Games Top 10

Vele filmliefhebbers zijn ook fanatieke gamers.
Plaats reactie
Cujo
Filmster
Filmster

Bericht door Cujo » 01 jun 2009 18:10

lykathea schreef:Mijn ps2 is een beest. Die laser hoort al zeker drie keer overleden te zijn als je de verhalen mag geloven (gemiddeld ging de ps2 om de 2, 2,5 jaar kapot), maar ik heb 'm nog steeds. Ik ga wel even rondsnuffelen voor dat second sight :)
Geen idee wat die mensen er dan allemaal mee uithalen, maar ik heb hier dus ook nog gewoon een bij de launch aangeschafte PS2 staan en die draait nog altijd als een tierelier. En dat met jarenlang intensief gamen.
McMurphy schreef:Driver was destijds erg goed ondanks de beperkingen t.o.v. een GTA-game. Wat me bijgebleven is zijn die kleine heuveltjes waar ik keer op keer met men bak tegenaan sjeeste om zo gigantisch gelanceerd te worden 8)
Wat mij vooral is bijgebeleven was zo'n smal steegje waar je op een gegeven moment bij een achtervolging doorheen moest scheuren en waar ik werkelijk keer op keer maar crashte. Het enige wat me vervolgens na de blackout die daarop volgde nog bijstond was de trieste aanblik van een doormidden gebroken Driver schijfje en een tegen de muur kapot gegooid doosje. Iets wat wel meer games (Burnout o.a) is overkomen trouwens. :o

Het is eigenlijk wel een wonder dat m'n PS2 het nog doet.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 01 jun 2009 19:31

Die algehele top 10 komt er ooit nog wel, maar nu focus ik mij nog liever op gedane zaken, en alhoewel de ps2 nog steeds niet officeel dood is (Atlus blijft maar Shin Megami games maken, ga eens even next-gen ja!), kunnen we hem toch even in een retrospective nemen.

10.Okami

Afbeelding

Artistiek prachtig. Maar om toch meteen met het enige minpunt te beginnen, het is ’t eerste half uur is even doorbijten, want de intro is er eentje van zeldzaam slechte kwaliteit. Er worden gesprekken gevoerd en een verhaal uitgelegd door wezentjes die in brabbeltaal praten en je haast tot waanzin drijven. Maar goed, ben je daar doorheen gekomen dan opent zich juist een zeldzaam mooi wereldje, althans, uiteindelijk wordt het een prachtig wereldje, dat moet jij voor elkaar krijgen.. Het is de enige game in de top 10 die mij zo’n “wow”-effect gaf dat ik alle kleine foutjes meteen vergaf en puur genoot van wat mij voorgeschoteld werd. Inventieve gameplay, uiteindelijk een best interessant en volgbaar verhaaltje en een pracht en praal die ik, door de hardware capaciteiten van de ps2, in elk geval nooit op deze console verwacht had.

9.Hitman 2: Silent Assassin

Afbeelding

Wat Hitman voor mij onderscheidt van de standaard stealth games is toch wel het gevoel én ook daadwerkelijk de mogelijkheid om jouw target op duidelijk verschillende, vaak ingenieuse, manieren om te brengen. Het is niet zozeer dat jij degene bent die verschillende moves kan uitvoeren, het is de omgeving die je de mogelijkheden biedt en wat je ermee doet mag je zelfs beslissen, ga op een killing spree, vermoordt je opponent door een goed geplaatste satchel, volg je target vanaf een dak en snipe hem op een juist gekozen moment, verkleed je als bewaker en krijg zo toegang tot misschien wel het huis van de soon-to-be-dead miljardair of volg een van de vele andere scenario’s die je zelf moet ontdekken. Heerlijk. Oh, en dat Jesper Kyd daarbij de soundtrack verzorgt is ook een hele dikke plus.

