Bilbo Reviews....

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Bilbo Reviews....

Bericht door Vleeshaak » 02 dec 2013 20:58

Gelukkig zijn we nog niet te oud bevonden. :P

SeungRi1997
Filmster
Filmster

Bericht door SeungRi1997 » 02 dec 2013 21:17

Sha schreef:hehe... innerlijke kind, nooit te jong.... leuk om te horen van de jongste mensen op het forum :)
Vandaar ook de haakjes. :P

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 02 dec 2013 21:27

Sha schreef:hehe... innerlijke kind, nooit te jong.... leuk om te horen van de jongste mensen op het forum :)
Toch word je met onze leeftijd al vreemd aangekeken als je zegt dat je zojuist Sneeuwwitje gekeken hebt :P

Je hoeft niet per se ouder te zijn om het innerlijke kind te missen. Op onze leeftijd wordt je er steeds meer mee geconfronteerd dat leven niet meer dat zorgeloze leventje is waar één ding voor je telt: plezier hebben, en enkel dat. Nu, op de leeftijd die wij hebbben, worden we steeds weer geconfronteerd (ik tenminste wel) met het feit dat er voor plezier hebben minder tijd is, en dat serieuzere zaken steeds meer tijd in gaan nemen. Huiswerk, denken aan je toekomst, dat je meer dingen zelf moet doen en dat niet alles even makkelijk is als het ooit leek. Niet de gedachte die je als kind had; je kwam uit school om 3 uur en de rest van de dag rende je buiten rond. Dan is toch wel even teruggaan naar die zorgeloze tijd, de kindertijd, een fantastische manier om gewoon even zorgeloos te zijn. Ik ben ook zeer voorzichtig met het woord 'nostalgie' als ik het gebruik, omdat het met mijn leeftijd niet altijd even serieus genomen wordt.

Nu wil ik ook weer niet klinken als zo'n puber die "het zo zwaar heeft en zoveel ervaring", even dat duidelijk maken. Ik heb ook een hekel aan dat soort mensen.

MissOrangey
Filmster
Filmster

Bericht door MissOrangey » 02 dec 2013 23:10

Hmm, dat klinkt allemaal nog al zwaar en heftig. Gaat 't wel, Bilbootje?

Bon, ik snap wel wat je beschrijft, maar ik denk dat je dat gevoel op vrijwel elke leeftijd wel hebt. Toen ik naar de basisschool ging, verlangde ik terug naar de dagen dat ik samen met mijn moeder thuis was (of gezellig bij opa & oma), toen ik op de middelbare zat verlangde ik terug naar de basisschool en nu verlang ik terug naar school: de saaie lessen, de stad ingaan na school, gezellige pauzes, een beetje gek doen, je kent het wel. Oh ja, en af en toe moest er wat huiswerk gemaakt worden. Wen maar aan dat gevoel van 'nostalgie'. :)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 03 dec 2013 07:11

Ik snap je helemaal, Bobby! :T

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 03 dec 2013 14:51

Sorry, ik heb af en toe van die momenten waarop ik het gevoel heb dat mensen niet begrijpen wat ik bedoel en daarom enorme betogen ga houden :P

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 03 dec 2013 15:13

Gelukkig zijn er altijd leeftijdsgenoten die van films houden die er precies hetzelfde over denken ;)

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 03 dec 2013 16:34

Bilbo schreef:Disney Classics

Afbeelding

"Heigh-ho, heigh-ho" en "When you wish upon a star" komen je vast bekend voor. Zoveel mensen zijn opgegroeid met de tekenfilms van Disney die zonder tegenspraak klassiekers genoemd kunnen worden. Met onvergetelijke hartverwarmende momenten en memorabele liedjes hebben deze klassieke films een plekje in de harten van vele mensen verdiend. Ook ik hoor bij deze groep mensen. Daarom zal ik een paar hartverwarmende klassiekers herkijken en recenseren.

Welke films zal ik kijken/recenseren?
> Snow White and the Seven Dwarfs (1937)
> Pinocchio (1940)
> Bambi (1942)
> Alice in Wonderland (1951)
> Sleeping Beauty (1959)
> Beauty and the Beast (1991)
> The Lion King (1994)

Je zult misschien zien dat een aantal films van de lijst missen. Dit komt omdat er zoveel klassiekers zijn dat ik ze niet allemaal kan recenseren.

Alvast bedankt voor uw tijd en veel leesplezier!
Afbeelding
En tóch zou ik wel geïnteresseerd zijn in een bespreking van Fantasia en The Black Cauldron :)

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 03 dec 2013 16:47

Oeh, The Black Cauldron. Men eerste echte jeugdtrauma!
Afbeelding
Afbeelding

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 03 dec 2013 17:05

Haha, die van mij dus ook :+, een Disney tekenfilm met een zombieleger _O_ daarna is het allemaal alleen maar down hill gegaan met hun tekenfilms :Y

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 03 dec 2013 17:07

Ed Crane schreef:
En tóch zou ik wel geïnteresseerd zijn in een bespreking van Fantasia en The Black Cauldron :)
Suggesties zijn altijd welkom! Zal ze op de lijst zetten!

