Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Bericht door Ed Crane » 27 nov 2014 09:39

Colonel_Kurz schreef:Twee jaar geleden was deze in de bios een perfecte verjaardagsviering. :)
Zeg dat, de eerste keer meteen gezien zoals't hoort :+

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 28 nov 2014 16:33

Ik heb inmiddels ook de documentaire Death Mills gezien. Deze ca. 20 minuten durende vastlegging van de verschrikkingen van de holocaust zal ik hier verder niet inhoudelijk gaan behandelen. Ik wil er alleen over zeggen dat het erg moeilijk voor Wilder moet zijn geweest om deze documentaire te maken, aangezien zijn familie hetzelfde lot heeft ondergaan. Gruwelijke beelden zijn het.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 02 dec 2014 22:18

Afbeelding The Emperor Waltz (1948)

Na het grote succes van The Lost Weekend wilde Wilder een film maken over de problemen die Amerikaanse militairen hadden die gestationeerd waren in naoorlogs Europa. Om research te doen vertrok hij naar Europa waar hij geconfronteerd werd met de concentratiekampen en de gruwelen die daar hadden plaatsgevonden. Bij terugkomst in Amerika besloot hij daarom een komische musical te maken. Dit betekende dat Wilder weer een nieuw genre aan zijn oevre kon toevoegen.

Voor de hoofdrol in deze film kon Wilder beschikken over niemand minder dan Bing Crosby, op dat moment de grote man bij Paramount. Voor de vrouwelijke hoofdrol wist hij Joan Fontaine te strikken. De twee hoofdrolspelers staan, ondanks hun grote namen, ook meteen voor het grootste manco van deze film. Tussen de twee valt maar weinig chemie te ontdekken. De romantische relatie tussen de honden van de twee komt overtuigender over.

Crosby speelt een reizende vertegenwoordiger die het in zijn hoofd heeft gehaald om aan de keizer van Oostenrijk een platenspeler te verkopen, zodat iedereen in Oostenrijk er één zal willen hebben. Door hun honden ontmoet hij een aantrekkelijke gravin en tegen alle verwachtingen in worden de twee verliefd.

Afbeelding

Technisch gezien valt er niet veel op de film aan te merken. Het script zit weer vakkundig in elkaar, wat je mag verwachten van het duo Wilder en Bracket. De vondst om de romantische ontwikkelingen tussen Crosby en Fontaine gelijk te laten lopen met de ontwikkelingen bij de honden is op zich best geniaal. Het tempo van de film is ook aangenaam, de 100 minuten zijn voorbij voor je er erg in hebt. Af en toe wist de film, met name wanneer de honden ermee te maken hadden, zelfs een glimlach op mijn gezicht te toveren. Toch blijft na afloop van de film het gevoel dat je naar een 13 in een dozijn romcom hebt gekeken waarbij niets me over een paar weken nog helder voor de geest zal staan.

Kortom, zeker geen slechte film en als je van musicals houdt als Singin' in the rain, dan zul je je hier ook vast mee vermaken. Ook fans van de films van Danny Kaye zullen deze film kunnen waarderen. Ikzelf ben geen liefhebber van één van beide.

6,5/10

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 14 dec 2014 19:31

Afbeelding A Foreign Affair (1948)

Met A Foreign Affair keert Wilder terug naar Duitsland. Berlijn om precies te zijn. In de nasleep van de tweede wereldoorlog bezoekt een groep congresleden Berlijn om het moraal van de troepen te inspecteren. De enige vrouw in het gezelschap, Phoebe Frost (Jean Arthur), stoort zich al snel aan de manier waarop de Amerikaanse soldaten het aanleggen met de Duitse dames. Ze komt op het spoor van de nachtclubzangeres Erika (een typische rol van Marlene Dietrich) die een relatie zou hebben met een Amerikaanse officier. Met behulp van kapitein John Pringle (John Lund) gaat ze op onderzoek uit. Dat ze vervolgens zelf verliefd wordt op deze kapitein lag echter niet in de planning en zet haar leven op z'n kop.

Wilder nam een risico door zo kort na de oorlog een komedie over naoorlogs Duitsland te maken. Hij komt er mee weg, omdat het nergens onsmakelijk of platvloers wordt. Hij slaagt erin om kritiek te uiten, zonder daarin door te slaan, omdat er telkens weer een komische noot is die de spanning uit de situaties haalt. De opbloeiende romance tussen de kapitein en het congreslid wordt ook overtuigend gebracht, waardoor je erg met de situatie meeleeft. Met daar tussendoor laverend een sterke Marlene Dietrich en je hebt een ijzersterke film te pakken.

