Better Call Saul

Netflix of Videoland. Van welke serie kan jij momenteel absoluut niet meer loskomen?
Plaats reactie
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Better Call Saul

Bericht door Axeqlusive » 12 feb 2015 16:37

Afbeelding

In deze duistere prequel van de met Emmy’s bekroonde serie Breaking Bad ontmoeten we de ambitieuze advocaat Jimmy McGill, zes jaar voordat hij Saul Goodman is, de advocaat van Walter White. Jimmy (gespeeld door Bob Odenkirk) verandert van een optimistische underdog die financieel de eindjes aan elkaar knoopt, in een meester die magnifiek de weg weet te vinden in de criminele wereld.

De serie ademt de sfeer van Breaking Bad uit. Iets wat niet zo gek is aangezien ook deze spin-off ontsproten is aan het brein van Vince Gilligan, de man achter die succesvolle serie. Direct vanaf de eerste minuten wordt je weer meegezogen in de zo bekende wereld uit Breaking Bad en kom je zelfs wat oude bekenden tegen. Verschil in filmen is er wel. Zo is Breaking Bad opgenomen op 35mm film en werd Better Call Saul opgenomen op 4K digital.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Better Call Saul

Bericht door Vleeshaak » 12 feb 2015 16:51

De eerste twee afleveringen waren alvast top. Saul, of nu nog Jimmy, is een uitstekend karakter die een serie zeker kan dragen. Zijn monologen in de recht en met name die in de woestijn zijn goud. Qua stijl lijkt het sterk op Breaking Bad, met één heel groot voordeel: Geen Skyler en Timmy (of hoe Walter's zoon ook heet).

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 12 feb 2015 17:18

Timmy? Walter Jr. of Flynn ;)

Maar over Better Call Saul: als ik heel eerlijk ben vind ik deze twee afleveringen eigenlijk alvast een beter begin dan Breaking Bad had en dat komt omdat ik het gevoel heb dat het niveau van deze serie eigenlijk gelijk al torenhoog is (!) en bij Breaking Bad was wel duidelijk dat de serie nog moest opbouwen naar wat het uiteindelijk is geworden. Ik heb in elk geval al weer helemaal het gevoel gekregen dat ik naar Breaking Bad zit te kijken en Jimmy McGill is een interessant genoeg personage om een eigen serie te dragen.

Ik kan in elk geval niet wachten tot volgende week! :)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 13 feb 2015 09:51

Ik was bang dat het niveau een stuk lager zou liggen, maar als ik jullie reacties zo lees is het dus wel de moeite waard. Ik zal van het weekend ook eens een poging wagen.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 17 feb 2015 19:25

Net de derde aflevering gekeken en het was me weer een waar genoegen. Ik ga eens gek doen en voorspellen dat ik deze serie beter ga vinden dan Breaking Bad.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 17 feb 2015 19:53

Ook zojuist de derde aflevering gezien en ondanks dat ik niet zover wil gaan als Vleeshaak hierboven heb ook ik weer genoten. Leuk om meer van Mike te zien.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 22 feb 2015 02:26

Better Call Saul als zelfstandig spin-off van de gelauwerde hitserie Breaking Bad klonk heel aardig en mogelijk aangenaam maar hoe goed houdt Saul's kapsel het uit en hoe sterk zijn zijn schouders?

De ijdele strip mall advocaat, die zichzelf adverteert op late night tv met over-the-top ordinaire reclamespots en met dito schreeuwende advertenties in blaadjes, is zonder twijfel een 'character' die het al rijke aroma van Breaking Bad van een nieuwe smaaksensatie voorzag.

We hebben Saul leren kennen als een schreeuwerige spraakwaterval die het blijkbaar op zich heeft genomen om de strijd aan te gaan met het juridische systeem.
Niet alleen verdedigt hij aangeklaagden maar hij is ook altijd op zoek naar lucratieve smartgeldzaken waarbij het zaaien van redelijke twijfel, bedrog en leugens evenveel waard zijn als zijn (vermeende) juridische kennis. Vermoorde onschuld is de rol die hij aanneemt. Al is die vaak wel doorzichtig, het is er wel een doorwrocht met juridisch jargon en ruimschoots gebruikmakend van mazen in de wet en vormfouten.
Zoals Walter White zei "Seriously, when the going gets tough, you don't want a criminal lawyer... You want a criminal lawyer."

