Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Bericht door Remon » 18 nov 2014 13:41

Klinkt aantrekkelijk, maar weet niet of het iets voor mij is. Ik ben benieuwd welke films jouw favorieten zijn!

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 18 nov 2014 14:38

Vanaf nu komen in elk geval de echte meesterwerken aan bod, te beginnen met Double indemnity.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 23 nov 2014 10:18

Afbeelding Double Indemnity (1944)

Ruim vijf en een half jaar geleden zag ik deze film voor het eerst. Ik had me indertijd als doel gesteld de ImdB top 250 helemaal te zien en deze film hoorde daarbij. Of de beschikbaarheid van dit soort films begin 2009 minder was, of dat ik op dat moment de juiste paden nog niet wist te bewandelen weet ik niet meer, maar ik heb de film indertijd via YouTube bekeken. Slechte beeldkwaliteit en zo mogelijk nog slechter geluid. Toch beoordeelde ik Double Indemnity indertijd met een 7,5. Nu heb ik de film op een normaal scherm gezien in een uitstekende kwaliteit met goed geluid. En wat valt alles dan ineens op z'n plek. Werkelijk alles aan deze film klopt.

Verzekeringsman Neff (Fred MacMurray) laat zich door femme fatale Phyllis Dietrichson (Barbara Stanwyck) overhalen om diens echtgenoot te vermoorden om het verzekeringsgeld te kunnen claimen. Onderzoeker Keyes, fantastisch neergezet door Edward G. Robinson, voelt dat er iets niet klopt en komt met zijn onderzoek steeds dichter bij de waarheid.

Wilder weet door de gehele film de spanning vast te houden. De spanning tussen Neff en Phyllis, en meer nog tussen Neff en zijn collega Keyes. Het bijzondere aan deze film is dat je een keer de moordenaar volgt en niet de onderzoeker. Je voelt dat het net zich steeds meer om Neff sluit en je voelt zijn wanhoop. Dit wordt ook nog eens ondersteund door de grauwe en neerslachtige beelden. Grijs is nog nooit zo mooi geweest. Wilder slaagt erin om alle factoren die bij het maken van een film een rol spelen te verbinden en elkaar te versterken. De dialogen zijn van begin tot eind geweldig, hetgeen ook te maken zal hebben met het feit dat Wilder het scenario samen schreef met detective schrijver Raymond Chandler. De casting voor deze film, die vooral bij de vrouwelijke hoofdrol lastig was omdat de grote actrices van die tijd het niet zagen zitten om een verdorven vrouw te spelen, is perfect.

Afbeelding

Fred MacMurray en Barbara Stanwyck geven elkaar goed tegenwicht, waarbij MacMurray vooral de gelegenheid krijgt om te excelleren met het fantastische script dat hem toebedeeld is. Bijna elke zin die hij mag opzeggen is legendarisch. Stanwyck zet de berekenende femme fatale echter ook uitstekend neer tot bijna aan het eind, waarbij ze overtuigend de barst in haar zorgvuldig opgebouwde muur laat zien. De show wordt echter gestolen door Edward G. Robinson en het kleine mannetje in zijn buik.

Afbeelding

Met alleen al zijn gezicht speelt hij iedereen van het scherm, tel daarbij op de fantastische dialogen die hij samen met MacMurray op het scherm mag brengen en je hebt één van de meest legendarische filmkarakters ooit te pakken.

Double Indemnity is met recht een klassieker en één van de allerbeste films die ik ooit heb gezien. Hij gaat in elk geval een hoge notering krijgen in mijn Top 100 van dit jaar.

