Overschrijding wettelijk toegestane reclametijd

Om te praten over programma's, omroepen of je nieuwe flatscreen.
gahm
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Overschrijding wettelijk toegestane reclametijd

Bericht door gahm » 03 dec 2011 13:21

Sinds ik films opneem, de volgende dag ontdoe van reclame en op dvd zet begon ik me steeds meer te ergeren.
Daarom ben ik die reclameblokken tijdens het knippen in een Excel-bestandje gaan zetten.
Die zooi heb ik vanochtend op een rijtje gezet in de hoop bepaalde zenders te kunnen aanwijzen die structureel vaker
over de schreef gaan.
Toen ik daarmee klaar was ben ik niet verder gegaan met uitwerken in een staafdiagram bijvoorbeeld omdat er zeer waarschijnlijk geen relatie te vinden zal zijn.
Toch wil ik jullie dit irritante fenomeen niet onthouden.
Het overzicht staat links en één film (Australia) heb ik er - willekeurig gekozen - naast geplakt.
Bann staat voor banners, die (hoe irritant in een speelfilm ook) wel zijn toegestaan.
Eén banner duurt zo'n 6 à 7 seconden. Al breng je die in mindering dan houd je toch flink veel illegale minuten over.
Het wordt pas écht leuk als je opzoekt hoeveel daarvoor is betaald...
Toegestaan is 12 minuten reclame per uur zendtijd. Jawel !
Enjoy !
Bijlagen
Reclametijd2011.jpg
Reclametijd2011.jpg (147.42 KiB) 5477 keer bekeken

Mark
Regisseur
Regisseur

Re: Overschrijding wettelijk toegestane reclametijd

Bericht door Mark » 03 dec 2011 14:00

Denk dat je jezelf een heleboel tijd en irritaties kan besparen door films niet meer op te nemen en te knippen maar ze meteen te downen en te branden :\ Zomaar een ideetje...

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 03 dec 2011 14:02

Interessant om te zien, toch wel erg dat er in sommige films meer dan 40 minuten reclame zit. En de tijd van veel korte blokken lijkt ook over, zal wel te lastig zijn geweest om dan de blokken over meerdere zenders ongeveer gelijk te laten lopen, zodat zappen zinloos is.

Wat ik me wel afvraag: vallen aankondigingen voor andere programma's ook onder reclametijd? Die komen tegenwoordig ook tot vervelens toe langs. Ik kijk graag naar Top Gear, maar hoef daar echt niet 85 keer op een avondje Veronica aan herinnerd te worden...

Decepticon
Filmster
Filmster

Bericht door Decepticon » 03 dec 2011 14:24

WizardOfOss schreef:Interessant om te zien, toch wel erg dat er in sommige films meer dan 40 minuten reclame zit. En de tijd van veel korte blokken lijkt ook over, zal wel te lastig zijn geweest om dan de blokken over meerdere zenders ongeveer gelijk te laten lopen, zodat zappen zinloos is.

Wat ik me wel afvraag: vallen aankondigingen voor andere programma's ook onder reclametijd? Die komen tegenwoordig ook tot vervelens toe langs. Ik kijk graag naar Top Gear, maar hoef daar echt niet 85 keer op een avondje Veronica aan herinnerd te worden...
Veronica begint juist sindskort weer met korte blokken van 30 of 60 seconden. Sinds vorige week volgens mij. Viel me op bij The Big Bang Theory, ongeveer 5-7 minuten na het reclameblok halverwege, zo'n kort blokje. En ook bij Criminal Minds in het begin na ongeveer 8 minuten en zo'n 5 minuten voor het einde ook van die korte blokken van 30 of 60 seconden.

Banners zijn idd ook irritant, maar vallen imo niet onder reclame.

