Zomergasten

Om te praten over programma's, omroepen of je nieuwe flatscreen.
Plaats reactie
sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 24 aug 2009 11:41

Op nu.nl staat een stukje geschreven over gisteren avond waar ik het voor een groot gedeeltje mee eens ben.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 24 aug 2009 12:08

|
|
|------------> Naar alle waarschijnlijkheid bedoelt hij dit

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 24 aug 2009 12:51

Zou het ? Een linkje naar desbetreffend artikel zou wel handig zijn inderdaad, Sickboy... Ik kan over de uitzending van gisteren nog niet veel nieuwsartikelen vinden. Dat weerhoudt mij er echter niet van mijn eigen ervaringen neer te pennen, neder te tikken...

“De geur van wilde beesten”

En ondanks ‘vreemde geurtjes in het trapportaal’ toch weer een redelijk tamme uitzending. Hoewel van der Linden ( ;-) ) af en toe als een bok op de haverkist sprong, waarbij ik als een dirigent voor de TV zat te gebaren: sssjjjt jij, hij is. Maar Pechtold wist van der Linden hierin aardig te pareren en de mond te snoeren. Heel af en toe zag je Pechtold echter wel even op de automatische piloot afdrijven dan werd de blik wazig en in de verte terwijl hij sprak, en kon je merken dat hij met zijn gedachten alweer veel verder was. (dat krijg je met die slappe bakjes thee, als ik drie uur alert moest blijven nam ik wel een sterke bak koffie - en laat de kan maar staan) Ineens zag hij aan het eind of middenin zo’n vlak uitgesproken zin dan het licht, en kwam er weer leven in. Op zo’n punt moet je natuurlijk wel even als gastvrouw willen weten wat het dan is waardoor hij weer geëngageerd raakt.

En hoewel de indeling van de Tweede Kamer mij niet zo heel bijzonder interesseert, en wie er nu precies waar moet zitten teneinde een mooi plaatje voor de camera op te leveren, sloeg het wel een, al dan wel of niet mooi ingepakte, brug naar het punt van het belang van beeldvorming en media. Waar toch wel veel getoonde fragmenten de nadruk op legden. Het mooiste voorbeeld daarvan vond ik toch wel het fragment over de affaire Brent Spar, waarbij het hijsbakje met de stoïcijns kijkende Greenpeace lieden, geheel volgens vooropgezet plan het boorplatform innamen, alwaar de fotograaf zijn onwelwillende Shell topmodel, in de documentaire, droogjes bedankt voor het precies in de kaart spelen van publiek en media:
    • Afbeelding
Aansluitend de film ‘Wag the Dog’, wat de gekozen fragmenten over beeldvorming en media nog eens onderstreept. Een heel vermakelijk, uitvergroot kijkje achter politieke schermen, daar waar politiek en Hollywood elkaar ontmoet. Ik miste echter wel een crescendo hierin, het kabbelde eigenlijk tot op het eind op dezelfde wijze voort. Waardoor je met het gevoel bleef zitten dat het ‘veel van hetzelfde’ was, heel aangenaam, heel erg vermakelijk, maar het hoogtepunt bleef uit.

Minus de analytische superlatieven enigszins vergelijkbaar met het optreden van Alexander Pechtold en Margriet van der Linden in Zomergasten gisteravond:

Alweer geen hoogtepunt. :wink:

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 24 aug 2009 14:11

Kan ik me helemaal in vinden Touch. Weer bleek Brandsm.. eh... van der Linden niet in staat om een vlammend rode draad hecht door de uitzending te vlechten en daarop door te pakken. Je verwoordt het uitstekend: het was wederom een kabbelavond zonder crescendo.

Maar dat krijg je ook als je perse met Mary Servaes wilt eindigen. Was het een postmodern statement van de cultuurhistoricus? (zoooo jaren 90) Wil zondagskind Pechtold laten zien toch dicht bij het gewone volk te staan? Gelukkig bleef cresendo's ook hier uit: een voluit gezongen Mexico was toch heel wat slechter bekomen zo vlak voor het slapen gaan.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 24 aug 2009 22:57

Bbbrrr, nou! Het is mij ook een raadsel wat daar de diepere betekenis van kan zijn JB. Misschien valt het onder de noemer authenticiteit? Maar nu heb ik me er ook niet verder in verdiept hoor. Tegen de tijd dat strottenklepje en sluizen wagenwijd open gingen was ik al bezig voorbereidingen te treffen om de televisieavond, gelegen in de sponde, voort te zetten.

