Family Guy

Netflix of Videoland. Van welke serie kan jij momenteel absoluut niet meer loskomen?
Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Family Guy

Bericht door Feoreunn » 02 nov 2007 17:08

Afbeelding

Ik riskeer waarschijnlijk mijn nek door een topic te openen, maar laat ik het toch maar even wagen om te kunnen concurreren met die South Park-bende. Dus, als je hier iets kwijt wil over het fenomenale en zwaar-aan-South-Park-superieure Family Guy (*), voel je vrij om het te zeggen.

Misschien even een aanloop nemen: Mijn favoriete personages zijn Stewie en Brian en nog het liefst samen ook :) En wat mij vooral boeit in de serie is de heerlijke mengeling van humor: 1) platte onderbroekenhumor over winderigheid en seks, 2) gesofisciteerde humor met obscure referenties naar obscure personen/gebeurtenissen/plaatsen/..., 3) ronduit absurde humor en 4) catchy one-liners die het gemiddeld gesprek naar een hilarischer niveau kunnen tillen.

Wie niet vertrouwd is met de serie: http://www.familyguynow.com. Daar kun je alle afleveringen online bekijken en voorlopig heeft Fox het nog niet neergehaald, dus geniet ervan.

En om af te sluiten, een quote dat al heel de dag in mijn hoofd zit:

Stewie: OK, Harold, what do you think of our Mad Lib?
[clears throat]
Stewie: Cinderella had two step-'watermelons', who were very 'smelly' to her. So her fair god'toilet' turned her pumkin into a big 'fanny', and dragged her off to the 'poop'.
[short laugh]
Stewie: Oh, how ruthlessly absurd!

* Grapje, hoor, ieder zijn eigen ding.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 02 nov 2007 17:29

South park fanboy hier.
Niet helemaal mijn ding deze serie, soms wel een geslaagde grap.
Maar in vergelijking met het soms geniale south park is het eigenlijk niks.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 02 nov 2007 17:37

sickboy1984 schreef:South park fanboy hier.
Dat snap ik nu eens niet, he. Sommige afleveringen van Family Guy zijn echt gieren en brullen, terwijl ik bij South Park misschien af en toe eens grinnik. Nuja, zo zij het, he. Eén ding moet je Family Guy wel nageven: Het is beter geanimeerd, of nee, het ís geanimeerd :P

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 02 nov 2007 17:41

Feoreunn schreef:
sickboy1984 schreef:South park fanboy hier.
Dat snap ik nu eens niet, he. Sommige afleveringen van Family Guy zijn echt gieren en brullen, terwijl ik bij South Park misschien af en toe eens grinnik. Nuja, zo zij het, he. Eén ding moet je Family Guy wel nageven: Het is beter geanimeerd, of nee, het ís geanimeerd :P
Dat geef ik toe, maar bij south park is de animatie ook totaal niet belangrijk.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 02 nov 2007 18:14

De geniale wijze waarop South Park de meest hedendaagse zaken op de hak neemt zal niet gauw door een andere serie geëvenaard worden. Maar dat is mijn mening.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 02 nov 2007 18:21

patrob schreef:De geniale wijze waarop South Park de meest hedendaagse zaken op de hak neemt zal niet gauw door een andere serie geëvenaard worden. Maar dat is mijn mening.
Ik vind ze tegenwoordig iets te veel hangen op tegenwoordige zaken. Elke bekende film/geflopte film, belangrijk nieuwsding enzo moet er aan geloven. Ik vond het vroeger iets beter (al ben ik geen echte fan dus heb ik lang niet alles gezien). Toch zitten er nu nog steeds super afleveringen bij (make love, not warcraft _O_ )

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 02 nov 2007 18:27

Vond die redelijk overrated eigenlijk.

Family Guy beleef ik ook plezier aan, de onsubtiliteiten, het willekeurige, het zal de meeste mensen hier niet liggen, maar ik kan er smakelijk om lachen. Ik vond de aflevering waarin Peter zijn eigen geloof rondom Fonzie gaat opzetten erg sterk. Daarin laat de serie toch nog wel raakvlakken zien met het genuanceerde afzeik gehalte van South Park.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 02 nov 2007 18:33

Ja, dat was inderdaad een van de knappe tot geniale afleveringen die er tussen zitten. Toegegeven, Family Guy zeikt ook veel mensen af, maar op een subtielere manier dan South Park. Trouwens, die ene afleveringen van South Park waarin ze Family Guy afzeiken ga je niet gauw tegenkomen bij Family Guy zelf. Daarom vond ik die aflevering zo laag, aangezien ze geen poot had om op te staan. Family Guy lacht amper met concurrerende animatieseries, behalve dan een paar keer The Simpsons (en dan nog losjes tussendoor) en American Dad (wat van dezelfde makers is). American Dad is trouwens ook best geinig :D Nog fans, want ik voel me lichtjes alleen hier :P

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 02 nov 2007 21:40

Ik vind Family Guy eigenlijk niet echt te vergelijken met South Park maar veel meer met The Simpsons: afgezien van het geslacht (en de intelligentie) van de baby is de samenstelling van het gezin Griffin dan ook identiek aan de familie Simpson.
Maar goed, beter goed gejat dan slecht bedacht, want de serie weet me toch altijd goed te vermaken zonder als een rip-off aan te voelen. De serie kent, zoals eerder gezegd, allerlei soorten humor, dus de kans dat de jouwe erbij zit is zeer groot (het zogenaamde "veel schieten is altijd wel een keer raak"). De anekdote-flashbacks zijn übervoorspelbaar maar blijven erg droog en geven de serie wel weer een extra dosis absurdisme.
Favoriete personage is waarschijnlijk wel Stewie... al zal dat waarschijnlijk komen doordat mijn vrienden mij in dat personage herkennen (wees gerust: alleen in de manier van praten ;)).

