Best of 2010

Plaats reactie
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Dynamische top tien van 2010

Bericht door Colonel_Kurz » 24 dec 2010 00:56

Ed Crane schreef:Ik vond The Hurtlocker dan weer zwaar overschat, niet dat het een slechte film is, maar zeker overschat.
Dat heb ik nou meer met The Social Network. :wink:

Ik had A Serious Man trouwens hoger verwacht bij jou. :)

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 26 dec 2010 10:51

The Social Network komt binnen op plaats 5.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 26 dec 2010 15:02

Colonel_Kurz schreef:
Ed Crane schreef:Ik vond The Hurtlocker dan weer zwaar overschat, niet dat het een slechte film is, maar zeker overschat.
Dat heb ik nou meer met The Social Network. :wink:

Ik had A Serious Man trouwens hoger verwacht bij jou. :)

Tja, hier kan ik dan weer alleen op reageren met: ik had The Social Network hoger verwacht bij jou :)

Misschien loop ik achter, maar The Social Network was voor mij de eerste keer dat ik kennis heb gemaakt met het 'nieuwe' cinematografische hoogstandje van de 'tiltshift', bij een paar shots met die roeiwedstrijd, waardoor het net leek alsof je naar speelgoed zat te kijken, terwijl het tóch duidelijk echt was. Goed energieke soundtrack van Trent Reznor, in combinatie met sterke cinematografie, montage en dialogen, is het een film met een enorme vaart, naast inhoudelijk goed ook een heerlijke kijkervaring.

De rest na #4, Inception (tenzij ik m'n lijst nog iets verander), is sowieso wat meer willekeur qua positie op de lijst, moet die films nog eens wat vaker zien, vooral dus A Serious Man, want dat is er echt één om vaker te zien om alles er uit te kunnen halen. Maar meer een leuke Coen Brothers dan echt een heel goede, ik vond het kolderieke Burn After Reading bijvoorbeeld beter, of leuker, of hoe zeg je dat, in ieder geval favorieter. Helaas heb ik ook veel niet gezien, want hoewel The Expendables een aardige nobrainer is, moeten er toch films zijn gemaakt die me meer trekken (komt ook vooral doordat ik The Expendables op Lowlands zag, dat is de best mogelijke kijkervaring voor zo'n film). En An Education op #11, die vond ik nou ook weer niet 'geweldig', meer aardig. Maar die top 4 die mag er zijn, stuk voor stuk juweeltjes.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 dec 2010 15:27

Ed Crane schreef:Misschien loop ik achter, maar The Social Network was voor mij de eerste keer dat ik kennis heb gemaakt met het 'nieuwe' cinematografische hoogstandje van de 'tiltshift', bij een paar shots met die roeiwedstrijd, waardoor het net leek alsof je naar speelgoed zat te kijken, terwijl het tóch duidelijk echt was. Goed energieke soundtrack van Trent Reznor, in combinatie met sterke cinematografie, montage en dialogen, is het een film met een enorme vaart, naast inhoudelijk goed ook een heerlijke kijkervaring.
Het was voor mij ook de eerste keer, maar mij is verteld dat het niet echt nieuw is. Dat terzijde is dat inderdaad een fantastische scène, een van mijn favoriete filmmomenten van het jaar. Maar dit hoogtepunt maakt de film als geheel nog niet van hetzelfde niveau. Een heerlijke kijkervaring vond ik het wel, maar inhoudelijk vond ik de film niet zo interessant, zeker niet na enige relfectie. Tijdens de film zat ik dan ook vooral te bewonderen hoe spannend Fincher het eigenlijk oninteressante script maakte.
Ed Crane schreef: De rest na #4, Inception (tenzij ik m'n lijst nog iets verander), is sowieso wat meer willekeur qua positie op de lijst, moet die films nog eens wat vaker zien, vooral dus A Serious Man, want dat is er echt één om vaker te zien om alles er uit te kunnen halen. Maar meer een leuke Coen Brothers dan echt een heel goede, ik vond het kolderieke Burn After Reading bijvoorbeeld beter, of leuker, of hoe zeg je dat, in ieder geval favorieter.
Niks tegen Burn After Reading, maar dat vind ik toch opmerkelijk, gezien ik je toch een beetje als een 'ideeënman' zie en op dat gebied A Serious Man toch een stuk rijker is dan hun vorige film, terwijl er bijna net zoveel te lachen valt.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re:

Bericht door patrob » 26 dec 2010 16:48

The Imaginarium of Dr. Parnassus komt binnen op nummer 6.

