TV-tips vandaag

Om te praten over programma's, omroepen of je nieuwe flatscreen.
Plaats reactie
Kenji
Regisseur
Regisseur

TV-tips vandaag

Bericht door Kenji » 09 jul 2003 10:47

Voor wie het filmaanbod op TV vandaag wat te mager vindt: er komen voor de filmliefhebber 2 interessante documentaires op NED 3 vandaag, eentje over Fellini en een over Akira Kurosawa.
Het uur van de wolf: 'Fellini, ik ben een geboren leugenaar'
Tijdstip: 9-7-2003 20:00-21:30

Gebaseerd op interviews met Fellini die maker Damian Pettigrew hield één jaar vóór zijn overlijden in 1993. Fellini's kindertijd, films, inspiratie en kunstenaarschap komen daarbij uitgebreid aan de orde. Pettigrew volgt de sporen van Fellini's carrière, gedachtes en tegenstrijdigheden aan de hand van zijn eigen herinneringen, aangevuld met observaties van collega's en vrienden zoals Roberto Benigni, Donald Sutherland, Terence Stamp en Italo Calvino. Archiefmateriaal zoals gesneuvelde scènes uit Fellini's films en privé 8 mm films, dragen bij aan dit unieke portret. 'Als ik niet op de set sta voel ik me leeg, verbannen. Ik voel me heel oncomfortabel met wat we een normaal bestaan noemen.' Federico Fellini werd op 20-1-1920 in Rimini, Italië geboren. In 1954 brak hij internationaal door met La Strada, waarmee hij een Oscar won voor beste buitenlandse film. Zijn meest bekende film is wellicht La Dolce Vita, waarmee hij in 1959 in Cannes de Palm d'Or won. Andere spraakmakende films van Fellini zijn 8,5, Roma en Amarcord. In 1993 ontving hij een Oscar voor zijn hele oeuvre, maar stierf enkele maanden later op 31 oktober aan de gevolgen van een hartaanval.
'Filmzomer: Kurosawa'
Tijdstip: 9-7-2003 23:47-00:42

Documentaire uit 1999. Akira Kurosawa (1910-1998) was de eerste Japanse regisseur die in het Westen doorbrak met Rashomon (1952). Andere meesterwerken volgden snel. Zijn Seven Samurai (1954) en Yojimbo (1961) dienden als inspiratie voor de westernklassiekers The Magnificent Seven (1960, John Sturges) en For a Fistful of Dollars (1964, Sergio Leone). Toen de creatieve vonk eind jaren zestig uitgedoofd leek en zijn films flopten, deed de gekwelde regisseur een zelfmoordpoging. Dit mislukte en Kurosawa kwam er weer bovenop. Met behulp van de Amerikaanse collega's Francis Ford Coppola en George Lucas keerde hij in 1980 met Kagemusha terug aan de internationale top. In deze documentaire interviewt Alex Cox onder andere Francis Ford Coppola, John Woo en Bernardo Bertolucci. Hij sprak ook met Paul Verhoeven die in het portret moeiteloos scènes uit Rashomon citeert.
Die over Kurosawa ken ik geloof ik al, maar die ga ik zeker weer kijken!

Post hier voortaan je TV-tips!

wab
Filmster
Filmster

Bericht door wab » 15 jul 2003 12:04

Ik weet niet of dit topic alleen bedoeld is voor tv-tips die betrekking hebben op films of alles wat daarmee te maken heeft?

Zo niet, mijn tv-tip voor vanavond:

Nederland 3, 23.32: Jimi Hendrix in concert at the Isle of Wight. Registratie van het legendarische concert uit 1970.

Wat ook interessant zou kunnen zijn:

BBC 2, 00.20: Jeff Buckley: Everybody here wants you.
Portret van deze helaas te vroeg gestorven zanger.

wab
Filmster
Filmster

Bericht door wab » 16 jul 2003 15:52

En ook voor vanavond is er weer een tip:

Ned.3, 20.00 uur: Het uur van de wolf: Terry Gilliam, een moderne Don Quichot.

Ook nog, voor de Woody Allen-adepten (dus niks voor mij): ook ned.3, 23.47: Woody Allen: a life in film.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 16 jul 2003 16:06

wab schreef:En ook voor vanavond is er weer een tip:

Ook nog, voor de Woody Allen-adepten (dus niks voor mij): ook ned.3, 23.47: Woody Allen: a life in film.
Hee! :T Wordt het nu iedere woensdag zo interessant op Ned3?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 jul 2003 21:58

Shit, dat van Terry Gilliam heb ik gemist!
Gelukkig heb ik Isle Of Wight wel opgenomen. Wab, wat was er trouwens zo legendarisch aan?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 16 jul 2003 22:45

echt zonde dat de film er niet is gekomen. Het zag er zeer okay uit...

helaas

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 16 jul 2003 23:58

Bedankt voor de tips! Beiden waren uitermate interessant moet ik zeggen en ik hoop dat Gilliam ooit zijn Don Quichot film kan afmaken want zoals al gezegd, zag het er zeer veel belovend uit allemaal (en Gilliam is natuurlijk een uitstekend regisseur).

