Naar welke documentaire heb je gekeken?

Om te praten over programma's, omroepen of je nieuwe flatscreen.
Plaats reactie
Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Naar welke documentaire heb je gekeken?

Bericht door Ann McDunn » 13 jun 2005 00:31

Als hier al een topic over is, haal ik deze wel weg, maar het lijkt mij wel interessant om goede documentaires die jullie hebben gezien (maakt niet uit op wat voor gebied) te melden, en er wat over te vertellen.

Vanavond heb ik gekeken naar een documentaire over de maffia "Reportage: De opkomst en ondergang van de maffia". De documentaire op zich was interessant, maar o.a. verteld door een ex-agent van de FBI, en ik vind dat de FBI zich nogal chauvinistisch opstelt. De bekende Dons, zoals Bugsy Siegel, Al Capone en Meyer Lanski werden aangehaald, maar later ging het over het uitroeien van de Siciliaanse maffia, Italië heeft daarbij de steun van de FBI gekregen, die waren begonnen met een nieuwe speciale eenheid van Vietnam veteranen, en in Philadelphia en Atlantic City de families heeft weggevaagd, wat ik overigens betwijfel. De FBI stelt dat door de RICO-wet en de nieuwe afluistermethoden de maffia geen kant meer op kan, en dat de nieuwe maffialeden veel dommer zijn geworden, en dat als ze slim zijn dan advocaat o.i.d. worden. Bij mijn weten was dat altijd al zo, dat grote families zelf advocaten hadden.

Toen Angelo Bruno (de vriendelijke Don) was vermoord, waren en nog twee machtige Dons over Little Nicky Scarfo en John Gotti (Don teflon). Er zijn honderden leden opgepakt, en John Gotti (de Gambino organisatie) is in 1992 verraden door zijn rechterhand Sammy (De Bull) Gravano. John Gotti kreeg levenslang, maar later kreeg hij kanker, en is in 2002 overleden. Tot in de 90er jaren was er nog steeds sprake van de Omèrta, en de inwijdingsceremonies, en werd de naam Cosa Nostra (onze zaak) nog steeds gebruikt. Ik vraag mezelf af, of er toch weer niet opnieuw leden van families zullen zijn die zich hergroeperen.

In ieder geval wil de FBI dezelfde tactiek gaan gebruiken in Colombia (Pablo Escobar), bij de Russische maffia, de Italiaanse en de Amerikaanse nog steeds bestaande organisaties. Het lijkt mij stug dat de FBI dit alles kan doen, want het gaat nu om miljarden dollars, en zelfs FBI agenten zullen af en toe toch wel een oogje dicht doen. Het was in ieder geval een goede documentaire, tenminste als je de sprekers van, en uit naam van de FBI met een flinke schep zout neemt.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 13 jun 2005 07:53

De docu's van Michael Moore, met als favoriet Bowling for columbine.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 15 jun 2005 00:51

Wel geen documentaire, maar een praatprogramma, we hebben het er in het topic 'ironisch nieuws' over gehad, maar daar is het nu een item waar dit niet bij past. Ik heb vanavond maar eens gekeken naar het programma van de rvu "God bestaat niet", en waar al die drukte nu over gemaakt is begrijp ik helemaal niet. Deze keer was de ongelovige psychiater Andries van Dantzig aan het woord, en met heel veel van wat hij zei was ik het eens. Ik heb niets gezien wat als spotten ervaren kan worden, wie het niet heeft gezien, en er toch wat van wil weten kan kijken op http://www.rvu.nl

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 17 jun 2005 20:52

Ik kijk niet zo vaak docu's maar een aantal hebben wel indruk op me gemaakt. Al vaker aangehaald door mij: de semi-docu Looking For Richard van Al Pacino. Hij brengt met deze docu een eerbetoon aan Shakespeare. Daarbij is het zijn doel ook de Jan met de pet enthousiast te maken voor Shakespeares schrijfsels. Dat is bij mij uitermate goed gelukt, terwijl ik er voor die tijd toch echt niks mee had.

Beste documentaire is voor mij Gimme Shelter. In deze documentaire worden de Rolling Stones gevolgd voor, tijdens en na het legendarische concert bij Altamont, waarbij een door de Hells Angels geleidde chaos 4 mensen de dood kost. De rillingen lopen je regelmatig over de rug, vooral als je een moord ziet gebeuren enkele meters van het podium vandaan. Totale gekte. Verder is er natuurlijk veel muziek en wordt er een mooi tijdsbeeld geschetst. Ook aan te bevelen voor niet-fans. Helaas (nog ?) niet verkrijgbaar op dvd.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 18 jun 2005 00:30

Looking For Richard vind ik heel goed, maar vooral de koningsdrama's van Shakespeare zijn goed! Gimme Shelter zal ik in de gaten houden, ik ben nogal een documentaire fan, als ze maar goed en leerzaam zijn. :Y Trouwens natuurdocumentaires vind ik ook altijd mooi. Sommige docu's zijn minstens even goed als een film, en soms zelfs beter.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 20 jun 2005 20:44

