Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 11 feb 2013 19:26

Ja ene artikel wel, andere artikel is het weer met de H. Zo lang de film er nog niet is, ga ik maar uit van de 'normale' spelling.

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 11 feb 2013 19:31

Das het makkelijkst :)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 11 feb 2013 19:32

Heb je trouwens al wat 'nieuwe' films kunnen ontdekken, of kende je ze al? :)

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 11 feb 2013 19:36

Ik kende ze al, alleen Dogville heb ik lang niet meer gezien. De eerste keer viel hij me wat tegen, jouw recensie geeft me toch wel zin om hem nog een keertje te zien :) Ook Shichinin No Samurai ga ik nog eens herkijken. Wel leuk, zo'n topic, je recensies zijn niet te lang, maar ze hebben toch genoeg inhoud. Lekker bezig :T

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"There's a cure for everything except death."

Bericht door Remon » 11 feb 2013 21:47

LADRI DI BICICLETTE (1948)
Regie: Vittorio De Sica
Cast: Lamberto Maggiorani (Antonio Ricci), Enzo Staiola (Bruno Ricci), Lianella Carell (Maria Ricci)

Afbeelding

Ladri di Biciclette - Bicycle Thieves - is een Italiaanse neorealistische film uit 1948, die door Vittorio De Sica werd geregisseerd en gebaseerd is op de roman met dezelfde titel. De Sica behoorde bij de filmmakers die zich sterk maakte voor meer realisme. Het gebruik van niet professionele acteurs moest dat gevoel versterken. De filmstudios waren in de oorlog al vernield, dus moest alles op straat worden gefilmd.

Het verhaal van deze film is hartstikke simpel. Antonio Ricci is een arme man wiens fiets wordt gestolen. Samen met zijn zoontje Bruno struint hij door Rome om zijn fiets terug te zoeken. Een belangrijk kenmerk van het neorealisme is dat het een soort middenweg tracht te vinden tussen een documentaire en een drama. Op realistische wijze wordt getracht de situatie weer te geven van de tijd, hoewel er natuurlijk gezocht is naar de juiste composities om de film fraaier te laten maken. Er wordt veel gebruik gemaakt van close-ups om de emoties op de gezichten van de inwoners vast te leggen: de wanhoop en de verslagenheid spreekt uit hun ogen. De muziek op de achtergrond is uiterst droevig, de omgeving is armoedig en kaal.

De film is één van de oudste films uit mijn toplijst, en dat is ook te zien aan de film. Dit hoeft natuurlijk geen minpunt te zijn: De Sica schotelt ons tussen de close ups een prachtig na-oorlogs Rome voor. De film moet het niet hebben van technische vernieuwingen, maar juist van de eenvoud en eerlijkheid die het verhaal uitstralen. Wat ik vooral waardeer aan deze film is dat hij eigenlijk geen kant lijkt te kiezen. Zelfs de hoofdrolspeler wiens fiets wordt gestolen, wordt neergezet als een anti-held met al zijn beperkingen. De film is een monument, maar vooral een realistisch drama dat mij perfect wist te raken.

Afbeelding

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"The horror...the horror..."

Bericht door Remon » 12 feb 2013 11:33

APOCALYPSE NOW (1979)
Regie: Francis Ford Coppola
Cast: Martin Sheen (Benjamin Willard), Marlon Brando (Colonel Kurtz), Robert Duvall (Bill Kilgore), Dennis Hopper (fotojournalist)

Afbeelding

Na de succes van The Godfather besloot regisseur Francis Ford Coppola een film te maken over de Vietnam oorlog, losjes gebaseerd op het boek Heart Of Darkness. De productie ervan zou nog vies tegenvallen: hoofdrolspeler Harvey Keitel werd ontslagen, vervanger Martin Sheen kreeg een hartinfarct, Marlon Brando kwam met overgewicht en geen zin op de set, een tyfoon die de set vernielde en in plaats van de verwachtte 6 weken duurde het filmen 16 maanden! Na het knippen van ruim 200 uur beeldmateriaal is dit het resultaat.

In Apocalypse Now wordt kapitein Benjamin Willard de Nung-rivier op gestuurd, om de krankzinnige Kolonel Kurtz op te zoeken. Als een van de beste soldaten zag hij de schrijnende realiteit van de oorlog, en trok zich terug in de jungle om bij een gewelddadige bergstam de scepter te zwaaien. Tijdens de tocht ziet ook Willard langzaam de absurditeit in. Het is dan ook prachtig om te zien hoe Willard steeds meer begint te lijken op de man die hij moet opsporen. Prachtig is de scène waarbij hij zich alleen in een hotelkamer bevindt.

