Twin Peaks
Mwah. Op basis van het eerste seizoen en de eerste helft van het tweede seizoen (tot en met het moment dat de moord op Laura Palmer wordt opgelost) zou ik nog overwegen om het de beste serie ooit te noemen. De tweede helft van het tweede seizoen voelt echter als mosterd na de maaltijd. Je kunt duidelijk merken dat Lynch zich er minder mee bemoeit heeft, sommige verhaallijnen gaan echt te ver (Nadine) en de sfeer is gewoon niet wat hij in het eerste deel was. Pas helemaal aan het einde gaat de kwaliteit weer echt naar grote hoogte (het einde even logisch als briljant).
Nee, voor mij blijft The Sopranos de beste serie ooit.
Kan iemand mij trouwens vertellen wat de betekenis is van de stoplichten die veelvuldig in beeld verschijnen?
Nee, voor mij blijft The Sopranos de beste serie ooit.
Kan iemand mij trouwens vertellen wat de betekenis is van de stoplichten die veelvuldig in beeld verschijnen?
het Nadinegedeelte is erg tergend, maar daarnaast kent de serie wel weer uitstekende visioenen en zijplotjes. Helaas is de contrast met andere plotjes weer erg jammer, waardoor het tweede gedeelte erg wisselend van kwaliteit is.ash_ schreef:Mwah. Op basis van het eerste seizoen en de eerste helft van het tweede seizoen (tot en met het moment dat de moord op Laura Palmer wordt opgelost) zou ik nog overwegen om het de beste serie ooit te noemen. De tweede helft van het tweede seizoen voelt echter als mosterd na de maaltijd. Je kunt duidelijk merken dat Lynch zich er minder mee bemoeit heeft, sommige verhaallijnen gaan echt te ver (Nadine) en de sfeer is gewoon niet wat hij in het eerste deel was. Pas helemaal aan het einde gaat de kwaliteit weer echt naar grote hoogte (het einde even logisch als briljant).
Klopt maar in vergelijking met het eerste seizoen/eerste deel van het tweede (hier na te noemen: het eerste deel) veel te weinig. Bovendien vind ik Windom Earle in vergelijking met BOB (ook al zijn ze aan elkaar verwant) veel minder als "bad guy".gollum36 schreef:het Nadinegedeelte is erg tergend, maar daarnaast kent de serie wel weer uitstekende visioenen en zijplotjes.
Sowieso waren de verhaallijnen veel minder: de Josie/Eckhardt/Martell verhaallijn was nauwelijks boeiend, evenals de Nadine verhaallijn en die met Lucy/Andy/Richard Tremaine. Verder lijkt het af en toe alsof de schrijvers niet wisten hoe ze met bepaalde karakters moesten omgaan (Audrey die eerst aan Bobby gekoppeld lijkt te worden maar waar op een gegeven moment Billy Zane's karakter, die verder niet relevant is voor het verhaal, als love interest wordt ingezet, James Hurley die eerst in een ander dorp geparkeerd wordt en vervolgens toch maar wordt weggeschreven). Komt ook nog eens bij dat Cooper wat meer naar de achtergrond gaat, wat ik erg jammer vond. Begrijp me niet verkeerd, ik vond het nog steeds goed maar de genialiteit van het eerste deel wordt mijns inziens zelden gehaald. Of dat komt omdat Lynch zich minder met de serie bemoeide weet ik niet, het is in ieder geval jammer.
Kijk, we zijn het eigenlijk gewoon met elkaar eens. Ik vind de serie op het eind erg vermakelijk, maar het eerste deel was concistenter en ging ergens heen.ash_ schreef:Klopt maar in vergelijking met het eerste seizoen/eerste deel van het tweede (hier na te noemen: het eerste deel) veel te weinig. Bovendien vind ik Windom Earle in vergelijking met BOB (ook al zijn ze aan elkaar verwant) veel minder als "bad guy".gollum36 schreef:het Nadinegedeelte is erg tergend, maar daarnaast kent de serie wel weer uitstekende visioenen en zijplotjes.
