FilmTotaal Forum-top 100 - Editie 2011

Plaats reactie
zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: FilmTotaal Forum-top 100 - Editie 2011

Bericht door zvorod » 20 okt 2011 17:11

McMurphy schreef:592 voor The Banishment :(. Jammer dat deze zo weinig bekendheid heeft i.t.t. The Return, deze doet er imo zeker niet voor onder!
Ik vind het een heel goeie film, hij staat dan ook in mijn lijst. The Return heb ik nog niet gezien.

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 20 okt 2011 22:57

Ed Crane schreef:
Ik heb de film een paar maanden geleden voor het eerst gezien en hem meteen in m'n lijst gezet. Een erg fijne film die op mij zeker niet als twee en een half uur durend overkwam. Ik kende Griffith's Birth of a Nation bijvoorbeeld al lang, maar hoe je het ook wendt of keert, dat racisme doet er wat mij betreft erg afbreuk aan, erg pijnlijk. Bij Orphans of the Storm blijft dat gelukkig achterwege. Het is al genoemd, maar ook ik vind de manier waarop Griffith het verhaal van de twee hoofdpersonages koppelt aan een grote historische gebeurtenis (de ontwikkelingen van de Franse Revolutie natuurlijk) erg goed gedaan. Wat dat betreft zou je zelfs heeeeel heeeeeeeeeeeel oneerbiedig kunnen zeggen dat Orphans of the Storm de Titanic van the silent era is :P

Ook vond ik het aardig hoe de Franse Revolutie eigenlijk weer een symbool is voor de Russiche Revolutie van 1917 en de angst dat zoiets ook in de VS van die tijd zou gebeuren. Zo is de film tegelijkertijd zowel een historisch epos als een film over gebeurtenissen uit z'n tijd.

En dan zwijg ik natuurlijk nog over de meesterlijke montage en cinematografie...

Oké, bij mij geen #1, maar een mooie #42 is toch ook wat waard.
Mooi dat je hem ook hebt gezien, en dat hij beviel :)

Ik vind Titanic een zeer goede film, hij stond vorig jaar geloof in nog in mijn favorieten; ik kan leven met de vergelijking die je trekt :D

Wat betreft The Birth of a Nation, ik heb hem pas 2 keer gezien; doch hoe meer ik me over de film, Griffith's persoon, en de achtergrondverhalen en omstandigheden rondom de release inlees, deste beter kan ik de film respecteren zoals hij is. Technisch gezien valt sowieso niet te betwijfelen dat het een zeer goede film is.
Ik heb hier nu het boek "Focus on the Birth of a Nation" (Fred Silva) en wat boeken van Kevin Brownlow liggen, en ben benieuwd of ik daar nog wat interessants uit kan halen. De kritieken die je overal tegenkomt zijn ook zeer interessant om te lezen. De inhoud van een film kan best wat bij mensen losmaken en dat uit zich vaak in de waarderingen die hij krijgt. Zo heb ik vandaag toevallig No tengas miedo (2011) bekeken, een film over een meisje dat door haar vader seksueel misbruikt wordt. Wat mij betreft geen slechte film, maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen het te confronterend vinden.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 20 okt 2011 23:44

Nou ja, tenzij die film als boodschap heeft dat zulk misbruik goed is en dat het meisje het verdiende of zoiets is dat natuurlijk wel iets heel anders.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 21 okt 2011 07:27

TheMajor schreef:Vergeet niet de nieuwe lijst aan iCheckmovies door te geven, die staat dacht ik op hun site.
Heb Erik al enkele dagen terug een PM gestuurd, maar die heeft ie nog niet ontvangen.
Openingspost bevat intussen ook de top 100.

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 21 okt 2011 09:19

Colonel_Kurz schreef:Nou ja, tenzij die film als boodschap heeft dat zulk misbruik goed is en dat het meisje het verdiende of zoiets is dat natuurlijk wel iets heel anders.
Je kunt het inderdaad niet helemaal vergelijken, dat was de boodschap niet van de film, maar ik doelde vooral erop hoe de inhoud van een film behoorlijk hard kan aankomen bij de kijker. Zelfs een doorgewinterd filkijker zal bij een eerste kijk van The Birth of a Nation verbaast zijn over de uitspraken, ze zijn veel explicieter/directer dan je verwacht.
Nog even over die film die ik gisteren zag:
Spoiler
Op een gegeven moment gaat het meisje (inmiddels al wat ouder) terug naar haar vader omdat ze hem mist; ze wil nog een 'beurt' van hem. Best heftig.

