Bilbo Reviews....

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Bilbo Reviews....

Bericht door Bilbo » 01 mar 2013 13:05

Zeker doen :T

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 01 mar 2013 18:59

Ik heb die Chaplin collectie van je nog bij de blokker zien staan :)

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 01 mar 2013 23:03

The Circus(1928)

Afbeelding

Met Charles Chaplin, Merna Kennedy en Al Ernest Garcia
Geschreven door Charles Chaplin
Geregisseerd door Charles Chaplin

A tramp, a gentleman, a poet, a dreamer, a lonely fellow, always hopeful of romance and adventure.” Zo beschreef Charles Chaplin zijn wereldberoemde personage The Tramp, die te zien was ik vele korte films en een aantal van Chaplin's speelfilms. Het personage met het kleine snorretje, platvoeten, de bolhoed, het strakzittendje jasje en de bamboe wandelstok is iconisch geworden in de filmwereld. Na The Gold Rush (1925) was het weer tijd voor een nieuw avontuur voor dit magische personage, en dat avontuur is The Circus (1928) geworden.

In The Circus komt The Tramp (Chaplin) in de problemen met een politieagent, die hem aanziet voor zakkenroller. Na een lange achtervolging verstoren ze een circusact en stelen ze als het ware de show. Als The Tramp de politieagent weet af te schudden, vraagt de circusdirecteur (Garcia) of The Tramp zou willen blijven. Hier stemt The Tramp natuurlijk mee in, want tja, hij is toch maar een zwerver, beter kan het even niet worden. Er is echter één probleem; The Tramp kan niet bewust grappig zijn. Zijn onhandigheid zorgen voor de lach op het gezicht bij het publiek. Zijn nieuwe baan wordt het klaar zetten van rekwisieten, en wegens zijn onhandigheid steelt hij de show door enkel te klunzen met de rekwisieten terwijl hij ze neerzet. En dan wordt The Tramp ook nog verliefd op Merna (Kennedy), de stiefdochter van de circusdirecteur, die haar flink mishandelt. The Tramp heeft echter concurrentie; een koorddanser genaamd Rex (Harry Crocker) steelt het hart van Merna met al zijn charmes.

De film zit vol met de heerlijke humor van Chaplin. Zowel het verhaal als de grappen zijn vindingrijk. Het verhaal wordt op een leuke en goede manier gestart, en eindigt prachtig. Het einde bewijst dat The Tramp niet zomaar een zwerver is; The Tramp is een held. Ook zijn er bijpersonages die een geweldige toevoeging zijn, zoals een oude clown (Henry Bergman) die als een soort van vriend van The Tramp functioneert.

Nog een groot pluspunt van de film is de muziek. Van alle films die we tot nu toe van Chaplin gehad hebben, is dit misschien wel de mooiste soundtrack tot nu toe. De film opent met het lied Swing Little Girl, gezongen door de 80-jarige Chaplin zelf in 1969, een prachtig nummer dat goed past bij het personage van Merna Kennedy. Het nummer zou eigenlijk gezongen worden door een professionele zanger, maar Chaplin's muzikale partner wist Chaplin zelf naar de studio te lokken en heeft Chaplin overgehaald om een demo te doen van het lied. Het eindresultaat was echter zo mooi dat ze het gebruikten in de film.

En natuurlijk zet Chaplin weer zijn personage The Tramp weer geweldig neer, maar ja, hoe kan het ook anders. Chaplin kent het personage door en door, wat logisch is, aangezien het zijn eigen creatie is. Maar ook Merna Kennedy weet de mishandelde en hulpeloze Merna geloofwaardig neer te zetten, en Garcia als de genadeloze circusdirecteur is ook geniaal.

The Circus is een heerlijke film met een korte speelduur van 69 minuten. Na deze 69 minuten heb je echter niet het gevoel dat je te weinig hebt gezien en ook niet teveel. De speelduur is perfect en zorgt voor een heerlijke zit met een lach en misschien, als je er zeer gevoelig voor bent, een traan. Zoals de meeste Tramp-films is ook dit een film waar jong en oud weer van kan genieten.

Afbeelding
Cijfer in getallen: 8,1

NEXT IN LINE: City Lights (1931)
Laatst gewijzigd door Bilbo op 06 mar 2013 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 02 mar 2013 11:08

JamesBond schreef:Ik heb die Chaplin collectie van je nog bij de blokker zien staan :)
Ik ook, ik heb hem pas nog gekocht voor 15 euro. Dat is dus €1,50 per Chaplinklassieker, geen geld. Dus tegen de geïnteresseerden zou ik zeggen: hop even langs de Blokker :+

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 02 mar 2013 11:58

Ik heb niet echt ervaring met Chaplin, komt nog wel een keertje :)

