Welk boek (of andere lectuur) lees je momenteel?

Bar is open!
Plaats reactie
Quistnix
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Quistnix » 04 jun 2005 12:39

Ik heb net Something Rotten van Jasper Fforde voor de 2e keer uit, en deel 7 van The Dark Tower voor de nde keer, en ben net voor de xe keer begonnen in The Truth van Terry Pratchett.

Ik ben hard aan nieuwe boeken toe..

Ik kan trouwens Something Rotten aan iedereen aanbevelen. Het is deel 4 van een serie, de rest van de serie heb ik (nog) niet gelezen, maar ik verwacht maandag in deel 1 te kunnen beginnen.

Something Rotten is een absurdistische satirische thriller/comedy, met als hoofdrolspeelster Thursday Next, een Literary Detective met een niet bestaande echtenoot, een zoontje genaamd Friday, een huisdodo genaamd Alan, een officieel aangewezen persoonlijke stalker en met gezelschap van Hamlet, Prins van Denemarken.

In het 1988 van Thursday zijn de kerken gewijd aan de Global Standard Deity, bestaat het vagevuur uit een wegrestaurant, is denemarken de grote publieke vijand en hangt de toekomst van de aarde af van de uitslag van de nationale finale croquet..

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 04 jun 2005 13:25

Quistnix schreef:Something Rotten is een absurdistische satirische thriller/comedy, met als hoofdrolspeelster Thursday Next, een Literary Detective met een niet bestaande echtenoot, een zoontje genaamd Friday, een huisdodo genaamd Alan, een officieel aangewezen persoonlijke stalker en met gezelschap van Hamlet, Prins van Denemarken.

In het 1988 van Thursday zijn de kerken gewijd aan de Global Standard Deity, bestaat het vagevuur uit een wegrestaurant, is denemarken de grote publieke vijand en hangt de toekomst van de aarde af van de uitslag van de nationale finale croquet..
Het doet me deugd dat Croquet is sommige literaire kringen nog wel op de juiste waarde wordt geschat... Het is topsport!

Afbeelding

onzehans
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door onzehans » 07 jun 2005 02:26

LuciusMalfoy schreef: Het is topsport!
:D

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 16 jun 2005 11:36

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... on=BOOK_EN

Ik vond dit boek op Bol.com. Kan iemand me vertellen of het hier gaat om 'het boek naar de film' of dat het daadwerkelijk het (korte) verhaal is dat Stephen King heeft geschreven ('Rita Hayworth and the Shawshank Redemption') en waarop de film is gebaseerd? Thank you...

Al beantwoord.

shaffa2
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door shaffa2 » 18 jun 2005 10:29

Nog steeds bezig in: Francesco Carotta - Was Jezus Caesar?. Superinteressant boek, maar wel een waterval aan linguïstische argumenten waarvan ik niet kan bepalen hoe 'toevallig' ze nou eigenlijk zijn. Ook: Ernest Hemingway - The Old Man and the Sea. Anderen vinden het misschien simpel, ik vind het een heel fijne schrijfstijl. Doet me denken aan Paulo Coelho, door allen hier aanbeden, haha.

Nét uit: Orson Scott Card - Ender's Game. Gewoon een gaaf verhaal, het leest als een goed jeugdboek. Jammer dat we de rest van de serie hier niet hebben - ja, de Nederlandse versie in de wisselcollectie, maar die is bestemd voor bejaarden, pfff!

Gisteren geleend: Desmond Morris - De Naakte Aap en De Aangeklede Aap. Heb veel goeds over deze schrijver gehoord, maar eigenlijk zoek ik nu fictie... Ach ja, misschien ga ik zo nog snel even om Aldous Huxleuk - Brave New World. Ik had 'm laatst in alle haast gehaald, maar het bleek de Revisited versie te zijn. Baalde ik ook even: net zin in goed boek.

Hehe, ik lees nu in mijn vakantie meer dan in mijn totale afgelopen semester...

onzehans
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door onzehans » 19 jun 2005 04:25

Kreuzer Sonate van Tolstoi

(ik weet nog niet wat ik er van moet denken)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 19 jun 2005 11:47

Pas begonnen in het laatste deel van de reeks "De Donkere Toren" van Stephen King, dat dan ook de "De Donkere Toren" heet, goede reeks, maar het begint nu te vervelen, de naam van Stephen King begint mij een beetje te irriteren, waarom moet die man zijn eigen naam in de boeken zetten, dat is helemaal niet nodig, doet meer aan egotrippen denken. :Y