Ann McDunn schreef:Looking For Richard vind ik heel goed, maar vooral de koningsdrama's van Shakespeare zijn goed! Gimme Shelter zal ik in de gaten houden, ik ben nogal een documentaire fan, als ze maar goed en leerzaam zijn. :Y Trouwens natuurdocumentaires vind ik ook altijd mooi. Sommige docu's zijn minstens even goed als een film, en soms zelfs beter.
Ik moet nog steeds iets lezen van de beste man, maar er is toch nog een drempel te slechten: Nederlands of Engels? In het Nederlands zal waarschijnlijk veel van de kracht verloren gaan, maar in het Engels is het te moeilijk en te taai voor mij vrees ik. Wat zou jij als onze gerenomeerde boekendeskundige aanraden?

Gimme Shelter is twee keer op tv geweest, waarvan een keer nav de bioscoopversie van een paar jaar terug. Ik hoop dat hij nog eens komt, want hij is dus niet op dvd verkrijgbaar (wel illegaal, maar dat is weer een ander verhaal).

Natuurdocumentaires kijk ik eigenlijk nooit, zowiezo eigenlijk nooit iets van Discovery of NGG. Een enkele keer iets geschiedenisachtigs als ik er toevallig langszap. Ook biografische docu's vind ik interessant, met name over muzikanten. Alleen niet als het al te veel uitmondt in een verkapte heiligverklaring. Ik zou eigenlijk wel vaker docu's moeten kijken, een goede documentaire is altijd de moeite waard!

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 21 jun 2005 00:31

Shakespeare in het Engels zou ik je ook niet aanraden, het is meestal in het Oud-Engels, en dat is haast niet te doen. Je kunt het best naar een antiquariaat gaan waarvan de eigenaar verstand heeft van Shakespeare vertalingen (ga maar naar zo'n oude boekenworm) er zijn best wel goede vertalingen in het Nederlands waarbij niet veel van de stukken verloren gaat. Ramsj uitgaven kan je beter niet kopen, daar gooit de Slegte je dood mee, maar ze zijn niet goed! Over het algemeen zijn de werken bij een antiquariaat niet eens duur, poor bastard van een Shakespeare, hij moest het eens weten. :wink:

En ik vind een goede documentaire ook heel fijn om naar te kijken, omdat er dan meer waarheid in zit, en je er echt wat van komt te weten. Natuurlijk geen persoonsverheerlijkingen, maar documentaires waar ze met de echte feiten komen, leuk of niet.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 21 jun 2005 09:33

Er zijn ook uitgaven (maar vraag me even niet welke) met de originele Engelse tekst en een Nederlandse vertaling en verklaring ernaast. Die zijn het meest ideaal lijkt me.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 21 jun 2005 13:00

ash_ schreef:Er zijn ook uitgaven (maar vraag me even niet welke) met de originele Engelse tekst en een Nederlandse vertaling en verklaring ernaast. Die zijn het meest ideaal lijkt me.
Even gebeld, maar daar zijn inderdaad meerdere uitgaven van, de beste zoekplaats is http://www.addall.com

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 22 jun 2005 17:00

Ann McDunn schreef:
ash_ schreef:Er zijn ook uitgaven (maar vraag me even niet welke) met de originele Engelse tekst en een Nederlandse vertaling en verklaring ernaast. Die zijn het meest ideaal lijkt me.
Even gebeld, maar daar zijn inderdaad meerdere uitgaven van, de beste zoekplaats is http://www.addall.com
Dat is inderdaad een mooi compromis :) . Ik zal me er tzt eens in verdiepen. Waarbij mijn voorkeur natuurlijk uitgaat naar Richard III :)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 jun 2005 12:33

Niet zozeer een documentaire, maar gisteravond wel gekeken naar Netwerk "Berlusconi en de maffia". Een poosje geleden was er op TV een heel verhaal van de FBI dat de maffia was uitgeroeid, mooi niet dus, het is alleen nog erger en harder geworden.

Een journalist die al tientallen jaren de maffia volgt, M.Cerino vertelde dat er geen ere-code meer is, en dat waarschijnlijk door de armoede de maffia bloeit als nooit tevoren. In het afgelopen jaar zijn er in Napels 600 doden gevallen door de maffia. De Camorra in Napels bestaat uit vele maffia-clans, Cossimo di Lauro een grote maffiabaas is inmiddels opgepakt, maar wordt door de Napolitanen als een held vereert. Berlusconi heeft op Sicilië samengewerkt met de maffia, en legt de clans geen stro-breed in de weg, en beperkt zelfs de rechters in hun bewegingen. Eén van de slachtoffers was een mooi jong meisje dat door twee rivaliserende bendenleden werd gebruikt als menselijk schild, waarbij Annalise Durante een kogel door haar hoofd kreeg. De clans verdienen ook veel meer dan vroeger, en handelen voornamelijk in drugs, prostitutie, illegaal gokken en wapenhandel.

