Aston schreef:Ed Crane schreef:Een aantal weken geleden heb ik in no time de eerste drie seizoenen er doorheen gejast, echt heel grappig.
...
En Two and a Half Men en dat soort series, daar kan ik echt niks mee.

, het is van dezelfde mensen van Two and a half Men en het is precies hetzelfde genre/publiek/stijl.
Niks

, uiteraard zijn er overeenkomsten, maar het gaat me juist om wat the Big Bang Theory uniek maakt. De reden dat ik The Big bang Theory briljant vind is niet zoiets breeds als dat het genre/ publiek/ stijl me aanspreekt, er zijn zoveel sitcoms en de meeste vind ik niet veel aan. Het is de *specifieke invulling* van dat format die The Big Bang Theory zo leuk maakt:
Het draait nu eens specifiek om "science nerds" en "comic-con geeks" (en behandelt daarmee een erg groot deel van al m'n persoonlijke interesses en guilty pleasures), dat heeft Two and a Half Men niet.
Daarnaast vind ik bijvoorbeeld het personage Sheldon briljant. Wat hij ook zegt, ik krijg op z'n minst een glimlach op m'n gezicht. Iemand met autisme/ het syndroom van asperger zo grappig en 'love to hate' neerzetten vind ik een enorme prestatie. En dat zit specifiek in The Big Bang Theory en niet in Two and a Half Men.
Tenslotte vind ik het ook erg geslaagd en erg grappig hoe ze wetenschap gebruiken op een humoristische manier. In principe weet ik altijd vrij aardig waar ze het over hebben en ik kan beamen dat het echt goed geresearched is (er is dan ook een hoogleraar natuurkunde die de schrijvers helpt), dat geeft een soort extra 'incrowd'-dimensie aan de humor die ik erg leuk vind. Dat heeft Two and a Half Men niet.
Toch wil ik nog even terugkomen op dat ik zei dat de serie minder zou zijn geworden. Seizoen twee en drie vind ik denk ik het sterkst, maar ik moet zeggen dat ik seizoen vier na een herkijk eigenlijk toch ook wel erg grappig vind. Ik heb niet echt veel met Amy (een poging tot een vrouwelijke Sheldon, wat gedoemd is minder goed te zijn omdat Jim Parsons het gewoon zo extreem goed doet), maar ik vind haar toch wat minder irritant dan eerst. De serie is denk ik wel iets karikaturaler en wat meer voor een groter publiek geworden, jammer, maar ach, het zei zo, zelfs een zwakke The Big Bang Theory zou nog altijd stukken leuker zijn dan bijna elke andere sitcom. Er zijn contracten tot 2013 of 2014 of zo, dus dat zit wel goed.