8.Psychonauts

Afbeelding

Iets wat games vaak echt missen is kwalitatief goede humor. Vaak is het er of gewoonweg niet of is het zo slap en corny dat het alleen grappig is door de foutheids factor (lees: veel japanse games). Maar eens in de zoveel tijd komt er een spel langs als Psychonauts die werkelijk waar alles goed doet, en die je vaak schaterlachend en met tranen in je ogen speelt. Maar wat dit spel nou nog specialer maakt is dat het ook op gameplay gebied origineel en werkelijk fantastisch is. Het verhaal draait om Raz (Razputin) die bijzondere psychische gaven heeft, en met name de gave om in iemands geest te gaan “zitten” en daar oog in oog te staan met de verkniptheid van die persoon is de focus. Het hele level design is dan ook gebaseerd op die personen, en zo zal je vreemdste dingen tegen komen, denk bijvoorbeeld aan een gestoorde melkboer die alleen maar aan complottheorieën denkt. In zijn hoofd leg je de route af die hij elke dag doet van huis naar huis, maar het hele level is zo wat op z’n kop gezet, overal zijn ogen en camera’s te ontdekken, en mannetjes in regenjassen met stopborden in hun handen die allemaal rare vragen stellen. Die paranoia is dus duidelijk zichtbaar, en dat alles hilarisch gebracht.

Psychonauts is een absurdistisch en expressionistisch meesterwerkje, en het is echt heel zonde dat het spel zo weinig gespeeld is.

7.God of War

Afbeelding

De game equivalent van 300, maar dan met een goed uitgewerkt verhaal. Het testosteron gehalte van deze game is gewoonweg gigantisch. Kratos, een gebroken man die zichzelf te pletter gooit, denkt terug aan zijn tijd als gevreesd veldheer die een pact met de God van de oorlog (Ares) sluit. Dit alles in een werkelijk fenominaal uitziende full motion video (fmv), en met sublieme voice acting. Dat belooft veel goeds, en dat kwam er ook.

Dé hack and slash titel van de ps2, dat is voor mij duidelijk. De game doet niet zozeer iets speciaals in het genre, je kan veel moves uitvoeren met de zwaarden die aan je polsen bevestigd zijn, je kan er zelfs mee slingeren, wat weer wat platform elementen met zich mee brengt, je krijgt na een tijdje extra powers (denk aan het rondschieten van elektriciteit), het is allemaal wel bekend. Maar de game doet het zó goed. Er is een heerlijk tempo, je raakt nooit verveeld mede door de manier waarop je de kills uitvoerd (ner als Scorpion’s “come over her” sequence nooit verveeld), en er worden altijd op tijd nieuwe elementen toegevoegd. Doe hierbij de bossfights die, alhoewel weinig in aantal, zo episch zijn dat je daadwerkelijk het gevoel krijgt zo’n beest met je beide armen kapot te hebben gemaakt, een soundtrack waar je u tegen zegt, en de hiervoor al genoemde beeldschone FMV’s als beloning na een slopend level, en je hebt een pareltje in je handen. Nog vaak na het spelen van deze game denk je nog weleens aan Kratos’ gil: “ARES!! The monster you created has returned... to kill you!

6.Silent Hill 3

Afbeelding

Silent Hill 3 heeft de looks (zal bij mij de boeken in gaan als grafisch de mooiste game op de PS2), een interessant en met symboliek gevuld verhaal, een aantal complexe puzzels en is de best uitgevoerde duistere, en meest naargeestige game op de PS2. Kortom, deze game heeft sfeer. Het is niet vaak dat ik een game met weinig tot geen replay value (een extra einde + Alien einde en wat alternatieve pakjes) tot drie keer toe uitspeel. Het combineert alle klassieke elementen van het survival-horror genre en geeft daar z’n eigen draai aan. (denk aan vele homages aan Jacob’s Ladder) , een toevoeging die de game nog beklemmender en spannender maakte.

Bij zo’n Survivor-Horror hoort uiteraard ook een passende soundtrack, en die is er. De game begint met een intro waar je naar van wordt, de vieze beelden in combinatie met rare enge toontjes werkt perfect, en de gehele game kent genoeg van dit soort nummers om het spannend te houden.

5.Indigo Prophecy

Afbeelding

Filmische games, dan denk je eigenlijk meteen aan de Metal Gear Solid’s, maar er is een game die het nog een flink stapje verder nam. De makers van Indigo Prophecy namen daarmee alle risico van dien, alles in dit spel zou in het teken staan van een zo film-achtig ervaring. Dat houdt voornamelijk in dat je qua gameplay eigenlijk vrij weinig kan doen, je hebt geen wapen, je kan niet springen/duiken/rollen, niet vechten, niks. Althans, dit kan pas op de door de makers aangegeven momenten, en dan nog is het een kwestie van een knoppencombinaties goed indrukken, en de scene bekijken. Klinkt saai? Dat is het dus absoluut niet. Want het werkt.

