Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 07 feb 2013 17:44

Nee hoor, hoort zo! B-)

8)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"I am the Third Revelation! I am who the Lord has chosen!"

Bericht door Remon » 08 feb 2013 11:31

THERE WILL BE BLOOD (2007)
Regie: Paul Thomas Anderson
Cast: Daniel Day-Lewis (Daniel Plainview), Paul Dano (Eli Sunday), Kevin J. O'Connor (Henry)

Afbeelding

De film begint in het jaar 1898. Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) ontdekt tijdens zijn zoektocht naar zilver een oliebron. Hij laat de olie onderzoeken en begint zijn eigen oliebedrijf. Op een dag sterft een werknemer en Plainview adopteert diens zoon. Hij geeft de jongen de naam H.W. en promoveert hem tot zijn partner. In 1911 komt Plainview te weten dat er in Little Boston in Californië een enorme oliebron te vinden is. Op zoek naar olie en rijkdom trekt hij naar het religieuze dorpje. Plainview schuift alle normen en waarden opzij en denkt maar aan één zaak: olie. Maar ook al maakt de olie hen rijk, toch blijft niets bij het oude wanneer de conflicten escaleren en alle menselijke waarden onder vuur komen te liggen als gevolg van corruptie, bedrog en de rijkelijk vloeiende olie.

Het eerste kwartier wordt eigenlijk alleen gebruikt om Daniel Plainview voor te stellen. Hij spreekt geen woord - de eerste 14 minuten zijn stil - maar er wordt meteen duidelijk gemaakt dat hij een eenzame hebzuchtige man is. Daniel Day-Lewis bewijst wéér dat hij één van de beste acteurs is van deze generatie, en won terecht vrijwel alle mogelijke prijzen. Naast het sterke acteerwerk van Day-Lewis, maar ook van tegenspeler Dano, is ook het camerawerk prachtig. Ruwe woestijnlandschappen worden lang in beeld gehouden, zonder te bewegen, maar dat past juist prima in deze film.

Wat ik persoonlijk goed vind aan Paul Thomas Anderson is dat hij, in navolging van mijn favoriet Stanley Kubrick, visueel bijzondere films aflevert, maar waarbij je onder het oppervlak keer op keer nieuwe dingen ontdekt. Ook hier blijf je met vragen achter wat de bedoeling nou moest zijn. Is de strijd tussen Daniel en Eli puur een ondergrond over de ontstaan van Amerika, of kijken we hier naar een strijd tussen kapitalisme en religie? Of de film beter is dan Anderson's nieuwe werk The Master laat ik in het midden, maar dat de beste man nu al 2 meesterwerken heeft afgeleverd, belooft nog wat voor de toekomst.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 14 mei 2013 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 08 feb 2013 13:44

Remon, je hebt een erg goed topic! :T

Je hoeft er natuurlijk niet naar te luisteren maar ik heb een paar suggesties:
Raiders of the Lost Ark, The Silence Of The Lambs, Se7en, Alien

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 08 feb 2013 13:52

Dankje! :)

Raiders Of The Lost Ark en Se7en maken beide grote kans, aangezien ze allebei hoog in mijn toplijst staan. Silence Of The Lambs wat minder, en Alien vond ik destijds niet zo super... Misschien kan een herkijk dat veranderen.

Zit sowieso nog te dubben over de invulling. Alleen maar nieuwe, populaire films is ook niet interessant natuurlijk. Vind het in ieder geval leuk dat ik elke film kan pakken die ik leuk vindt, en nu niet alleen maar Kubrick's hoef te bespreken.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 08 feb 2013 14:14

Het is eigenlijk juist leuk om voor wat oudere films te gaan :)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 08 feb 2013 14:18

Klopt! Ladri di Biciclette, 12 Angry Men en Rashômon staan bijv. nog hoog op mijn to-do-list. Voorlopig heb ik er nog 2 klaar staan, Raiders en Dogville.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 08 feb 2013 14:27

'Raiders' is mijn favoriete film, dus ik ben wel benieuwd hoe jij er tegenaan kijkt :)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 08 feb 2013 16:33

RAIDERS OF THE LOST ARK (1981)
Regie: Steven Spielberg
Cast: Harrison Ford (Henry Jones), Karen Allen (Marion Ravenwood), John Rhys-Davies (Sallah), Alfred Molina (Satipo)

