Top 5 overgewaardeerde films

Plaats reactie
dh
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door dh » 05 feb 2003 08:20

gone with the wind?!!?!??!?!?

kom kom.. het is niet mijn favo film maar hij is zeker niet overschat!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 feb 2003 16:13

Misschien ben ik hierin de enige, en misschien wordt ie beter als je 'm vaker kijkt beter, maar de film die door velen tot beste film van de 20ste eeuw werd uitgeroepen (eind 1999 ook bijvoorbeeld door de publieke omroepen bijv.) viel mij nogal tegen toen ik eind vorig jaar zag.
Ik heb het nu over Citizen Kane. Nou wil ik niet zeggen dat het een slechte film was, zeker niet, maar beste film 20ste eeuw, dat gaat er bij mij de komende tien jaar nog niet in waarschijnlijk.

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 05 feb 2003 17:23

Citizen kane is ook voor mij niet de beste film van de vorige eeuw, maar de meeste van die lijstjes vinden dat de beste, de meest invloedrijke moet zijn geweest. En Citizen Kane is het grote voorbeeld van de eerste geluidsfilms en was destijds verschrikkelijk vernieuwend. Daarom staat hij zo vaak boven in die lijstjes.
En het is natuurlijk knap dat ie 60 jaar na dato nog steeds de moeite waard blijft.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 feb 2003 18:38

dat is waar

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 05 feb 2003 18:40

Dankje

Ayse
Oscar nominatie
Oscar nominatie

timeloop

Bericht door Ayse » 07 feb 2003 19:41

timeloop in een film: er is geen verleden als er geen toekomst is geweest, just like in Twelve Monkeys....

mijn lijstje films moet naar films die ik goed vind... wrong topic

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 14 feb 2003 23:01

In random order

- (the) Blair Witch Project (persoonlijk snap ik de hype rond deze film
niet echt. In ieder geval vond ik hem niet eng en da's toch jammer van een film die het daar juist van moet hebben...)
- Ice Age (te weinig leuke momenten, de trailer staat niet in verhouding tot de film iig)
- Hannibal (tja...... Persoonlijk had ik niet zulke hoge verwachtingen, en achteraf was dat goed ook... :)

hmm, er moeten er meer zijn....

-Zeur-

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 15 feb 2003 10:01

Zeurdoos schreef:In random order

- (the) Blair Witch Project (persoonlijk snap ik de hype rond deze film
niet echt. In ieder geval vond ik hem niet eng en da's toch jammer van een film die het daar juist van moet hebben...)

-Zeur-
Ik was eerlijk gezegd heel bang toen ik deze film gezien had. Bang voor de westerse bevolking, als zoveel mensen dit een spannende, goede film vonden. Dat mensen hiervoor naar de bioscoop gaan, en na afloop niet hun geld terugeisen, dat vind ik eng.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 15 feb 2003 15:45

Hehe, juist, datzelfde angstgevoel bekroop mij toendertijd ook

-Zeur-

King_Pulp
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Overgewaardeerde films

Bericht door King_Pulp » 17 feb 2003 19:23

Overgewaardeerde films???
Niet moeilijk: al die commerciele films van tegenwoordig.

Deze commerciele films krijgen ook nominaties bij Oscar uitreikingen en ander Awards!
One big ass-licking conspiracy in hollywood!

Bobby G Can't Swim en Snatch zijn ondergewaardeerde films.
Deze zouden juist eens meer in de picture moeten komen!! maar wie ben ik?.. 8)

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 17 feb 2003 19:53

Overgewaardeerde films???
Niet moeilijk: al die commerciele films van tegenwoordig.
Deze commerciele films krijgen ook nominaties bij Oscar uitreikingen en ander Awards!
One big ass-licking conspiracy in hollywood!
Adapt[EDIT]AT[/EDIT]ion slecht? The Hours slecht? American Beauty slecht? The Matrix slecht?
Allemaal oscarwinnaars van de laatste jaren (of Oscarkanshebbers natuurlijk)
Mensen, alsjeblieft, een film is commercieel als hij in eerste instantie is gericht op de kijker en niet op wat de regisseur en scriptschrijver willen, en je moet tegenwoordig lang zoeken voor je een producent vindt die daarmee akkoord gaat (natuurlijk zeg ik hier ook weer niet dat niet-commerciele films slecht zijn, het gaat altijd om de film en niet om de categorie, ik ben alleen zo moe van de "commmercieel is slecht" gedachte).