Sowieso waren de verhaallijnen veel minder: de Josie/Eckhardt/Martell verhaallijn was nauwelijks boeiend, evenals de Nadine verhaallijn en die met Lucy/Andy/Richard Tremaine. Verder lijkt het af en toe alsof de schrijvers niet wisten hoe ze met bepaalde karakters moesten omgaan (Audrey die eerst aan Bobby gekoppeld lijkt te worden maar waar op een gegeven moment Billy Zane's karakter, die verder niet relevant is voor het verhaal, als love interest wordt ingezet, James Hurley die eerst in een ander dorp geparkeerd wordt en vervolgens toch maar wordt weggeschreven). Komt ook nog eens bij dat Cooper wat meer naar de achtergrond gaat, wat ik erg jammer vond. Begrijp me niet verkeerd, ik vond het nog steeds goed maar de genialiteit van het eerste deel wordt mijns inziens zelden gehaald. Of dat komt omdat Lynch zich minder met de serie bemoeide weet ik niet, het is in ieder geval jammer.
Ja die stoplichten intrigeerde mij ook al. Was het niet zo dat Cooper in ik denk aflevering 2 al zei dat hij het vreemd, of raar vond of wat dan ook, dat een oranje licht betekende vaart meerderen ipv minderen, in het plaatsje Twin Peaks. Die opmerking vond ik wel grappig. Wat me ook aan die stoplichten opviel is dat ze het altijd "deden" je zag dan een shot van bomen met veel wind en dan 'zwaaiende' stoplichten, maar waar ze voor staan, geen idee. Ik denk net als het bos, voor het mysterieuze ?
Ik heb zelf nog zitten zoeken maar vermoedelijk hebben ze geen speciale betekenis, zie http://www.twinpeaks.org/faqeps.htm#e49.
Hij vond het niet vreemd of raar, maar vertelt het aan Harry als een compliment over Twin Peaks, dat het een dorp is, waar oranje nog betekent vaart minderen in plaats van toenemen, zoals in de meeste andere steden.jacq schreef:Ja die stoplichten intrigeerde mij ook al. Was het niet zo dat Cooper in ik denk aflevering 2 al zei dat hij het vreemd, of raar vond of wat dan ook, dat een oranje licht betekende vaart meerderen ipv minderen, in het plaatsje Twin Peaks. Die opmerking vond ik wel grappig.
De tv studio dwong Lynch/Frost om de moord op Laura op dat moment al op te lossen, waarover beide furieus waren, maar er bleef hen geen keus.ash_ schreef:Mwah. Op basis van het eerste seizoen en de eerste helft van het tweede seizoen (tot en met het moment dat de moord op Laura Palmer wordt opgelost) zou ik nog overwegen om het de beste serie ooit te noemen.
Ten overvloede wellicht, maar de laatste aflevering was ook weer door Lynch geregisseerd.ash_ schreef:Pas helemaal aan het einde gaat de kwaliteit weer echt naar grote hoogte (het einde even logisch als briljant).
Wat mij erg irriteerde in S2 was de zijlijn met James; ik kon die weeïge kop van die goser echt niet meer zien op het laatst en wenste hem een intiem tête-a-tête met Bob toe, maar helaas, het mocht niet zo zijn.
- Colonel_Kurz
- Walk of Fame
- Berichten: 30497
- Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
- geertvdheide
- Hoofdrol
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 16 jul 2005 10:41
Ik ben het met veel mensen eens dat Twin Peaks een supergoede serie is, maar wel met enige schommeling in kwaliteit. Daarom vind ik het niet dé beste tv-serie van de laatste 15 jaar, maar staat hij wel in mijn top 10, waar ook series als Lost en Carnivale staan.
Twin Peaks is zo sterk omdat het zo mysterieus en onverwachts is, dat je geest overuren draait om allerlei theorieën te bedenken. Het is een abstracte en licht fylosofische serie, waar de kijker zelf af en toe dingen moet interpreteren. Het is minder hap-klaar dan de meeste series en daarom voor liefhebbers erg interessant.
Ik vraag me af of de serie goed was gebleven als het meer seizoenen de tijd had gekregen, aangezien ik bepaalde soap-achtige delen toch wel vrij matig vond. Zoals ik zei had Twin Peaks zijn pieken (
) en dalen.