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 02 nov 2007 23:25

Best, ik zou "wat ben jij toch een moordlustige baby" niet meteen als een compliment opvatten :D Zijn manier van praten is wel heerlijk.

Meg: Guess what I am?
Stewie: The result of a drunken backseat grope-fest and a broken prophylactic?

Gieren :D

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 03 nov 2007 01:04

Ik heb heel lang geleden weleens een aflevering van Family Guy gezien, maar vond het toen ontzettend flauwe humor, à la 'De Lama's'. Maar aangezien dat al zolang geleden is en zovelen de serie lijken te waarderen, ga ik nu toch maar weer eens een poging wagen. :)

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 03 nov 2007 01:38

Heb zonet even aflevering 16 van seizoen 5 gekeken, maar het kon me niet echt bekoren. Tegenover elke aardige grap staan tien 'grappen' die zo flauw zijn dat ze het meteen weer verpesten. Ik denk dat ik het maar opgeef.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 03 nov 2007 02:56

Thiver schreef:Ik vind Family Guy eigenlijk niet echt te vergelijken met South Park maar veel meer met The Simpsons
Klik

Remy2
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Remy2 » 03 nov 2007 03:02

Over the hele family-guy/southpark discussie:

Ik heb (voordat comedy central het uitzendde) eens een paar afleveringen van Family guy gezien en ik vond ze wél gaan..

Bij Cartoon wars van Southpark heb ik echter in een deuk gelegen want het gegeven dat een zeeleeuw(?) een willekeurig onderwerp met een ander onderwerp in combinatie brengt, en zo een onderwerp voor een aflevering script was echt hilarisch.

Je moet toch toegeven dat veel grappen van Family guy vaak als een tang op een varken slaan en 9 van de 10 keer toch behoorlijk flauw zijn. Over de subtiliteit kun je zeggen dat het soms dieper gaat dan Southpark maar met zoveel verschillende situaties in één aflevering is dat toch niet erg moeilijk.

Wat mij betreft: Hulde aan Southpark omdat zij toch echt als enigste een bepaalde maatschappijkritiek, satire of een modern of hip fenomeen zwaar aan de kaak stellen, en dit dik 20 minuten vol weten te houden in afleveringen vol metaforen. Waar Family guy (zo lijkt het) als het even moeilijk word snel overspringt op een ander onderwerp. De logica is dan ook altijd ver te zoeken.

Niet?

(Overigens vind ik Family niet zwaar zuigen ofzo, maar wat betreft bovengenoemde punten vind ik Southpark gewoon zwaar superieur)

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 03 nov 2007 10:43

Wat is er in godsnaam zo flauw aan de moppen in Family Guy? Toegegeven, er zitten wat flauwe afleveringen tussen, maar van seizoen 3 tot en met 5 is het puur goud. Weet je, er zítten tenminste moppen in. In South Park zit er inderdaad satire, maar dat is het dan ook. Tegen dat je daar een losstaande mop kunt uithalen... Plus South Park heeft totaal oninteressante personages. Family Guy heeft tenminste nog uitgewerkte figuren, elk met zijn/haar gebreken natuurlijk. South Park heeft een irritant rotjoch met het meest afschuwelijke accent ooit. Kan er niet echt tegenop me dunkt. En Family Guy heeft hier en daar wel eens een raakvlak met The Simpsons, maar kom op zeg, welke animatieserie heeft dat niet? Het is zeker geen kopie. Ik zou Family Guy nooit aan kinderen laten zien, omdat het net iets te grof is. Terwijl The Simpsons enorm kindvriendelijk blijft. Trouwens, niet dat South Park geen andere series faket, want ze besteden een hele aflevering aan Family Guy afzeiken. Een zielige poging overigens.
Jullie zeggen dat 9/10 moppen in Family Guy flauw zijn, wel in South Park zitten er nog niet eens zoveel in. En ze zijn dan nog niet goed ook. Wat is er in godsnaam goed aan een hele aflevering Paris Hilton te zitten afzeiken, terwijl iedereen met minimum 1 gram hersens weet dat het een opgefokte hoer is? Family Guy passeert in 2 seconden een onderwerp waar South Park een hele aflevering over doet. Ok, er zit hier en daar wel een geinigheidje in South Park, maar meer dan 2 keer per aflevering kan ik daar toch ook niet mee lachen. Terwijl ik bij Family Guy plat lig. Als jullie toch allemaal zo kicken op satire, bekijk dan eens American Dad. Zelfde makers van Family Guy en een regelrechte aanval op Amerika en al zijn tekortkomingen. Dan zouden jullie misschien zien dat een bende slechtgetekende kinderen niet de enige zijn die satire kunnen maken. De man die beide series bezielt (Seth McFarlane) doet trouwens een heleboel stemmetjes in beide series, terwijl er achter South Park wellicht drie hippies met een zak weed zitten. Of enig equivalent daarvan.
South Park kan dan in het begin wel nog wat geweest zijn, tegenwoordig is het zo populistisch dat daar praktisch niets meer van overblijft. Terwijl Family Guy met niets of niemand rekening houdt en een selecte fanschare heeft. Ze breken trouwens vele grenzen binnen het cartoongenre (zie maar naar de aflevering Stewie Kills Lois, waar een gigantisch cliché in cartoons aan barrels wordt geblazen) en spelen enorm met verwachtingen, iets wat ze op een hoger niveau brengen dan in The Simpsons.
Besluit: South Park is voer voor de massa, Family Guy is misbegrepen en zwaar ondergewaardeerd.

Plaats reactie