukken.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 02 jun 2013 21:07

:+ laat maar weten hoe je hem vond.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 02 jun 2013 21:26

Net de aftiteling gehad. Maar je hebt niets teveel gezegd. Het is boven alles een prachtig geschoten film. Aan elk shot is zo ontzettend veel aandacht besteed, dat ik af en toe zelfs het idee had dat ze dagenlang hebben zitten wachten om een fraaie wolkenformatie te krijgen en dan de scene op te nemen. De twee jongens worden inderdaad erg goed neergezet, waarbij vooral de jongste grote indruk maakt, al heeft hij daarvoor natuurlijk ook de beste rol. Al met al een adembenemende film die van jou echter een iets te lage waardering krijgt. :wink:

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 02 jun 2013 21:29

Nou Patrob, je hebt me overtuigt. Ik ga nu op play drukken.
(Ja, serieus, al moet ik wel het kijken van een andere film uitstellen nu :P)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 02 jun 2013 21:31

Enjoy!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 02 jun 2013 22:07

Haha, dit lees ik graag! Je hebt wel gelijk, Patrob, toen ie af was gaf ik een 8, vanochtend al gewijzigd naar 8,5 maar zelfs dat is eigenlijk te laag. Hij spookt nog steeds na..

Enne veel 'plezier' Sha.

Plaats reactie