Afbeelding

Het eerste deel van de film wordt gedomineerd door beelden van het naoorlogse Berlijn. Het betreft hier daadwerkelijk beelden van Berlijn zoals het er in die tijd bij lag. Een aaneenschakeling van ruïnes en kapot gebombardeerde wijken. De beelden zetten de toon voor de film en dragen er toe bij dat je mee gaat voelen met de plaatselijke bevolking. Wilder heeft voor de film met inwoners van Berlijn gesproken en daar was een vrouw bij die aangaf dankbaar te zijn dat de geallieerden het gas weer aangesloten hadden. Niet omdat ze dan weer kon koken, maar omdat ze nu eindelijk zelfmoord kon plegen. Dit gegeven komt ook in de film weer terug. Het is dit constante schakelen tussen lichtvoetige komedie en het tonen van de dramatische situatie waarin de stad Berlijn verkeert die de spanningsboog in deze film permanent overeind houdt.

Ook in deze film laat Wilder zien dat hij met recht een grootmeester onder de regisseurs is. Zo is er naar het eind van de film een scene waarbij John Pringle en Phoebe Frost in de nachtclub aan een tafeltje zitten en je Dietrich in de spiegel achter ze ziet, om aan te tonen dat zij op dat moment buiten de driehoeksverhouding terecht is gekomen. Kort daarna in het appartement van Dietrich zien we Phoebe in de spiegel wanneer Pringle Dietrich ervan probeert te overtuigen dat zij alles voor hem is.

Afbeelding

Wanneer de grote successen van Wilder op een rij gezet worden ontbreekt deze film bijna altijd. Zeer onterecht want het is een film die zeker tot zijn beste werk gerekend moet worden. De film bevat ook alle elementen die we kennen van Billy Wilder. Kortom een absolute aanrader en iedere filmliefhebber die deze film nog niet gezien heeft zou daar snel verandering in moeten brengen.

9/10

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 14 dec 2014 19:40

Mooie recensie! Heb de film nog niet gezien, dus ik zet hem op mijn lijstje.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 16 dec 2014 15:44

Nadat ik onlangs nog Sunset Blvd. zag in het filmhuis in Den Haag (herkijk), heb ik begin deze maand ook Double Indemnity (de Blu-ray van Masters of Cinema) herkeken. Beide films onderstreepten nog maar eens de ervaring van de eerste kijkbeurt. Het betreft hier, ook in mijn ogen, in beide gevallen een meesterwerk.

Volgende Wilder die ik zelf weer eens uit de kast zal trekken is The Lost Weekend. Eerder beoordeelde ik deze al met een 9,5. Met de bovenstaande herkijkjes in het achterhoofd, verwacht ik dat ook deze herkijk mij goed zal bevallen. A Foreign Affair ken ik niet, daar zal ik eens naar op zoek gaan. Mijn interesse is in elk geval gewekt.

Ben benieuwd naar je artikel over Ace in the Hole, die zag ik vorig j... hmmz alweer 2,5 jaar terug zie ik nu op WiW (mag ook in de herkijk) en die beviel mij ook erg goed.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 16 dec 2014 15:55

Ik moet bekennen dat ik nu een beetje op twee gedachten hink. Doorgaan met de dvd van Sunset Blvd., of wachten op de kans om hem in de bios te zien (ergens in februari / maart).

Ergens zie ik het niet zo zitten om zo lang te wachten voor ik verder kan met dit topic, dus ik denk dat het eerst maar de dvd wordt en daarna in de bioscoop.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 16 dec 2014 15:58

Het lijkt me geen straf om hem nu te kijken en in feb/mrt nog een keer toch? Nou weet ik dat je de film recenseert en niet de kwaliteit van de dvd danwel blu-ray, maar afgaande op deze review is het misschien interessant de film op Blu-ray te kopen (of te downloaden... uch).

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 dec 2014 16:40

Je hebt 'm al gezien toch? Als je voor de best mogelijke herkijk zou ik met de film wachten tot in de bios, maar omdat je 'm al kent kun je op zich wel met de recensies verder gaan met de titels vanaf Ace in the Hole, omdat in je hoofd qua wat je gezien hebt de tijdslijn nog wel klopt. En dan erop terug komen zodra je de kans krijgt om Sunset Blvd. in de bios te zien.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 16 dec 2014 16:58

Ik ga hem in elk geval in de bioscoop zien straks en ben een beetje bang dat dat gaat tegenvallen als ik hem zo kort ervoor nog een keer gezien heb.