Het is namelijk een soort variant op de point-and-click adventures, maar dan in een compleet andere setting en met een ander sfeertje. Het eerste wat ik opmerkte was de naam Angelo Badalamenti tijdens de openingcredits (filmisch, hé). De vaste componist van David Lynch weet hoe die een duister sfeertje neer moet zetten, en dat is precies wat ‘ie hier doet. Lekker onheilspellend allemaal, vooral die moordscène in het begin is er eentje van zeldzame kwaliteit in games. Het andere punt is de manier waarop alles daarna gebeurd. Op een 24-achtige manier (het even weergeven van een splitscreen) wordt je duidelijk gemaakt dat een patrouillerende agent zo direct naar de moordlocatie komt, dus moet je de sporen wissen. En dat is het. Geen tips, hints, advies, niks. Vergeet je wat te verbegen, blijf je te lang wachten, of verschuil je je niet goed genoeg, dan ben je erbij, en is de game klaar. Geweldig zo’n gevoel van vrijheid, terwijl het zo linear is als maar kan. Nog een mooi voorbeeld is het feit dat je bijvoorbeeld thuis van alles kan, je kan medicijnen slikken (tegen depressie), wat water of melk drinken, gitaar spelen, een beetje tegen een bokszak slaan, je familiefoto’s bekijken, wat alcohol drinken, bedenk het en je kan het. Maar, doe je het eerste en laatste genoemde in eenzelfde level (combi van alcohol en medicijnen), dan ben je klaar. Dood.

Het is jammer dat het spel z’n geweldige verhaallijn tegen het einde aan een beetje verknalt, maar laat ik maar stellen dat het wel geheel in stijl is met de films die ze proberen na te bootsen.

4.Manhunt

Afbeelding

Rockstar durft én heeft het inzicht om daar ook iets goeds van te maken. Naast Postal 2 is dit misschien wel de ziekste game ooit gemaakt. Het is jouw taak namelijk om je vijanden zo gruwelijk mogelijk en een zo’n pijnlijk mogelijke dood te laten sterven. Daarin zijn altijd drie gradaties, de eerste door gewoon op de desbetreffende actie knop te drukken (waar de executie snel en effectief is), de tweede door iets langer te wachten, en de derde door een lange tijd je vijand te besluipen en op het juiste moment toe te slaan, waarbij jij je slachtoffer eerst gruwelijk mishandelt alvorens je hem dood maakt. Voeg daarbij de zorgvuldigheid en details die R* altijd in hun games heeft, een zo duister en ziek mogelijk sfeertje, goede stealth actie en, alhoewel ietswat makkelijke, third-person shooter elementen, en je hebt top vermaak.

Jack Thompson, kom er maar in!

3.Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga

Afbeelding

Rend, slaughter, devour your enemies. There is no other way to survive. You cannot escape your hunger, Warriors of purgatory. – Je ziet niet vaak dat een jrpg met dit soort lugubers begint, maar dat maakt dit spel ook zo speciaal. Er zijn dan wel veel elementen vergelijkbaar met andere rpg’s, maar qua verhaallijn en setting is dit spel een geval apart. Je schakelt je vijanden dus niet alleen uit, je moet ze daadwerkelijk verscheuren en tot je nemen. – Dit brengt sowieso wel leuke gameplay elementjes met zich mee, maar het gaat zoals gezegd meer om de setting zelf. Het is zo zwartgallig als wat (met als enige lichtpuntje het karakter Sera), en alles staat ook in dat teken. Een post-apocalyptisch wereldje, vervallen gebouwen, donkere levels, duistere personages. Maar wel lekker tegenstrijdig is de veelal hindu-geinspireerde architectuur en vijanden. Het is een goed gebalanceerd, interessant en originele insteek, en is een genot om te spelen.

2.Grand Theft Auto: Vice City

Afbeelding

Wat is er nog niet geschreven over de Gta reeks? De één vind het de ultieme vorm van gamen waarbij de illusie wordt gewekt dat je de complete vrijheid hebt en kan doen en laten wat je wil, de ander vind juist dat een zekere fun-factor mist. Ik behoor duidelijk tot de eerste groep, en kan tevens oprecht genieten van een spel als Gta, en daarbij is Vice City het beste wat de reeks te bieden heeft op de PS2.