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 18 feb 2003 15:37

Het ligt er allemaal maar aan met welk publiek je meet. Chicago en Gladiator kregen allebei 13 oscar nominaties, maar ze zijn het beiden niet waard. De oscars zijn zowiezo niet zo boeiend (meer).
Ook de top 250 van de IMDB is niet zo interessant voor mij.

Ik ga er dan ook vanuit dat ongeveer 80%-90% van de mensheid een stelletje debiele imbecielen zijn. Dan verbaas je je eigenlijk niet zomeer over dit soort dingen.

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 18 feb 2003 16:16

Nou, het is niet zozeer dat de ietwat minder bedeelde mensen goede films onderwaarderen, maar vooral dat ze slechte films ook hoog waarderen omdat ze de fouten, inconsistenties, valse emoties en doorzichtige helden niet kunnen doorzien.
Even als voorbeeld Sam Bresser (waar ik natuurlijk helemaal niets tegen heb) in het jaar dat Sam hier nu ongeveer post heb ik hem nog nooit een film negatief horen beoordelen, hoewel hij blijkbaar wel vrij veel films heeft gezien. Een aantal films dat Sam goed vond zou ik nog niet bekijken als het de laatste film op aarde was. Ik heb geen idee waar dat door komt; een gebrek aan filmkennis van Sam, of niet genoeg fantasie van mijn kant.
Misschien heeft het ook wel iets met Goodwill te maken, als ik een film ga kijken zie ik, zeker sinds ik zelf films ben gaan maken, de fouten in een film. het komt niet vaak voor dat ik een film zie waarvan ik denk: "Wauw! Dit zou ik absoluut niet kunnen! Hoe hebben ze dit gedaan?" Vaker zit ik me een hele film te ergeren aan niet gelijkwaardige karakters, overbelichte achtergronden, Samshots, onmogelijke plotwendingen en slechte dialoog. Als ik dan eens een film tegenkom waarbij dat niet het geval is, is het genot dubbel zo groot en heb ik ook ontzettend veel zin om dat alles zelf uit te proberen. Ik ben erg blij dat ik op deze manier naar films heb leren kijken, want je weet niet hoe goed een goede film is, tot je een slechte hebt gezien. Of eigenlijk: tot je hebt gezien dat een film slecht is. Want hoewel slecht een relatief begrip is, zijn er films die gewoon slecht zijn, of in ieder veel beter hadden kunnen zijn. Maar aan de andere kant: misschien vindt Sam het geweldig dat films voor hem altijd leuk zijn en ziet hij het als tijdverspilling om een film kritisch te gaan bekijken, films zijn toch bedoeld om te vermaken?
Beide manieren van kijken zijn goed, althans, dat denk ik.
Gover Meit mag hier zijn diepzinnige conclusie aan toevoegen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 18 feb 2003 16:27

Kun je een voorbeeld noemen van een film (laatste 10 jaar) waarbij 'het genot dubbel zo groot' was?

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 18 feb 2003 16:37

Being John Malkovich
Rosetta
Jackie Brown
Leaving Las Vegas
Wandafuru Raifu
Lola Rennt
LA Confidential
Lagaan
Donnie Darko
Ghost World (behalve het einde)
Yi Yi
Winterschläfer
Hapiness
The Silence of the Lambs
Todo Sobre Mi Madre

En nog veel meer, het is helemaal niet zo slecht gesteld met de filmindustrie.
En ja, nu ik zo achteraf mijn post bekijk is genot een nogal fout gekozen woord, ach ja.

Plaats reactie