Berends film-topic

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
McMurphy
Regisseur
Regisseur

Re: Berends film-topic

Bericht door McMurphy » 20 apr 2013 20:11

Volgens mij ben jij wel iemand met een eigen mening....

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 20 apr 2013 21:08

Ja, inderdaad :)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mei 2013 14:09

Er is al even geen recensie geweest, dus ik zal er vanmiddag (hopelijk) 3 plaatsen :)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mei 2013 15:58

Apocalypse Now
Regie: Francis Ford Coppola
Cast: Martin Shen (Captain Benjamin Willard), Marlon Brando (Colonel Walter Kurtz), Robert Duvall (Lieutenant Colonel Bill Kilgore), Dennis Hopper (Photojournalist)

Afbeelding

In 1972 kwam Francis Ford Coppola met zijn baanbrekende maffia-epos The Godfather. Eén van de, zo niet de bekendste gangsterfilm in de geschiedenis. Nadat hij twee van zijn drie Godfather-films had gemaakt, wou Coppola graag een film over de Vietnam-oorlog maken. De sfeer van de film leek erg op de sfeer achter de schermen, dus je kan daaruit opmaken hoe het eraantoe ging. Er traden een aantal complicaties op, waardoor de film vertraging opliep. Maar in 1979 is het er dan toch van gekomen. De fascinerende oorlogsfilm Apocalypse Now is het resultaat.

De film gaat over de mentaal gebroken kapitein Benjamin Willard (Martin Sheen), die na wat eerder opdrachten er opnieuw in Vietnam wordt uitgestuurd. De missie lijkt simpel: Hij moet de doorgedraaide kolonel Walter Kurtz (Marlon Brando), die met zijn eigen legertje een oorlog voert, opsporen en hem vervolgens doden. Onderweg raakt hij meer en meer gefascineerd door zijn missie en zet hij vraagtekens achter zijn opdracht. Ook komt hij met zijn bemanning langs een aantal obstakels, waaronder een verwoestende helikopter-aanval onder leiding van luitenant Bill Kilgore (Robert Duvall).

Het verhaal van de film is erg fascinerend. Het lijkt erg standaard, maar er een hangt een bepaalde sfeer in de film die toch een bepaalde indruk op je achterlaat. Het feit dat Willard naarmate de film vordert steeds meer vraagtekens zet achter zijn missie is bijzonder intens en erg boeiend. Waar het einde van de film eerst nog redelijk voorspelbaar lijkt, krijg je toch twijfels over of Willard zijn missie echt volbrengt of niet.

Martin Sheen speelt hier een bijzonder intense rol in de vorm van Benjamin Willard. Een oorlogsveteraan die opnieuw Vietnam in wordt gestuurd om een doorgedraaide kolonel uit te schakelen. Tijdens de opnames kreeg Martin Sheen een hartinfarct waardoor de opnames weken stil lagen. Dat maakt toch wel een bepaalde indruk wanneer je het leest. Zijn personage is erg intens en het is bijzonder boeiend als hij vraagtekens begint te zetten achter zijn missie. Vooral tijdens de finale maakte Sheen een behoorlijke indruk op me, waar hij toch best angstaanjagend was. De missie draait om kolonel Walter Kurtz, die gespeeld wordt door Marlon Brando. Brando heeft niet heel veel schermtijd, maar toch maakt hij behoorlijke indruk. Hij vertelt angstaanjagende verhalen en aan het einde van de film laat hij zien hoe eng en doorgedraaid hij werkelijk is. Het gedrag van Brando achter de schermen laat weer zien dat er een helse oorlogssfeer hing op de set. Opvallend personage in deze film is luitenant Bill Kilgore, gespeeld door Robert Duvall. Het is een excentrieke en vrije officier die nergens bang voor is en de oorlog maar ziet als een spelletje. Wanneer hij en zijn team een Vietnamees dorp ontruimen en er ondertussen allemaal granaten in het rond vliegen maakt hij misschien wel de bekendste quote van deze film: "I love the smell of Napalm in the morning. It's smells like...victory." Zijn personage is erg excentriek en vrij, en dat maakt hem tot een erg goed personage.