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 19 jun 2005 20:19

Ik heb net twee Chuck Palahniuk boeken uit. Vreemd, maar het smaakt naar meer:
Lullaby is een boek dat gaat over een voodooliedj. Degene die dit voorleest doodt de ander door zijn woorden. Een journalist komt hier acht3er nadat hij zijn vrouw en kind vermoordt heeft en tien jaar later het boek bij een geval van wiegendood aantreft. Al snel gebruikt hij het boek om mensen om te brengen die hem in de weg lopen. Zodra hij een necrofilistische politieagent betrapt dat deze ook het boek gebruikt voor postmortale seks, en nadat hij de rest van het politiekorps achter zich aankrijgt besluit hij alle exemplaren van het boek te vernietigen. Samen met een makelaar die dit geheim ook kent (en gebruikt voor haar handel in spookhuizen) besluit hij alle exemplaren op te sporen. Ook de oerbron, een heksenboek uit de 12e eeuw moet opgespoord worden. Ze krijgen hierbij hulp van twee wicca's waarvan één andere plannen lijkt te hebben... De finale is geniaal en hilarisch en door het boek wordt je even goed gek van het nihilistische pessimisme over de slechtheid van de mens. Prachtboek! Vooral het einde os morbide en goed.

Dairy, A Novel beviel me iets minder goed. Dit boek wordt geschreven vanuit het oogpunt van een conmapetient. Hij vertelt het verhaal van zijn vrouw en de relatie met de overige eilandbewoners. Zijwordt door de eilandbewoners misbruikt vanwege haar schilderkunsten. Ondertussen kom je er achter dat de comapetient morbide teksten heeft achtergelaten in gerenoveerde huizen. De bewoners komen hier pas laat achter omdat deze kamers geseald zijn en de bewoners hier maar eens per zoveel jaar komen. Misty, de vrouw krijgt processen aan haar broek. Ondertussen krijgt ze meerdere fasen van deliria en beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Waarom ziet ze haar paar dagen geleden overleden dochter over het strand heen rennen en leest ze in alle kunstboeken waarschuwingen dat ze moet vertrekken. En is de homoseksuele Angelo wel te vertrouwen. En waarom houdt haar schoonmoeder een dagboek bij die haar toekomst voorspelt. En wat heeft de dood van haar schoonvader er mee te maken? Razend spannend boek met een originele schrijstijl. De ontknoping is zinderend totdat de epiloog al het voorgaande tot een morbide mop reduceerd... Jammer.

Wel leuk is dat in beide boeken de outcasts (homoseksuelen, wicca's, biologische activisten) niet sterioitype worden neergezet en zowel goed, slecht en lachwekkend zijn. De hoofdpersoenen zijn vreemd genoeg nog onsympathieker. geen enkel personage wekt sympathie op en dat maakt de outcasts minder outcast.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 20 jun 2005 00:36

Gollum meteen die boeken opgeschreven, ze lijken mij ook goed, dus nog 600 pagina's, en dan die 2 lezen. :Y (Dit is toch wel een superhoekje).

onzehans
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door onzehans » 20 jun 2005 11:13

gollum36 schreef:Ik heb net twee Chuck Palahniuk boeken uit. Vreemd, (...)
Nooit van gehoord.
Klinkt leuk: ik houd wel van vreemd.

Bedankt voor de tip!

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 20 jun 2005 12:12

onzehans schreef:
Nooit van gehoord.

Bedankt voor de tip!
Zijn bekendste werk is trouwens Fight Club, dat ken je misschien wel :wink:

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 20 jun 2005 13:59

El Chivo schreef:
onzehans schreef:
Nooit van gehoord.

Bedankt voor de tip!
Gek genoeg vind ik die dan weer wat minder. Het mist een beetje het absurdistische van deze twee boeken...

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 20 jun 2005 16:59

gollum36 schreef:Fight Club [...] mist een beetje het absurdistische
Pardon?

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 20 jun 2005 21:06

ash_ schreef:
gollum36 schreef:Fight Club [...] mist een beetje het absurdistische
Pardon?
Tja, het is wel absurd allemaal maar zijn andere werken zijn heerlijk absurd. Fight Club is dan nog de meest realistische (MPS zou het iende verklaren), met een beetje megalomane en psychisch gestoorde mensen zou het kunnen, dat is andere koek dan bovennatuurlijke cultussen en voodooliedjes. Hope this explained a lot?

onzehans
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door onzehans » 21 jun 2005 09:01

El Chivo schreef:
Wel eens over gehoord :D

Nee serieus: al twee keer halverwege de film in slaap gevallen :oops:

Plaats reactie