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 26 dec 2010 17:03

Er liggen nog een aantal films te wachten waar ik hoge verwachtingen van heb en meestal blijken de leukste verrassingen pas diep in het jaar daarop boven te drijven, maar ik waag me toch maar aan een lijstje.

De grootste verrassing die vlak voor de Kerst nog binnenknalde is Des hommes et des dieux, een buitengewoon ontroerend portret van een groep Cisterciënzer monniken die gedurende de Algerijnse burgeroorlog in 1996 tussen de Moedjahedien en de corrupte Algerijnse regering voor lastige morele dilemma's komt te staan. Geholpen door een cast vol Franse acteerkanonnen weet Xavier Beauvois met een verbluffend sobere regie zonder onnodige kunstgrepen op knappe wijze alle sentimentele valkuilen te vermijden, en - de film speelt tenslotte rond Kerst - eigenlijk ook nog de perfecte kerstfilm af te leveren. Het moment waarop ik hem zag (Kerstavond), zal zeker hebben geholpen en dat de film met zijn Islam vs Christendom de tijdgeest mee heeft, valt niet te ontkennen, maar ik denk dat de film tijdloos zal blijken.

Beste tien:

1. My Son, My Son, What Have Ye Done? (Herzog, 2009)
2. Des hommes et des dieux (Beavois, 2010)
3. Mother (Bong Joon-ho, 2009)
4. Bad Lieutenant (Herzog, 2009)
5. Katalin Varga (Strickland, 2009)
6. Un prophète (Audiard, 2009)
7. Kick-Ass (Vaughn, 2010)
8. Dogtooth (Lanthimos, 2009)
9. Inception (Nolan, 2010)
10. Vincere (Bellochio, 2009)

Net buiten de boot, maar zeer de moeite of gewoon uitstekend vermaak.
Amer (Cattet, Forzani, 2009), Pontypool (McDonald, 2008), Greenberg (Baumbach, 2010), Exit Through the Giftshop (2010), Red Riding Trilogy (2009), I’m Here (Jonze, 2010), White Material (Denis, 2009), Io sono l’amore (Guadagnino, 2009), Pranzo di ferragosto (Di Gregorio, 2008), Valhalla Rising (Refn, 2009), Piranha (Aja, 2010), Macabre (Stamboel,Tsahjanto, 2009).

Slechte films is wellicht wat sterk uitgedrukt (en in het geval van Shutter Island pakte een herkijk wel positiever uit dan in de bioscoop), maar desondanks toch fikse tegenvallers in mijn ogen (en drie grote namen die teleurstelden): Shutter Island, The Ghost Writer, Fantastic Mr. Fox.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 27 dec 2010 11:03

Cold Souls komt op plaats 10.

Deniro
Filmster
Filmster

Bericht door Deniro » 27 dec 2010 13:43

Toch maar even mijn lijst veranderen. Ik heb inmiddels al weer meerdere 2010 films gezien.

1 Shutter Island 8
2 Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 8
3 Robin Hood 7,5
4 Alice in Wonderland 7
5 The Social Network 7
6 Prince of Persia: The Sands of Time 7
7 Unthinkable 7
8 Schemer 7
9 The Doors: When You're Strange 6,5
10 Madeo (South Korea) 6,5

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 27 dec 2010 14:10

Ach laat ik ook eens een lijstje maken.

01. Toy Story 3
02. Buried
03. Inception
04. Kick-Ass
05. Shutter Island
06. The Kids Are All Right
07. The Social Network
08. How to train your Dragon
09. Harry Potter and the Deathly Hallows
10. Scott Pilgrim vs. The World

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 28 dec 2010 10:37

The Town komt net binnen op 10.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 28 dec 2010 12:23

Colonel_Kurz schreef:Niks tegen Burn After Reading, maar dat vind ik toch opmerkelijk, gezien ik je toch een beetje als een 'ideeënman' zie en op dat gebied A Serious Man toch een stuk rijker is dan hun vorige film, terwijl er bijna net zoveel te lachen valt.
Op zich goeie profielschets van je. Eerst vond ik A Serious Man wel 'oké' en 'redelijk grappig', maar een beetje tegenvallen voor een Coens-film. Maar ik ben de film veel beter en vooral ook veel leuker gaan vinden, als ik me goed herinner door een gesprek met jou, toen je zei dat dat hele 'Schrödingers Cat'-principe een symbool was voor de hele film, en toen ben ik daarmee de film weer gaan overdenken en viel alles meteen op z'n plaats. Alles werd spontaan meteen een stuk grappiger (ik heb'm helaas nog geen tweede keer gezien, dus moest't vanuit m'n geheugen doen).