Daarnaast is Saul de perfecte 'Man in the Middle' die vraag en aanbod met elkaar in contact brengt in een veelvoud aan activiteiten. Hierbij mag je denken aan afpersers, drugsdealers, moordenaars, plaats-delictopruimers, lijkenruiming, witwassers, nieuwe-identiteitsverschaffers enz.
Hij schurkt zich tegen zijn crimineel-zakelijke kennissen door zijn bemiddeling te laten waarderen in harde bedragen of prettige provisiepercentages.

Saul presenteert zichzelf als uitbundig, creatief en listig. Iemand die een uitweg vindt in de meest hopeloze situaties aangaande moordenaars of politie.
Klanten werft hij met hulp van zijn meest eerzame, betrouwbare gezicht en trouwe hondenogen.
Hij kan ook enorm opgeblazen en wanhopig overkomen als hij - door de omstandigheden - in een precaire situatie gemanoeuvreerd ziet.

Tot zover het optreden van 'S'all Good, Man' Saul Goodman, de advocaat die pretendeert Jood te zijn omdat dat goed is voor het aanzien in het criminele milieu. In werkelijkheid heet hij James "Jimmy" Morgan McGill en is van Ierse afstamming.
Better Call Saul begint met een flash forward en we zien in z/w-beelden en begeleidt door een nostalgisch 'Adress Unknown'-muziekje, Jimmy, werkend in een soort Shopping Mall koffie-en-banketketen Cinnabon, nu ouder, kaler en voorzien van een forse snor, heet nu Gene.
We zien hoe Gene zich even bedreigt voelt door een potentieel crimineel type en later op de avond zien we hoe hij alcohol drinkend een vhs-videocassette afspeelt met Better-Call-Saul-tv-advertenties.

BCS heeft een (Breaking-Badiaans) ultrakort intro van krap 12 seconden, kleurrijk, goedkoop in een soort van Grindhouse-stijl, schokkerig en beschadigd. Tot nu toe heeft het intro van elke aflevering andere beelden.
Als ik me niet vergis was elke aflevering van Breaking Bad vanaf seizoen twee ook voorzien een kort intro zodat er meer tijd was voor het verhaal. En de bedenkers van de serie, Vince Gilligen en Peter Gould némen de tijd voor het verhaal met ruimschoots uitgesponnen scenes die makkelijk langer dan een kwartier duren, met diverse personages die allemaal hun eigen geschiedenis en eigenaardigheden hebben. Saai wordt het nooit, integendeel.
De geschiedenis van Jimmy springt op en neer in de tijd en behandelt een verschillende verhaallijnen.
Verstrooiend? Komisch? Spannend? Afstotend? Intrigerend? All of the above ?
JA, ALL of the f*cking above !
Wat een genot om zo'n serie te zien en te ervaren hoe elke minuut van de serie gewoon een bijkans onmisbaar onderdeel vormt in (de sfeer van) het verhaal.

Ik weet het: het is Mexicanen met Zombies vergelijken en dus zijn het verschillende grootheden maar omdat Dead Men Walking ook van AMC is doet ik het lekker toch.
Wat een enorm verschil in kwaliteit van schrijven en dramatische gerichtheid van het overkoepelende verhaal! De schrijverskwaliteit van DMW blijft net zo lauw, stinkend en week als de rottende hersenen die elke aflevering van het scherm af druipen.
BCS en BB daarentegen...
'Nuff said.
          • Afbeelding
Terug naar de periode voordat Jimmy, een bestaan als Gene of Saul... leidt.

