Mesz' game gerelateerde recensies (en analyses)

Vele filmliefhebbers zijn ook fanatieke gamers.
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 06 sep 2007 20:05

Haha! Dat zag er inderdaad best bizar uit!

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 15 sep 2007 14:18

Waar blijven die reacties en recensies :P.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 15 sep 2007 14:31

Ben momenteel erg druk met school, maar binnenkort (nadat ik ze allemaal heb uitgespeeld) ga ik beginnen aan de grote Nifflas recensie.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 15 sep 2007 16:27

Guido schreef:Waar blijven die reacties en recensies :P.
Hehe, daar gaat echt veel tijd inzitten weet ik uit ervaring :) We wachten wel rustig af Mesz.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 15 sep 2007 21:00

Zojuist de recensie van Facade gelezen!. Vanmiddag had ik de download al aangezet. Maar op de een of andere manier is het ergens misgegaan, ben hem daarom nu opnieuw aan het downloaden. Heb er onwijs veel zin in. Erg goede recensie ook van Facade!. Er zitten hier op dit forum sowieso erg goede schrijvers. Mijn download gaat met 46.5 kb per seconde en vergt nog 54 minuten.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 19 okt 2007 13:15

Om even wat van me te laten horen, de recensies waar ik momenteel mee bezig ben.

Portal
Knytt/Knytt Stories

Verwacht die van Portal zeer binnenkort, die van Knytt gaat me wat tijd kosten.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 19 okt 2007 16:45

:T Gaaf.

Portal is geinstalleerd, maar ik moet toch eerst effe beginnen met Episode 2. Echt té lang op zitten wachten :D

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 19 okt 2007 17:07

Ik had Episode 1 niet eens gespeeld, beide vanavond in de download. :oops:

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 19 okt 2007 17:25

Ik heb nog een torrentleech invite over, als je die soms nodig hebt. - Gemiddelde snelheid bij mij was 1,1 mb/s :D

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 19 okt 2007 17:38

Oeh, dat klinkt wel lekker. Vind mijn download-gekke-vader vast ook wel relaxt. Die is daar fanatieker in dan ik ben eigenlijk, ratio's omhoog houden enzo, ik ben daar te lui voor.

PB maar, aub. :D

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 28 nov 2007 23:33

Recensie: Portal

Genre: First-Person Platform Puzzle
Ontwikkelaar: Valve
Platform: PC, Xbox 360 en Playstation 3
Bron: Officiële site

Op het moment van schrijven mag men weer eventjes rustig ademhalen. De spanning omtrent het uitkomen van The Orange Box is wat gezakt en iedereen schreeuwt hoe geniaal die shit wel niet is. Zelf speelde ik slechts Half-Life 2 en kort daarvoor Portal, dé games binnen het aangeboden pakket. Natuurlijk speelde iedereen het tweede deel uit de Half-Life reeks zo’n twee jaar geleden – ik trouwens ook -, maar het is leuk dat als je een serie hebt lopen de hele bende word samen gevoegd en tegelijk word uitgebracht. Een logisch iets, zij het niet dat het laatste deel van de Half-Life 2 Episodes nog op de concept tafel ligt. In feite is The Orange Box alleen écht goed voor de inkomsten van Valve en iedereen die het volledige pakket koopt mag voor mijn part de komende jaren met een “ik ben een volslagen idioot”-bordje achter op z’n rug lopen. Team Fortress 2 en Portal zijn vast toffe games en ik twijfel niet over de sublieme kwaliteit van Half-Life 2 en zijn twee semiopvolgers, maar toch voelt het een beetje bedrogen. De serie is op deze manier gewoon niet compleet. Een beetje alsof Lucas plots de eerste twee Star Wars uitbrengt, die bundelt en vrolijk aankondigt dat de derde er nog aan komt. Je kunt op je klompen aanvoelen dat zo’n Orange Box ten tijde van Episode 3’s release gewoon in de herhaling gaat.

Afbeelding

Op dat punt zijn ze uiterst onsubtiel, maar de extraatjes als Team Fortress 2 en Portal beloven al wel veel hoge ogen. Sterker nog, de Orange Box heeft zijn glorieuze release al meegemaakt en momenteel ben ik de eerste die mijn roze bril eventjes af zet om mijn ongezouten mening over Portal te geven. Is die shit daadwerkelijk zo geniaal als men dat durft te roepen? Voordat ik het spel in z’n huidige vorm had aangeraakt riep ik met plezier mee. De trailers toonden duizelingwekkende situaties en dit zou hoe dan ook één van de meest vooruitstrevende games van de eeuw worden. Omdat mijn wachten destijds me nogal tegenviel ging ik op zoek naar dergelijke spelletjes, eentje waarin het hoofdpersonage twee portalen kan afschieten om plekken te bereiken die zonder die functie nooit bereikt hadden kunnen worden. Narbacular Drop bleek de voorvader te zijn van het spel dat ik nu bespreek. Niet geheel onverwacht zijn beide games door hetzelfde team gemaakt en het uurtje dat Narbacular Drop duurde vermaakte me prima. Het was geen hoogstaand kunstje, maar meer een zoete warmloper. Genoeg reden om vanuit hier de lat hoger te leggen en de geestelijke opvolger spectaculairder dan ooit te maken.