...@Mark ook:

De humor. Joodse humor is niet altijd extreem gemakkelijk te herkennen en is vaak gebasseerd op betweterij en/ of het ondergaan van diepe vernederingen. Moet je dus van houden, en wordt een tweede keer misschien herkenbaarder. 'Het idee' - zoals je het noemt Col_Kurz en je me deed beseffen, en Mark dat is dus hoe je de film moet begrijpen - dat de basis voor de humor vormt: het draait allemaal om een wat sociaal onhandige wiskundige, oftewel iemand die duidelijkheid en rechtlijnigheid nodig heeft. Maar gedurende de film wordt alles om hem heen juist steeds ingewikkelder en onduidelijker voor hem (en dat zorgt ook voor de vernederingen die hij moet doorstaan). En daar is Schrödingers Cat dus een mooi symbool voor:

Spoiler
Die vent die z'n vrouw van'm afpakt, in een autoongeluk omkomt en die tegelijkertijd nog steeds veel invloed op z'n leven heeft, zodat hij tegelijkertijd 'dood is én nog leeft'
,
Spoiler
Hij wordt duidelijk door die student omgekocht, maar 'wordt niet omgekocht'
,
Spoiler
en voor degenen die weten wat voor'n rol Kaballah speelt in relatie tot de Torah: de Torah is echt, Kabalah bestaat als een soort 'geheime tegenhanger' en kan alleen bestaan in zoverre dat iedereen doet alsof het niet bestaat: het bestaat dus terwijl het tegelijkertijd niet bestaat.
en dat vage einde
Spoiler
het kan twee kanten op gaan: de storm, het kan twee kanten op gaan: of het slaat destructief toe en de dood is het gevolg, óf men blijft in leven/ de storm gaat voorbij: door het open einde is het beide tegelijkertijd
enz.

Col_Kurz, lang verhaal kort, je hebt gelijk dat A Serious Man veel meer een ideeënfilm is dan Burn After Reading. En de film ziet er ook veel beter uit en is veel ingenieuzer, terwijl Burn After Reading duidelijk een goedkope en snel opgenomen film is met humor die misschien makkelijker is en kolderieker, MAAR... en dat is een grote maar: het heeft John Makovich als iemand die zichzelf ziet als genie omringd door "the league of morons". Alleen die scene al waarin hij liggend zijn memoires inspreekt. Classic. Mijn favoriete Coen is zoals je weet The Big Lebowski, en dat is nou ook niet echt een ideeënfilm, al zit die wel briljant in elkaar: het hele 'idee' is (zoals je weet) dat elk personage een naoorlogse Amerikaanse stroming uitbeeldt, met die cowboy als het klassieke, 'tijdloze' Amerika, meer eigenlijk niet. Ik hou van films met goede ideeën, maar tegelijkertijd ook van absurde humor en pulp.

Over The Social Network:
Colonel_Kurz schreef:Een heerlijke kijkervaring vond ik het wel, maar inhoudelijk vond ik de film niet zo interessant, zeker niet na enige relfectie. Tijdens de film zat ik dan ook vooral te bewonderen hoe spannend Fincher het eigenlijk oninteressante script maakte.
Voor de symmetrie vind ik dit dan weer opmerkelijk van jou. Volgens mij zelfs in hetzelfde gesprek als over A Serious Man vroegen we ons af - voordat ík The Social Network had gezien - of de persoonlijkheid van Mark Zuckerberg (en wat anderen) een soort symbool is van de huidige samenleving en de jonge generatie als geheel (zoals dat ook het geval was bij Finchers 'Fight Club', waar de persoonlijkheid
Spoiler
schizofrenie/ gespleten persoonlijkheid
van de hoofdpersoon op een ingenieuze manier één grote symbolische verbeelding is van de manier waarop onze consumentistische samenleving werkt). Een aardige reflectie op The Social Network van je Col_Kurz, een gedachte waarmee ik de bioscoop ben ingegaan, en één van de redenen dat de film me zo aanspreekt. En nu zeg je dat je The Social Network na enige reflectie inhoudelijk niet zo interessant vindt, alsof het vorm zonder inhoud is. :-?