Dit deel heeft de sfeer, het verhaal, de karakters, de beste radio stations en de perfecte mix van voertuigen die je kan besturen en dat zonder té groot (met lege landschappen a lá SA) te worden. Niets gaat boven het rondrijden langs het strand van Vice City op je motortje luisterend naar de tierende Maurice Chavez op VCPR terwijl je hier en daar een drive-by doet. Fun.

1.Final Fantasy X

Afbeelding

Veruit mijn favoriete game op de Playstation 2. Ik ben betoverd door Final Fantasy sinds nummertje VIII, die ik als kind met weinig tot geen engelse les op school toch volledig heb weten uit te spelen. - Final Fantasy X was tevens mijn allereerste game op de Ps2, ik kan mij nog zo goed de commercials herinneren met Tidus die weggeschoten werd en probeerde niet naar beneden te storten door zich aan een stuk beton vast te houden.

Alles schreeuwt perfectie in deze game. Van de adembenemend mooie Fmv's, de prachtige muziek, de grafisch sublieme stijl, tot de kleinste details zoals bijvoorbeeld een compleet al-bhed alfabet.

Wat ik vaak als minpunt hoor zijn de karakters, maar ik had juist totaal geen moeite met ze, in tegendeel zelfs. Het is sowieso maar bij een handvol games zo dat ik na 7 jaar nog steeds alle karakters bij naam ken. Tidus en Yuna zijn een perfect koppel, maar Auron trekt de meeste aandacht. Zijn altijd indrukwekkende blik en zijn uiterst interessante verhalen over zijn tijd met Jecht blijven altijd boeien. - En zelfs een Kimahri, die volgens sommige wat onderontwikkeld is, wekt in mijn optiek juist interesse op als toegewijde, silent guard.

Inmiddels heb ik de game drie maal uitgespeeld, waarbij de derde poging erom ging het spel zo volledig mogelijk te spelen, dat deed mij nog meer realiseren hoe diep de gameplay eigenlijk wel niet ging. De Dark Aeons verslaan gaf echt een hele nieuwe dimensie aan het spel, en kunnen wat mij betreft allen die beweren dat FFX té makkelijk is de mond snoeren. - Ik heb trouwens ook Blitzball (mini-game dat bestaat uit een combinatie van hand-en voetbal, maar dan onder water) qua speeltijd langer gespeeld dan sommige echte sportgames op de ps2.

Kortom, dé beste ps2 game.

-------------------
Spellen die er echt nét buitenvallen

11.Metal Gear Solid 3: Snake Eater
12.Resident Evil 4
13.Shadow Hearts: Covenant
14.DragonQuest VIII

Andere noemenswaardig games

15.Dragon Ball Z: Budokai 3
16.Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy
17.Rogue Galaxy
18.Onimusha 3: Demon Siege (Jean Reno!)
19.Jak II
20.Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
21.Shadow of the Colossus
22.Final Fantasy X-2

23.Project Zero
24.Def Jam: Fight for NY
25.Red Faction II
26.Clocktower 3
27.The Suffering
28.The Getaway
29.Futrama
30.Rocky: Legends

Slechtste ps2 games : Celebrity Deathmatch, The Great Escape, Driv3r.
Laatst gewijzigd door lykathea op 01 jun 2009 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 01 jun 2009 21:31

Ik heb ooit een demo van Silent Hill (welke versie weet ik niet) gedaan en die vond ik heel gaaf, raar genoeg nooit een spel van gespeeld. Jammer zo te zien.
Verder een mooie lijst. Overigens vond ik Onimusha 3 (ondanks Jean Reno, die was wel verrekte cool) op de filmpjes na ontzettend tegenvallen. Nja die japanse hack n slash games vond ik sowieso nooit iets.
The Suffering, damn die ben ik vergeten. Hij zou zeker tot mn eervolle vermeldingen horen. Wat een bijzondere en lompe horrorgame was dat.

Welke game bedoel je trouwens met Project Zero? Ik kan m niet vinden op gamespot.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 01 jun 2009 21:37

Project Zero wordt in Amerika Fatal Frame genoemd.