Vervolgens vernietig ik de eindbaas na een korte vier uur durende sessie en bekijk ik de credits. Een beangstigende stem zingt een vrolijk deuntje terwijl ik ondertussen probeer uit te vissen wat ik voel. Wat zegt mijn hoofd? Wat borrelt er in mijn maag? Wat doen de haartjes op mijn arm? En in mijn nek? Tot mijn grote schok verroeren geen allen zich. Alsof mijn beeldscherm plots schreeuwt: ‘het is stil, aan de overkant, het is stil, aan de overkant’.
Toch is het geen stilte onder voetbalsupporters als hun team zojuist heeft verloren. Het is eerder een stilte vanuit de leegte waarin het spel me heeft achtergelaten. Vervreemd laat ik mijn handen zakken op mijn benen, ik wrijf een aantal keer stevig heen en weer om weer wat gevoel te ervaren, tevergeefs. Was het spel dan zo slecht? Nee, verre van, het was best goed. Alleen mijn verwachtingen, hij heeft ze niet kunnen waarmaken. Waar dit aan ligt? Narbacular Drop.

Afbeelding

Wat dat team in die twee jaar heeft uitgespookt mag Joost weten. Natuurlijk ziet Portal er duizend keer beter uit, het verhaal is duidelijker en de sfeer is erg sterk, maar het belangrijkste punt binnen het spel is de verbetering binnen de puzzels. Het voelde allemaal alsof ik het ooit eerder speelde, wat dus ook zo was. Maar feitelijk ligt dat ook ergens anders aan en dat verklapt meteen de één dimensionaliteit van Portal.
Het spel werkt volgens een systeem, misschien zelfs een truukje. De speler moet deze gameplayvorm zien door te hebben en dat vergt oefening. Die oefening zal zo’n uurtje in beslag nemen, de overige 2 á 3 uur zal dan fungeren als uitbuiting van het plezier, op een positieve manier. Een slimme strategie, maar als de speler dankzij de geestelijke voorloper al kennis heeft gemaakt met deze strategie vervalt de game in een uitbuiting van het plezier doormiddel van herhaling. Voor dat soort spelers valt er dan bijzonder weinig te beleven, de puzzels worden er niet moeilijker op en in feite voegt Portal weinig toe aan wat we eerder speelden. Alweer zijn het heen en weer stuiterende ballen, bewegende platformen en een minieme verdeling van waar wel en niet Portals op kunnen worden geschoten. Op dat gebied schiet de game gewoon helemaal verkeerd. Waar zijn de levende vijanden? Waar zijn de buitenhuis situaties? Waar zijn de complete verassingen?

Afbeelding

Als ik dan terugdenk waar ik over begon, The Orange Box, is Portal dan één van de goede redenen om hem aan te schaffen? Ja en nee. Ik denk dat het ‘geniale shit’ roepen redelijk terecht is. Portal is iets nieuws, daarbij ziet het er verzorgd uit en is het binnen zijn kunnen tot in de puntje verzorgd. Ook qua sfeer en verhaal weet het te verassen, maar zoals ik al aangaf is dat niet waar de game om draait. Mijn bovenstaande analyse zal door velen worden afgedaan als zeikerigheid, dat ik dan te veel nadenk en dat ik het plezier in gamen ben verloren. Onwaar, ik kijk er eenmaal anders naar dit soort dingen. Ik denk zelfs dat de meesten hier Portal als ‘retekoel’ gaan ervaren, nogmaals begrijpelijk. Binnen The Orange Box is het een tof extraatje, zoiets als een kortfilm op een Pixar DVD. Vaak zijn die echt heel erg leuk, maar meer dan een extraatje zullen ze nooit worden.

Afbeelding

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 29 nov 2007 11:31

Weet iemand of Episode Two ook gewoon los te verkrijgen is? Ik heb episode 1 en half life 2 gewoon zelf al dus ik wil ze niet nog een keer kopen :S.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 29 nov 2007 13:09

Je kunt hem altijd bestellen via Steam, maar hij ligt binnenkort vast wel als losse game in de winkelschappen.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 29 nov 2007 14:58

Meszahline schreef:Je kunt hem altijd bestellen via Steam, maar hij ligt binnenkort vast wel als losse game in de winkelschappen.
Hopelijk wel, ik vind hem echt in huis hebben altijd fijner dan dat gedownload, ik ben niet zo'n steam fan...

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 29 nov 2007 18:27

Niemand is Steam fan, het is waarschijnlijk het grootste wan idee binnen videogame historie, maar daarover een andere keer.

Plaats reactie