Maar die aankondigingen stoor ik mij ook mateloos aan, verschrikkelijk is dat, de hele avond door, altijd bij het begin en ook nog eens aan het eind van elk reclameblok! :x

Maar dit is idd interessant om te zien, want ik had altijd al het gevoel dat ze de maximum overschrijden. Je hebt meestal bij elk programma van een uur 2 reclame blokken die altijd zo'n 8 minuten duren. Dan ben je er al overheen.

gahm
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door gahm » 03 dec 2011 15:40

Mark schreef:Denk dat je jezelf een heleboel tijd en irritaties kan besparen door films niet meer op te nemen en te knippen maar ze meteen te downen en te branden :\ Zomaar een ideetje...
Bij een 'normale' actiefilm kan ik leven met doorspoelen, maar wanneer je midden in een goeie film zit, neem bijv. One Flew, dan kan ik me vreselijk ergeren als een quasi-komische schreeuwlelijk in een emotioneel moment komt binnenkrijsen.
Bovendien heb ik als pensionado tijd zat.
Maar niettemin, bedankt voor de tip.

gahm
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door gahm » 03 dec 2011 15:46

WizardOfOss schreef:>>>vallen aankondigingen voor andere programma's ook onder reclametijd? Die komen tegenwoordig ook tot vervelens toe langs. Ik kijk graag naar Top Gear, maar hoef daar echt niet 85 keer op een avondje Veronica aan herinnerd te worden...
H e e l e m a a l eens en inderdaad worden die niet als commercials beschouwd. Iemand die in Top Gear is geïnteresseerd weet donders goed wanneer dat op de buis komt. Toch? Ze zijn bovendien storender dan reclame. Vind ik.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 03 dec 2011 16:47

Ik vind aankondigingen wel handig. Zeker omdat ik niet vaak tv kijk. Ok, elke keer een ankondiging van Top Gear die al 10 jaar om dezelfde tijd en dag op de buis is, is een beetje onzin maar bij een eenmalig programma vind ik het nog wel nuttig.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 04 dec 2011 14:37

Ik weet niet of gahm's rekenmethode wel correct is.
Als je stelt dat toegestaan is dat er 12 min/uur reclame mag worden vertoond, dan wil dat m.i. niet zeggen dat dat per minuut 'zuivere' filmspeeltijd geldt.
Anders gezegd: ik denk dat je per klokuur moet kijken en niet vanaf het moment dat de film begint.

Dan krijg je heel andere cijfers.
Uiteraard zullen de commerciëlen zoveel mogelijk reclame in de looptijd van de film stoppen.
De prijs/sec zal daar ook het hoogst zijn.

Ik weet het niet zeker maar ik denk wel dat de reclametijden nauwkeurig in de gaten worden gehouden door... ahum de daarvoor verantwoordelijke instantie.
Maar wat mij betreft dien je een klacht in met je Excelbestand als bijlage. Als ze inderdaad over de schreef gaan, dan mogen ze ook flink beboet worden.

Begrijp me goed hoor, ik heb een tyfeshekel aan reclame. Het enige voordeel is de mogelijkheid tot plaspauze en/of het voorzien van een tasty beverage. Helaas houdt je dan nog een giftige dosis reclame over.

Overigens moet je ad-time registratie in Excel wel een Labour of Love zijn want alleen dat al is een taak op zich.
Volgens mij kun je er ook zinnenprikkelende draaitabellen en ~grafieken van maken. :8
Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove op 04 dec 2011 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

gahm
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door gahm » 04 dec 2011 14:54

Dr. Strangelove schreef:a) >>>Ik weet niet of gahm's rekenmethode wel correct is.<<<
b)>>>Maar wat mij betreft dien je een klacht in met je Excelbestand als bijlage. <<<
a) dat zal dan de oorzaak zijn van het fluctuerend percentage; blijft staan dat er geen onderschrijdingen zijn...
b) bij wie ?

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 04 dec 2011 16:19

a) Dus ? De commerciële knakkers van rtl en consorten doen dan blijkbaar hun werk goed. Jij kijkt alleen naar de reclame tijdens films. Mijn aanname (!) is dat de totale reclametijd over een dag(deel) waarschijnlijk wel aan de eisen zal voldoen.
Tijdens het nieuws is bijvoorbeeld geen reclame dus dat zou al compensatie bieden.

b) Ik neem aan het commissariaat voor de media.
Zie ook dit, alhoewel het zeer beperkt is qua informatiewaarde.
Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove op 04 dec 2011 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

gahm
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door gahm » 04 dec 2011 17:24