Een game waarin je met je (uiteraard speciale) fototoestel, foto's moet nemen van de geesten die je kwellen, en zo steeds nieuwe krachten krijgt op je toestel. - Echt een behoorlijke creepy game, heerlijk sfeertje.
The Suffering, damn die ben ik vergeten. Hij zou zeker tot mn eervolle vermeldingen horen. Wat een bijzondere en lompe horrorgame was dat.
Ja hé :D. Te zien aan m'n lijstje heb ik wel wat met die zieke games, en The Suffering is wel één van de allergruwelijkste. Jammer dat de gameplay wat standaard was, maar ach, het was een verdomd leuk spel.
Laatst gewijzigd door lykathea op 01 jun 2009 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Cujo
Filmster
Filmster

Bericht door Cujo » 01 jun 2009 21:39

Ik heb bij de eerste Project Zero echt serieus momenten gehad dat ik haast niet verder wilde spelen omdat de algehele sfeer me ongemakkelijk maakte. Must have reeks voor iedere horror liefhebber.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 01 jun 2009 21:45

Cujo schreef:Ik heb bij het eerste deel echt serieus momenten gehad dat ik haast niet verder wilde spelen omdat de algehele sfeer me ongemakkelijk maakte.
Het feit dat jij als tienermeisje met alleen een fototoestel in zo'n groot gebouw rondloopt, zonder ook maar enige andere krachten te hebben maakte het behoorlijk creepy ja.

Bovendien, de velen "schrik" momenten in die game werkte ditmaal juist perfect, omdat je meteen moest reageren, anders waren die geesten alweer weg.

Cujo
Filmster
Filmster

Bericht door Cujo » 01 jun 2009 22:05

ICO nooit gespeeld trouwens? Ik zie SoTC dan wel weer in je lijst staan. Die wist me eerlijk gezegt niet zo heel lang te boeien, maar ICO zou toch zeker wel in mijn PS2 top tien staan. Fantastische game.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 01 jun 2009 22:17

Cujo schreef:ICO nooit gespeeld trouwens? Ik zie SoTC dan wel weer in je lijst staan. Die wist me eerlijk gezegt niet zo heel lang te boeien, maar ICO zou toch zeker wel in mijn PS2 top tien staan. Fantastische game.
Pas toen ik SoTC gespeeld had, hoorde ik de verhalen van ICO, geen idee waarom de game mij daarvoor ontglipt is. Jammer genoeg was ik toen al te laat en kan de game niet meer spelen - het is een game van 700 mb en gaat dus op een cd'tje, maar die cd'tjes pakt m'n ps2 niet.

mercapto
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door mercapto » 01 jun 2009 22:43

Er is een nieuw concept waar ik iets over las.
Grote gebouwen vol spelletjes op ronde schijfjes in doosjes, met zelfs een boekje erbij. Die kon je dan oppakken en naar een kassa lopen en betalen, en dan was hij van jou!
Wie weet gaat dat de toekomst nog wel eens worden.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 jun 2009 22:45

pietje012 schreef:
Colonel_Kurz schreef:
PascalE schreef: Red Alert (PC): mijn eerste RTS, ontzettend veel de skirmish gespeeld. Tanya ftw!
Shake it baby!
:)
PascalE schreef:@Kurz :D
Ka-ching!

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 01 jun 2009 22:50

mercapto schreef:Er is een nieuw concept waar ik iets over las.
Grote gebouwen vol spelletjes op ronde schijfjes in doosjes, met zelfs een boekje erbij. Die kon je dan oppakken en naar een kassa lopen en betalen, en dan was hij van jou!
Wie weet gaat dat de toekomst nog wel eens worden.
Tuurlijk, want schijfruimte en het verschil tussen cd en dvd gaat ineens niet op voor originele spellen :O

mercapto
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door mercapto » 01 jun 2009 22:55

Joh ? :O

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 01 jun 2009 23:00

mercapto schreef:Joh ? :O
Zo'n denigrerende kut reactie als hiervoor hoef je mij niet geven, is sowieso nergens voor nodig. Je gaat er blind vanuit dat ik alles maar gedownload heb, en niks gekocht, wat niet waar is. En dan kom je ook nog met een redenatie dat een originele ICO wel zou werken, wat al helemaal onzin is. :Z

mercapto
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door mercapto » 01 jun 2009 23:05

Wat een belhamel ben ik toch heh ?
Orginele games werken niet ? Dan is er nog die andere Kassa, ook een prachtig concept :D

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 01 jun 2009 23:07

mercapto schreef:Wat een belhamel ben ik toch heh ?
Orginele games werken niet ? Dan is er nog die andere Kassa, ook een prachtig concept :D
Ico is een van de weinige games op de ps2 die op een cd staat. Boeiend, dus.

Plaats reactie