Ik denk inderdaad dat ik dan gewoon verder ga met Ace in the hole en dan Sunset Blvd. ga doen nadat ik hem op het grote scherm gezien heb.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 12 feb 2015 00:31

Gaaf topic! Wat ik tot nu toe van die man gezien heb vond ik geweldig. Heb er nu pas 5 gezien maar ik zal dit topic zeker volgen in ieder geval.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 12 feb 2015 00:56

Aankomende vrijdag is het Sunset Blvd. op het grote scherm. Dan zal dit topic ook weer opgepikt worden.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 12 feb 2015 08:34

Goed nieuws, ook voor jou ha... veel plezier alvast!

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 15 feb 2015 14:01

Afbeelding Sunset Blvd. (1950)

Nooit eerder ben ik zo volkomen overdondert een bioscoopzaal uitgelopen als vrijdagmiddag om 10 voor 6. Ons plaatselijke filmhuis had het briljante idee om Sunset Blvd. te vertonen op Valentijnsdag en als matineevoorstel op vrijdag de 13e. Valentijnsdag hoef ik bij Shine niet aan te komen (wil ik zelf ook niet hoor) en voor de matinee voorstelling zou ik vrij moeten nemen van werk, ook geen ideale situatie. Maar Sunset Blvd., de film die mijn liefde voor films uit die tijdsperiode (1940 - 1960) aangewakkerd heeft, niet gaan zien was natuurlijk ook geen optie. Wat volgde was de meest indrukwekkende film die ik ooit op het grote doek heb mogen aanschouwen. Jaren geleden had ik deze film al op dvd gezien en bemerkte ik dat de indruk van de film vergroot wordt door de achtergrond van de film te kennen. Dus voorafgaand aan deze kijkbeurt de special features van de dvd nog eens bekeken en me ingelezen op allerlei internetsites. Gewapend met zo'n beetje alles wat er over Sunset Blvd. maar te weten valt (beetje grootspraak, ik weet het) zie je zoveel meer in deze film dan zonder die achtergrond informatie.

Afbeelding

De film is eigenlijk een aaneenschakeling van legendarische en briljante scenes. Van de opening waarbij we het lichaam van een man in een zwembad zien drijven en uiteindelijk blijkt dat de voice over de stem van het slachtoffer blijkt te zijn. William Holden, die terecht doorbrak in deze rol, zet de rol van scriptschrijver Joe Gillis neer met precies de juiste toon om sympathie op te wekken bij de kijker, terwijl hij toch ook onafwendbaar op zijn schijnbaar zelf verkozen noodlot afstevend. De rol van de in vergetelheid geraakte filmster Norma Desmond, wordt op onnavolgbare wijze ingevuld door Gloria Swanson. Swanson was zelf een gevierd actrice in de tijd van de stille film en raakte bij de intrede van het geluid ook buiten beeld voor de film industrie. Speciale vermelding ook voor Erich von Stroheim. Zelf ooit regisseur in het tijdperk van de stomme film, zet hij de rol van butler Max, die als regisseur de ontdekker bleek te zijn van Norma Desmond. De scene waar hij Gillis verteld de eerste echtgenoot te zijn geweest van Norma is onvergetelijk en lijkt een blauwdruk te zijn voor de scene in Star Wars waar Darth Vader aan Luke verteld zijn vader te zijn.

De altijd aanwezige waanzin in de ogen van Gloria Swanson en hoe dit toeneemt naar het einde van de film draagt sterk toe aan de beklemmende sfeer die de gehele film van begin tot eind omgeeft.

Afbeelding

De film benadert perfectie meer dan welke andere film die ik ooit heb gezien. Meer nog dan de eerste keer dat ik hem zag al die jaren geleden. De geweldigeacteerprestaties in deze film worden mogelijk gemaakt door een geweldig script, de film zit vol met geweldige dialogen, die door Wilder fantastisch ondersteund worden door de geweldig beelden. Alle scenes die zich afspelen in het landhuis van Norma Desmond zijn van een adembenemende schoonheid. Ook de beelden op de set, waarbij vooral de scene waarbij Norma in de schijnwerpers wordt gezet er nog bovenuit steekt, zijn een genot voor het oog.

De afsluiting, waarbij Norma voor het oog van de camera's de trap af komt met de vol tot bloei gekomen waanzin in haar ogen is misschien wel de allerbeste die ooit op het witte doek te aanschouwen is geweest.

Afbeelding

Sunset Blvd. is op dvd al een zeer bijzondere kijkervaring, maar komt op het grote scherm pas echt goed tot zijn recht. Dus als je in de gelegenheid bent en je noemt jezelf een filmliefhebber, dan mag niets een bezoek aan de bioscoop in de weg staan.

10/10

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 15 feb 2015 14:22

Je hebt me overtuigd Sunset Blvd te zien! :D
Ben ook benieuwd naar Double Indemnity.
Bij welke moet ik beginnen? Of is een andere film van Billy Wilder aangeraden om eerst te kijken?

Plaats reactie