Dr. Strangelove schreef:>>>Zie ook dit, alhoewel het zeer beperkt is qua informatiewaarde.
Dank, heb 'er even van genoten' en kwam daarbij het begrip 'pingels' tegen. Helaas pingelen ze niet voor een stuk 'film van morgen' dat direct voor het reclameblok is ingevoegd en wat ik (toen ze daarmee begonnen) niet herkende omdat de schreeuwende kleuren ontbreken. Het effect daarvan bewijst dat reclame, pingels, banners, kortom alle commercieel getinte rotzooi je kijkgenot negatief beïnvloeden.
Als je namelijk kijkt naar een film waarvan je denkt alle reclame te hebben verwijderd lig je er op het moment van een (vergeten) stuk 'wordt verwacht' (emotioneel) uit.
Waarmee ik wil zeggen dat de doorspoelende filmkijker onbewust minder geniet van een film.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 05 dec 2011 01:17

Inderdaad, zoals Wizard zegt en gahm aantoont, is het wel 'interessant' om te zien dat bij een film die je wilt kijken bij de commerciëlen ongeveer 1/3 extra tijd (!) gaat zitten met reclame en vooraankondigingen. Náást de afschuwelijke banners.
Eigenlijk ben je ook gek om dit te doen !
Want, jazeker, lever je ernstig in op je portie filmgenot !

Dat filmfragment waar ik eerder hierboven naar verwijs geeft wel goed aan waarom 'product placement' zo'n leuke gadget is van de commerciëlen.
Ik zag laatst (op het eind van GTST, net voor het begin van TVOH; GTST heb ik nog nooit een aflevering van gezien) volkomen onzinnig een of ander losbollig blondje graaien in een rood zakje waarvan je toch wel door hebt: Haribo !

Hetzelfde Haribo wat ook heel populair schijnt te zijn bij de deelnemers van GTST.
Ze hebben ook van die koddige goedgevulde snoepcarrouselletjes. Wat toevallig ! :N
Was dat vorig jaar niet zuigsnoepje Isla of iets dergelijks ? Of was die troep van Idols, Xfactor of Soundmixshow ?

But, do I really give a stinking rat's ass ?

Afijn...
Daarnaast zijn zij ook heel actief voor Vodafone, Mitsubishi, Samsung en, niet te vergeten, de tabletfabrikant.
Ik heb verzuimd te letten op het merk, waarschijnlijk Ipad of Galaxy Tab.
Elders zijn ook semi-toevallig aanwezig: Axe deodorant, Coca Cola, yakult enz, enz.

Een TVOH-website link, waar bij mij koude rillingen over mijn rug lopen en mijn kringspier zich helemaal moet samenknijpen om niet te gaan spuiten, is http://www.rtl.nl/service/rtlnederland/adverteren/home/

Hier krijg je een mooie rondleiding waarbij je ziet hoe professioneel de marketeers zijn van RTL.

Een paar tot de verbeelding sprekende concepten: (hou je vast)
- doelgroep
- licensing en entertainment
- branded content
- commerciële online proposities binnen een kwalitatief Umfeld
- tailormade campagnes: van contentintegratie tot crossmediale totaalconcepten
- snelle bereiksopbouw en hoge naamsbekendheid
- TV-spot
- sales optimalisation
- special advertising
- impact
- diversiteit
- bereik
- doelstelling
- direct response
- long- & shortform infomercial
- exposure
- prize marketing
- brand promotions
- gebruiksmoment & item
- programmasponsering
- cromo
- tape on desk
- billboarding
- breakbumpers
- crossmediale campagne
- enz, enz, enz !

Pfffff !

En dat allemaal náást deze begrippenlijst...

Moet je ook eens, als je de eerste link 's bekijkt en doorklikt, eens kijken naar de uitgebreide tarieveninformatie op de glossy pdf'jes.
Het is werkelijk een stomende en stampende marketingfabriek.

De kijker is dan ook geen kijker meer maar een klant met kooppotentie. Koopvee !

Excuus ! Deze post is uitgegroeid tot een huiveringwekkende moloch. Maar het onderwerp is dan ook bijzonder intrigerend door het horrorgehalte van de onverbiddelijke commercie.

