De Lemmy’s (met terugwerkende kracht – Vanaf 2001 en terug)

Plaats reactie
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

De Lemmy’s (met terugwerkende kracht – Vanaf 2001 en terug)

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mar 2007 14:54

In het voorjaar van 2005 werden voor het eerst en laatst door het geheime genootschap F.I.L.M., gelieerd aan FT, de Lemmy’s uitgereikt. (Zie hier) Deze min of meer officiële filmprijzen van Filmtotaal werden daarna helaas niet meer uitgereikt, vanwege gebrek aan motivatie bij de organisator(en) van F.I.L.M., en gevallen van fraude bij de enige uitreiking.

Het leek mij leuk om daarom de Lemmy’s voort te zetten op het forum, door de gebruikers de maar op een manier die een eventuele opleving van F.I.L.M. niet in de weg staat, en ook het jaarlijkse Beste film van het jaar topic niet voor de voeten loopt. En dat wilde ik doen door met het jaar 2001 te beginnen (het forum bestaat pas van de 31ste december van dit jaar), en dan terug in de tijd te gaan. Na 2001 komt dan dus 2000, en dan 1999, enz.

Hoe wilde ik dat aanpakken? Nu wel, ik wilde per maand 1 jaar ‘behandelen’, waarbij er drie weken zijn om de nominaties vast te stellen en één week om uit de uiteindelijke nominaties de winnaars te kiezen. Per categorie kan je in de nominatieronde 3-5 nominaties naar voren dragen. Je hoeft dat niet voor elke categorie te doen. Vind je bijvoorbeeld dat jij zelf niet kan beoordelen hoe goed de montage bij een film is, dan kun je die categorie gewoon openlaten.

Als je te weinig films voor een categorie kunt bedenken, maar er bijvoorbeeld wel één heel graag naar voren wilt brengen, lijkt het me het beste als je daar gewoon even een lobby voor houdt. Want als je de categorie gaat ‘opvullen’ met nominaties die er eigenlijk niet thuishoren, is dat toch een soort ‘vervuiling’.

Dit zijn de categorieën waarin je telkens films kunt nomineren:

Beste Film:
Beste Regie:
Beste Mannelijke Hoofdrol:
Beste Vrouwelijke Hoofdrol:
Beste Mannelijke Bijrol:
Beste Vrouwelijke Bijrol:
Beste Originele Script:
Beste Onoriginele Script:
Beste Muziek:
Beste Camerawerk:
Beste Montage:
Beste Art Direction:
Beste Kostuums/Make-up:
Beste Geluid:
Beste Visuele Effecten
Beste Nederlandse Film
Beste Documentaire
Beste Animatiefilm

En hier kun je een Word bestand downloaden waarin je die nominaties alleen nog maar hoeft in te voeren, inclusief BB-codes: Download Nominaties.doc

Als je dat helemaal (of deels) hebt ingevoerd, hoeft je die tekst alleen maar te kopiëren en kun je die forumklaar in dit topic posten.

Aangezien ik alles in hetzelfde topic wil houden, komen in de volgende posts links naar de beginposts van elk jaar, posts met de nominaties waaruit je winnaars kunt kiezen en posts met de winnaars zelf. Elk van deze posts zal gekenmerkt worden door onderstaand plaatje (met dank aan Zeurdoos en Touchwood). Gelieve dit plaatje niet in een ander bericht te zetten of te quoten, want dan zal het verwijderd worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Colonel_Kurz op 06 sep 2007 17:47, 5 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mar 2007 14:54

Laatst gewijzigd door Colonel_Kurz op 08 apr 2007 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mar 2007 14:55

Laatst gewijzigd door Colonel_Kurz op 08 apr 2007 12:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mar 2007 14:55

[gereserveerd voor eventueel voorbeeld, of iets anders]

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 01 mar 2007 15:04

Tof idee.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 01 mar 2007 15:06

Het lijkt mij bijzonder interessant, ik ben stiekem wel bijzonder benieuwd wat er bij ons uit gaat komen. Je kiest ook een goed moment uit omdat velen nog een beetje in de oscar-mood zijn :) Wie bepaalt er of een bepaalde rol een hoofd- of bijrol is? Verder een prima plan Kurz :T

flightart
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: De Lemmy’s (met terugwerkende kracht – Vanaf 2001 terug

Bericht door flightart » 01 mar 2007 15:10

Colonel_Kurz schreef: Beste muziek (hoeft geen originele score te zijn)
Wes Anderson, here I come 8)

Een algemene geluidscatogorie (samenvoeging montage en mixing) lijkt me wel een goed idee omdat mensen dan ook op dat gebied aandacht kunnen/gaan besteden. En de Scripts.. lastig, samenvoegen is inderdaad een mogelijkheid, maar ik zou het toch apart houden. 1 winnaar uit bijvoorbeeld 10 nominaties zou andere scripts gewoon te kort doen voor mijn gevoel.

Voor de rest, leuk idee :Y

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 01 mar 2007 15:13

Misschien net zo iets aanpakken als bij de FT Forum awards? Dan stellen we met z'n allen een lijst van mogelijk kandidaten voor, filteren we dat tot 10 titels en uiteindelijk kiest een jury voor 5 titels waar men op mag stemmen. Beetje a la de Oscars. :wink:

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mar 2007 15:22

Nah, ik ben niet zo voor een aparte jury, veel te veel gedoe. Net als wat jij voorstelt voordat de jury erbij komt kijken, om dat nou per categorie te gaan doen... en omdat dit een topic is dat eventueel jarenlang kan lopen, en je dan weer voortdurend met de samenstelling van die jury moet bezig houden.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 01 mar 2007 15:28

Erg tof idee. Ik ben voor. Vooral leuk omdat de kans groter is dat iedereen de genomineerde films heeft gezien, aangezien ze al wat ouder zijn. Tenminste, dat is bij mij het geval. Ik kijk namelijk (te) weinig recente films.

flip-flop
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door flip-flop » 01 mar 2007 15:52

Mooi idee :T

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: De Lemmy’s (met terugwerkende kracht – Vanaf 2001 terug

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mar 2007 20:54

flightart schreef:En de Scripts.. lastig, samenvoegen is inderdaad een mogelijkheid, maar ik zou het toch apart houden. 1 winnaar uit bijvoorbeeld 10 nominaties zou andere scripts gewoon te kort doen voor mijn gevoel.
Iemand die hier nog zijn of haar licht op wil schijnen? Want ik weet uit ervaring dat er anders straks een heleboel fouten gemaakt gaan worden, gebaseerd op aannames. Natuurlijk hoeven we daar niet al te strakke richtlijnen voor aan te nemen, maar... ach, weet je wat: ik wil het best met twee proberen. Iemand bezwaar?

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 01 mar 2007 20:57

Bedoel je het onderscheid tussen scripts die origineel zijn en zij die gebaseerd zijn op een ander werk?

Ik denk dat er een essentieel onderscheid bestaat tussen beide. Als je voor een film een script helemaal zelf maakt, is dat toch niet te vergelijken met het geval waarin bijvoorbeeld een boek of zo bewerkt wordt.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mar 2007 22:11

Ja, dat is wel waar. Goed, in de openingspost staat een update van de categorieën plus een tip en een verzoekje. Volgensmij is alles verder duidelijk en kunnen we beginnen!

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 01 mar 2007 22:21

Inderdaad een erg tof topic. Wel moeilijk die nominaties al denk ik wel dat het gaat lukken. :T

Plaats reactie