Anime-series

Netflix of Videoland. Van welke serie kan jij momenteel absoluut niet meer loskomen?
Plaats reactie
WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Anime-series

Bericht door WizardOfOss » 11 okt 2014 00:09

In plaats van het strips-draadje verder te vervuilen toch maar eens een topic voor anime-series maken...

Inmiddels zit het zomerseizoen er alweer op, en is het herfstseizoen van start gegaan. Allereerst een terugblik op de anime-zomer:

Barakamon was wat mij betreft de meest geslaagde serie, een wat heethoofdige kalligrafie-artiest wordt verbannen naar een afgelegen eilandje om rustig tot zichzelf te komen, maar daar werkt de lokale bevolking niet bepaald aan mee. Slice-of-life met veel humor.

Aldnoah.Zero was een degelijke mecha waar aardbewoners het tegen de technisch superieure Marsbewoners moeten opnemen. Ziet er geweldig uit maar qua verhaal en vooral personages niet echt verheffend. Schrijver Gen Urobuchi maakt zijn bijnaam "Urobutcher" echter wel weer waar...

Zankyou no Terror a.k.a. Terror in Resonance leek vanaf het begin de meest boeiende serie, over twee geheimzinnige terroristen-tieners die overheidsgebouwen in Tokyo opblazen. Helaas ontspoort de serie halverwege in totale onlogica met name dankzij één volslagen belachelijk personage. Het einde is gelukkig weer uitstekend, maar dat kan de aangerichte schade toch niet helemaal goedmaken.

Tokyo Ghoul viel na een sterke start helaas ook behoorlijk tegen, het valt blijkbaar toch niet mee om mensetende halfmensen als protagonisten neer te zetten. Ik heb de manga hiervan niet gelezen, maar het schijnt dat er wel erg willekeurig in geknipt is.

Rail Wars! heeft het nog tot de derde aflevering gered, toen heb ik het definitief opgegeven. Veel tieten en treinen zijn duidelijk niet voldoende basis voor een leuke serie.

Dan het herfstseizoen, waarvan voor de meeste series de eerste ronde erop zit:

Terra Formars was heel sneaky wat eerder al begonnen, dus vanavond reeds de derde aflevering gezien. Deels tenminste, want wat een leuke scifi-actie-horror met lekker veel gore had moeten worden wordt volledig om zeep geholpen door overvloedige censuur. Kijk, hier komt iemand bloederig aan z'n einde:

Afbeelding

Dat wordt dus wachten op een ongecensureerde BR-release...

Danna ga Nani wo Itteiru ka Wakaranai Ken a.k.a. I Can't Understand What My Husband Is Saying is een serie van vermakelijke shorts (3,5 minuut) over een vrouw die met een otaku is getrouwd en hem dus voor geen meter begrijpt.

Gugure! Kokkuri-san gaat over een klein meisje die een geest oproept, maar in plaats van bang te zijn als de geest daadwerkelijk verschijnt doet ze er werkelijk alles aan om het bloed onder z'n nagels vandaan te halen. Erg vermakelijk, maar voor hoelang?

Kiseijuu: Sei no Kakuritsu a.k.a. Parasyte is een geslaagde manga-adaptatie over een jongen waarvan niet de hersenen (en daarmee het hele lichaam) maar slechts de rechterarm door een buitenaardse parasiet wordt overgenomen. Tamelijk absurd, maar met een goede dosis horror. En van censuur is gelukkig geen sprake, we mogen binnen een halve minuut al aanschouwen hoe iemand haar hoofd verliest...

Shingeki no Bahamut: Genesis is de verrassing tot nu toe, een vooralsnog knotsgekke fantasyserie over twee premiejagers en een mysterieuze dame (die naar goed animegebruik naakt geïntroduceerd wordt), blijkbaar gebaseerd op een of ander kaartspel.

Shirobako is een geval apart, de serie biedt een kijkje achter de schermen van de productie van een (fictieve) animeserie. vanuit dat oogpunt zeker interessant, maar de eerste aflevering is dusdanig chaotisch dat er geen touw aan vast te knopen valt.