wab
Filmster
Filmster

Bericht door wab » 17 jul 2003 08:37

Colonel_Kurz schreef:Shit, dat van Terry Gilliam heb ik gemist!
Gelukkig heb ik Isle Of Wight wel opgenomen. Wab, wat was er trouwens zo legendarisch aan?
Waarom was dit concert legendarisch? Tsja, goede vraag. Ik was er niet bij dus baseer ik me op wat ik gelezen heb en wat ik op video heb gezien.
Het Isle of Wight festival was een 3-daags festival, met 600.000 (!) bezoekers. Evenals Woodstock dat een jaar eerder plaats vond, waren er ook hier nogal wat problemen met de ‘vredelievende’ hippies, alsook nogal wat technische en organisatorische problemen.
Optredende artiesten waren onder meer The Doors, The Who, Jethro Tull, Joni Mitchel, Miles Davis, Free en dus ook Jimi Hendrix.
Het optreden van Jimi Hendrix vond plaats om 3 uur ’s nachts, niet de meest ideale tijd. Tevens werd het geplaagd door problemen met zijn apparatuur en het geluid. Het verhaal gaat dat Hendrix geïrriteerd was door flarden van Duitse radio of walkie-talkies van de security die tijdens één van de nummers door de PA heenkomen.
Naar het publiek toe was hij ook niet al te vriendelijk. De bekende nummers waar om gevraagd wordt speelt hij wel, maar raffelt die wat snel of om meer tijd te besteden aan nieuwer materiaal. Eén van de hoogtepunten is een 22 minuten durende versie van “Machine gun”.
De samenstelling van zijn groep op dat moment, met drummer Mitch Mitchell en bassist Billy Cox, wordt gezien als de beste.
Al met al wordt dit concert toch gezien als één van zijn betere, naast dat van Woodstock.
Wat achteraf gezien misschien nog iets extra’s aan dit concert geeft, is het feit dat het het laatste concert van Hendrix is; 18 dagen later is hij dood.

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 17 jul 2003 08:42

ruben schreef:

echt zonde dat de film er niet is gekomen. Het zag er zeer okay uit...

helaas
Welke film is er nooit gekomen? Een film over Don Quichotte? Kun je iets meer vertellen?

Ook helaas gemist (en vergeten te tapen, damn!)

wab
Filmster
Filmster

Bericht door wab » 17 jul 2003 08:51

Uit de tv-gids:

Het uur van de wolf: Terry Gilliam, een moderne Don Quichot
Documentaire.
Regisseur Terry Gilliam werkte tien jaar aan de voorbereiding van de grote Europese speelfilm The man who killed Don Quichote, maar de opnames van de film worden al na zes dagen draaien gestaakt. Deze documentaire is een ontluisterende kijk op het creatieve proces van het film maken en de catastrofes die tot de totale mislukking van een droom kunnen leiden. Met Terry Gilliam en acteurs Johnny Depp en Jean Rochefort. Als in september 2000 eindelijk het filmen begint van Terry Gilliams adaptatie van Don Quichote, is het project al jaren oud en getekend door verschillende tegenslagen. Gilliam wilde zonder de beperkingen van Hollywood kunnen werken en heeft de vele miljoenen voor de film in Europa bij elkaar weten te krijgen. In Hollywood staat Gilliam bekend als een dromer die tegen enorme krachten vecht, vergelijkbaar met Don Quichote. Acht weken vóór aanvang van het filmen komen Keith Fulton en Louis Pepe naar Madrid om Gilliam tijdens de uitvoering van zijn grote droom te volgen. Al snel zijn er problemen met de meertalige crewleden die elkaar niet altijd helemaal begrijpen, acteurs die afwezig zijn omdat hun andere films uitlopen en een opnamestudio die niet geluidsdicht blijkt te zijn. Maar iedereen is geïnspireerd door het creatieve proces dat bij het film maken hoort en de gedrevenheid van Terry Gilliam. Maar het gaat in de productie echt mis wanneer er een enorme storm opsteekt die sets en apparatuur verwoest en wanneer de hoofdacteur zwaar ziek wordt. Na zes dagen filmen wordt de productie stilgelegd en is het avontuur van Gilliam voorbij. Regie: Keith Fulton en Louis Pepe.

wab
Filmster
Filmster

Bericht door wab » 17 jul 2003 08:52

Ik bedenk me trouwens ook net: wordt 'Uur van de wolf' niet nog een keer op de middag herhaald? Begin volgende week ofzo?
Ik zou zeggen, hou de gids in de gaten, als je dit gister gemist hebt. Was erg interessant!

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 17 jul 2003 08:55

Thanx Wab,

een tragisch verhaal: daar zou je nog eens een mooie film over kunnen maken! :lol:

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 17 jul 2003 10:42

Het is officieel ook een film (wel een documentaire maar oorspronkelijk niet bedoeld voor TV geloof ik, een beetje zoals Bowling For Columbine), zie ook hier: http://us.imdb.com/Title?0308514

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 17 jul 2003 10:48

ash_ schreef:Het is officieel ook een film (wel een documentaire maar oorspronkelijk niet bedoeld voor TV geloof ik, een beetje zoals Bowling For Columbine), zie ook hier: http://us.imdb.com/Title?0308514
Dat begrijp ik wel, het was enkel een poging tot ironie. :}

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 17 jul 2003 11:03

JB schreef:
ash_ schreef:Het is officieel ook een film (wel een documentaire maar oorspronkelijk niet bedoeld voor TV geloof ik, een beetje zoals Bowling For Columbine), zie ook hier: http://us.imdb.com/Title?0308514
Dat begrijp ik wel, het was enkel een poging tot ironie. :}
Dat wist ik wel, er moest eigenlijk nog een :D achter mn vorige bericht ;)

Plaats reactie