De sfeer van de film is angstaanjagend goed. De Vietnamoorlog heeft mij altijd geboeid, maar deze film geeft mij nog een betere indruk van hoe het vroeger echt ging in Vietnam. De film laat erg goed zien dat de Amerikanen helemaal niet zo goed zijn als ze iedereen lieten geloven, maar dat zij ook net zo goed wrede moordenaars zijn. De personages van de film laten dit ook goed merken. Willard is een kapitein die al genoeg trauma's heeft opgelopen tijdens de oorlog en wil er het liefst niks mee te maken hebben. Kurtz is een kolonel die is doorgedraaid door de oorlog, en ondertussen met zijn eigen legertje een mini-oorlog voert. Maar het personage Kilgore laat nog het beste zien hoe de Amerikanen zich gedroegen tijdens de oorlog. Een hele relaxte luitenant die zich geen zorgen maakt over de oorlog of alle doden die er vallen en het ziet als een spelletje. Hij associeert de Vietnamezen dan ook liever met dieren dan mensen. En tijdens het om zeep helpen van de "dieren" praat hij dan ook liever over surfen en waarom een zwaarder surfboard beter is dan een lichtere. Iedereen vertrouwt hem en ziet hem als een goede leider, maar eigenlijk is het een sadistische luitenant. Dit alles laat goed zien hoe het er vroeger aan toe ging.

De film heeft een aantal erg intense en memorabele scènes. Het overhoopschieten van een Vietnamees dorpje met helikopters, terwijl er Ride Of The Vakyries door de speakers dreunt is erg memorabel en maakt ook grote impact. Ook het einde van de film is briljant. Het einde is erg angstaanjagend en late een diepe indruk bij je achter. Wanneer de aftiteling over het beeld rolt, besef je je dat je naar een meesterwerk hebt zitten kijken, en misschien wel de beste oorlogsfilm ooit gemaakt.

Afbeelding

Toelichting beoordeling: Een bijzonder intense en angstaanjagende film met een meesterlijke en realistische sfeer beschikt over angstaanjagende scènes en een geweldige cast. De Vietnamoorlog vond ik altijd al boeiend, maar deze film versterkt die interesse nog meer. De combinatie van verhaal, cast en sfeer maken 'Apocalypse Now' tot een briljante film en hij verdient een vaste plaats in mijn top vijf aller tijden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JamesBond op 17 mei 2013 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 17 mei 2013 16:14

Als je geïnteresseerd bent in de Vietnamoorlog én je vind Apocalypse Now goed én het is leuk jou in contact te brengen met slechte films :wink: ... dan raad ik de volledige anti-these van Apocalypse Now aan, We Were Soldiers, een Vietnamfilm met Mel Gibson uit 2002 (zou 911 er iets mee te maken hebben?). In interviews uitte hij kritiek dat Vietnamfilms altijd zo eenzijdig zijn en er zo een verkeerd beeld bestaat, en dat hij met zijn rol graag de ándere kant wilde laten zien. We Were Soldiers schiet dan weer door de andere kant op.
Laatst gewijzigd door Ed Crane op 17 mei 2013 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mei 2013 16:18

Wie weet geef ik die nog wel een kans...

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 17 mei 2013 16:29

Heb je trouwens Heart Of Darkness ook gezien, de bijbehorende documentaire? Zo niet, da's verplichte kost, even goed en interessant als de film zelf, totaal bizar.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mei 2013 16:40

Wel van gehoord, nog niet gezien. Ben ik absoluut van plan!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 17 mei 2013 19:01

Was dit trouwens de eerste keer dat je hem zag?

Enne, dit is niet mísschien de beste oorlogsfilm...dit ís de beste!

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 17 mei 2013 19:02

Remon schreef:Enne, dit is niet mísschien de beste oorlogsfilm...dit ís de beste!
Eens! :Y

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mei 2013 19:07

Eerste keer dat ik het zag, en ik ben het met je eens, maar voor als mensen het niet met me eens zijn ;) Maar het is absoluut de beste oorlogsfilm!

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 20 mei 2013 17:50

The Great Gatsby (2013)
Regie: Baz Luhrman
Cast: Leonardo DiCaprio (Jay Gatsby), Tobey Maguire (Nick Carraway), Joel Edgerton (Tom Buchanan), Carey Mulligan (Daisy Buchanan), Elizabeth Debicki (Jordan Baker), Isla Fisher (Myrtle Wilson), Jason Clarke (George Wilson)

Afbeelding

In 1925 schreef F. Scott Fitzgerald de klassieker The Great Gatsby het verhaal over de miljonair Jay Gatsby die een kans ziet om zijn oude geliefde terug te krijgen. Het boek was toen het uitgegeven werd geen hit ondanks dat er na de uitgave een toneelstuk van kwam en er een Hollywood-film van werd gemaakt. Pas na de dood van Fitzgerald zou het boek een hit worden. Het boek staat op nummer twee van de 100 beste Engelse romans van de 20ste eeuw en is al meerder malen verfilmd, waarvan de recentste verfilming die is van Baz Luhrman.

Het verhaal van 'The Great Gatsby' wordt verteld door Nick Carraway (Tobey Maguire), de buurman van Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio), een miljonair die heel veel feesten organiseert maar niemand lijkt hem echt te kennen. Nick raakt bevriend met Gatsby, die voor de oorlog een relatie had met Nicks nicht Daisy (Carey Mulligan), die gelukkig getrouwd is met haar man Tom (Joel Edgerton). Nadat Gatsby en Daisy elkaar wederzien, met behulp van Nick, beginnen zij een affaire.

