Hier dan maar de volgende recensie, van eveneens één van mijn favoriete films en ook mijn favoriete James Bond-film.
'Skyfall'
Regie: Sam Mendes
Cast: Daniel Craig (James Bond), Javier Bardem (Raoul Silva), Dame Judi Dench (M), Bérénice Marlohe (Sévérine), Naomie Harris (Eve), Ben Whishaw (Q)
Fantastische film!
Nadat James Bond na 'Quantum Of Solace' vier jaar uit het zicht verdween is er een periode geweest waarin de kans bestond dat er geen nieuwe James Bond-films zouden komen. Maar nu, vier jaar later is Bond weer terug, en hoe!
We beginnen bij het verhaal. Het is heel origineel en mooi in beeld gebracht dat de schurk van deze film niet achter Bond zelf aan is. Er worden geheimen uit Bond's baas M haar verleden verteld waardoor zijn trouw aan haar zwaar op de proef wordt gesteld. Dit hele gegeven is van geen enkel Bond-boek afgeleid, en dat geeft de film nog even dat extra credit. Ze nemen deze film goed de tijd om het verhaal uit te leggen, en dat is ook waar de vorige film in faalde. Het uitleggen van het verhaal heeft als enige nadeel dat de eerste helft van de film weinig actie bevat. Dat wordt gelukkig in de tweede helft van de film volledig goedgemaakt.
Bond wordt deze film weer naar prachtige locaties gevoerd. Istanbul, Sjanghai, Macau, Londen en Schotland komen voorbij. De film is prachtig gefilmd en geeft mooie plaatjes van het nachtelijke Sjanghai en de omgeving van het regenachtige Schotland.
Bij de Bond-girls had ik geen "wauw" gevoel. Naomie Harris en Berenice Marlohe zijn twee prachtige vrouwen, maar ik had gevoel dat ze er vooral inzaten om ze er in te hebben. Ze hadden voor de rest van het verhaal geen cruciale toevoeging. Bond heeft nog wel een intieme scène met laatst genoemde Berenice Marlohe onder de douche.
Over de acteerprestaties kan ik alleen maar zeggen dat iedereen het fantastisch doet! Vooral over Daniel Craig, Judi Dench, en Javier Bardem ben ik erg te spreken. Daniel Craig zet in deze film een gevoelige en gebroken Bond neer. Hij heeft hier en daar nog even zijn humoristische momenten en dat maakt hem nog even extra Bond.
Het is nu de zevende film van Judi Dench als M, en ze kent haar vak door en door. M heeft in deze film een grotere rol dan normaal en laat hier ook tijdens actiescènes van zich weten. Deze film draait meer om M en er wordt meer over haar onthuld.
Javier Bardem zet hier een fantastische rol neer! Een enge, sadistische en bovenal traditionele Bond-schurk. In deze film heeft de schurk nog een appeltje met M te schillen. Hij is erg angstaanjagend en valt te vergelijken met The Joker uit 'The Dark Knight' van Christopher Nolan. Al vanaf het punt dat ie geïntroduceerd wordt zit Bardem in zijn rol, en hij speelt zijn rol geweldig..
De vele bekende Bond-personages die we in de vorige films miste zijn terug. Q is twee films afwezig geweest en wordt hier voor de verandering gespeeld door de wat jongere Ben Wishaw. Q is hier meer een computergeek dan een oude verstrooide man. Ik vind dat hij zijn rol erg goed vervuld en het is weer eens wat anders in de Bond-films.
De film zit vol met actie! In de eerste helft van de film wordt de tijd genomen het verhaal te introduceren, maar de tweede helft maakt alles weer goed. Iets wat ik in deze films beter vond dat in de anderen waren de hand-to-hand-combat gevechten. Deze gevechten zijn goed gechoreografeerd en zijn te vergelijken met de gevechten uit de Bourne reeks. In deze film ook veel stunts, de stunts zijn weliswaar niet altijd even geloofwaardig maar ze zien er wel super uit!
De muziek krijgt ook veel lof. Vanaf het punt dat de stem van Adele weerklinkt weet je dat je naar een Bond-song luistert. De laatste twee films zaten meer in het rock-genre. Maar met dit nummer wordt weer naar de soul van vroeger geneigd. Waar in de vorige zes films David Arnold de muziek componeerde, is het nu de beurt aan Thomas Newman. Hij maakt geweldige actiemuziek en raakt het Bond-theme nergens uit het oog. De muziek voegt bij elke scène sfeer toe.
Met de film wordt weer een klassieke Bond-film neergezet. De quotes die in de vorige film afwezig waren zijn weer helemaal terug! Voor de rest zit de film weer vol met actie, stunts, vrouwen, schurken en auto's! Sam Mendes heeft een prachtig geregisseerde film neer gezet, en wanneer de zin "James Bond will return" in beeld komt geeft dat hoop voor de toekomst!
'Skyfall' is met een simpel woord fantastisch te noemen! Bond is really back!