Berends film-topic

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Re: Berend's film-topic

Bericht door JamesBond » 12 mar 2013 20:29

Ik weet het, al even geen recensies. Komt grotendeels door schoolprojecten die in korte tijd afmoeten. Ik hoop dat ik ergens dit weekend nog tijd heb om een recensie te plaatsen.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 16 mar 2013 09:37

Tijdje geen recensies geweest, dus ik doe er eentje van één van mijn favoriete films om het goed te maken.

'Silver Linings Playbook'
Cast: Bradley Cooper (Pat), Jennifer Lawrence (Tiffany), Robert De Niro (Pat Sr.), Jacki Weaver (Dolores), Chris Tucker (Danny), Anupam Kher (Dr. Cliff Patel), John Ortiz (Ronnie)

Afbeelding

Een film die mij nog een tijd op mijn netvlies gebrand zal staan. Een film die het vooral moet hebben van een sterke cast en een aangrijpend verhaal wordt geroemd door de critici en is beloond met de Oscar voor "Beste vrouwelijke hoofdrol". Is al deze roem terecht? Absoluut!

'Silver Linings Playbook' gaat over Pat. Een man die een bipolaire stoornis heeft en net uit een psychiatrische inrichting is ontslagen. Hij is daar terecht gekomen omdat zijn vrouw vreemdging en hij de man waarmee ze vreemdging half-dood heeft geslagen. Wanneer Pat uit de inrichting komt is hij ervan overtuigd zijn leven te beteren en terug te keren bij zijn vrouw. Ondertussen wordt hij verliefd op zijn buurvrouw. Pat moet haar helpen met een danswedstrijd want anders zal Pat niet snel meer in contact komen met zijn vrouw.

Het verhaal vind ik persoonlijk prachtig. Aangezien Pat een bipolaire stoornis heeft acteert Bradley Cooper ook op die manier. Er zitten veel momenten in de film waar je gaat meeleven met de hoofdpersonen. Ik kon mezelf er nog net van weerhouden te huilen maar het kwam er wel in buurt, zo aangrijpend was deze film.

Zoals ik eerder zei moet deze film het vooral hebben van de sterke cast. Bradley Cooper speelt hier Pat, een man met een bipolaire stoornis die net uit een inrichting is ontslagen en z'n leven wil beteren. Ik vind het gek dat Cooper geen Oscar heeft gewonnen voor zijn rol want hij speelt fantastisch! Hij is elke scène weer even overtuigend en lijkt geknipt voor deze rol. Aangezien hij die stoornis heeft weet hij niet altijd even goed hoe hij met mensen moet omgaan en dat leid tot veel droevige maar ook grappige scènes. Zijn tegenspeelster in deze film is Jennifer Lawrence in de gedaante van Tiffany. Een vrouw die weduwe is geworden en zich normaler voordoet dan dat ze in werkelijkheid is. De Oscar die Lawrence won voor deze rol is dubbel en dwars verdiend! Ze speelt een fantastisch personage en ook met haar leef je mee in deze film! De chemie tussen Cooper en Lawrence is op veel momenten ook werkelijk te voelen en ze vormen een goed koppel.

'Silver Linings Playbook' is naast een hele zielige film ook erg aangrijpend en romantisch. Ik huil niet vaak bij films, maar deze heeft mij bijna zover gekregen. Ik zat op veel momenten met een brok in m'n keel en op andere momenten zat ik weer met een glimlach te kijken. Zo wisselvallig is deze film, er is een goede afwisseling tussen romantiek, drama en comedy. Vooral het einde van de film, waar de danscompetitie aan bod kwam heeft mij ontroert. Naast de geweldige cast is 'Silver Linings Playbook' een hele aangrijpende en romantische film. En dat alles maakt dit tot een Silver lining! Eén van mijn favoriete films!