Het verhaal van de film draait om ware liefde. Gatsby zou alles opofferen om Daisy te beschermen ondanks dat hij haar nooit zal krijgen. Het verhaal het is best standaard, maar toch vind ik het erg goed en toch best wel zielig. De film bevat ook een paar grappige scènes, maar over het algemeen blijft de film erg serieus.

De hoofdpersoon van de film is miljonair Jay Gatsby, die gespeeld wordt door Leonardo DiCaprio. DiCaprio vervult zijn rol (zoals altijd) voortreffelijk! De humor in de film komt ook vooral van zijn kant en hij tekent altijd een grote glimlach op mijn gezicht. Maar naast zijn humoristische kant heeft Gatsby ook een serieuze kant en die kant laat je soms best meeleven met zijn personage. DiCaprio leeft zich helemaal in in het personage en de uitdrukking 'old sport' die Gatsby constant gebruikt in de film maakt het totaal plaatje volledig af. DiCaprio vertoont ook goede chemie met zijn tegenspeler Nick Carraway, gespeeld door Tobey Maguire. Aangezien DiCaprio en Maguire goede vrienden zijn in het echt hebben ze een goede chemie waardoor je de relatie tussen hun twee nog beter geloofd. Ik vind Maguire een ondergewaardeerde acteur, hij speelt misschien niet briljant, maar toch zeker erg overtuigend. Het verhaal wordt verteld vanuit zijn oogpunt en dat laat je op sommige momenten ook meeleven met het personage. De dame waarmee Gatsby een affaire heeft, Daisy, wordt gespeeld door Carey Mulligan. Ik vind haar een goed personage en op sommige momenten is het best wel triest, aangezien ze moet kiezen tussen Gatsby en haar man Tom. Haar man Tom, wordt gespeeld door Joel Edgerton. Hij is een vriend van Nick en de man van Daisy, en hij wilt helemaal niks te maken hebben met Gatsby. Hij komt erachter dat Daisy en Gatsby een affaire hebben en begint Gatsby te breken. Hij is een goed en dreigend personage. Waar hij op het begin een goedzak lijkt, wordt hij naarmate de film vordert alsmaar slechter. De personages in de film maken goede ontwikkelingen door. Gatsby waarvan zijn wereld langzaam instort is erg triest om te zien, maar de ontwikkeling is wel erg goed. Nick die steeds meer gewend raakt aan het excentrieke leven van zijn vriend en buurman is ook erg goed om te zien. De ontwikkeling van Daisy, die steeds meer in een dilemma raakt omdat ze niet weet wie ze moet kiezen is ook erg goed om te zien. De ontwikkeling van Tom, die begint als een goedzak die steeds meer een hufter begint te worden is ook goed gedaan.

Had het niet gedacht, maar het 3D van de film voegt toch echt wat toe. Vooral tijdens de feesten springt alle kleur en vrolijkheid er nog meer uit door het gebruik van 3D. Daarnaast was het 3D geen noodzaak, maar toch voegde het wel wat toe. Over de soundtrack was ik eerst wat sceptisch. Hip-hop en R&B is helemaal niet mijn smaak, maar toch heeft mij bij deze film niet gestoord en vond ik het zelfs wel goed passen. Er zaten wel wat goede liedjes tussen en het voegde ook wel sfeer toe. De sets, kostuums en decors zijn geweldig gedaan! Het doet de jaren '20 helemaal herleven en dat is een genot om naar te kijken. De sfeer van de film is erg goed. Er hangt een vrolijke sfeer in de film en je krijgt een indruk van hoe het ging in de jaren '20 toen de oorlog was afgelopen. Iedereen besloot echt te gaan leven door feesten te geven en te rijden in mooie auto's.

Het einde van de film vond ik niet echt voorspelbaar, al wiste ik al hoe het eindigde. Ik was erg benieuwd hoe dat in beeld gebracht zou zijn en dat hebben ze super gedaan! Ik voelde mijn hart wat sneller kloppen tijdens het einde en toen de aftiteling over het beeld rolde kreeg ik spontaan kippenvel... Ik vind 'The Great Gatsby' een waanzinnige film! De cast speelt geweldig en de personages maken goede ontwikkelingen door. De soundtrack voegt ook wat toe aan de film en de sets en kostuums doen je de jaren '20 herleven! Heerlijk!

Afbeelding

Toelichting beoordeling: De cast speelt geweldig met Leonardo DiCaprio als absoluut hoogtepunt! De verrassende soundtrack die ze voor deze film gekozen hebben voegt wat toe aan de film, evenals het 3D. De sets en kostuums en eigenlijk de hele aankleding van de film doen je de jaren '20 herleven! Ik heb er weer een favoriet bij!