Twin Peaks is zo sterk omdat het zo mysterieus en onverwachts is, dat je geest overuren draait om allerlei theorieën te bedenken. Het is een abstracte en licht fylosofische serie, waar de kijker zelf af en toe dingen moet interpreteren. Het is minder hap-klaar dan de meeste series en daarom voor liefhebbers erg interessant.
Ik vraag me af of de serie goed was gebleven als het meer seizoenen de tijd had gekregen, aangezien ik bepaalde soap-achtige delen toch wel vrij matig vond. Zoals ik zei had Twin Peaks zijn pieken (

Neemt niet weg dat het wel werkt. Ze verloren erna natuurlijk wel veel kijkers, dus wat dat betreft heeft de studio zichzelf behoorlijk in de vingers gesnedenVoiceOver schreef:De tv studio dwong Lynch/Frost om de moord op Laura op dat moment al op te lossen, waarover beide furieus waren, maar er bleef hen geen keus.

Dat ligt wat mij betreft niet aan James zelf maar aan die verhaallijn die, zoals wel meer verhaallijnen in het tweede deel van het tweede seizoen, vlees noch vis is.VoiceOver schreef:Wat mij erg irriteerde in S2 was de zijlijn met James; ik kon die weeïge kop van die goser echt niet meer zien op het laatst en wenste hem een intiem tête-a-tête met Bob toe, maar helaas, het mocht niet zo zijn.
Ik weet inderdaad niet, wat de gevolgen zouden zijn geweest als ze er bij wijze van spreken nog 20 afleveringen mee hadden gewacht; ik geloof zelfs dat Lynch en Frost met de gedachte speelden om de moord nooit op te lossen.ash_ schreef:Neemt niet weg dat het wel werkt. Ze verloren erna natuurlijk wel veel kijkers, dus wat dat betreft heeft de studio zichzelf behoorlijk in de vingers gesnedenVoiceOver schreef:De tv studio dwong Lynch/Frost om de moord op Laura op dat moment al op te lossen, waarover beide furieus waren, maar er bleef hen geen keus.
Zou kunnen, ik vond het gewoon zo'n ei. Andere blunder vond ik het stoppen van de romance tussen coop en audrey en audrey een nieuwe 'love interest' geven via Billy Zane's personage, ben even zijn naam vergeten, die na een paar afleveringen gewoon weer met de noorderzon verdwijnt, na eerst Audrey van haar maagdelijke status te ontdoen.ash_ schreef:Dat ligt wat mij betreft niet aan James zelf maar aan die verhaallijn die, zoals wel meer verhaallijnen in het tweede deel van het tweede seizoen, vlees noch vis is.
Windom Earle vond ik best wel eng, hoewel inderdaad niet enger dan Bob (alleen Dennis Hopper in Blue Velvet steekt hem wat mij betreft naar de kroon), maar ik heb hem ook nooit als vervanger gezien, hoewel bekend is dat Lynch een gruwelijke hekel aan het personage Windom Earle en die verhaallijn als geheel had.
Volledig mee eens. Sowieso wordt het hele verhaal rondom Audrey minder interessant na het afkappen van de relatie tussen haar en Cooper. Minder interessant want Audrey zelf blijft natuurlijk wel, ehm, interessant.VoiceOver schreef:Andere blunder vond ik het stoppen van de romance tussen coop en audrey en audrey een nieuwe 'love interest' geven via Billy Zane's personage, ben even zijn naam vergeten, die na een paar afleveringen gewoon weer met de noorderzon verdwijnt, na eerst Audrey van haar maagdelijke status te ontdoen.
Ik dacht al ik zeg iets niet goedVoiceOver schreef:Hij vond het niet vreemd of raar, maar vertelt het aan Harry als een compliment over Twin Peaks, dat het een dorp is, waar oranje nog betekent vaart minderen in plaats van toenemen, zoals in de meeste andere steden.jacq schreef:Ja die stoplichten intrigeerde mij ook al. Was het niet zo dat Cooper in ik denk aflevering 2 al zei dat hij het vreemd, of raar vond of wat dan ook, dat een oranje licht betekende vaart meerderen ipv minderen, in het plaatsje Twin Peaks. Die opmerking vond ik wel grappig.
