Naar welke documentaire heb je gekeken?

Om te praten over programma's, omroepen of je nieuwe flatscreen.
Plaats reactie
Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 21 mar 2007 00:37

Dat klinkt helemaal niet sentimenteel, ieder mens heeft zijn eigen lichaamsgeur en dat is inderdaad een gemis als je dat niet kunt ruiken. Uiteraard heb ik het niet over zweet o.i.d. maar de specifieke geur die b.v. baby's hebben en alle fris gewassen mensen met hun eigen geur.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 04 apr 2007 01:08

Vanavond op CANVAS gekeken naar de documentaire Meesterwerken. Deze keer ging het over de muurschildering van Leonardo da Vinci die hij heeft geschilderd in opdracht van hertog Lodovico Sforza (de Moor, zo genoemd omdat hij zo'n donker uiterlijk had). Leonardo heeft er geen gewone fresco van gemaakt, maar experimenteerde. Waar andere schilders fresco's maakten op natte kalk, bracht Leonardo eerst een laag calcium en magnesium op de muur aan, daarna een laag loodwit en schilderde daarop met olieverf. Het experiment is mislukt, maar na zo'n elf restauraties waarvan de laatste is gedaan door Pinin Brambilla die er 22 jaar aan gewerkt heeft is er nog altijd behoorlijk wat over na dik 5 eeuwen van dit grootse werk op de muur van de Santa Maira delle Grazie, een voormalig dominikanerklooster in Milaan.

In 1507 kopieerde Andrea Solari de fresco op doek, zodat er toch nog een beeld van het oorspronkelijke werk behouden is gebleven.

Afbeelding

Een prachtig opgenomen documentaire waarbij diverse kopiën zijn te zien van hoe Het laatste Avondmaal er uit heeft gezien. Zelf vind ik het wonderbaarlijk dat er nog wat over is na zoveel honderden jaren.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 04 apr 2007 01:08

Dubbelpost. Soms duurt het toch wel erg lang voordat een bericht op FT komt. }:

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 04 apr 2007 14:33

de laatste docu die ik heb gezien is een tweeluik van Tegenlicht over Evangelisme in het dagelijks leven en de politiek van de VS. Erg interessant, bevestigt voornamelijk mijn vermoedens en bood dus niet echt veel nieuwe inzichten, maar blijft bij vlagen toch 'verbijsterend'.

Leuke noot is dat ik pas geleden nog een artikel las, waarin bijvoorbeeld naar voren kwam dat een derde van alle Amerikanen met een universiteitsgraad de evolutieleer verwerpt. Ik kan dat echt niet rijmen.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 04 apr 2007 17:28

Megalomaniac schreef:Leuke noot is dat ik pas geleden nog een artikel las, waarin bijvoorbeeld naar voren kwam dat een derde van alle Amerikanen met een universiteitsgraad de evolutieleer verwerpt. Ik kan dat echt niet rijmen.
Dat las ik ook, dat vind ik ook echt onbegrijpelijk. :-?

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 04 apr 2007 17:46

Op dit moment bezig met Pioneers Of Electronic Music - Slices Of Richie Hawtin

Zie hier de docu-trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=nThsuXxSTW4

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 05 apr 2007 08:56

ErikSchierboom schreef:
Megalomaniac schreef:Leuke noot is dat ik pas geleden nog een artikel las, waarin bijvoorbeeld naar voren kwam dat een derde van alle Amerikanen met een universiteitsgraad de evolutieleer verwerpt. Ik kan dat echt niet rijmen.
Dat las ik ook, dat vind ik ook echt onbegrijpelijk. :-?
Het is natuurlijk niet duidelijk hoe anoniem dat onderzoek was.
Voorbeeld: in het hele Congress is er niemand die openlijk toegeeft atheïst te zijn, aangezien een groot deel van de Amerikaanse bevolking heeft toegeven daar niet op te stemmen, politieke zelfmoord dus. Zo zou het ook kunnen werken bij de hoger opgeleiden natuurlijk.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 05 apr 2007 09:06

