Homeland

Netflix of Videoland. Van welke serie kan jij momenteel absoluut niet meer loskomen?
Swampman
Filmster
Filmster

Homeland

Bericht door Swampman » 01 jan 2012 17:08

Afbeelding

Homeland vertelt het verhaal van de Amerikaanse militair Nicholas Brody (Damian Lewis) die, na een gevangenschap van acht jaar door Al-Qaida, wordt bevrijd uit een gevangenenkamp in Afghanistan. Bij thuiskomst wordt Brody als een held ontvangen en al snel gezien als de ideale posterboy voor de Amerikaanse overheid. CIA-agente Carrie Mathison (Claire Danes) heeft echter haar bedenkingen bij Brody aangezien zij informatie heeft dat een Amerikaanse krijgsgevangene is overgelopen naar Al-Qaida. In haar ogen is Brody die persoon en dus stelt zij alles in het werk om Brody al dan niet te
ontmaskeren als mogelijke terrorist. Wat volgt is een jacht naar de waarheid waarbij de nationale veiligheid van de VS op het spel staat.

Dit is in een notedop waar het om draait in Homeland. De serie was een grote hit in Amerika en na het zien van de 12 afleveringen moet ik ook toegeven geboeid te hebben gekeken naar deze orginele insteek in het hele "War on Terror" gebeuren.
De kracht van de serie zit hem natuurlijk in het sterke uitgangspunt en de manier waarop dit wordt uitgewerkt middels de fascinerende karakters van zowel Brody als Mathison. Brody is een man die vanzelfsprekend getekend is door zijn tijd in Afghanistan en duidelijk moeite heeft zijn plaats te hervinden binnen zowel zijn gezin als ook de buitenwereld daaromheen. Middels flashbacks zien we wat Brody heeft moeten doorstaan tijdens zijn gevangenschap en wordt ook steeds duidelijker hoe deze tijd hem gevormd heeft tot de man die hij nu is.

Mathison aan de andere kant is een vrouw wiens leven volledig opgeslokt wordt door haar werk en waarin amper ruimte is voor een normaal sociaal bestaan. De persoon Brody wordt een totale obsessie voor haar en tijdens haar bezeten zoektocht naar de waarheid tart ze alle regels en brengt ze zowel haar carriere als haar eigen gesteldheid danig in gevaar. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat één bepaalde ontwikkeling
Spoiler
het romantische subplot
, die plaats vindt tijdens haar kruistocht tegen Brody, in mijn ogen verre van geloofwaardig was en dit deed toch enigzins afbreuk aan een tot dat moment vlekkeloos geheel.

Gelukkig herpakt de serie zich weer en wordt de spanning naar het einde toe geweldig opgebouwd om te resulteren in een finale waarover de meningen waarschijnlijk sterk verdeeld zullen zijn. Ik was niet helemaal overtuigd
Spoiler
toch een soort van cop-out
en had me een ander einde kunnen voorstellen na een ijzersterke aanloop die mij echt op het puntje van mijn stoel deed zitten. Ik kan hier verder niet op ingaan zonder teveel prijs te geven, maar ben benieuwd wat de volgers van de serie ervan vinden. Vast voer voor discussie neem ik aan.

De acteurs Lewis en Danes zijn beide zeer overtuigend in hun rollen van respectievelijk Brody en Mathison, maar wat mij betreft wordt de show toch min of meer gestolen door de sublieme Mandy Patinkin. Patinkin kruipt in de rol van Saul Berenson, de ervaren rot binnen de anti-terrorisme afdeling van de CIA, en hij is de man die de soms losgeslagen Mathison dan wel keihard corrigeert, dan wel collegiaal en zelfs vaderlijk bijstaat. Evenals Mathison heeft zijn totale overgave voor zijn werk desastreuze gevolgen voor zijn privéleven, en dit heeft van hem een man gemaakt die afwisselend cynisch dan wel kwetsbaar en menselijk overkomt en dit zorgt voor enkele van de beste momenten in Homeland.

Al met al een serie die zeker de moeite waard is en diegenen die een eerste indruk willen opdoen kunnen vanavond (1 januari) terecht bij BNN die er om 20:00 mee van start gaat. Een goed begin van een nieuw filmjaar zou ik zeggen. :+

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Homeland

Bericht door Colonel_Kurz » 01 jan 2012 17:47

Over die twee spoilers: de eerste vond ik juist wel sterk, en de aflevering waarin dat wordt uitgediept met
Spoiler
de ondervraging
als climax (een geweldig moment voor de twee personages) de beste van het seizoen. De
Spoiler
onthulling de volgende aflevering dat Brody toch terrorist blijkt te zijn
vond ik dan juist erg zwak en
Spoiler
behoorlijk uit de lucht komen vallen gezien hoe het personage tot dan toe ontwikkeld was. Echt zo'n ongeloofwaardige en irritante 24 twist.
Brody's beslissing om
Spoiler
de bom niet op te blazen kwam ook niet plausibel tot stand, maar de beslissing zelf paste wel goed bij zijn ontwikkeling
- hoewel het tegenovergestelde ook had gekund, zo goed is hij toch geschreven. De laatste scène van het seizoen vond ik dan weer zorgwekkend:
Spoiler
we krijgen toch geen godsgruwelijk amnesia plot in het tweede seizoen, waarbij Carrie op zoek gaat naar de clue in haar geheugen die wij al weten?

