Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Patrob's recensietopic: Billy Wilder: The Works

Bericht door patrob » 15 feb 2015 14:59

Het hangt natuurlijk een beetje af van je persoonlijke voorkeur. Wilder heeft films gemaakt in veel verschillende genres. Double indemnity is de ultieme noir, Some like it hot en The apartment zijn absolute toppers voor comedies en Stalag 17 is dan weer een aanrade bij de oorlogsfilms.

Sunset Blvd. is echter een film die de grens tussen waar de film ophoudt en de werkelijkheid begint lijkt te overschrijden. Het is een film over film en de zwarte zijde daarvan. Als liefhebber van film zou je hem op elk moment moeten kunnen waarderen.

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 15 feb 2015 15:20

Bedankt! Alle die je genoemd heb, ga ik zien. En dan intussen ook nog verder met Hitchcock, Welles en nog beginnen aan Capra. Mis ik nog? :lol:

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 15 feb 2015 15:21

Boll

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 15 feb 2015 15:26

Aan mijn voorbeelden te zien, kon je toch wel opmaken op wat voor soort regisseurs ik doelde? :wink:

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 15 feb 2015 15:27

Ik realiseer me dat Boll een stapje hoger is, maar wellicht kun je na het zien van de films van de wat mindere goden onder de regisseurs zijn films ook wel aan :)

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 15 feb 2015 17:33

Roeltje schreef:Bedankt! Alle die je genoemd heb, ga ik zien. En dan intussen ook nog verder met Hitchcock, Welles en nog beginnen aan Capra. Mis ik nog? :lol:
Jazeker, Fritz Lang _O_

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 15 feb 2015 21:03

Ah ja, het DVD'tje van Metropolis staat al klaar, dus dat zal ook niet zo lang meer duren voor ik die zie.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 10 mar 2015 18:37

Afbeelding Ace in the hole (1951)

Na het succes van Sunset Blvd. brak Wilder met zijn vaste schrijfpartner Bracket om zijn nieuwste film Ace in the hole te gaan maken. Hij schreef het samen met Walter Newman en Lester Samuels. Wat volgde zou één van de meest cynische films zijn die ooit door Hollywood is voorgebracht. Een keur aan personages passeert de revue, de één nog onaangenamer dan de andere. In de hoofdrol zien we Kirk Douglas als aan lager wal geraakte reporter Charles Tatum. Hij praat zich naar binnen bij een lokale krant in de hoop daar een verhaal te vinden waardoor hij zich weer in de kijker kan spelen bij de grote kranten. Na een jaar krijgt hij zijn grote kans, wanneer Leo Minosa vast komt te zitten in een grot.
Afbeelding
Wilder weet wederom de kijker te pakken met zijn sterke dialogen die door met name Douglas op zijn eigen weergaloze wijze tot leven weet te brengen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het karakter van Charles Tatum door een andere acteur beter ingevuld had kunnen worden. Tatum balanceert eigenlijk de hele film op het randje van de waanzin en Douglas weet hem net dat beetje sympathie mee te geven dat je nog mee gaat leven ook met deze doortrapte journalist. De vrouwelijke hoofdrol wordt hier gespeeld door Jan Sterling. Voor haar is de volledige film geen greintje sympathie op te brengen. Kil en hooghartig geeft ze gestalte aan de echtgenote die in het ongeluk van haar man de ideale gelegenheid ziet om er vandoor te gaan met de inhoud van de kassa. Terwijl Tatum alles en iedereen om zich heen manipuleert, van de sherrif tot de echtgenote, vergaat het Leo in de grot steeds slechter.
Afbeelding
Ook in deze film voorziet Wilder weer in een paar fraaie staaltjes zwarte humor, hetgeen voornamelijk tot uiting komt in het circus dat ontstaat rondom de reddingspoging. Ook een aantal gevleugelde uitspraken brengen af en toe een glimlach op het gezicht van de kijker. De echtgenote die niet naar de kerk wil om te bidden voor haar echtgenoot omdat dat haar panties zou beschadigen is daarvan ook een prachtig voorbeeld.

De film werd in 1951 zeer matig ontvangen en werd een flop in de bioscopen. Zo redelijk kort na de oorlog had men blijkbaar meer behoefte aan een happy end, waardoor zowel de critici als de bezoeker maar weinig positiefs over de film te melden hadden. 60 jaar later wordt de film gelukkig wel op waarde geschat.
Afbeelding
Alhoewel Ace in the hole de kracht van Sunset Blvd. of de schoonheid van Double Indemnity niet weet te evenaren blijft het een zeer sterke film die je laat nadenken over de macht van de pers en het fenomeen ramptoerisme. Wederom toont Wilder over durf en inzicht te beschikken en heeft hij een film gemaakt die iedere filmliefhebber gezien moet hebben.