10/10

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 23 nov 2014 20:22

Hier ben ik nu zeker benieuwd naar geworden. :T

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 23 nov 2014 22:45

Ik vond hem de eerste keer ook niet bijzonder, maar ook ik keek hem toen in slechte kwaliteit.. Misschien maar eens een tweede poging wagen.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 25 nov 2014 20:14

Patrob opperbaas _O_. Nadat ik vorig jaar de Masters of Cinema blu-ray gekeken had, is ie uit het niets mijn top 20 in geknald :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 25 nov 2014 20:27

Inderdaad een film waarbij een goede kwaliteit de film helemaal tot leven brengt. Bij mij zal hij dit jaar zelfs in de top 10 komen. :)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 nov 2014 20:33

Twee jaar geleden was deze in de bios een perfecte verjaardagsviering. :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 25 nov 2014 21:01

Ik zal over een paar maanden in elk geval nog Sunset Blvd. in de bioscoop gaan zien. Dat zal ook heel bijzonder worden denk ik.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 nov 2014 21:02

Vorige week gemist door een lekke band... :(

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 25 nov 2014 21:37

Waar draait ie over een paar maand dan?

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 25 nov 2014 22:23

Ik ga er stiekem vanuit dat hij in het voorjaar bij Filmhuis Hengelo zal gaan draaien.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 26 nov 2014 11:45

patrob schreef:Ik ga er stiekem vanuit dat hij in het voorjaar bij Filmhuis Hengelo zal gaan draaien.
Zojuist het programma van volgend voorjaar gezien en hij staat inderdaad op het programma. Als je zin hebt om te gaan McMurphy, dan kan ik wel een vrijkaartje voor je regelen. Zit je er helaas wel aan vast om samen met mij te gaan. :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 26 nov 2014 21:17

Afbeelding The Lost Weekend (1945)

De enorme veelzijdigheid van Billy Wilder weet me elke keer te verbazen. Vijf verschillende genres in zijn eerste vijf films. Hij begon met misdaad om via romcom naar oorlog om middels een film noir bij drama uit te komen. Want The Lost Weekend is onmiskenbaar een loodzwaar drama.

In The Lost Weekend volgen we mislukt schrijver Don Birnam, die op het punt staat om een weekend met zijn broer weg te gaan. Hij pakt weliswaar zijn koffer maar is met zijn hoofd veel meer bij de fles whiskey die hij aan een touwtje uit het raam heeft hangen. Wat hierna volgt is een kijkje in het leven van een zware alcoholist. En daar wordt je niet vrolijk van.

De rol van Don Birnam wordt vertolkt door Ray Milland. Onvoorstelbaar dat dit dezelfde acteur is die gestalte gaf aan de majoor in Wilders tweede film, The Major and the Minor. De waanzin van een alcoholist straalt echt uit zijn ogen en de wanhoop wanneer hij niet weet hoe hij aan een borrel moet komen voel je als kijker dan ook daadwerkelijk terwijl je deze film kijkt. Het is dan ook niet verrassend dat Milland voor deze rol een Oscar in de wacht sleepte.

Afbeelding

Naast een Oscar voor beste acteur sleepte Wilder zelf de beeldjes in de wacht voor beste Film, beste Regie en beste screenplay. Het script schreef hij overigens weer samen met Charles Brackett met wie Wilder al jaren samenwerkte. Wilder weet met zijn regie de grauwe realiteit van alcoholisme haarfijn te vangen tot een punt waarbij je als kijker niet meer lekker in de bank zit te kijken. Wilder doet hier op subtiele wijze wat Aronofsky vele jaren op wat minder subtiele wijze zou doen met Requiem for a dream. Hij maakte een film die onder je huid gaat zitten en waarover je nog dagen na aan het denken bent.

Kortom ook dit is weer een onvervalste klassieker en een echt meesterwerk. Dit was de tweede keer dat ik deze film zag maar hij maakt ook nu weer net zo'n impact als de eerste keer en is zijn plek in mijn top 100 dan ook meer dan waard. Als ik toch een heel klein minpuntje mag noemen dan is dat het einde van de film, waar overduidelijk de invloed van de studio te merken is.

9,5/10
Laatst gewijzigd door patrob op 28 nov 2014 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 27 nov 2014 09:20

Weer een interessante titel! Je maakt mooie recensies, Patrob! :)

Plaats reactie