Waar de meeste oorlogsfilms één grote scène gebruiken om de waanzin weer te geven, lijkt Apocalypse Now één grote surrealistische ervaring. Naast de Oscar voor beste cinematografie, werd tevens terecht de Oscar voor Best Sound in de wacht gesleept. Het geluid komt vanuit alle hoeken en soms heb je de indruk dat je jezelf in de jungle van Vietnam waant. De soundtrack daarnaast is minstens even goed. Tijdens een van de mooiste scènes van de film - de helicopteraanval - wordt Ride Of The Valkyries ingezet, waardoor het geheel elke kijkbeurt weer indruk maakt. Of je nou het origineel, of de Redux kijkt, dit is de beste oorlogsfilm aller tijden.

Bill Kilgore: ,,I love the smell of napalm in the morning. You know, one time we had a hill bombed, for 12 hours. When it was all over, I walked up. We didn't find one of 'em, not one stinkin' dink body. The smell, you know that gasoline smell, the whole hill. Smelled like...victory. Someday this war's gonna end... "

Afbeelding

Afbeelding

Costigan
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Costigan » 12 feb 2013 17:06

Helemaal mee eens, beste oorlogsfilm ooit. Beetje jammer dat ie niet de Best Picture Oscar meenam, maar ja, de Academy heeft soms haar kuren.

Overigens Remon, ga zo door, zeer leuk topic! :T Ennuh, wanneer doe je 12 Angry Men?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 12 feb 2013 17:32

Tja, het is leuk meegenomen maar echt serieus nemen kun je ze niet meer. Van mijn gehele top 10 won slechts The Godfather de Oscar voor beste film. Veel werden er niet eens genomineerd...

Wanneer 12 Angry Men komt kan ik je nog niet vertellen. Heb niet echt een planning of zo. Hou het topic maar in de gaten. :wink:

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"She doesn't lie. Why would she be lying now?"

Bericht door Remon » 13 feb 2013 08:25

JAGTEN (2012)
Regie: Thomas Vinterberg
Cast: Mads Mikkelsen (Lucas), Thomas Bo Larsen (Theo), Annika Wedderkopp (Klara), Alexandra Rapaport (Nadja)

Afbeelding

Toen regisseur Vinterberg in 1998 het bejubelde Festen afleverde, waren er maar weinig die dachten dat hij dit succes nog zou overtreffen. De film was aangrijpend, en maakte duidelijk hoe moeilijk het was voor de slachtoffers. Een Deense psychiater vond dat Vinterberg ook de andere kant moest laten zien en daar kunnen we hem alleen maar dankbaar voor zijn.

Hoofdpersoon Lucas heeft het al niet gemakkelijk: hij is ontslagen, gescheiden en mag zijn zoon nauwelijks zien. Gelukkig kan hij terugvallen op zijn vrienden, en vind hij nieuw werk bij de kleuterschool. Lucas, al vrij snel populair, is de beste vriend van Klara, het dochtertje van zijn beste vriend Theo. Als zij eruit flapt dat Lucas een piemel, is iedereen al vrij snel overtuigd dat Lucas meerdere kinderen heeft misbruikt.

Vinterberg legt feilloos bloot hoe de hysterie toeslaat. Een onhandige toespraak, een psycholoog die woorden in de mond legt tot aan het negeren van Klara als ze wél eerlijk is. Anders dan bij Doubt bijvoorbeeld, is hier al snel duidelijk dat Lucas gewoon onschuldig is. Het briljante aan deze film is dat je jezelf ook machteloos voelt. Hoe zou je zelf reageren? Feitelijk kun je de ouders weinig kwalijk nemen. De aanhoudend spannende film blijkt een dusdanig sterke film, waar Denemarken trots op mag zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 13 feb 2013 16:48

Druk bezig met de volgende:

Rashômon!

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 13 feb 2013 16:59

Wanneer komt 'Se7en' :)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 13 feb 2013 17:31

Snel denk ik!
Laatst gewijzigd door Remon op 14 feb 2013 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 13 feb 2013 17:59

Heb er zin in :) Heb hem vorige week zelf nog eens bekeken dus ben nu nog meer benieuwd naar jouw mening. Naar mijn mening in elk geval de beste thriller ooit!

Je recensie van 'Eyes Wide Shut' heeft me trouwens erg nieuwsgierig gemaakt. Heb hem proberen te vinden, maar gelukkig ben ik hem op dit moment aan het downloaden.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 13 feb 2013 18:09

Ik wil mijn beknopte mening ook nu wel vast verklappen? B-)
Spoiler
Het is zeker een van de beste thrillers, zo niet de beste.

Goed om te horen. Een van mijn favoriete films. Maarre..downloaden? Wat is dat? :lol:

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 13 feb 2013 18:12

Ik wou hem huren, maar de bieb had hem niet :) Ik vond hem toevallig met Vuze (nouja, ik zocht hem) en nu ben ik hem dus aan het downloaden :)

Plaats reactie