Psycho-Pass 2 is het vervolg op de geweldige eerste serie, over een futuristische wereld waarin ieders psychische gesteldheid vrijwel continu wordt gemonitord en je vanwege foute gedachten reeds tot crimineel bestempeld kan worden. Het begin is prima, al blijft het toch vooral de vraag of deze tweede serie nu zonder schrijver Gen Urobuchi (daar is onze Urobutcher weer...) hetzelfde niveau weet te bereiken.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Anime-series

Bericht door Sha » 10 nov 2014 18:34

Er zitten interessante titels tussen Wizard, ik zal m'n watch lijstje maar weer eens updaten :)

Maar dat hier verder niemand op gereageerd heeft... Kijkt er verder dan niemand naar anime?

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 10 nov 2014 19:12

Afbeelding

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 nov 2014 20:33

@Vleeshaak, dan moet je niet zoveel films kijken. Ik op mijn beurt heb helemaal geen tijd voor films, hoe zou dat toch komen :D

Maar het herfstseizoen is inmiddels flink op stoom, en bij de meeste series klopt de eerste indruk nog steeds heel aardig. Shingeki no Bahamut blijft vooralsnog de grote verrassing van het seizoen, en Parasyte maakt de hoge verwachtingen nog steeds helemaal waar. Ik heb nog geen series laten vallen, maar vooral bij Shirobako en in mindere mate Gugure! Kokkuri-san moet ik nog maar zien of ik het einde ga halen. Wel nog een paar toevoegingen:

Fate/Stay Night: Unlimited Blade Works is een reboot/sequel/alternatieve versie van een al langer lopende franchise (maar de eerste serie was blijkbaar zeer matig, een naar het schijnt ijzersterke prequel-serie zou zonder die eerste serie nauwelijks te volgen zijn, en dan is er nog een film waar deze nieuwe serie een uitgebreidere versie van is, dus al met al schijnt het prima te zijn om die allemaal over te slaan en nu gewoon met deze serie te beginnen. Logisch toch?) over magiërs die met hulp van een servant op leven en dood strijden om de Heilige Graal. Of zoiets. Indrukwekkende productie, maar na een ijzersterk begin lijkt het nu toch wat in te kakken.

Amagi Brilliant Park gaat over een nogal arrogante knul die een verloederd magisch pretpark van de ondergang moet zien te redden. Oké, dat slaat dus per definitie al helemaal nergens op, maar komisch is het zeker.

Voor nog een extra dosis humor is er Denki-gai no Honya-san, over de belevenissen van het personeel in een mangawinkel in Akihabara. Niet alle grappen zijn even geslaagd, maar ter compensatie zijn er meer dan genoeg.

En dan was er nog Sora no Method, over een meisje dat terugkeert naar haar geboortedorp waar nu echter een mysterieuze UFO boven zweeft. Dat is vooralsnog ook echt het enige interessante aspect van de serie, want na twee afleveringen is er te weinig boeiends gebeurt om me nog in de derde aflevering te interesseren. Dus toch een eerste afvaller....

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 nov 2014 21:57

Een incidentele aflevering Sailor Moon, een paar afleveringen Dragonball Z (je weet wel, drie afleveringen doen alsof je enorm moet schijten en dan ineens wegvliegen) en nog wat andere hier op TV uitgezonden series hebben mij er ook lang van weerhouden anime-series te kijken. En ook nu ik toch vrij veel kijk pik ik nog steeds de krenten uit de pap. Er wordt nog zoveel meer gemaakt wat vermoedelijk bagger of domweg meer van hetzelfde is, dit herfstseizoen alleen waren er alweer 47 nieuwe series.

Bij oudere series pik ik wel vooral de series die overwegend goed beoordeeld worden eruit, maar bij nieuwe series is dat uiteraard altijd een gok. Een interessante serie beginnen is niet zo moeilijk. Dat niveau een seizoen lang volhouden en er een goed einde aan breien blijkt echter toch vaak een ander verhaal...

Maar als je een eens iets wil proberen, kijk dan bijvoorbeeld eens Cowboy Bebop, Psycho-Pass, Death Note of Black Lagoon. Of haak aan bij Shingeki no Bahamut...