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 02 mar 2013 12:40

Ed Crane schreef:
JamesBond schreef:Ik heb die Chaplin collectie van je nog bij de blokker zien staan :)
Ik ook, ik heb hem pas nog gekocht voor 15 euro. Dat is dus €1,50 per Chaplinklassieker, geen geld. Dus tegen de geïnteresseerden zou ik zeggen: hop even langs de Blokker :+
Het is een fantastische aankoop, inderdaad geen geld :+ Bij Bol.com kost ie iets van €45,- en bij Saturn €17,50, maar als goedkope Hollander ben ik gewoon voor de goedkoopste gegaan :P
JamesBond schreef:Ik heb niet echt ervaring met Chaplin, komt nog wel een keertje :)
Een aantal films staan volledig op YouTube als je interesse hebt :wink:

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 02 mar 2013 12:47

Ja, denk dat ik dat eens probeer. En anders is er nog de lokale bibliotheek. Als de films me echt goed bevallen koop ik die box nog wel een keertje.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 02 mar 2013 12:57

Bij het proberen van Chaplin kan ik je The Kid, Modern Times en The Great Dictator van harte aanraden.

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 02 mar 2013 12:58

Ikzelf ben begonnen met The Great Dictator en daarna City Lights.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 02 mar 2013 13:02

Ik zal eens kijken of ik gaatje kan vinden :)

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 02 mar 2013 13:07

Zo jong en onervaren... :lol:

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 02 mar 2013 14:06

City Lights (1931)
Nummer 4 in de lijst van persoonlijke favorieten..

Afbeelding

Met Charles Chaplin, Virginia Cherrill en Harry Myers
Geschreven door Charles Chaplin
Geregisseerd door Charles Chaplin

Het was eerste Kerstdag 2012 toen Chaplin's City Lights uit 1931 werd uitgezonden op Canvas. Toendertijd had ik enkel The Great Dictator (1940) gezien, maar ook dat was meer dan een jaar geleden. Tijdens het kijken heeft deze film me werkelijk betoverd. De manier waarop de romance tussen een zwerver die zich voordoet als een rijke en een blind bloemenmeisje was iets wat ik nog nooit gezien heb. Eén ding is zeker, vooral na het zien van City Lights; niemand maakt films zoals Chaplin.

In City Lights zien we hoe The Tramp (Chaplin) verliefd wordt op een blind en arm bloemenmeisje terwijl hij bij haar een bloemetje koopt. Het blinde bloemenmeisje (Cherrill) ziet... Sorry, foute woordkeuze. Het blinde bloemenmeisje denkt echter dat The Tramp een rijke heer is, wat hij niet is. Diezelfde avond weerhoudt The Tramp een rijke man (Myers) om zelfmoord te plegen. The Tramp raakt bevriend met de rijke man, die stomdronken is die avond omdat zijn vrouw hem verlaten heeft. Hij gebruikt het geld dat hij van de rijke man krijgt om te zorgen voor het blinde en arme bloemenmeisje.

Zoals ik al zei: niemand maakt films zoals Chaplin. De magic-touch van Chaplin die ik al eerder genoemd heb komt vooral in City Lights uit de verf. De manier waarop Chaplin drama, komedie en romantiek combineert zorgt ervoor dat je aan het einde meer van dit soort films wil zien. De film weet je te raken op een zeer aparte, maar mooie, manier. Het verhaal is sterk, en de manier waarop het blinde bloemenmeisje The Tramp aanziet voor rijke man is geniaal gedaan.

Ik heb het al zo vaak gezegd, en het kan ook niet anders, maar Chaplin zet The Tramp weer geniaal neer. Het beste is nog wel het acteerwerk van Virginia Cherrill, die het blinde en arme bloemenmeisje hartverscheurend vertolkt. En Myers zet de dronken en depressieve rijke man ook geniaal neer.

En ook Chaplin's muziek is weer heerlijk. Het beroemde thema van het bloemenmeisje was echter niet geschreven door Chaplin zelf, maar door José Padilla. Dat verandert natuurlijk niet het feit dat de muziek prachtig is. De film is gemaakt tijdens de opkomst van geluidsfilms, maar Chaplin weigerde een geluidsfilm te maken. City Lights opent ook met een scène waarin je monden ziet bewegen en het geluid van trompetten hoort.

In 2007 kreeg de film de plek van nummer 11 op de lijst van "beste films ooit gemaakt" van The American Film Institute in 2007. Ook kreeg de film de eerste plaats in de lijst van "beste romantische komedies" van The American Film Institute. Niet zo gek, aangezien City Lights gezien mag worden als één van Chaplin's beste werken. Een aanrader voor iemand die nog compleet onbekend is op het gebied van Chaplin, maar ook een aanrader voor de doorsnee filmliefhebber. Een review van deze film is echter niet genoeg om een de film te beschrijven, en het is ook bijna onmogelijk..

Afbeelding
Cijfer in getallen: 8,8

NEXT IN LINE: Modern Times (1936)
Laatst gewijzigd door Bilbo op 06 mar 2013 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 02 mar 2013 14:13

Goede review :T

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 02 mar 2013 14:15

Vind 'm zelf wat minder dan m'n review van bv. The Gold Rush (1925). Op één of andere manier was ie zeer moeilijk..

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 02 mar 2013 14:18

Jij zal er wel verstand van hebben, ik heb z'n films niet gezien ;)

Plaats reactie