Ik denk dat dat ook afhangt van welke studie een persoon gedaan heeft. Ik denk dat je een beta studie veel moeilijker kunt rijmen met het afwijzen van de evolutieleer dan een alfa studie.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 apr 2007 09:07

Metal: A Headbanger's Journey (2005)
Nu een tweede keer kijken kan ik niks anders concluderen dat dit een subliem gemaakte documentaire is,waarvan ik geen gelijke tot nu toe ben tegengekomen in al die jaren en die je zelfs je ouders of iemand die er niet van houd kan laten zien,de docu is daar prima geschikt voor,want hij laat makkelijk toe het geheel aan te vullen met eigen commentaar en uitleg.
En ik was het eigenlijk met alles eens wat Rob Zombie te vertellen had.
Vannacht heb ik er zelfs over gedroomd..ik ging samen met mijn ouders naar een Mayhem concert...bijna aan het eind begaf de versterker het...toen ging ik naar achter om het te fiksen..alleen wist ik niet waar al die knoppen voor waren dus probeerde ik er eentje en toen viel al het geluid helemaal weg...later kreeg ik het voor mekaar om toch nog wat geluid uit de speakers te krijgen en zo vervolgde Mayhem met het nummer Freezing Moon het laatste gedeelte...na afloop nam ik uitgebreid afscheid van de bandleden,met een praatje erbij...wel geinig..
9/10

hij staat ook online:

http://video.google.co.uk/videoplay?doc ... eavy+metal

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 12 apr 2007 00:09

Gisteravond weer op CANVAS gekeken naar een aflevering van de kunstdocumentaire reeks Meesterwerken. In deze aflevering wordt het schilderij van Salvador Dali "Christus van Johannes van het kruis" uitvoerig en mooi besproken maar ook prachtig gefilmd. Er is heel veel te zien en te horen over de achtergrond van dit meesterwerk (volgens anderen een foeilelijk stuk kitsch) en de schilder zelf. Het schilderij heeft meer dan 50 jaar in de Glasgow Art Gallery gehangen en is inmiddels overgebracht naar de Kelvingrove Art Gallery. In 2005 is het schilderij gekozen tot het meest geliefde schilderij van Glasgow.

Afbeelding

Salvador Felipe Jacinto dali Domenech is om kwart voor negen 's ochtends op 11 mei 1904 geboren in Figueras, een klein plaatsje in de heuvels, aan de voet van de Pyreneeën en is op 23 januari 1989 overleden in de Galatea-toren van zijn museum in Figueras. Een monnik bracht Dali op het idee het schilderij "Christus van Johannes van het kruis" te gaan schilderen, deze monnik vertelde hem over een andere monnik Johannes van de orde van de ongeschoeide, die visioenen had en in 1575 een visioen had van Christus aan het kruis, deze Johannes maakte een tekening van zijn visioen en Dali name deze tekening van Johannes en de kernfysica als voorbeeld voor zijn schilderij, waarin hij in 1950 begon en het in 1951 af had gemaakt. Zelf beweerde Dali dat hij ooit een kosmische droom had, waarin hij zag dat de kern van een atoom Christus was. Hij liet door zijn connecties in de filmwereld van Amerika een stuntman aannemen die hij liet fotograferen in de houding waarin hij zijn Christus wilde schilderen. Na alles uitgebreid aan de hand van de foto's te hebben berekend, daarbij geholpen door een wiskundige is hij in 1950 aan het schilderij begonnen aan wat waarschijnlijk zijn minst surrealistische schilderij is geworden. Hij heeft zijn geliefde Port Lligat in Spanje als achtergrond gebruikt. De twee figuren die op het schilderij voorkomen heeft hij overgenomen van een schilderij van Velazquez en een tekening van de Franse schilder Le Nain. Het schilderij is later gekocht door Tom Honeyman uit Glasgow voor 8.200 pond, wat tot enorme protesten heeft geleid in Glasgow, omdat deze stad in die tijd erg arm was en afgleed naar de ondergang. De Presbyterianen vonden het schilderij een belediging voor het geloof en de studenten van de kunstacademie van Glasgow vonden het schilderij afschuwelijk en vulgaire kitsch. Toch weet het schilderij nog altijd heel veel mensen te ontroeren. Dali en Honeyman zijn vrienden gebleven.