Afbeelding

Toelichting beoordeling: Een combinatie van romantiek, comedy en drama wordt gecombineerd met een prachtig verhaal en een geweldige cast maken dit tot een Silver lining in de filmgeschiedenis!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JamesBond op 03 apr 2013 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 16 mar 2013 10:11

Nou, laten we eens 3 (!) video's plaatsen :)

'Moordgozers'

Toelichting: Eén van onze eerste filmpjes. We waren beiden fan van de politieserie 'Moordvrouw' dus dachten: "Waarom maken we geen parodie?" Dus dat hebben we gedaan, er staat al een nieuwere versie in de planning nu we wat meer ervaring hebben met goed editen.

'Harry Potter & The Attack Of The Inferi'

Toelichting: Nadat ik 'The Half-Blood Prince' had gezien heb ik dit filmpje gemaakt. Jammere van dit filmpje is dat de muziek deels is weggehaald.

'Licence Withdrawn'

Toelichting: Nadat ik achter de trailer-functie van iMovie kwam ben ik daar gauw mee aan de slag gegaan. Na twee andere Lego-trailers met deze functie was James Bond aan de beurt. Het idee van deze video is mij jammergenoeg ontschoten, gewoon omdat ik geen degelijk verhaal kon vinden. Gelukkig staan er nog wel wat Lego-filmpjes in de planning en één daarvan is een James Bond-video!

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 16 mar 2013 11:15

Let er een beetje op dat je die plaatjes in jullie onderschrift (geldt voor meerdere mensen hier), niet te hoog, te breed of te schreeuwerig (gifjes) maakt. Ik vind dit al te hoog. Zonder die witte bovenrand zou het al beter zijn. :) Dan zet je jouw tekst beter over het plaatje heen, of dichter er op.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 16 mar 2013 11:25

Oké, ik zal het aanpassen :)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mar 2013 08:25

Jammergenoeg pakken niet alle films uit op de manier die je hoopte...

'Dream House'
Cast: Daniel Craig (Will Atenton), Naomi Watts (Ann Patterson), Rachel Weisz (Libby), Elias Koteas (Boyce), Martin Csokas (Jack Patterson)

Afbeelding

De film kreeg erg veel negativiteit en al ben ik groot fan van Daniel Craig en vind ik de sfeer in de film erg goed betekent niet dat ook ik dit een matige film vond.

'Dream House' gaat over de schrijver Will Atenton die samen met zijn vrouw en twee dochters verhuist naar een huis. Daar blijkt dat er vijf jaar voor hun komst al moorden in hun huis zijn gepleegd door de man Peter Ward die zijn familie afslachtte. Will is ervan overtuigd dat Ward is teruggekomen en probeert hem te stoppen, maar er treden wat complicaties op...

Het verhaal vind ik op zich niet slecht, maar de uitwerking is matig. De film bevat naast dit verhaal ook nog een plot-twist die bij degene die de trailer hebben gezien al bekend is. Het verklappen van de plot-twist in de trailer was erg dom, al beslaat die wel de helft van de hele film. De plot-twist lijkt op het eerste gezicht verrassend, maar die haalt de hele film eigenlijk onderuit. De plot-twist komt de film dus weinig ten goede, die zorgt voor veel onduidelijke situaties en de film is al gauw niet meer goed te volgen.

Naast de matige uitwerking van de plot-twist beschikt de film wel over een goede cast! Daniel Craig speelt hier Will Atenton. Een succesvolle schrijver die net is verhuisd. Hij komt erachter dat er moorden zijn gepleegd in zijn huis en probeert de moordenaar te vinden. Al speelt Craig wel goed in deze film, hij speelt alsnog onder zijn niveau. Ik had meer van hem verwacht. Zijn tegenspeelster is Rachel Weisz. Zij speelt de vrouw van Will, Libby. Weisz speelt hier ook wel een goede rol, ze speelt haar bezorgdheid met overtuiging maar ja, ook zij had beter gekund. Naomi Watts speelt hier de overbuurvrouw Ann Paterson. Op het eerste gezicht een personage die weinig van belang lijkt, maar ze blijkt wel een grote rol te hebben in het hele scenario. Ze speelt verder een goede rol, maar doordat de film matig is spelen de acteurs ook ondermaats. Ze spelen allemaal met overtuiging, maar net niet genoeg om deze film te dragen.

