Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Bericht door patrob » 20 okt 2014 21:26

Afbeelding

Sinds het zien van Sunset Blvd. ben ik een groot liefhebber van het werk van regisseur Billy Wilder. Ik kan gerust stellen dat Wilder bovenaan mijn lijst van favoriete regisseurs allertijden staat.

Wilder heeft in zijn carriere 27 films geregisseerd en het is verbazingwekkend hoeveel van deze 27 films tegenwoordig als klassiekers worden beschouwd. Hij heeft komedies, oorlogsfilms, misdaad en drama geregisseerd en heeft in al deze genres films gemaakt die tot de besten in het genre worden gerekend.

Na enig speurwerk op het forum kwam ik geen topic tegen dat het werk van deze veelzijdige regisseur bespreekt. Hiermee ga ik daarin verandering brengen. De komende tijd ga ik op chronologische volgorde al zijn films bekijken en er in dit topic mijn zegje over doen.

De films die de revue zullen passeren in de juiste volgorde:

1 Mauvaise Graine (1934)
2 The Major and the Minor (1942)
3 Five Graves to Cairo (1943)
4 Double indemnity (1944)
5 The Lost Weekend (1945)
6 Death Mills (1945)
7 The Emperor Waltz (1948)
8 A foreign Affair (1948)
9 Sunset Blvd. (1950)
10 Ace in the hole (1951)
11 Stalag 17 (1953)
12 Sabrina (1954)
13 The Seven year itch (1955)
14 The Spirit of St. Louis (1957)
15 Love in the afternoon (1957)
16 Witness for the prosecution (1957)
17 Some Like it hot (1959)
18 The Apartment (1960)
19 One Two Three (1961)
20 Irma la douce (1963)
21 Kiss me stupid (1964)
22 The Fortune Cookie (1966)
23 The Private life of Sherlock Holmes (1970)
24 Avanti! (1972)
25 The Front Page (1974)
26 Fedora (1978)
27 Buddy Buddy (1981)
Laatst gewijzigd door patrob op 21 okt 2014 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Billy Wilder: The Works

Bericht door Touchwood » 20 okt 2014 23:44

patrob schreef:Na enig speurwerk op het forum kwam ik geen topic tegen dat het werk van deze veelzijdige regisseur bespreekt.
Dan heb je er toch één over het hoofd gezien vrees ik: Billy Wilder
Ik kan de twee samenvoegen maar gezien:
patrob schreef:De komende tijd ga ik op chronologische volgorde al zijn films bekijken en er in dit topic mijn zegje over doen.
kun je het ook omdopen tot jouw recensietopic en verander je de titel in Patrob's recensietopic: 'Billy Wilder - The Works' of iets dergelijks en dan verplaats ik hem naar de rubriek 'Filmtitels: recensies & discussies'

What say you ? :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Bericht door patrob » 21 okt 2014 08:52

Make it so. :wink:

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 21 okt 2014 10:16

It has been done :)

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 21 okt 2014 11:43

Persoonlijk ben ik best benieuwd naar dit topic. Tot mijn (grote?) schaamte nog nooit een Billy Wilder film gezien dus ik hoop dat jij daar verandering in kan brengen :D

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 21 okt 2014 13:40

Daar zal deze eerste recensie wellicht nog geen verandering in gaan brengen Frank.

Afbeelding Mauvaise Graine (1934)

Wilder deelt hier de regie credits met de Franse regisseur Alexander Esway. Naar het schijnt werd zijn naam gebruikt om geld los te krijgen voor het maken van de film, waarbij de naam van een regisseur met enige regie ervaring een voordeel was. Naar het schijnt is Esway tijdens het maken van de film amper op de set aanwezig geweest en kunnen we deze film echt als een film van Wilder beschouwen.

Wilder heeft later in zijn leven wel eens aangegeven dat het maken van Mauvaise Graine geen pretje is geweest en dat hij daardoor best is gaan twijfelen of hij nog wel vaker een film wilde regisseren. Gelukkig voor ons heeft hij er voor gekozen om toch door te gaan als regisseur.

Dat Wilder weinig plezier heeft beleefd aan het maken van deze film is wel aan de film te merken. Je kunt zien dat de film met erg beperkte middelen gemaakt is. Zo zijn er verscheidene shots waarbij een paar extra takes geen kwaad hadden gekund. Het gaat hier dan voornamelijk om de scenes in het verkeer. Er was geen budget om straten af te zetten, waardoor het vaker opnemen van een scene moeilijk te realiseren was en Wilder moest zich dus minder kritisch zijn dan hij in zijn latere carrière zou zijn.

Het verhaal is erg eenvoudig van opzet. De rijke vader van onze hoofdpersoon besluit van de één op de andere dag de geldkraan dicht te draaien. Hij gaat zelfs zo ver, dat hij zijn auto verkoopt. Nog dezelfde dag steelt hij een auto waardoor hij in beeld komt bij een bende autodieven. Daarnaast wordt er nog een romantisch subplotje aan de haren bijgesleept, dat ironisch genoeg de oorzaak lijkt te zijn van een behoorlijke plothole in het einde van de film. Maar wellicht heb ik dit niet helemaal goed begrepen.

Het acteerwerk is niet slecht te noemen, alle acteurs doen wat ze behoren te doen, al lijkt Wilder regelmatig nog met zijn hoofd bij de stille films van een jaar of tien eerder. Overdreven gezichtsuitdrukkingen zijn namelijk schering en inslag en er komt zelfs af en toe nog een ouderwets tekstvlak in beeld.

Erg bijzonder is deze film toch niet, maar wat de film toch zeer de moeite waard maakt om te bekijken, mits je een liefhebber van de latere films van Wilder bent, is de luchtige toon die in de hele film terugkomt. Een luchtigheid die onlosmakelijk verbonden zou blijven met de stijl waarin Wilder bijna al zijn latere films zou maken.