Salvador Dali en Luis Buñuel maakten in 1929 samen de film Un chien andalou en ook zij zijn altijd vrienden gebleven. De documentaire is uitvoerig ingegaan op het geloof/ongeloof van Dali en zijn turbulente leven. Voor wie van kunst houdt is deze serie kunstdocumentaires een echte aanrader.

Criticus
Bijrol
Bijrol

Bericht door Criticus » 12 apr 2007 02:13

Ik heb woensdagavond het laatste stuk gezien van de documentaire over de moord op de jeugdschoonheidskoningin JonBenet. Ik was al eerder tot de conclusie gekomen dat de ouders zelf hun dochter hadden gedood.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 18 apr 2007 16:07

Tegenlicht: Standpunt Teheran. Deze documentaire gaat in op beeldvorming rond de vermeende vijand (vooral de VS en Israel) in Iran. Goed in elkaar gezet, en ook af en toe mooi onderbroken door uitspraken van Amerikaanse politici. Wel hadden die dreigende muziekjes die af en toe langs komen wat mij betreft weggelaten kunnen worden.
Opvallend is dat veel Iraniërs beweren pas tegen de VS in actie te willen komen als de Amerikanen de aanval openen. Diezelfde Amerikanen zijn bang voor Iraans geweld en denken serieus aan zogenaamde preventieve acties om dit te voorkomen. Dat belooft dus veel goeds. Toch verwacht ik meer een koude oorlog dan een echte oorlog. Het Iraanse volk lijkt nationalistischer en anti-imperialistischer te zijn dan het Irakese volk, dat nu de VS al een tweede Vietnam heeft bezorgd.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 20 apr 2007 01:31

De Bunker: Hitlers Dood, het blijft schokkend, in deze documentaire kwamen de ooggetuigen aan het woord, inmiddels stokoud maar ze zagen er prima uit! SS'ers, een adjudant, weer eens Trudle en nog wat tuig! In de film waren het dan nog kleine actrices en een acteurtje, maar de kinderen Goebbels zelf waren ook mooie en zo te zien lieve kinderen, Magda Goebbels was ook een mooie vrouw het is nog steeds onvoorstelbaar dat je in koele bloede je eigen kinderen kan vermoorden en daarna zelfmoord plegen omdat je niet zonder Hitler en zijn waanzin kan leven. Ook vind ik het onbegrijpelijk dat er heel veel lui nog steeds de Holocaust ontkennen, je hoeft verdorie alleen maar te kijken naar de bevrijding uit de kampen van de overgebleven levende lijken en de enorme bergen doden, het gaat er bij mij niet in dat de neo-nazi's het niet geloven, ze willen het gewoon niet weten.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 29 mei 2007 16:55

Ik wil er geen nieuwe topic aan wijden. Maar op 16 mei Dinsdag was tijdens het Uur van de Wolf van 20:15-21:10 meen ik. Een documentaire over Grace Kelly. Ik heb die gemist, en wil hem heel graag zien alleen hij staat niet op uitzendingemist.nl. Weet iemand een andere manier waarop ik die documentaire van Het uur van de Wolf over Grace Kelly kan kijken?

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 29 mei 2007 17:24

Even voor je gezocht maar die uitzending was op zondag 27 mei van 18.55-19.55 en er staat bij; De uitzending is vanwege auteursrechtelijke redenen niet via internet te bekijken. Jammer voor je maar misschien heeft iemand het opgenomen.

Plaats reactie