Roi
Filmster
Filmster

Bericht door Roi » 28 dec 2010 13:00

Ik heb mijn lijst weer geüpdatet. Volgens mijn statistieken heb ik nu 50 films in de bios gezien dit jaar, een persoonlijk record!

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 29 dec 2010 00:31

Ed Crane schreef:...(komt ook vooral doordat ik The Expendables op Lowlands zag, dat is de best mogelijke kijkervaring voor zo'n film)...
Ik prefereer ten alle tijden een lekker duistere bioscoopzaal, maar wanneer het aankomt op een film vol alfamannetjes is de Alphatent inderdaad wel de uitgelezen plaats om deze te bekijken. :P

Jens
Filmster
Filmster

Bericht door Jens » 29 dec 2010 11:39

Nu 2010 op z'n allerlaatste benen loopt, was het hoog tijd geworden om het voorbije filmjaar eens aan een kritische nabeschouwing te onderwerpen en daaruit kwam onderstaande lijst voort. Dynamisch is de lijst nog wel, want er zijn nog een zestal films die dit jaar in de zalen kwamen die ik nog niet heb gezien en waarvan ik hoge tot torenhoge verwachtingen koester, met name: Machete, Enter the Void, Exit through the Gift Shop, The Killer Inside Me, Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 & Des Hommes et des Dieux.

Maargoed, tot heden ten dage ziet mijn lijstje er zo uit:
01. A Single Man (2009, Tom Ford)
02. Mr. Nobody (2009, Jaco Van Dormael)
03. A Serious Man (2009, Coen Brothers)
04. Shutter Island (2010, Martin Scorsese)
05. Agora (2009, Alejandro Amenábar)
06. The Road (2009, John Hillcoat)
07. The Social Network (2010, David Fincher)
08. The Man Who Stares at Goats (2009, Grant Heslov)
09. Inception (2010, Christopher Nolan)
10. Cold Souls (2009, Sophie Bartes)

Andere films die ik vermakelijk tot erg goed vond dit jaar, maar buiten de lijst vielen waren: Creation, Up in the Air, The Hurt Locker, Kick-Ass, Soul Kitchen, Toy Story 3 & Dinner for Schmucks.

Films die me dan weer helemaal niet konden boeien of die ik zelfs ronduit slecht vond waren: Sherlock Holmes, Where the Wild Things Are, Date Night, Les Barons & Vampires Suck.

Overigens zie ik mijn absoluute nummer één van dit jaar, A Single Man, in weinig lijstjes terugkomen. Beeld ik me het in of is deze magistrale prent aan jullie Nederlanders voorbijgegaan?

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 29 dec 2010 12:00

1 Toy Story 3 9,7
2 Kick-Ass 9,5
3 Un prophète 9,3
4 Inception 9,2
5 Machete 8,7
6 Harry Potter and the deathly hallows: part 1 8,6
7 The Road 8,5
8 Zombieland 8,5 (2009...)
9 How To Train Your Dragon 8,4
10 Des hommes et des dieux 8,3

11 The Expendables 8,0
12 Wall Street: Money Never Sleeps 7,9
13 Sherlock Holmes 7,9
14 Robin Hood 7,8
15 Iron Man 2 7,8
16 Shrek Forever After 7,7
17 Shutter Island 7,5
18 Prince of Persia 7,5
19 Shinboru 7,5
20 Salt 7, 4
21 Predators 6,8

Vergat ik bijna Des Hommes et des dieux er in te zetten. O+ Wat ik nog wil kijken dit jaar maar wat er zeer waarschijnlijk niet meer van komt is machete, social netwerk. Misschien kijk of vandaag of morgen The A-team of Predators maar daar verwacht ik geen top 10 notering voor.

EDIT: Wordt hier trouwens nog wat mee gedaan met die lijstjes? Dat bijvoorbeeld alle top tiens verzameld worden en dat er dan een gezamenlijke top (afhankelijk van het aantal lijstjes) van 2010 uit komt rollen. Nummer 1 is 10 punten, nummer 2 is 9 punten enz...
Laatst gewijzigd door Aston op 13 jan 2011 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie