Dexter

Netflix of Videoland. Van welke serie kan jij momenteel absoluut niet meer loskomen?
Plaats reactie
Swampman
Filmster
Filmster

Dexter

Bericht door Swampman » 02 dec 2007 22:38

Afbeelding

Aangezien ik zijn naam hier nog niet ben tegengekomen, wordt het toch echt de hoogste tijd voor een nadere kennismaking met Dexter.
Dexter is de hoofdpersoon van de gelijknamige Amerikaanse serie waarvan het eerste seizoen inmiddels achter de rug is en het tweede lopende. De serie is in Nederland helaas nog niet op de buis verschenen, maar seizoen 1 is al verkrijgbaar op dvd en natuurlijk ook online te vinden (mag wel niet, maar ja).

Dexter is de 'blood spatter analyst' bij het Miami Metro Police Department. Dit betekent dat hij aanwezig is bij iedere crime scene om de bloedsporen letterlijk te onderzoeken om zo met nieuwe inzichten te komen over het hoe en wat van de gepleegde misdaad.
Dexter's fascinatie voor bloed gaat echter verder dan zijn werk. In zijn vrije uurtjes is Dexter namelijk druk bezig met het verzamelen van druppeltjes bloed die hij afneemt van zijn slachtoffers voordat hij ze vakkundig in reepjes snijdt. Behalve dat hij werkzaam is bij de politie, is Dexter namelijk ook een uiterst bedreven seriemoordenaar.

Dit unieke gegeven zorgt voor een serie die zich wat mij betreft kan meten met de betere Amerikaanse series van de laatste jaren. De kracht van de serie zit hem, behalve in de orginaliteit van het gegegeven, toch vooral in de vertolking van het hoofdpersonage Dexter Morgan door Michael C. Hall. Deze zal bij velen reeds bekend zijn als David Fisher uit het volprezen Six Feet Under. Hall laat opnieuw zien een uitstekend acteur te zijn en slaagt er perfect in de dubbele persoonlijkheid van Dexter gestalte te geven. Enerzijds zien we het ware gezicht van Dexter als gewetenloze killer en anderzijds zien we een Dexter die zich voordoet als een 'normaal' mens met gevoelens en emoties.

Een seriemoordenaar als hoofdpersonage dus, dat lijkt nu niet direct de aangewezen persoon om als kijker een hartstochtelijke band mee op te bouwen. Toch krijg je een zwak voor Dexter en dat heeft alles te maken met de wijze waarop de serie en het karakter van Dexter in elkaar steekt.
Dexter mag dan wel zijn moorddadige lusten botvieren, zijn slachtoffers zijn nooit personen om veel mededogen mee te hebben. Sterker nog, het zijn altijd criminelen die hun straf op de een of andere manier ontlopen hebben en die, na een ontmoeting met onze vriend, alsnog de ultieme prijs betalen voor hun duistere daden. Op deze manier kan Dexter gezien worden als een soort engel der wrake wiens moordzucht alsnog zorgt voor een stukje gerechtigheid.

Ik weet het, deze kronkel van rechtvaardigheid in het karakter van (seriemoordenaar) Dexter is misschien niet voor iedereen even geloofwaardig, maar ik ga er graag in mee. Zijn selectieve moorddadig gedrag vind zijn verklaring overigens in het verleden van Dexter.
In flashbacks zien we hoe zijn pleegvader Dexter's drang tot moorden al vroeg onderkend en hem helpt om er op een juiste (lees rechtvaardige) manier mee om te gaan. Met andere woorden, als je dan toch moet toegeven aan je moordlust, pak dan in ieder geval diegenen die het 'verdienen'.

De sympathie die Dexter verder opwekt heeft grotendeels te maken met zijn alleraardigste gedrag jegens zijn collega's en met name zijn zuster (ook werkzaam bij de politie) en zijn vriendin en haar twee kinderen.
Dexter is zeer gelukkig met deze relatie omdat deze helpt het beeld in stand te houden dat hij toch vooral een 'average Joe' is met het hart op de juiste plaats. Het ideale van zijn relatie is echter het feit dat deze platonisch van aard is (vanwege een gebeurtenis uit het verleden kan zijn vriendin 'het' nog niet). Dit komt Dexter gezien zijn sociopathische inborst wel zeer gelegen. Hij blijft immers een man zonder emoties die alles moet faken en die de grootst mogelijke moeite heeft zich 'normaal' voor te doen. Hoewel, af en toe krijg je toch het idee dat hij wel degelijk oprechte gevoelens koestert in de richting van zus en vriendin. Misschien opnieuw een wat ongeloofwaardig trekje in het karakter van onze seriemoordenaar maar het zij zo.