Hehehe, geruststellen kunnen we vaststellen dat RTL op alles is berekend:
"Indien zich buiten kantooruren een ernstige calamiteit voordoet waardoor een campagne met spoed moet worden geannuleerd, kunt u hier zien met wie u in spoedgevallen contact op kunt nemen. "

But, do I really give a stinking rat's ass ?
Niets mooier dan een gelikte reclamecampagne die een commerciele ramp wordt... :wink:

gahm
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door gahm » 06 dec 2011 10:48

I do give a rat's f.. ass want mijn overtuiging dat het commerciële gebral bij iedereen net zo weinig wortel schiet als bij mij is door Strangelove's kennis van merken en de plaatjes wél in de grond geboord.
Bij zijn opsomming van het indrukwekkend Z(aken)-vakjargon kwamen mijn Haribo's spontaan omhoog.

De verkorting van reclameblokken waarover Decepticon sprak schijnt minder deceptive dan ik verwachtte, maar dat zal met die ene (onderstaande) film wel te vroeg gejuicht zijn.

Afbeelding

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Re: RECLAMEBLOKKENANANLYSE

Bericht door Dr. Strangelove » 06 dec 2011 15:42

Eh...
Dit ratje is het wel met je eens hoor.

Behalve Haribo - wat me nog altijd doet denken aan wijlen Peter Jan Rens (spelfouten voorbehouden): Onbegrijpelijk HARIBO, Onbegrijpelijk HARIBO, Onbegrijpelijk Lekker ! - heb ik de pagina's van TVOH en RTL zelf 'even' doorgevlooid.
Het is dus niet zozeer dat de merken (per se) in mijn brein ingebrand zijn.

Daarnaast is het natuurlijk ook de vraag of het opvallen en onthouden van bepaalde merken cq producten uiteindelijk wel het doel bij een individuele consument bereiken. Of dat die consument ook daadwerkelijk tot aanschaf over zal gaan.
Bij mij is dat niet of nauwelijks het geval. Geloof ik...
Maar ja, reclame in massamedia gaat natuurlijk over de wet der grote getallen.

De lijst aan begrippen heb ik ook geplukt van een klein aantal rtlpagina's.
Overigens: het is óf vaktaal óf jargon. Vakjargon is een pleonasme.

En als je dan ziet hoeveel (jeugdige) personen zo goed als dag en nacht rondlopen gewapend met smartphones die voorzien zijn van allerhande apps en social media als munitie dan kun je niet anders dan constateren op basis van de aantallen tweets, facebooks, sms'jes en 0900-gesprekken dan slaagt men er toch behoorlijk in om klinkende munt te slaan uit de commerciële uitingen.

Als je al in kaart zou brengen hoeveel een gemiddelde smartphone (incl. abonnement) kost dan is dat toch vaak een behoorlijk bedrag voor tieners.

Wellicht moet je in je reclameblokkenanalyse (galgje iemand?) er ook in meenemen op welke dag en uur de film wordt uitgezonden. Met het oog op 'prime times'.

Kinsey werd uitgezonden op 4 december. Een avond waarop in veel gezinnen ruim plaats is ingeruimd voor die sul van een Sint met zijn pepernoten Piet...
Dat zijn elementen die bij de ratten.. eh... adverteerders meetellen !

gahm
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Re: RECLAMEBLOKKENANANLYSE

Bericht door gahm » 06 dec 2011 20:22

Dr. Strangelove schreef:Eh...Overigens: het is óf vaktaal óf jargon. Vakjargon is een pleonasme.
...ware het niet dat mijn Dikke en die op internet net zulke barbaren zijn als ik. Overigens, alle waardering voor je opleddentheit.
Oh shit, heb ik me alweer gevoegd bij vervoegingseducatie van het hedendaags (ook - en vooral - Hoger) Onderwijs.
Moet toegeven dat ik voorafgaand aan mijn click op het 'Hedendaags Nederlands' picto'tje heilig geloofde dat ie gelyk hadden...
Gegroet o cinefilatelist (al pleonasmerend).

Plaats reactie