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 10 nov 2014 22:22

Jammer, One Piece is van alle series die ik tot nu toe opgenoemd heb zien worden veruit de beste serie :)

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 nov 2014 22:47

Airbender schreef:Ik ben zeker geïnteresseerd in anime. Deze staan in mijn watchlist: Death Note, Fullmetal Alchemist, Bleach en natuurlijk Attack on Titan. Ook Akira en Ghost in the Shell lijken mij interessant. Totaal geen interesse in Naruto, One Piece en Cowboy Bebop.
FMA schijnt goed te zijn, Bleach en Naruto lijken mij dan weer totaal niks. Maar sowieso heb ik het niet zo met van die eindeloos lange series, en aangezien ze vaak afgeremd worden door het tempo van de manga krijg je dan een laag tempo met veel fillers. One Piece vind ik als manga echt geniaal, maar ik heb me echt met moeite door het eerste seizoen anime heen geworsteld. Dan schijnt het daarna wel veel beter te worden (zie ook de reactie van Sha), maar daar heb ik gewoon het geduld niet voor.

Cowboy Bebop is trouwens wel een van de betere series, dus zou ik zeker wel proberen.

Akira heb ik lang geleden gezien maar was behoorlijk indrukwekkend. GitS vond ik ook erg sterk, het vervolg echter een stuk minder, de manga kan me ook niet echt boeien en hoewel Stand Alone Complex overwegend zeer positieve reacties krijgt ben ik vooralsnog niet verder gekomen dan de eerste (niet echt overdonderende) aflevering daarvan.
Airbender schreef:Zal ik je ook een lijstje geven van manga die ik wil lezen?
Laat maar zien!
Airbender schreef:En ik kan uit jouw laatste reactie niet uitmaken of je over Sailor Moon positief of negatief bent.
Maak daar maar gerust negatief van. Maar goed, dat was ook 20 jaar geleden, en aangezien er pas weer een nieuwe serie van is gemaakt doen ze ergens toch vast iets goed. Ik gok alleen dat jij en ik niet echt tot de doelgroep behoren...

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 10 nov 2014 23:41

Airbender schreef:Plus er lijkt veel humor in te zitten denk ik, grote turn-off voor mij.
Klopt, de humor is voor mij juist de reden dat het zo'n goede serie is. Ik kan me ook eigenlijk geen voorstelling maken hoe humor ooit eem turn-off zou kunnen zijn..

FMA is trouwens idd ook een erg fijne serie.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 nov 2014 01:04

Airbender schreef:Zal ik m hier plaatsen of bij de manga topic?
Het strips-topic is dan wellicht inderdaad de betere plaats daarvoor.

Wat betreft humor: voor alles is een tijd en plaats, sommige series zouden niet zonder kunnen, in andere is het misplaatst. Bij de manga van One Piece is juist de mix van humor en drama zo geweldig, in de anime kwam in basis dezelfde humor erg flauw over. Een serie als Full Metal Panic! daarentegen neemt zichzelf weer veel te serieus, de volslagen over-the-top komische spin-off Full Metal Panic? Fumoffu werkt dan juist veel beter.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 22 nov 2014 21:00

Die films boeien me niet zo, de beide anime-films zouden opgeleukte recaps van het eerste seizoen zijn, de live action film zou wel een origineel verhaal hebben maar op de een of andere manier verwacht ik dat het een heel matig CGI-festijn gaat worden. Maar de nieuwe serie dus pas in 2016, da's dan toch nog even geduld hebben dus. Nou ja, voorlopig hebben we gelukkig de manga nog...

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 22 nov 2014 23:07

2016?
Ik wacht al een jaar :o

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 22 nov 2014 23:19

2016 duurt nog wel eventjes, maar gelukkig hebben we eindelijk een bevestiging! Weer iets om naar uit te kijken! :T

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 22 nov 2014 23:56

Des te meer tijd om andere series te kijken :D

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 22 nov 2014 23:57

Ik hou One Piece nog steeds vol trouwens... Aflevering 670 :)
Lees je de mangas ook nog steeds?

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 23 nov 2014 00:18

Tja, daar kan ik helaas niet de credits voor in ontvangst nemen.
Het is gewoon een geweldig mooie vrouw :)

Plaats reactie