De eerste helft van de film vind ik verbluffend goed. Een erg sterke sfeer en het verhaal is hier nog duidelijk. Maar nadat de plot-twist eenmaal onthuld is zakt de film in. Het wordt allemaal te onduidelijk wat mij betreft en pas na het nalezen van het verhaal begreep ik volledig waar het overging. Gelukkig heeft de film wel een erg goede soundtrack, de muziek past erg goed bij de sfeer van de film.

Maakt dit alles 'Dream House' tot een slechte film? Misschien een beetje. Naast de slecht uitgewerkte plot-twist en een ondermaatse cast beschikt 'Dream House' wel over spanning, een goede soundtrack en over het algemeen wat aardige scènes. Jammergenoeg is dit niet genoeg om de film te dragen en is 'Dream House' maar een matige thriller.

Afbeelding

Toelichting beoordeling: Een over het algemeen goede cast en een verdomd goede eerste helft zijn jammergenoeg niet genoeg om de film te dragen. Een magere tweede helft en een slecht uitgewerkte plot-twist komen de film niet ten goede... Jammer, want het idee is goed en ik heb het idee dat er veel meer in de film had gezeten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JamesBond op 17 mar 2013 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mar 2013 08:51

Ik zal even een toelichting geven over mijn gunbarrels. Waar staan ze voor, welk cijfer en welke toelichting.

In vergelijking met cijfers

1 Gunbarrel staat gelijk aan een cijfer van een 1 tot een 3
2 Gunbarrels staan gelijk aan een cijfer van een 4 tot een 5
3 Gunbarrels staan gelijk aan een cijfer van een 6 tot een 7
4 Gunbarrels staan gelijk aan een cijfer van een 8 tot een 9
5 Gunbarrels staan gelijk aan een cijfer van een 10

De halve Gunbarrels schommelen tussen deze cijfers...

Toelichting

1 Gunbarrel

Gedrocht van een film! Schande voor de filmgeschiedenis en amper te kijken!

2 Gunbarrels

Film die nog te kijken is. Bevat een paar goede scènes maar jammergenoeg beschikt de film ook over veel tekortkomingen, en dat maakt het tot een matige film.

3 Gunbarrels

Een aardige film. Jammergenoeg te min om zich te onderscheiden van anderen maar toch het kijken waard.

4 Gunbarrels

Een erg sterke film! Je wordt meegetrokken in het verhaal en verveelt je geen moment! Een goed onderhoudende film die voor herhaling vatbaar is.

5 Gunbarrels

Meesterlijk! Kan niet beter! Een pareltje in de filmgeschiedenis!

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 17 mar 2013 10:54

Goed recensie, Berend :T

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mar 2013 11:16

Dankje :) Het is soms wel fijn als je negatief over een film kan praten ;)

Heb jij hem ook gezien? Ben je het eens met de recensie?

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 17 mar 2013 11:31

Je bent best nog wel schappelijk. :)

Nee, nog niet gezien. Ik wilde hem eerst wel zien, maar na alle slechte recensies én de trailer, heb ik toch maar besloten hem over te slaan.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mar 2013 11:47

Schappelijk?

Nee, de film is geen aanrader. Maar toch, waag hem eens een kans. Niet geschoten is altijd mis, misschien vind jij het wel een goede film...

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 17 mar 2013 14:04

Bij het zien van de poster dacht ik toch even aan een vervolg op Garden State O+

Afbeelding

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 17 mar 2013 14:06

JamesBond schreef:Dankje :) Het is soms wel fijn als je negatief over een film kan praten ;)
Tijd voor een Uwe Boll-film?

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 mar 2013 14:16

Ja, wie weet :D

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 20 mar 2013 07:00

Zal vanmiddag proberen een recensie te plaatsen als ik de tijd kan vinden :)

Plaats reactie