Afbeelding

De Indiana Jones films behoeven waarschijnlijk nauwelijks enige introductie, maar vooruit: we schrijven midden jaren dertig wanneer de Amerikaanse overheid archeoloog en professor Dr. Henry Jones vraagt om de Ark Des Verbonds op te sporen en uit de handen van de Duitsers te houden. De zoektocht naar de Ark leidt hem allereerst naar zijn ex-vriendin Marion met wie hij vervolgens samen richting Egypte afreist om de Ark veilig te stellen. Maar de Duitsers geven zich uiteraard niet zonder slag of stoot gewonnen. Wat volgt is een boeiende rit die ons brengt van de jungle naar onder andere Egypte en Nepal.

De eerste Indiana Jones ervaring stamt alweer uit 1981, en is geschoten op 35mm. Na de digitale restauratie worden we nog steeds getrakteerd op een visuele prachtervaring met scherp beeld en mooie natuurlijke kleuren. Na het succes van Star Wars zette George Lucas met Spielberg samen een van de meest geliefde filmpersonages aller tijden neer. Harrison Ford overtuigt als Indiana die zich uit flink wat problemen moet redden met kennis, doorzettingsvermogen en wat improvisatie. We mogen dan ook van geluk spreken dat eerste keus Tom Selleck niet beschikbaar was.

Hoewel de film voor een relatief klein budget is gemaakt, en de special effects wat achterhaalt zijn, is dit nog steeds de ultieme avonturenfilm voor mij. Ondersteund door een leuk script en één van de beste soundtracks ooit heeft deze film een fantastische uitstraling vol memorabele scènes, met als hoogtepunt gelijk de openingsscène met de befaamde rollende rots. De film die 4 Academy Awars won kreeg nog vervolgen in de vorm van sequels, computerspellen en spin-offs, maar geen enkele haalde de kwaliteit van deze film.

Afbeelding

Afbeelding

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 08 feb 2013 17:08

Mooie recensie :T

(Al had ik de film 5 sterren gegeven ;))

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 08 feb 2013 17:14

Ach, wat niet is, kan nog komen!

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 08 feb 2013 17:35

Dat klopt ook weer :)

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 08 feb 2013 18:05

Mijn take als Indiana Jones fan. :wink:

Persoonlijk vind ik dat The Last Crusade net Raiders overtreft. Toegeven Last Crusade heeft vele elementen die Raiders ook heeft. Weliswaar zijn enkele locaties, vriendinnetje & antieke Bijbelse voorwerp ingeruild voor andere. Maar wat Last Crusade wel uniek maakt is het samenspel wat Connery en Ford (als vader en zoon) levert. Tevens laat de introductie een flashback zien met River Phoenix als Indy. Totaal anders dan de befaamde rollende rots, maar zeker niet minder. Het geeft iig wat meer achtergrond info over de persoon Indiana Jones.

En dankzij het falen van Crystal Skull, ben ik meer het donkere Temple of Doom aan het waarderen. Al haalt deze nog niet het nivo van Raiders en Last Crusade.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 08 feb 2013 18:26

'The Last Crusade' is wel leuker, maar niet gelijk beter al heb ik dat ook lang gevonden. Het grote pluspunt van TLC is de chemie tussen Ford en Connery en er zitten een aantal hele goede scènes in! Maar ik denk dat 'Raiders' meer een klassieker is, en daarom vind ik die net wat beter.

Ik vind zowel TOF als KOTCS erg vermakelijk! Ik hou van dat donkere sfeertje, en het vierde deel was niet direct een topper maar gewoon vermakelijk, ik vond dat gedoe met de Aliens wel te ver gaan...

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 08 feb 2013 21:00

Persoonlijk vind ik Raiders ook net iets beter dan The Last Crusade. Maar Temple Of Doom vond ik recent echt verschrikkelijk :} .

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Re: "I am the Third Revelation! I am who the Lord has chosen

Bericht door McMurphy » 08 feb 2013 21:07

Remon schreef:Of de film beter is dan Anderson's nieuwe werk The Master laat ik in het midden, maar dat de beste man nu al 2 meesterwerken heeft afgeleverd, belooft nog wat voor de toekomst.
Kuch, waar is dat derde en tevens zijn eerste meesterwerk?

Plaats reactie