Waardeloze films op TV

Om te praten over programma's, omroepen of je nieuwe flatscreen.
Brosnan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Waardeloze films op TV

Bericht door Brosnan » 26 apr 2007 23:00

Wat ik me af vraag... waarom worden er zovaak van die waardeloze films op TV uitgezonden? Zijn de TV-zender eigenaren soms van mening dat er geen andere mogelijkheden zijn ofzo?

Waarom niet wat meer klassiekers bijvoorbeeld? Ik doel dan op films als: Casablanca, Rear Window, North By Northwest, Psycho, Lawrence Of Arabia, Bridge On The River Kwai, Spartacus, Ben-Hur etc etc. De mogelijkheden zijn hier eindeloos!

Verder is de tijd van de westerns ook definitief voorbij lijkt het wel. The Good, The Bad And The Ugly en Once Upon A Time In The West zijn al eeuwen niet meer op TV geweest, om maar te zwijgen van de "minder bekende" westerns van bijvoorbeeld Clint Eastwood en John Wayne.

Dan nog de Aziatische films! Aziatische films worden steeds bekender in Europa, de winkels van Hans Breukhoven bijvoorbeeld hebben steeds meer Aziatisch spul in de schappen liggen, maar de TV zenders durven er maar niet aan te beginnen! Dat ze niet aan films als Rashomon en Shichinin No Samurai durven te beginnen snap ik nog enigzins, maar waarom geen films als Oldboy en Sympathy For Lady Vengeance?!

Zo zien we maar, keuze genoeg, maar in plaats daarvan krijgen we kaskrakers als Showgirls en Home Alone III voor de 174e keer :-?

Wat is jullie mening hierover?

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 26 apr 2007 23:07

Het antwoord ligt in je vraag. Waarom zenden ze zo vaak kaskrakers uit?

Kaskrakers kraakten de kas, geld in het laatje. Dus als televisie ze uitzend, geld door reclames. Geld voor de zender. Kassa! Hoe goed een film als Nosferatu ook is, geen hond die daar naar kijkt zaterdagavond om half 9.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 26 apr 2007 23:08

Omdat ik zo weinig écht goede films op tv zie verschijnen weet ik ook de kijkcijfers daar niet van. (Op canvas komen overigens geregeld wel goede films, maar daar weet ik de kijkcijfer website dus niet van)

Wel weet ik dat wanneer er weer de zoveelste Will Smith action-flick te zien is, of we gaan schaterlachen met een scary movie, die films wel meteen in de top 20 best bekeken programma's van die dag komt.

Mén wil nou eenmaal blijkbaar kutfilms zien.

Ik vind wel dat Ned 1,2,3 eigenlijk wel een soort plicht hebben in ieder geval één keer om de zoveel weken/maanden/jaren ( }: ) , bijv een Bergman film te laten zien. Maar ook daar heb ik geen idee hoe duur die licenties zijn en wat niet al.

Stok
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Stok » 26 apr 2007 23:09

Ik heb zowat alle films die je daar noemt al eens op TV voorbij zien komen hoor.

Brosnan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Brosnan » 26 apr 2007 23:23

Jusjuh schreef:Het antwoord ligt in je vraag. Waarom zenden ze zo vaak kaskrakers uit?

Kaskrakers kraakten de kas, geld in het laatje. Dus als televisie ze uitzend, geld door reclames. Geld voor de zender. Kassa! Hoe goed een film als Nosferatu ook is, geen hond die daar naar kijkt zaterdagavond om half 9.
Het "kaskrakers als Showgirls en Home Alone III" was uiteraard sarcastisch bedoeld. Want het zijn dus alles behalve kaskrakers :wink:. Verder ben ik het met je eens wat betreft Nosferatu, maar die gaf ik dan ook niet als voorbeeld! Want ik twijfel heel erg of er ook geen hond zal kijken als bijvoorbeeld Casablanca op TV is. :)
Stok schreef:Ik heb zowat alle films die je daar noemt al eens op TV voorbij zien komen hoor.
Ongetwijfeld, maar mijn eerste vraag is dan hoe oud ben je? :wink: :D

Nee zonder gekheid, maar je kunt toch niet ontkennen dat als je Casablanca 1 keer voorbij ziet komen op TV, dat dan films als Con Air en Home Alone III wel 25 keer voorbij komen.

Stok
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Stok » 26 apr 2007 23:25

Bovendien zijn er ook genoeg goede films die regelmatig op TV komen. Bijvoorbeeld The Silence of the Lambs, Se7en en Jaws om er maar een paar te noemen.

Brosnan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Brosnan » 26 apr 2007 23:29

lykathea schreef:Wel weet ik dat wanneer er weer de zoveelste Will Smith action-flick te zien is, of we gaan schaterlachen met een scary movie, die films wel meteen in de top 20 best bekeken programma's van die dag komt.

Nou dat laatste ben ik niet zomaar met je eens. Aan de ene kant klopt het wel wat je zegt maar ik weet zeker dat Casablanca (die neem ik maar weer even als voorbeeld) ook in die dag top 20 zou komen te staan! :)

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 26 apr 2007 23:38

Brosnan schreef:
lykathea schreef:Wel weet ik dat wanneer er weer de zoveelste Will Smith action-flick te zien is, of we gaan schaterlachen met een scary movie, die films wel meteen in de top 20 best bekeken programma's van die dag komt.