Jimmy rijd in eenzelfde pathetische versleten loserbak als Walter White met doffe gele lak, zwaar verweerde koplampen en rode sloperij-auto-achterdeur. (Ik heb zelfs de indruk dat de voorbumper digitaal vervaagd is want ik heb 'm nog geen enkele keer scherp aftekend gezien.)
Hij werkt zelfstandig als pro deo-advocaat tegen een marginale vergoeding en rechtbankrepetities in het toilet. Ook de plek waar hij het op akkoordjes probeert te gooien met het O.M.
Zijn huidige kantoor is gesitueerd achterin iets van een Thaise nail salon. Een bedompte, donkere ruim uitgevallen bezemkast met opvouwbed en een antwoordapparaat dat vergeefs op berichten wacht. We zien een vaak vertwijfeld persoon die niet weet of hij aan het eind van de week nog een nagel heeft om zijn kont te krabben.
Hij is wanhopig op zoek naar nieuwe klanten en buitenkansjes zoals 'auto-ongeluk'-opzetjes.
Zijn 'glorie-tijd' als Saul Goodman met een ietwat aanzienlijker zakelijke auto met LWYRUP als 'vanity plate' is nog niet in zicht.

Hij presenteert zich vaak volkomen misplaatst met quotes uit films zoals 'Its Showtime folks' en 'Here's Johnny!' Zijn presentatie deugt niet en zijn inhoud is onbetrouwbaar en derhalve niet serieus te nemen.

Zoals Jimmy/Saul zich schurkt tegen zijn criminele medeburgers en potentiële klanten zo schurkt deze spin-off zich tegen Breaking Bad aan met eenzelfde lading aan dramatische verhaallijnen, humor, wreedheid, spanning, zeer geslaagde en mooie muzikale intermezzo's en landschapssfeerbeelden van New Mexico.
Naast nieuwe personen is het een weerzien van een verscheidenheid aan belangrijke personen die we in Breaking Bad hebben leren waarderen of vrezen.
BCS is geen kopie van BB, geen prequel of sequel. Het is een eigen verhaal met meer inhoud en drama als ik van te voren had durven inschatten.
De derde en tot nog toe laatst uitgezonden aflevering geeft voorlopig duidelijk aan welke richting de serie op gaat: Omhoog.
Beter dan BB is het (nog) niet maar het is zonder meer een prachtige serie die zijn plaats op tv en blu-ray verdient.
Respect !

Ten slotte zorgt BCS voor een shitload aan prachtige quotes die voor de liefhebber direct aan de serie gelinkt zullen worden. Zoals: "wow, you got a mouth on you", I'm not backsliding. This is not slipping Jimmy", "Nacho is not-cho man, comprendo?" en "You're talking like a person with a head trauma"

Ik sluit af met een sterke aanbeveling: If you ever find yourself in a world of shit, be sure to have a quarter in your pocket because you'd better call Saul.*

*Dit geheel voor eigen verantwoordelijkheid/risico

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 26 feb 2015 13:17

Geweldig om weer terug te zijn in het Breaking Bad universum.

Afbeelding

Afbeelding

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 24 mar 2015 23:08

Zojuist aflevering acht bekeken en waren de vorige drie afleveringen wellicht niet de meest hoogstaande tv, dit is toch weer een aflevering die me blij maakte en waardoor je weer reikhalzend uitkijkt naar de volgende afleveringen.
Met de seizoensfinale in aankomst...
  • Afbeelding
    Let's not fixate on the medium, okay? Let's look at the message.
Dit was een aflevering als een voorjaarsbeurt van de volkstuin waarbij je het perceel weer klaar maakt om later goed te kunnen oogsten.

We zien hoe Saul zich ontwikkelt van medewerker op de internepostafdeling van het advocatenbedrijf van Chuck, zijn oudere broer. Op eigen kracht slaagt hij erin om af te studeren als advocaat. Tot grote verrassing en genoegen van Chuck.
          • Afbeelding
            20 million Dollars
In de tegenwoordige tijd zien we hoe Saul zich redt tussen de oudjes met 'wilsbeschikingen op maat' en min of meer toevallig tegen een zaak aanloopt die juridisch en financieel grotere proporties zou kunnen hebben.

Tenslotte zien we Mike die langzaamaan een omgangsverhouding opbouwt met zijn schoondochter en kleindochter.
Dat motiveert hem om een alternatieve bron van inkomsten te overwegen.

Al met al zien we een organische ontwikkeling door de jaren heen van de personages die in Better Call Saul, los van Breaking Bad, hun bestaansrecht moeten bewijzen. En dat wordt door het creatieve team van de serie gedaan.
Zeer behoorlijke aangename tv die grossiert in de ingetogen ontwikkeling van verhaal en personages. :+

Plaats reactie