Swampman
Filmster
Filmster

Bericht door Swampman » 01 jan 2012 22:17

Tja, het ging er bij mij gewoon niet in dat
Spoiler
Carrie plotseling echt valt voor de man Brody, terwijl ze alleen maar bezig is met de terrorist Brody. Een ontluikende romance van haar kant kan ik moeilijk rijmen met haar obsessie van zijn 'schuldig zijn'.
Deze gebeurtenis lijkt totaal niet op zijn plaats in de ontwikkeling van het verhaal. Het feit dat Brody
Spoiler
uiteindelijk toch fout blijkt te zijn vond ik niet zo'n probleem.
In mijn beleving bleef je toch
Spoiler
constant in het ongewisse aangaande Brody's standpunt dus ik kon hier wel mee leven
Daarentegen vond ik Brody's uiteindelijke beslissing om
Spoiler
eerst wel en vervolgens (na dat telefoontje van zijn dochter) niet door te zetten ietwat gekunsteld overkomen. Brody de bad guy die na een technisch probleem de kans krijgt toch het goede te doen
. Het was pas echt een
Spoiler
daverende ontknoping geweest als het wel gebeurt was. Een "dode Rita in Dexter's badkuip moment" so to speak
. Maar ja, het is ook wel weer logisch zoals het gelopen is. Het Amerikaanse publiek
Spoiler
had zo'n einde nooit gepikt
en gezien het succes van de serie
Spoiler
moet een 2e seizoen (inclusief Brody) natuurlijk volgen
.De laatste scene die je aanhaalt vind ik trouwens helemaal niet zo zwaar wegen als de makers schijnbaar willen doen voorkomen. Wat maakt het uit dat
Spoiler
Brody de naam van de zoon van Nazir mompelt.
Moet Carrie hier direct uit concluderen
Spoiler
dat Brody tikt zoals hij tikt, beetje vergezocht of niet
Hopelijk wordt het
Spoiler
2e seizoen er inderdaad geen met een tenenkrommende amnesia verhaallijn waarbij Carrie zich iedere aflevering iets meer gaat herinneren

Lekker communiceren trouwens met dit spoilerfeest. :wink: Zal blij zijn wanneer de meerderheid seizoen 1 achter zijn kiezen heeft.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 01 jan 2012 23:02

Pff spoiler overload :D. Niet geheel toevallig ben ik vandaag begonnen aan Homeland, na het lezen van Kurz' beste series van 2011 op Salon Indien :). Zeer interessant verhaal en ben benieuwd hoe dit verder uitpakt en of het niveau zo doorgaat!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 jan 2012 00:29

Swampman schreef:Tja, het ging er bij mij gewoon niet in dat
Spoiler
Carrie plotseling echt valt voor de man Brody, terwijl ze alleen maar bezig is met de terrorist Brody. Een ontluikende romance van haar kant kan ik moeilijk rijmen met haar obsessie van zijn 'schuldig zijn'.
Deze gebeurtenis lijkt totaal niet op zijn plaats in de ontwikkeling van het verhaal.
Nou ja, ze
Spoiler
is niet alleen geobsedeerd met zijn schuld, maar vooral ook met hem. En in die fantastische ondervraging overtuigt hij haar van zijn onschuld
Swampman schreef: Het feit dat Brody
Spoiler
uiteindelijk toch fout blijkt te zijn vond ik niet zo'n probleem.
In mijn beleving bleef je toch
Spoiler
constant in het ongewisse aangaande Brody's standpunt dus ik kon hier wel mee leven
Omdat ik dus
Spoiler
door dat gesprek net als haar overtuigd was, vond ik het idee dat we dus eigenlijk niet kunnen vertrouwen wat we zien een vervelend trucje. Waar de climax van de aflevering daarvoor volledig uit de personages voortkwam, kwam dit op mij over als iets wat vooral bedacht was om het plot om te gooien.
Swampman schreef: Daarentegen vond ik Brody's uiteindelijke beslissing om
Spoiler
eerst wel en vervolgens (na dat telefoontje van zijn dochter) niet door te zetten ietwat gekunsteld overkomen. Brody de bad guy die na een technisch probleem de kans krijgt toch het goede te doen
. Het was pas echt een
Spoiler
daverende ontknoping geweest als het wel gebeurt was. Een "dode Rita in Dexter's badkuip moment" so to speak
. Maar ja, het is ook wel weer logisch zoals het gelopen is. Het Amerikaanse publiek
Spoiler
had zo'n einde nooit gepikt
en gezien het succes van de serie
Spoiler
moet een 2e seizoen (inclusief Brody) natuurlijk volgen
.
Spoiler
Het is inderdaad een beetje een anti-climax, maar dat hij uiteindelijk beslist het niet te doen vanwege zijn dochter vond ik bij zijn personage passen en thematisch kloppen. Hij was ooit immers van loyaliteit veranderd vanwege de relatie met een surrogaatzoon, en diens dood dreef Abu Nazir én hem tot het hele plan om de vice-president en co. te vermoorden.
Swampman schreef: De laatste scene die je aanhaalt vind ik trouwens helemaal niet zo zwaar wegen als de makers schijnbaar willen doen voorkomen. Wat maakt het uit dat
Spoiler
Brody de naam van de zoon van Nazir mompelt.
Moet Carrie hier direct uit concluderen
Spoiler
dat Brody tikt zoals hij tikt, beetje vergezocht of niet
Hopelijk wordt het
Spoiler
2e seizoen er inderdaad geen met een tenenkrommende amnesia verhaallijn waarbij Carrie zich iedere aflevering iets meer gaat herinneren
Haar kennende zal ze,
Spoiler
zeker gezien die hele 'timeline' van haar, haar obsessie met Brody en de manier waarop hij de naam uitspreekt in een onbewaakt, onbewust intiem moment, zeker tot die conclusie komen. Ze was tijdenlang van zijn schuld overtuigd vanwege één gefluisterde opmerking van een andere terrorist, en later is ze dat puur omdat "Abu Nazir de zaken groter aanpakt dan één scherpschutter" volgens haar.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 02 jan 2012 11:05