Er werden veel foto's getoond, en als je dat allemaal hoort en ziet, dan komt het toch wel heel geloofwaardig over, nog stof genoeg dus voor vele maffia-films.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 13 jul 2005 00:29

Gisteravond gekeken naar de documentaire "Monument van onverwerkt verdriet". een documentaire over de val van de moslimenclave Srebrenica. Al weer 10 jaar geleden, maar niet minder schrijnend om te zien hoe de mensen daar nog steeds alleen maar hun dode familieleden willen begraven. In deze documentaire zag je een Nederlander die na 10 jaar weer terug kwam, een Bosnische Serviër èn een Bosnische Moslim die met een tolk erbij met elkaar over 10 jaar geleden aan het praten waren. Nog steeds blijft de vraag hadden de Nederlanders meer kunnen doen? Het drietal was druk bezig wat ze gedaan hadden of niet hadden gedaan uit te leggen, maar het blijft vaag. De Nederlanders hadden geen steun van andere landen, maar volgens mij hadden ze meer mannen kunnen redden. Het was toch wel schokkend om te horen hoe de broer van de Bosnische Moslim was omgekomen, hij werkte notabene bij de Nederlanders als elektriciën, maar ze wilde hem geen pasje geven. Er was een vrouw die vroeg aan die Nederlander "waren jullie hier om ons te beschermen?" antwoord kreeg ze niet. De Serviër zei dat de Nederlanders er toch wel bang uitzagen. Vreemd gezicht zo'n drietal, en ik zag telkens Karremans voor me met zijn schemerlampje en zijn fles drank.

Dirk Diggler
Filmster
Filmster

Bericht door Dirk Diggler » 13 jul 2005 07:26

Ann McDunn schreef:Gisteravond gekeken naar de documentaire "Monument van onverwerkt verdriet". een documentaire over de val van de moslimenclave Srebrenica. Al weer 10 jaar geleden, maar niet minder schrijnend om te zien hoe de mensen daar nog steeds alleen maar hun dode familieleden willen begraven. In deze documentaire zag je een Nederlander die na 10 jaar weer terug kwam, een Bosnische Serviër èn een Bosnische Moslim die met een tolk erbij met elkaar over 10 jaar geleden aan het praten waren. Nog steeds blijft de vraag hadden de Nederlanders meer kunnen doen? Het drietal was druk bezig wat ze gedaan hadden of niet hadden gedaan uit te leggen, maar het blijft vaag. De Nederlanders hadden geen steun van andere landen, maar volgens mij hadden ze meer mannen kunnen redden. Het was toch wel schokkend om te horen hoe de broer van de Bosnische Moslim was omgekomen, hij werkte notabene bij de Nederlanders als elektriciën, maar ze wilde hem geen pasje geven. Er was een vrouw die vroeg aan die Nederlander "waren jullie hier om ons te beschermen?" antwoord kreeg ze niet. De Serviër zei dat de Nederlanders er toch wel bang uitzagen. Vreemd gezicht zo'n drietal, en ik zag telkens Karremans voor me met zijn schemerlampje en zijn fles drank.
Heb ik gisteren ook gezien, mooie toch ook wel verontrustende docu, ik had ook echt het idee dat de hollander zich niet op zijn gemak voelde, kan ook niet natuurlijk, je kon zien dat hij het er heel moeilijk me had, wat misschien nog triester is dat veel jongeren van tegenwoordig, geen idee hebben wat er 10 jaar geleden in Srebrenica is gebeurd...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 13 jul 2005 12:38

Dirk Diggler daar ben ik het helemaal mee eens, dat is ook triest en aan de andere kant zijn er al weer zoveel dingen gebeurt in die 10 jaar, dat je niet overal bij kunt stilstaan, maar daarom heb ik niets met de in Nederland gehouden dodenherdenking, want dan wordt alleen maar stilgestaan bij W.O.II. Het zou héél wat beter zijn als er een dodenherdenking werd gehouden voor alle oorlogen en doden die er gevallen zijn in de hele wereld, daar wil ik iedere dag wel een minuut stilte voor houden.

mercapto
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door mercapto » 13 jul 2005 12:52

Je moet wel ergens een lijn trekken. Dodenherdenking zou best wat meer recente oorlogen mogen toevoegen om zo een algemenere herdenking te worden. Als de baby-boom generatie de oudste generatie is mag wat mij betreft de 2de Wereldoorlog meer een bijrol krijgen in de herdenking. Iedere dag één minuut stilte is natuurlijk ook geen doen, laten we van dankbaarheid, verdriet en respect nou geen religie maken met een dagelijks gebed. Zolang er op de wereld miljoenen mensen zijn die er niks van hebben geleerd en die de dag slechts zien als een verplichting zie ik dat zowiezo niet gebeuren. Vrede op aarde zal het afleggen tegen de vervuiling van het milieu en de geest.

Plaats reactie