El Chivo schreef:
TheMajor schreef:Vergeet niet de nieuwe lijst aan iCheckmovies door te geven, die staat dacht ik op hun site.
Heb Erik al enkele dagen terug een PM gestuurd, maar die heeft ie nog niet ontvangen.
Openingspost bevat intussen ook de top 100.
Hij heeft het de komende tijd super druk met de Icheckmovies 2 beta, dus het kan een tijdje duren.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 21 okt 2011 11:16

Klopt, ik ben heel erg druk :) Maar ik heb gereageerd!

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 24 okt 2011 13:56

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 24 okt 2011 15:16

TheMajor schreef:
Colonel_Kurz schreef:Nou ja, tenzij die film als boodschap heeft dat zulk misbruik goed is en dat het meisje het verdiende of zoiets is dat natuurlijk wel iets heel anders.
Je kunt het inderdaad niet helemaal vergelijken, dat was de boodschap niet van de film, maar ik doelde vooral erop hoe de inhoud van een film behoorlijk hard kan aankomen bij de kijker. Zelfs een doorgewinterd filkijker zal bij een eerste kijk van The Birth of a Nation verbaast zijn over de uitspraken, ze zijn veel explicieter/directer dan je verwacht.
Nog even over die film die ik gisteren zag:
Spoiler
Op een gegeven moment gaat het meisje (inmiddels al wat ouder) terug naar haar vader omdat ze hem mist; ze wil nog een 'beurt' van hem. Best heftig.
Tja, zoals Colonel_Kurz al aanstipte, bij The Birth of A Nation gaat het om ideologie die de film uitdraagt en aanhangt. Misschien is The Birth of A Nation wat dat betreft beter te beschouwen als 'de Kuifje in Afrika van de silent era' :P
Ik heb'm wel op DVD hoor, want het blijft een belangrijk en alleen al puur vanuit filmartistiek oogpunt interessant werk.

Nog even een rare anecdote. Ik heb zelfs Triumph des Willens op DVD omdat dat zo'n beruchte film is, en erg interessant is om te zien hoe hij werkt als propagandafilm. Ik bestelde hem als onderdeel van een reeks verschillende bestellingen van klassieke (of in het geval van TdW 'beruchte') Duitse films, zoals Metropolis (de Blade Runner van de silent era) en Dr. Mabuse der Spieler (de The Dark Knight van de silent era). Ik deed dat via Amazon UK omdat je soms echt heel erg goedkoop dvd's kunt bestellen die zo goed als nieuw zijn, maar via allerlei secundaire partijen voor bodemprijzen weg gaan, waarbij Amazon als een soort tussenpartij fungeert, wat (o.a. financiele) veiligheid geeft voor jou als besteller... zou je denken. Toen ik de toegestuurde enveloppe van Triumph des Willens openmaakte bleek het geen officiele uitgave te zijn zoals ik had verwacht, maar een rare uitgave waarbij een brochure zat waarmee ik SS-vlaggen, soldaten-miniaturen (inclusief een jochie met een trommel zoals uit één van de beroemde scenes uit de film) en een buste van Hitler kon bestellen! Ik schrok me dood, de Triumph des Willens DVD moet dus van een heel schimmig, fout 'bedrijfje' vandaan zijn gekomen. Hopelijk was de marge die ze op de DVD maakte nul anders heb ik onbedoeld een extreem rechtse club gefinancieerd. :x :r

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 25 okt 2011 18:11

Er zal vast wel wat marge op zitten. Hij zal wel gedownload zijn, of in elk geval door hun zelf verveelvuldigd. Goede film overigens, net als Olympia 1938.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 okt 2011 23:44

Met Triumph kon ik toch verdomd weinig. Het begin is indrukwekkend, maar ja, dat is natuurlijk tegelijk ontzettend problematisch, en daarna is het vooral speech-mars-speech-mars en herhaalt u nog maar eens... :O

Plaats reactie