6,5/10

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 10 nov 2014 10:47

Kan nou niet zeggen dat ik een groot fan ben van zijn werk, maar wellicht kan dit topic daar verandering in brengen! Ik wacht met smart op wat komen gaat.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 13 nov 2014 23:37

Afbeelding The Major and the Minor (1942)

Wilders tweede film is er al één van een hoog niveau. Susan Applegate, buitengewoon charmant vertolkt door Ginger Rogers doet zich voor als 12 jarig meisje om goedkoop met de trein te kunnen reizen. Wanneer ze in de trein Majoor Kirby (Ray Milland) ontmoet wordt het steeds moeilijker om het toneelspel vol te houden.

Wilder geeft ons hier een film met een heerlijk tempo, waarbij je van de ene naar de andere komische situatie meegenomen wordt. Een kunst die hij later met films als Some like it hot en The Apartment zou perfectioneren. De film zit boordevol met spitsvondige dialogen en goed getimede situatie comedy.

Afbeelding

De film is dus zeker een aanrader voor iedereen die van de komedies van Wilder houdt.

8/10

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 14 nov 2014 09:29

Ten eerste mijn complimenten, leuk topic dat ik zeker met interesse ga volgen. Bijna alle films die ik zag van Wilder zitten in, of schuren aan tegen mijn top 100.

Ten tweede weet ik weet dat je nog niet zover bent, maar ik ga morgen naar Sunset Blvd. in het Filmhuis in Den Haag. Ik ken de film al (duh!), maar kijk er echt naar uit deze classic op het grote witte doek te zien. Daarnaast mooie tijd voor een herkijk voor de FT Top 100.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 14 nov 2014 09:44

Ik zag het inderdaad langs komen. Ik hoop dat ik ook nog in de gelegenheid zal zijn om hem op het witte doek te gaan zien.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 14 nov 2014 10:32

Oeh, was het al bijna weer vergeten, nu maar eens gekeken en hij draait nu ook in Utrecht. Maar eens opnieuw gaan zien dit weekend of maandag, het is alweer 8 jaar geleden. Waar dit topic al niet goed voor is. :wink:

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 14 nov 2014 10:46

Ik ben nou niet echt per se een fan van Wilder, maar hij heeft zeker films gemaakt waar ik enorm van heb genoten. En er zijn er ook zeker een paar die ik eigenlijk nog wel zou moeten zien van mezelf, dus misschien kun je me overhalen die films sneller te gaan kijken Patrob. Ik ben benieuwd naar je recensies. :T

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 14 nov 2014 16:32

Ze werken op de frontpage wel lekker met je mee trouwens. Eerst een recensie van Sunset Blvd. en nu een stuk over Double Indemnity in het kader van Flashback Friday. Billy Wilder is hot op FT!

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 14 nov 2014 17:57

Gek genoeg liep ik al een paar jaar rond met het voornemen om dit topic op te starten maar kwam het er maar nooit van (iets met kinderen en zo, ga je nog wel meemaken :wink: ).

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 nov 2014 22:35

Afbeelding Five graves to Cairo (1943)

Met zijn derde film bewijst Wilder hoe veelzijdig hij is. Een jaar naar de romantische comedy The Major and the Minor waagt hij zich aan een oorlog / spionage thriller. Met Five graves to Cairo laat hij zien ook dit genre prima te beheersen.

De film draait om korporaal Bramble (Franchot Tone) die achtergelaten door het terugtrekkende Engelse leger ternauwernood aankomt in een afgelegen hotel. Kort daarna wordt het hotel overgenomen door het oprukkende Duitse leger onder leiding van Veldmaarschalk Rommel (Erich von Stroheim). Bramble neemt de rol aan van de ober van het hotel die tijdens het laatste Duitse bombardement onder het puin verdwenen is. Als blijkt dat de ober eigenlijk een Duitse spion was beseft Bramble de mogelijkheden om de strategie van Rommel te achterhalen. Met behulp van de Franse Mouche (Anne Baxter, voor deze film geleend van 20th century-fox) en de eigenaar van het hotel probeert Bramble zijn ontdekking bij de Engelse legerleiding te krijgen.

Afbeelding

Wat mij het meest verbaasde bij het kijken van deze film is hoe modern hij eigenlijk aanvoelt. Er is een goede balans tussen spanning en humor. De Duitsers worden niet overdreven slecht neergezet en nergens voelt de film geforceerd aan. De anderhalf uur vlogen werkelijk voorbij. Wilder trakteert ons daarnaast op een paar zeer fraaie scenes. Het gevecht tussen Bramble en een Duitse luitenant in een verduisterd hotel wordt uiteindelijk beslist terwijl we als kijker slechts de op de grond gevallen zaklantaarn zien branden. Ook de scene waarin het terugdrijven van het Duitse Afrika korps wordt getoond is zeer geslaagd te noemen.

Franchot Tone speelt de hoofdrol prima, maar weet nergens echt zijn stempel op de film te drukken. Dit in tegenstelling tot Erich von Stroheim als Veldmaarschal Erwin Rommel. Hij zet zijn rol als onberekenbare geniale militair ijzersterk neer en domineert elke scene waarin hij verschijnt. Anne Baxter als serveerster Mouche is charmant, maar haar rol heeft uiteindelijk niet heel veel om het lijf en zou denk ik niet gemist zijn als ze nooit in dat hotel aanwezig was geweest.

Hoewel de film nergens de genialiteit van Wilders latere meesterwerken haalt is het voor de liefhebber van zijn films toch zeker de moeite van het bekijken waard.

7,5/10

Plaats reactie