Algemeen computerspellen topic

Vele filmliefhebbers zijn ook fanatieke gamers.
Plaats reactie
rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 25 dec 2007 19:56

Super Mario Land is inderdaad erg tof en jij bewijst met smaak maar weer dat ik nodig eens moet beginnen aan KOTOR, evenals Shenmue II.

Zelf ben ik niet zo'n fan van Mafia en ook Far Cry bekoorde maar tot een bepaalde hoogte.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 25 dec 2007 21:42

Mooi lijstje hoor Bram, de KotOR's moet je zeker weten proberen, ze komen namelijk ook voor in mijn top 10 die ik hierbij post:

1. Championship Manager 3
Een groot voetbal fanaat zijnde vond ik het fantastisch om mijn eigen team te managen. Je eigen tactieken bedenken, spelers scouten en beter zien worden, spannende en gevarieerde wedstrijden, dit was mijn droomspel. Het grote probleem was de belachelijk hoeveelheid tijd die ik erin stak, zeker omdat mijn beste vriend het ook speelde en we onderling tactieken en spelers uitwisselden. Absoluut het spel waar ik de meeste tijd in heb gestoken en daarom ook op plaats 1.

2. Pro Evolution Soccer 5
Niet geheel verrassend wederom een voetbalspel. Ditmaal gaat het echter niet om het managen van een team, maar om het daadwerkelijk spelen met een team. PES 5 weet als geen ander voetbalspel je het gevoel te geven dat je daadwerkelijk een pot voetbal aan het spelen bent. Tactieken die in het echt werken, werken hier ook. Het beste aan PES 5 is nog wel dat elke goal als een ware beloning aanvoelt, een echt "yes" gevoel en dat telkens weer. Samen met vrienden wordt het zelfs nog leuker om te spelen.

3. Quake 3
Ik had vrienden die de voorkeur gaven aan Unreal Tournament of Half-Life, maar ik heb altijd een voorliefde gehad voor de Quake serie. Quake 3 was het eerste spel dat zich volledig richtte op het multiplayer gedeelte, en dat was te merken! De online-experience is vlekkeloos en ook single-player tegen bots bleef het spel boeien. Verder was het spel grafisch uitstekend en heeft het enkele van de beste FPS maps allertijden. Toch is het sterkste punt van Quake 3 simpelweg de geweldige gameplay die accuraat is, maar ook erg snel en nooit verveelt.

4. Guitar Hero 3
Guitar Hero 3 is het spel dat twee passies van mij (muziek en games) samenbrengt om die ene droom te vervullen: het spelen van geweldige muziek. Het ziet er misschien enigszins debiel uit om met een speelgoed gitaar om je nek ritmisch knoppen in te drukken, maar oh wat is het een verslavend spel. Het mooie is dat je je meteen een rockster voelt, maar dat de hogere moeilijksgraden toch nog meer dan genoeg uitdaging bieden om je nog meer het gevoel te geven dat je echt het nummer speelt. Tel daarbij op dat GH3 de beste playlist ooit van alle rythm games heeft (met o.a. Paint It Black, One, Sunshine of Your Love, Mississippi Queen, Welcome To The Jungle) en dan staat dit spel terecht zo hoog genoteerd.

5. Civilization
De basis van Civilization lijkt simpel: kies een beschaving, bouw steden en gebruik deze om gebouwen en units te bouwen. Met deze units/gebouwen waren er meerdere mogelijkheden om het spel winnend af te sluiten, de herspeelbaarheidswaarde was daarom ook hoog. Deze werd echter nog verhoogd door het grote aantal beschavingen, met elk hun eigen sterke en zwakke punten. Hoe simpel het ook lijkt, het spel bevat enorm veel diepte en is ongekend verslavend. Hoe vaak ik wel niet gedacht heb "nog eventjes doorspelen" weet ik niet, maar stoppen met Civilization was erg lastig.

6. Age of Mythology
De Age-series vond ik altijd één van de sterkste in RTS land vanwege de goede GUI, de heerlijke animaties en de herkenbare settings. Toen er met AoM een wat minder realistische richting in werd geslagen was ik aanvankelijk huiverig, maar oh wat was het resultaat geweldig. Alles aan AoM wat zijn voorgangers zo sterk maakte was verbeterd, maar het sterkste punt van AoM is de enorme diversiteit van de drie facties. Elk factie speelde totaal anders, wat een verademing was ten opzichte van de meeste andere RTS-en. De tactieken varieerden dan ook enorm per factie, die elk ook nog eens door het kiezen van Goden ge-customized konden worden.

7. Command & Conquer
Mijn eerste reactie bij het zien van de tussenfilmpjes van C&C was een overdonderd: wow! Nog nooit had ik zulke geweldige filmpjes in een spel gezien, maar daar kwam nog eens bij dat de verhaallijn die daarin uitgebeeld werd ook nog eens uitermate goed in elkaar stak. De karakters (met o.a. Seth en Kane) waren memorabel waardoor je je nog veel beter in kon leven. Ook het spel zelf was uitstekend met twee enorm verschillende facties met elk hun eigen units. De geleidelijk oplopende moeilijkheidsgraad was ook perfect waardoor het spel een uitdaging bleef vormen. Ik moet absoluut nog iets zeggen over de soundtrack bij dit spel, want die is naar mijn mening fenomenaal; deze was zowel gevarieerd als uitermate pakkend. Ik weet nog goed dat ik voor elke massale aanval steevast het nummer Warfare draaide, zelden een nummer gehoord dat zo perfect bij een massale aanval paste.