Afbeelding

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 01 dec 2013 20:41

Lang geleden dat ik een recensie geschreven heb :)

The Hunger Games: Catching Fire
Afbeelding
Regie: Francis Lawrence | Cast: Jennifer Lawrence (Katniss Everdeen), Josh Hutcherson (Peeta Mellark), Liam Hemsworth (Gale Hawthrone), Woody Harrelson (Haymitch Abernathy), Donald Sutherland (President Snow) e.a. | Speelduur: 146 minuten | Jaar: 2013

In de loop van de jaren is gebleken dat het niet makkelijk is om een succesvolle boekverfilming te maken. De boekverfilmingen die wel succesvol zijn gebleken zijn op één hand te tellen. Eén van je vingers zal bezet worden door The Hunger Games. In 2012 werd het boek van Suzanne Collins naar het witte doek gebracht, met gevolgen van dien. Na een overtuigende zevenhonderd miljoen dollar aan de wereldwijde bioscoopkassa en uitstekende recensies, was het niet onverwachts toen werd aangekondigd dat ook het tweede deel uit de succesvolle reeks, Catching Fire naar het grote scherm zou komen. Al een jaar na het eerste deel, moet Katniss Everdeen zich wederom bewijzen in de arena, en aan de kassa.

Het is aan Francis Lawrence om de tweede ronde van Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) en Peeta Mellark (Josh Hutcherson) tot leven te brengen. Nadat Katniss de vierenzeventigste editie van de Hongerspelen in het honderd heeft laten lopen, is het Capitool, onder leiding van president Snow (Donald Sutherland), op wraak uit. In tegenstelling tot het Capitool, hebben de bewoners van Panem weer hoop gekregen. Overal waar Katniss en Peeta komen tijdens hun zegetour worden ze onthaald als helden. De vonk van hoop, is ondertussen uitgegroeid tot een vlam, en in verschillende districten vinden rellen plaats. Wegens de vijfenzeventigste editie van de Hongerspelen, heeft president Snow een idee voor de gedoemde geliefden in petto. Voor deze editie van de spelen worden uit elk district twee winnaars gekozen, die het tegen elkaar moeten opnemen. Niet geheel onverwachts moeten Katniss en Peeta wederom de arena in, voor een gevecht die nog dodelijker is dan de vorige.

De film heeft een speelduur van ruim tweeëneenhalf uur, waardoor het even duurt voor de strijd werkelijk losbarst. De eerste helft van de film neemt vooral de tijd om het publiek voor te bereiden op wat komen gaat. Waar het in de eerste film ongeveer drie kwartier duurde voor de tributen in de arena belandden, gebeurt dat hier pas na ruim het dubbele. We krijgen eerst te zien wat er allemaal gebeurt is na het einde van de editie van het jaar ervoor, en krijgen alle nieuwe personages genoeg introductie. De eerste helft verloopt een beetje traag, maar de tweede helft maakt veel goed. De tributen betreden vrijwel gelijk de arena, waarna de strijd losbarst en je tot het einde van de film op het puntje van je stoel zit.

The Hunger Games: Catching Fire is eigenlijk precies wat een vervolg moet zijn. Een spannender, grootser en duisterder deel dan de eerste episode uit de reeks. Vooral Jennifer Lawrence weet de gevoelens van Katniss overtuigend weer te geven. De Hongerspelen van het jaar ervoor hebben een litteken achtergelaten, en deze keer maakt het haar weinig uit of ze de arena overleeft of niet. Naast Lawrence doet ook de rest van de cast het uitstekend. De nieuwe tributen zijn allemaal goed gecast, en ook de oude garde doet weer fanatiek mee. Alleen is het jammer dat Liam Hemsworth er een beetje als een zoutzak bij hangt. Zijn personage heeft weinig te doen, en doet eigenlijk voor geen enkele reden mee.

De arena uit het eerste hoofdstuk was erg mooi, maar een beetje gewoontjes. Voor deel twee is er wat meer aandacht besteedt aan de arena. De locatie is spectaculairder, en de gevaren die in de arena rondhangen zijn erg ingenieus bedacht. Er is weinig negatiefs te zeggen over dit tweede deel. Het einde laat je verbijsterd achter, waardoor je je afvraagt hoe het verhaal verder zal gaan. Als het niveau van het slotstuk net zo hoog is als de eerste twee delen, hoeven we ons geen zorgen te maken.

Afbeelding

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 01 dec 2013 21:13

Hele mooie recensie, Jimmy :T

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 01 dec 2013 21:17

Hartstikke bedankt, young master Bilbo! :)

Plaats reactie