Wat is je Film Top 3, 5, 10, 25 of 100 enz. aller tijden?

Plaats reactie
Brakhage
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Brakhage » 02 apr 2007 12:13

Ann McDunn schreef:
Brakhage schreef:
Colonel_Kurz schreef:Je vond ze juist eerder zo handig om houvast aan nieuwelingen te geven?
Ja, opdat mensen enigszins weten wat mijn referentiekader is.
Dan spreek je jezelf toch wel tegen, want andere mensen doen dat n.l. ook!
Nou, dat valt wel mee. Ik deed het omdat ik hier nieuw was en de meeste mensen dus geen flauw idee hebben wie ik ben of wat voor soort films ik kijk. En dan is zo'n lijstje enigszins handig om mensen een indicatie te geven. Maar de meeste mensen die hier posten zijn hier welbekend en de meeste mensen weten dus wel wat hun smaak is. Het enige wat zo'n update dan 'toont' is een update van hun smaak. Is mij verder allemaal prima hoor, maar het is anders dan wat ik deed. Als mensen namelijk dit forum volgen kunnen ze zelf heel goed die smaakevolutie volgen van anderen. Daar zit dus mijn probleem met lijstjes: dat je zoiets complex als smaakevolutie probeert te vangen in banale lijstjes.

En ik weet ook wel dat de meeste mensen hier allemaal niet zo nadenken over dat soort lijstjes en ik neem het allemaal niet zo serieus op als nu wellicht lijkt. Ik lig er verder niet wakker van als mensen hier een lijstjesfetish koesteren. Ik vind het enkel frappant dat dit forum zo gedomineerd wordt door lijstjes, meer dan elk ander forum dat ik ken.

asoka
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door asoka » 02 apr 2007 12:30

De reden dat ik topics met lijstjes bekijk is om films te ontdekken. Van een aantal mensen op dit forum weet ik dat hun smaak redelijk overeenkomt met die van mij. Als zij een film in hun top 50 zetten is er een grote kans dat ik de film ook goed ga vinden.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 02 apr 2007 12:32

Brakhage schreef:
Meszahline schreef:
Brakhage schreef:Waarom die fascinaties met lijstjes?
Omdat ze leuk te maken zijn, daarbij een goed naslagwerk van ieders smaak. Jij bent niet zo van de lijstjes?
Ik merk van mezelf dat ik meer en meer een enorme hekel aan lijstjes krijg. Vooral omdat ze zo ultiem zinloos zijn en niets toevoegen. De enige reden dat ik hier mijn top 5 geplaatst heb was om mensen die mij totaal niet kennen een indicatie van mijn smaak te geven. Maar meer dan een indicatie kan het nooit zijn. Ze zeggen namelijk totaal niets, die lijstjes. Wat in de lijstjes staat is ook minder belangrijk dan datgene wat er juist niet in staat. En daarbij krijg ik steeds meer een afkeer richting het ordenen van films (of kunst in het algemeen): waarom is de ene film beter (of mooier? of fascinerender? of leuker? of grappiger? of vermakelijker?) dan de andere? Is niet iedere kunstervaring een volledig unieke ervaring die niet vergeleken kan worden met andere? Natuurlijk pleit ik niet voor een contextloze kunstervaring, want kunst in een bepaalde context plaatsen is nog steeds een van de meest essentiele aspecten van de kunstervaring. Maar waarom zou je die uniciteit vervolgens door een homogeniserende mangel gaan halen door ze in een hierarchisch systeem te plaatsen? Daarmee vervlak je de rijkheid en gelaagdheid van het kunstwerk.

Maar goed, als jullie lijstjes willen maken, ga je gang natuurlijk. En als mensen daar tips uit kunnen halen, is het helemaal geweldig. Alleen voor mezelf persoonlijk zie ik geen enkele noodzaak voor lijstjes meer. Ik zie niet in wat ze toevoegen. Je kunt er namelijk bitter weinig conclusies aan verbinden.

[einde rant] :Z
Een paar dingen. Om te beginnen bepaald natuurlijk iedereen voor zichzelf wat hij of zij mooi vindt of niet. Als het op kunst aankomt dan bepaald het publiek wat wel of niet mooi is. Er is bijvoorbeeld een kunst tentoonstelling de schilder kan zijn werk misschien heel mooi vinden, alleen het publiek wil het niet. Maar goed dat is juist ook al wel duidelijk dus daar kap ik nu wel mee.