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 04 dec 2013 16:05

Cool, ga ik lezen :)

Vleeshaak heeft'm meteen weer even gekeken heb ik al gezien :+

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 04 dec 2013 16:12

Yup, als je m toch thuis hebt liggen en het begint te kriebelen... :p

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 04 dec 2013 20:24

Pinocchio (1940)

Afbeelding

Met Dickie Jones, Cliff Edwards en Christian Rub
Geschreven door Ted Sears, Otto Englander, Webb Smith, William Cottrell, Joseph Sabo, Erdman Penner, Aurelius Battaglia & Bill Peet
Gebaseerd op Le avventure di Pinocchio van Carlo Collodi
Geregisseerd door Norman Ferguson, T. Hee, Wilfred Jackson, Jack Kinney, Hamilton Luske, Bill Roberts & Ben Sharpsteen

Als men aan Disney-klassiekers denkt, denkt men aan het vrij zielige Bambi, de ultieme klassieker Snow White and the Seven Dwarfs en het epische verhaal dat The Lion King heet. Maar waarom wordt Pinocchio door zoveel mensen vergeten als het over Disney-klassiekers gaat? De tekenfilm gebaseerd op het Italiaanse boek Le avventure di Pinocchio van Carlo Collodi heeft voor de soundtrack 2 Oscars binnengesleept. Na het herkijken van deze film heb ik ontdekt dat deze film onder het publiek extreem ondergewaardeerd is, want als je mij zal vragen naar een Disney-film met veel charme en sfeer, dan is Pinocchio één van de films die als eerste bij me opkomen, misschien zelfs wel de eerste...

Pinocchio gaat over Gepetto. Op een dag maakt hij een marionet die hij Pinocchio noemt. Als hij op een avond een wens doet dat Pinocchio tot leven komt, brengt een fee zijn wens in vervulling. Pinocchio komt tot leven, maar hij is nog geen echte jongen. Hij moet zich eerst nog bewijzen. De krekel Jiminy Cricket wordt als zijn geweten aangewezen. Maar als Jiminy Cricket Pinocchio een keer uit het oog verliest, raakt Pinocchio in de problemen...

"Little puppet made of pine, awake. The gift of life is thine." - The Blue Fairy

Pinocchio is, als je het mij vraagt, één van de films van Disney met de meeste charme. Al vanaf het begin met de prachtige muziek die met een Oscar bekroond is, tot het laatste shot met dezelfde prachtige muziek. De film is ook gewoon prachtig en sfeervol vormgegeven. Het dorpje waar de film begint ziet er prachtig uit en je wilt je ogen er niet vanaf houden. Pleasure Island daarentegen, om maar een voorbeeld te noemen, heeft een zeer lugubere uitstraling. Al deze prachtig vormgegeven locaties zijn een reden om deze film te kijken. Maar ook de personages zijn mooi ontworpen. De complete vormgeving en de prachtige muziek van deze film werkt mee aan de sfeer en de charme van deze klassieker.

En zoals we gewend zijn van Disney heeft ook deze film een hart en een boodschap. Eén van de dingen die in deze film een grote spelen is het zijn van een goed persoon. Dit laat de film zien door Pinocchio qua karakter in ieder geval een echte jongen te maken; hij laat zich verleiden en doet verkeerde dingen (we zien hem zelfs een grote sigaar roken, niet echt een goed voorbeeld voor de kids). Iets wat deze film ook is, is duister. Net als Snow White heeft deze film wat donkere momenten, donkerder dan Snow White, vooral als je nadenkt over een paar situaties.

Met een aardig verhaal weet deze film je vast te houden de gehele film door. Anders dan Snow White neemt deze film meer zijn tijd, misschien soms iets te veel. Soms zijn er van die momenten in de film die best een beetje ingekort hadden kunnen worden. Dit haalt echter de charme en de sfeer van de film niet weg, want dit is zo sterk aanwezig. Het nummer When you wish upon a star alleen is zo sfeervol dat je het na afloop keer op keer gaat luisteren (ik in ieder geval wel). Deze film verdient meer waardering dan die nu heeft en is nu zeker één van mijn favorieten Disney-klassiekers.

Afbeelding
Cijfer in getallen: 8,0

NEXT: Fantasia (1940)

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 05 dec 2013 15:56

Dat ben ik wel met je eens dat Pinocchio ondergewaardeerd is. Van alle Disney-tekenfilms is dit toch wel één van m'n favorieten. Op één ding na dan, dat steekt wel een beetje: het stuk dat Pinocchio door die zigeuner gevangen is is aan de ene kant (wat je zegt) heerlijk duister en angstaanjagend voor kinderen (echt briljant), maar nota bene in 1940 zo'n karikatuur van een zigeuner neerzetten die ook qua uiterlijk toch wel wat doet denken aan een film als Die Ewige Jude... tja.

De animatie van Pinocchio is wat mij betreft echt briljant. Tegenwoordig is een hele generatie opgegroeid met 2D animatie die puur op de computer is getekend, maar de eerste Disney-films zijn prachtig getekend/ geschilderd en dit meer fysieke geeft wat mij betreft een kwaliteit die niet te evenaren is met de veel zachtere en strakkere films vanaf de jaren negentig. Is je ook opgevallen dat in Pinocchio (voor het eerst) de zogenaamde deep-plane-camera wordt gebruikt? Dat resulteert in een prachtig diepte-effect (zit ook in Fantasia). :+

Plaats reactie