Al met al kan ik Dexter een ieder van harte aanbevelen. Het is een zeer onderhoudende serie die uitgaat van een fris idee dat verrassend wordt uitgewerkt. Zoals al eerder vermeld verdient met name Michael C. Hall een groot compliment als de fascinerende Dexter. Vooral de mensen die momenteel in een vacuum verkeren gedurende de (uiterst frustrerende) onderbreking van Prison Break, 14 januari gaan ze pas verder in de VS, kunnen deze leegte op plezierige wijze invullen met de belevenissen van Dexter; seriemoordenaar bij uitstek.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 dec 2007 01:42

Ik weet niet of Prison Break en Dexter nou echt dezelfde doelgroep hebben, maar Dexter is een hele fijne serie. Stukken beter dan Prison Break ook.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 03 dec 2007 17:56

Ik heb nog niks van de serie gezien, maar een beetje jammer dat er zo binnen de lijntjes gekleurd wordt door Dexter alleen 'slechte' mensen te laten vermoorden. Verder klinkt het mentor-leerling gegeven nogal cliché. Naja ik zal toch eens een afleveringetje meepikken als de serie naar Nederland komt, ik ben toch ergens wel benieuwd...

rvg1983
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door rvg1983 » 03 dec 2007 18:37

Vanaf de 1e aflevering vorig jaar al verslaafd aan deze geweldige serie.
Michael C. Hall is geweldig als Dexter.
De humor is lekker zwart zoals je zou kunnen verwachten.
Seizoen is ook weer top.
En inderdaad, Dexter is stukker beter dan Prison Break.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 03 dec 2007 18:51

Het boek Darkly Dreaming Dexter van Jeff Lindsay heb ik wel gelezen. Ze hebben hier dus deze serie op gebaseerd begrijp ik nu.
Als de serie net zo makkelijk "wegkijkt" als dat ik het boek uit las dan moet ik hem denk ik maar eens proberen.

Kippie
Figurant
Figurant

Bericht door Kippie » 05 dec 2007 19:27

Seizoen twee is nog beter. Echt ontzettend spannend. _O_

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 jan 2008 19:09

Heb laatst de eerste drie afleveringen van seizoen twee gezien. Ziet er erg goed uit.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 19 jan 2008 15:39

De eerste aflevering van seizoen 1 gezien. Het boek wordt precies gevolgd, de eerste aflevering was dus wat verhaal betreft weinig verrassend. Wanneer dit verteltempo wordt aangehouden is het verhaal van het boek binnen 3 of 4 afleveringen verteld. Voorlopig in ieder geval hulde dat ze trouw blijven aan het boek.

FerryvD
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door FerryvD » 09 feb 2008 17:33

Ik was aangenaam verrast door deze serie. De serie werd me aangeraden door een vriend van me, maar vooraf had ik toch wel m'n twijfels of het wel iets zou zijn wat me genoeg kon boeien. Inmiddels heb ik beide seizoenen gezien en kijk ik al weer uit naar het derde wat ongetwijfeld zal gaan volgen.

Hoop overigens wel dat ze het zo sterk kunnen voortzetten.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 08 aug 2008 15:06

Ik heb sinds een jaar of 2 moeite om series te volgen, ze kunnen me vaak niet langer dan 1 of 2 afleveringen boeien... daarna neem ik gewoon de tijd er niet meer voor om verder te kijken en dan heb ik niet eens het gevoel dat ik wat mis.

Maar Dexter is anders, ik heb in 3 dagen tijd het eerste seizoen afgekeken, geweldige personages en een leuk verhaal, top entertainment. Ik ben nu ook al aan het 2de seizoen begonnen.

Dexter is een held.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 08 aug 2008 16:07

En ik maar hopen dat er een Dexter's lab topic geopend was :(

Legend
Filmster
Filmster

Bericht door Legend » 08 aug 2008 22:51

Vandaag begonnen met kijken. Geweldig. Ik heb nu de eerste drie episodes gezien en vind het echt vet. Het boeiende vanaf minuut een. Vooral degene die Dexter speelt geweldig. Ik vind de humor en spanning perfect. Dit smaakt naar meer. Ik ga even snel alles kijken.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 01 sep 2008 07:37

Nog 27 dagen en S3 begint :D

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 01 sep 2008 19:51

Wordt blijkbaar vanaf deze week in Vlaanderen uitgezonden ook, dus ik denk dat ik toch zeker de eerste aflevering eens ga kijken.

Sandro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sandro » 01 sep 2008 23:31

Zit nu bij de één na laatste aflevering van het eerste seizoen. Werkelijk schitterend deze serie. Michael C. Hall was al overtuigend in Six Feet Under, en nu laat 'ie weer zijn kunnen blijken. Alle karakters hebben hun goede en slechte trekjes, wat ik ook wel kan waarderen. De sociale ondertoon is tevens briljant.

De hele spanningsopbouw is echter wat de serie maakt, prachtig.

Plaats reactie