Ik vind dat lijstjes wel degelijk wat kunnen toevoegen. Je kan zien wat voor smaak iemand heeft, en die vergelijken met de smaak van een ander. En ik geef hem graag omdat het een indicatie van mijn smaak is. Zo zei PUMA tegen me op msn dat hij het een mooie lijst vindt maar dat het wel veel verschilt met zijn lijst. Ja en dat is logisch. Er zijn zo ontiegelijk veel films die je kan kopen/downloaden/huren/zien in de bios etc. En ik ben er van overtuigd door zulke lijstjes dat je kan denken van ooh ja die film heb ik nog nooit gezien, persoon X vindt hem goed dus dan kan het geen kwaad om die film ook te gaan zien. En dan vindt je hem of goed of slecht of er tussen in. Zo kan je er achter komen of je smaak hetzelfde is als die van een andere forum member of juist niet. En van iedereen is zo'n lijstje een indicatie van je smaak.

Brakhage
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Brakhage » 02 apr 2007 12:32

Zoals ik al eerder zei: dat vind ik prima, als mensen tips uit lijstjes kunnen halen.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 02 apr 2007 14:41

Brakhage schreef:Zoals ik al eerder zei: dat vind ik prima, als mensen tips uit lijstjes kunnen halen.
Ja oke. Maar ik vind het leuk om een discussie aan te gaan en jij volgens mij ook wel :D

Brakhage
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Brakhage » 02 apr 2007 14:51

Kyrill schreef:
Brakhage schreef:Zoals ik al eerder zei: dat vind ik prima, als mensen tips uit lijstjes kunnen halen.
Ja oke. Maar ik vind het leuk om een discussie aan te gaan en jij volgens mij ook wel :D
Oh zeker. Ik leef op een strikt dieet van alcohol, seks en discussies. En iedere dag twee gekookte eieren.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 02 apr 2007 14:53

Brakhage schreef:Oh zeker. Ik leef op een strikt dieet van alcohol, seks en discussies. En iedere dag twee gekookte eieren.
Aan je avatar te zien wordt je daar oud mee :wink:

Brakhage
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Brakhage » 02 apr 2007 15:04

ErikSchierboom schreef:
Brakhage schreef:Oh zeker. Ik leef op een strikt dieet van alcohol, seks en discussies. En iedere dag twee gekookte eieren.
Klopt. Ook al ben ik in 1992 gestorven. Maar dat was wel op een respectabele 80 jarige leeftijd. :wink:

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 02 apr 2007 15:04

ErikSchierboom schreef:
Of juist heel vroeg oud.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 02 apr 2007 18:41

Hangt van het soort eieren af, pauweneieren eten dan gaat ie pronken. En wat ie is laat zich raden. :D

flip-flop
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door flip-flop » 10 apr 2007 10:10

1. Requiem for a Dream
Afbeelding

2. American Beauty
Afbeelding

3. Donnie Darko
Afbeelding

4. Lost in Translation
Afbeelding

5. City of God
Afbeelding

6. Once Upon the Time in the West
Afbeelding

7. Amores Perros
Afbeelding

8. Fight Club
Afbeelding

9. Reprise
Afbeelding

10. The Deer Hunter
Afbeelding
Laatst gewijzigd door flip-flop op 10 apr 2007 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 10 apr 2007 10:27

Mooi lijstje Flip-Flop! :T

kNoe
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door kNoe » 10 apr 2007 10:34

Mooie lijst flip-flop, heb de 1e 8 gezien, en dat vond ik ook zeker goede films!

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 10 apr 2007 10:53

kNoe schreef:Mooie lijst flip-flop, heb de 1e 8 gezien, en dat vond ik ook zeker goede films!
Ga dan zeker ook eens #10 zien (veruit de beste film in dat lijstje) - Prachtig, aangrijpend oorlogsdrama.

ps. "Aangrijpend" niet als in Rtl4-woensdag-avond-film-aangrijpend, maar wat het woord echt betekent, hij pakt en laat je niet meer los.
Laatst gewijzigd door lykathea op 10 apr 2007 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

kNoe
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door kNoe » 10 apr 2007 10:56

lykathea schreef:
kNoe schreef:Mooie lijst flip-flop, heb de 1e 8 gezien, en dat vond ik ook zeker goede films!
Ga zeker dan ook eens #10 zien (veruit de beste film in dat lijstje) - Prachtig, aangrijpend oorlogsdrama.

ps. "Aangrijpend" niet als in Rtl4-woensdag-avond-film-aangrijpend, maar wat het woord echt betekent, hij pakt en laat je niet meer los.
Staat zeer hoog op mijn To See lijstje, dus dat gaat er zeker van komen!

Plaats reactie