Nou dat laatste ben ik niet zomaar met je eens. Aan de ene kant klopt het wel wat je zegt maar ik weet zeker dat Casablanca (die neem ik maar weer even als voorbeeld) ook in die dag top 20 zou komen te staan! :)
Dat weet ik zo net nog niet. Ik hoop het natuurlijk wel, maar ik heb nog nooit echt de proef op de som gezien.

Zal er wat beter om gaan letten, wanneer bijv de hier net al genoemde toch wel goede films zoals Seven op tv komen, kijken wat die dan score.

Maar ik denk dat we hier beide meer doelen op de klassiekers. En áls ze dan getoond worden, is 't op een zaterdag middag om 1 uur, Dr Zhivago laatst nog.

Verder blijft 't mij een raadsel waarom je een remake van Psycho zou willen blijven laten zien (die echt vaak op tv is), maar niet 't orgineel. Zou die dan echt zó duur zijn?
Laatst gewijzigd door lykathea op 26 apr 2007 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Brosnan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Brosnan » 26 apr 2007 23:38

Stok schreef:Bovendien zijn er ook genoeg goede films die regelmatig op TV komen. Bijvoorbeeld The Silence of the Lambs, Se7en en Jaws om er maar een paar te noemen.
Klopt inderdaad! Er worden ook hele goede films uitgezonden! Maar dan krijgen we het weer: als ze 10 keer Silence Of The Lambs of Se7en uitzenden gaat de lol er ook snel vanaf! Maar laat ik het dan anders zeggen... Waar blijven de klassiekers die ik in mijn openingspost noemde? Ik denk dat daar wel degelijk interesse voor is.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 26 apr 2007 23:42

Soms lijkt het wel of de films met regelmaat voorbij komen denderen en dat de zenders het als een soort tijdvulling beschouwen, Sleepy Hollow b.v. komt volgende week alwéér. En dat vind ik toch geen kaskraker. Ook is het natuurlijk strijk aan zet dat feestdagen altijd goed zijn voor herhalingen en dan natuurlijk zeker herdenkingsdag. Tegenwoordig zijn films ook op gekke tijden, 's middags als de meeste mensen werken of heel erg laat. Het valt mij tegenwoordig ook op dat als er goede films zijn die altijd op buitenlandse zenders te zien zijn en dan ook vaak héél erg laat. De enige zender die redelijk vaak echt goede films laat zien is CANVAS, daar kunnen de Nederlandse zenders toch echt niet tegen op. Mijn mening is dat klassiekers als die uitgezonden zouden worden wel degelijk een hoge kijkdichtheid zouden krijgen.

Brosnan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Brosnan » 26 apr 2007 23:45

lykathea schreef:Maar ik denk dat we hier beide meer doelen op de klassiekers. En áls ze dan getoond worden, is 't op een zaterdag middag om 1 uur, Dr Zhivago laatst nog.
Klopt inderdaad, ik heb er nog net 5 minuten van kunnen zien :D . Maar dat is ook mooi stom van ze, ze zenden die film 's middags om 13 uur uit, dan weten ze zeker dat er geen hond naar zal kijken!

(*Brosnan kijkt eens op de klok en krijgt een hartverzakking, morgen weer vroeg uit bed :cry: )

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 27 apr 2007 05:58

lykathea schreef:Ik vind wel dat Ned 1,2,3 eigenlijk wel een soort plicht hebben in ieder geval één keer om de zoveel weken/maanden/jaren ( }: ) , bijv een Bergman film te laten zien. Maar ook daar heb ik geen idee hoe duur die licenties zijn en wat niet al.
Wat Ned 1,2,3 aan films brengen is naar mijn mening helemaal niet van slechte kwaliteit, het zijn alleen vaak onbekendere titels.

Ik ga nu even even speculeren: het heeft volgens mij inderdaad met het niet in het bezit hebben van licenties te maken. De rechten van bekendere films zijn ongetwijfeld een stuk duurder. Als ik me niet vergis, bepaalt de overheid gedeeltelijk wat er op de publieke omroep te zien moet zijn (zoveel % nieuws, zoveel % cultuur, etc). Daar heeft film blijkbaar niet zo'n groot aandeel in.

Bovendien werkt de Nederlandse publieke omroepen nog steeds met een leden systeem: als je meer leden telt, heb je ook meer geld (de Belgische omroep wordt volgens mij veel zwaarder gesponsord door de overheid, vandaar ook de afwezigheid van reclame). Volgens mij programmeren omroep daarom zoveel mogelijk verschillende programma's om op die manier een zo groot mogelijke kans hebben om zoveel mogelijk leden te trekken. Film neemt dan teveel tijd in (vandaar dat ze meestal erg laat worden uitgezonden).

Het is allemaal speculatie natuurlijk maar ik denk dat het daar ongeveer aan ligt.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 01 mei 2007 11:13

Echt last heb ik er niet van, want dit probleem speel al jaren. Als ik een goede klassieker wil zien en hij komt nooit op tv dan ga ik hem wel huren of kopen.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 01 mei 2007 13:16

Ik kijk bijna nooit meer filsm op tv. Of ik neem ze op, of ik koop ze. die reclames komen me bij veel filsm iets te vaak langs.

Ayciro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Ayciro » 01 mei 2007 15:26

Toch zitten er ook films bij die best goed zijn, en alleen voor TV gemaakt, die je anders niet te zien zou krijgen.

Plaats reactie