Ik vond het een geweldig seizoen dat ik in 3 dagen tijd heb gekeken. Het stoorde mij totaal niet dat
Spoiler
Brody het uiteindelijk niet deed. Het zou ook wel heel lomp zijn om je hoofdpersonage aan het einde van het 1ste seizoen al op te blazen

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 02 jan 2012 23:36

Ook het eerste seizoen afgerond (in 2 dagen :P) en vind het een heerlijke serie! Het eerste wat ik dacht tijdens de slotscene was hetzelfde als Kurz eerder aangaf. Ik moet er niet aan denken dat
Spoiler
Carrie un het tweede seizoen beetje bij beetje haar geheugen weer terug moet gaan proberen te krijgen
:(.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 15 okt 2012 21:57

So far ben ik, na drie episodes, nog niet echt onder de indruk van seizoen 2. Veel te veel toevalligheden allemaal... maar niettemin blijft het een leuke serie te kijken. Haalt echter (bij lange na) niet het hoge niveau van seizoen 1.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 16 okt 2012 00:32

Tja, qua verhaal is het allemaal erg gekunsteld en ongeloofwaardig.
Ondertussen lijkt het er op dat Carrie één van de hoofdpersonen blijft zijn. Terwijl haar labiele toestand toch wel erg evident is en haar donkere ogen steeds wilder alle kanten op schieten. Bah!
Brody zelf moet zich nu al uit onmogelijke of al te onwaarschijnlijke situaties redden dus dat belooft wat voor de rest van het seizoen.

Het is wel spannend en door de vele wisselingen in verhaal en tempo is het niet zo moeilijk om je te vermaken.
Gewoon even je kritische blik samen met je jas aan de kapstok hangen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 okt 2012 02:26

Strangelove kan er niet tegen om naar mensen te kijken met een instabiele geestelijke gesteldheid?
Axeqlusive schreef:Haalt echter (bij lange na) niet het hoge niveau van seizoen 1.
Mwuah, dat hoge niveau was er toch echt pas halverwege het seizoen.

Perrysh
Bijrol
Bijrol

Bericht door Perrysh » 25 okt 2012 19:05

Ik moet zeggen dat het einde van de 4e aflevering wel een 'Do-or-Die' -scenario schetst. Voor mij zou de serie in ieder geval elk greintje geloofwaardigheid verliezen als ze nu niet doorpakken en hij zich er weer uit weet te lullen. Anderszijds lijkt dat onvermijdelijk, aangezien we nog lang niet bij het einde van het seizoen aangekomen zijn.
Spoiler
Ik ben eigenlijk bang dat Brody een soort van dubbelagent gaat worden, zodat we allemaal het gevoel van seizoen 1 weer terug kunnen krijgen; de vraag waar de loyaliteit van Brody nu eigenlijk ligt.
Hopelijk komt mijn prognose niet uit, want dat zou mij echt te standaard zijn.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 28 okt 2012 17:58

Ik hoor hier veel en goede verhalen over. Ik ga er ook aan beginnen!

Perrysh
Bijrol
Bijrol

Bericht door Perrysh » 29 okt 2012 16:53

Inmiddels de laatste aflevering gezien:

/facepalm

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 31 okt 2012 18:38

Huh? Sterkste aflevering van het seizoen tot nu toe.

Perrysh
Bijrol
Bijrol

Bericht door Perrysh » 31 okt 2012 19:04

Ik refereer ook naar mijn eerdere post, wat ik daar had voorspeld komt echt precies uit, beetje makkelijk allemaal. Maar het was te verwachten, het is de enige manier waarop deze serie nog jaren door kan gaan zonder dat het tot een snelle climax met Brody moet komen.

Plaats reactie