8,5/10

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 11 mar 2015 12:22

Ik heb hem nog niet gezien, maar ik ben wel benieuwd geworden. En ik ben sowieso altijd enorm te spreken over het acteerwerk van Douglas. :T

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 11 mar 2015 13:40

Douglas is wel ijzersterk in deze film. Echt indrukwekkend hoe hij tussen de waanzin door laveert.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 20 mar 2015 22:15

Afbeelding Stalag 17 (1953)

Met Stalag 17 keert Wilder terug naar de oorlogsfilm. Na Five graves to Caïro en A Foreign Affair de derde keer dat hij zich richt op de Tweede Wereld Oorlog. Waar hij in Five graves to Caïro de strijd in Afrika als achtergrond nam, zich bij A Foreign Affair meer op de nasleep van de oorlog richtte, speelt Stalag 17 zich af in het gelijknamige krijgsgevangenenkamp. We volgen een groep Amerikaanse krijgsgevangenen die op zoek gaan naar een spion in hun midden. Wat volgt is een film die heen en weer springt tussen komedie en thriller. Wilder slaagt er in om je te laten lachen terwijl je tegelijkertijd op het puntje van je stoel zit en je afvraagt hoe de film zal eindigen.

Hoofdrolspeler William Holden, die in eerste instantie voor de rol bedankte, door Paramount gedwongen werd de rol te spelen om er vervolgens de Oscar mee binnen te slepen, zet Sergeant Sefton neer als een cynische egoïstische man, die er alleen in geïnteresseerd is om de oorlog zo comfortabel mogelijk uit te zitten. Hij neemt dan ook niet actief deel aan de verschillende ontsnappingspogingen. Op het moment dat hij er echter van beschuldigd wordt de spion te zijn, besluit hij te achterhalen wie de spion dan wel is. Zijn karakter wint dan wat aan sympathie, maar blijft ook naar het einde toe vooral gemotiveerd door eigenbelang.
Afbeelding

Wat opvalt aan de film is de grauwe setting in het kamp. Het is continue één grote modderbende en de gevangenen hebben maar weinig gemakken om het leven makkelijker mee te maken. Het sterke contrast met de vrolijkheid die soms van het beeld spat, door voornamelijk Shapiro en Animal zou in menig film een storende factor zijn geweest, maar Wilder doseert beide elementen zo perfect, dan het bijna geen enkele keer vervelend wordt. Ik maak daarbij een uitzondering voor de scene waarbij Animal zijn muts over de ogen heeft en roept dat hij blind is. Dat was eigenlijk het enige punt in de film waarbij er iets doorgeslagen werd met de humor.
Afbeelding

Naar het einde van de film laat Wilder de komedie een beetje voor wat het is en werkt toe naar een spannende climax waarbij de spion ontmaskerd wordt en de verantwoordelijkheid voor zijn daden moet ondergaan. De ontknoping is mijns inziens dan ook het sterkste punt van de film.
Afbeelding

Dat Wilder weet hoe hij de Tweede Wereld Oorlog in al zijn facetten naar het witte doek moet brengen hadden we al eerder gezien, maar hoe hij vooral in deze film de combinatie weet te vinden tussen humor en drama is heel bijzonder. Ik had de film al eerder gezien en ook deze tweede keer wist hij me weer van begin tot eind te boeien.

9/10
Laatst gewijzigd door patrob op 29 mar 2015 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 21 mar 2015 11:20

Topfilm. Ik moet hem denk ik ook maar weer eens kijken. Met Stalag en Sabrina ben je nu wel bij zijn mooiste periode aangekomen vind ik. :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 21 mar 2015 11:37

Die heb ik inmiddels wel achter me gelaten ben ik bang. Beter dan Double Indemnity, The Lost Weekend en Sunset Blvd. zal het niet meer worden.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 mar 2015 13:06

The Apartment? Some Like It Hot? Na Double Indemnity zijn beste films wat mij betreft.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 21 mar 2015 13:44

Heb ze beiden al gezien, maar vond ze het toch echt niet halen bij de films die ik eerder noemde. Maar wie weet wat de aankomende herkijken gaan opleveren.

Plaats reactie