Nee, doe mij dan maar ballen in mijn soep. Dat was als foute disco hit nog helemaal zo’n slechte start nog niet.

O, Yeah 8)

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 25 aug 2009 10:43

Lekker fout inderdaad (maar begreep ook hier niet goed waarom hij dit zo graag wilde laten zien).

Tja, het moet het raar lopen, wil mevrouw van der Linden volgend jaar terugkeren. Voor drie uur onderhoudend en toch diepgravend interviewwerk heb je toch iemand nodig die minder streng is (of zo wil overkomen) en zich minder krampachtig aan het lijstje houdt. En niet elke zin met 'maar' of 'ja maar 'begint. En een goede gevoel voor humor combineert met een gote eruditie.

Eigenlijk wil ik gewoon weer van Dis terug.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 25 aug 2009 11:33

Van mij mag Paul de Leeuw de presentatie een keer op zich nemen, vond dat hij dit vorig jaar best aardig had gedaan.

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 25 aug 2009 20:25

Mmmm, dat was met "gewone"nederlanders en daar is hij misschien wel sterk in, vraag me af of hij een politicus of wetenschapper aan kan. Ben zo bang dat hij zich gaat verliezen in grapen en grollen als hij het effe niet redt of te klef wordt met de populaire mediagast van dat seizoen.

Weet je wie volgens mij heel goed zou zijn? Wim Brands, presentator van het VPRO programma Boeken. Hij is niet heel bekend bij het grote publiek (maar dat was Margriet ook niet). Ik zie het programma ook niet elke week,maar als ik het weer eens meepik, verrast hij me altijd weer met zijn rustige, geïnteresseerde manier van interviewen en zijn zeer terdegen voorbereiding mbt het onderwerp en de schrijver.
Laatst gewijzigd door JB op 25 aug 2009 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 25 aug 2009 21:14

Misschien heb je daar een punt, als gast vond ik m erg boeiend en die ene keer dat hij het programma gepresenteerd heeft deed hij het in mijn ogen zeker niet slecht.

En Wim Brands zou zeker een goede zijn. Ik kijk het programma vaak en ik vind hem erg goed. Had er nog niet aan gedacht.

Ik heb van dis niet meegemaakt (als presentator dan), maar ik vond luijendijk ook behoorlijk goed. Kwam eerlijk over als hij vond dat het geen top interview was, zoals bij linda de mol.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 26 aug 2009 20:28

Wim Brands is een uitstekende interviewer, inderdaad. Ik probeer Boeken zovaak mogelijk ook mee te pikken, zelfs van een oninteressant onderwerp weet die man vaak een boeiend gesprek te vormen.

En wat dacht je van Coen Verbraak? Is nu te zien in het programma Kijken in de Ziel als interviewer, en ook daar doet hij 't fantastisch. Ben door dat programma eens wat meer over de man gaan lezen, en dat is dus gewoon een rasinterviewer. Zou 't denk ik erg goed doen in zomergasten.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 31 aug 2009 09:31

Gisteren helaas niet gekeken. Ik hoorde dat het de beste aflevering van dit seizoen was.

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 31 aug 2009 09:32

sickboy1984 schreef:Gisteren helaas niet gekeken. Ik hoorde dat het de beste aflevering van dit seizoen was.
Idem, zul je net zien!

Maar wordt zaterdag as herhaald (en staat ie niet op uitzending gemist?)

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 31 aug 2009 09:45

En zo zie je maar weer dat de gast minstens zo belangrijk is als de presentator. Helaas heb ik het middelste uur gemist maar de rest was in ieder geval erg goed (op dat spiritualistische gemekker aan het eind na dan).

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 31 aug 2009 11:23

JB schreef:
sickboy1984 schreef:Gisteren helaas niet gekeken. Ik hoorde dat het de beste aflevering van dit seizoen was.
Idem, zul je net zien!

Maar wordt zaterdag as herhaald (en staat ie niet op uitzending gemist?)
Nee daar kon ik zomergasten niet vinden. Vorige keer ook al niet. Ik denk dat dat met rechten te maken heeft. Dat ze sommige fragmenten niet mogen uitzenden via het internet.

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 31 aug 2009 13:33

Zou kunnen inderdaad, maar de uitzending wordt wel eenmalig herhaald (volgens mij op zaterdagmiddag).

Plaats reactie