8. Star Wars: Knights of the Old Republic
De Star Wars films stonden altijd erg hoog op mijn lijstje favoriete films, maar ik had niet verwacht dat er ooit een game zou komen die het gevoel van de films zo goed zou overbrengen als SW:KotOR. De verhaallijn is uitmuntend maar ook de gameplay is bijzonder sterk. De diverse werelden zijn stuk voor stuk interessant en KotOR was typisch zo'n spel waarbij ik zoveel mogelijk speelde om maar meer van het verhaal te weten te komen. Hoewel deel twee diverse verbeteringen toevoegde (vooral het dark/light side gedeelte was briljant), haalde het het net niet bij de impact van dit eerste deel.

9. Mortal Kombat 2
Mortal Kombat sloeg destijds bij mij in als een bom, ik vond die rauwe, harde en bloederige gameplay veel interessanter dan het stijlvollere Street Fighter. Met Mortal Kombat 2 werden er vele interessante karakters toegevoegd, met elk hun eigen fatalitities. Het spel was vooral geweldig om tegen één van je vrienden, ik denk vol weemoed terug aan de urenlange, gelijk opgaande, strijd tegen een vriend van me.

10. Super Mario World
Als klein kind was ik een fan van de diverse Mario games, maar SMW was wat mij betreft een grote stap voorwaarts. De grafisch waren destijds revolutionair, maar het is toch vooral die heerlijke gameplay en de geweldige levels die SMW zo'n genot maken om te spelen. Het nadeel van SMW is misschien dat het wat kort is, zelfs met bonus-levels maar dat mag de pret amper drukken.

Een eervolle vermelding gaat uit naar de volgende spellen: Prince of Persia, Civilization 2, Star Wars: Knights of the Old Republic - The Sith Lords, Super Mario Kart, Sim City, Tomb Raider, Bomberman, Dune 2

Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Bericht door Tasslehoff_Burrfoot » 25 dec 2007 22:53

1. Baldur's Gate 1 + 2 + Uitbreidingen (Dit heb ik echt ziekelijk veel gespeeld. Beide 2x uitgespeeld zonder mods en nog zo'n 4 a 5 keer met talloze mods erbij, richting de 2000 uur op z'n minst :P)
2. Star Control 2 (Blijft een geweldig en grappig verhaal.)
3. Betrayal at Krondor (Wat was dit moeilijk zeg, de eerste keer!)
4. Civilization 2 (Dit heb ik ook ongelooflijk veel gespeeld)
5. Heroes of Might and Magic 3 + Armaggeddon's Blade
6. Soldier of Fortune 2 (Beste multiplayer shooter)
7. Quake 2 (Beste singleplayer shooter)
8. X-Com: UFO Defense
9. Alien vs Predator 1 + 2
10. Carmageddon 1 + 2 (Altijd leuk, die slachtpartijen)

KotOR en Planescape: Torment zijn de hoogsten op m'n to do lijstje :)

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 29 dec 2007 17:06

Bij de V&D vond ik Half-Life 2 voor 20 euro. Helemaal leuk is het als je vervolgens bij de kassa maar een tientje hoeft af te rekenen :).

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 04 jan 2008 21:18

Ik ben nu, met behulp van dosbox, Jazz Jackrabbit 2 aan het spelen. Jeugdsentiment heet dat.

_O_ Jazz _O_

Afbeelding[/img]

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 04 jan 2008 21:49

Doet me denken aan Bucky O'hare. :)

Afbeelding

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 04 jan 2008 23:29

Jazz Jackrabbit _O_

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 05 jan 2008 13:37

Megalomaniac schreef:Doet me denken aan Bucky O'hare. :)
Afbeelding
Ik barst bijna in tranen uit van sentiment!

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 05 jan 2008 15:13

Als je google video hierop checkt, hou je het helemaal niet meer droog ;)

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 05 jan 2008 19:06

Ik hoop dat we nog steeds over tranen praten?

Rovo
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rovo » 05 jan 2008 19:17

Vandaag weer Fifa 98 tevoorschijn getoverd en een paar uur zitten zaalvoetballen. Onbegrijpelijk dat deze mogelijkheid nooit is geherintroduceerd. :(

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 05 jan 2008 19:20

Meszahline schreef:Ik hoop dat we nog steeds over tranen praten?
Ga daar maar vanuit.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 06 jan 2008 00:20

Rovo schreef:Vandaag weer Fifa 98 tevoorschijn getoverd en een paar uur zitten zaalvoetballen. Onbegrijpelijk dat deze mogelijkheid nooit is geherintroduceerd. :(
Dat was na FIFA '99 mijn favooriet als het om die reeks ging. Ik kan het alleen niet meer spelen door dat stomme Windows XP...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 06 jan 2008 20:18

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 06 jan 2008 20:37

Luce schreef:
Rovo schreef:Vandaag weer Fifa 98 tevoorschijn getoverd en een paar uur zitten zaalvoetballen. Onbegrijpelijk dat deze mogelijkheid nooit is geherintroduceerd. :(
Dat was na FIFA '99 mijn favooriet als het om die reeks ging. Ik kan het alleen niet meer spelen door dat stomme Windows XP...
Fifa 99 was leuk ja, al waren die Fifa spellen altijd wel belachelijk eenvoudig. De omhaal was op een gegeven moment gewoon de eenvoudigste manier om mee te scoren :').

Plaats reactie